| Forfatter |
|
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er brændt varm på en Pathos Classic One MK II. Har læst nogle anmeldelser af den, hvor det stærkt anbefales at parre den med en varmtlydende ht, da bassen beskrives som meget stram - ligefrem tilbageholdt. Har selv et par VA Haydn lige nu og er bekymret for, hvordan de vil lyde med en Pathos, da varm bas ikke just er deres styrke. CD-spillen er en Thule DVA150B. Tre spørgsmål:
1) Er der nogle Pathos-ejere der kan be- eller afkræfte anmeldelserne? 2) Hvilke 2-vejs højttalere til omkring 8K dkk kan i anbefale der lyder "varmt"? 3) Hvilke balancerede signal-kabler & ht-kabler kan i anbefale der giver en varm klang?
Mvh Joe
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 03 December 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JoeConsultant.
Så vidt jeg ved lyder Haydn en smule anderledes end gulvmodellerne, men jeg synes bestemt at VA BBG + Pathos Acoustic New Classic One er et rigtig, rigtig, rigtig godt match. Det giver i hvert fald ikke "tilbageholdt" bas her i hytten (se stereo link nedenunder). __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CHTT,
Lyder godt - må hellere prøve at få lyttet lidt til et Haydn/Pathos setup. Super fedt anlæg du har der forøvrigt :-)
Mvh Joe
|
| Til top |
|
| |
Momor Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har h¢rt en Classic One på et sæt B&W Signature 805, og det l¢d super fedt. Et rigtig godt Match.
Det er en rigtig god forstærker, men på nogle af Classic one'erne forvrænger de balancerede indgange, pga for h¢j input gain( Kan nemt ændres). Der er ingen problemer med de almindelige ubalancerede indgange.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad JoeC. mener med at "varm bas" ikke ligefrem er VA Haydn's styrke ?............."Varm bas" betyder hvad ????? ( stram, tør, buldrerne, eller...? )
- Men kan til gengæld fortælle hvordan jeg opfatter VA Haydn i almindelighed, samt hvor forskellene ml. Haydn og BCG er ( jeg har nemlig begge højtalere )
Først og fremmest er det for mig tydeligt at de har samme "lyd-filosofi" ( - og her er jeg altså ikke helt enig i CHTT's opfattelse af, at der er forskel i lyden ml. VA's stander og gulvmodeller )
Det der først og fremmest rammer en når man lytter til Haydn, er det utrolig store lydbillede, disse små HT besidder....lyden opfattes som "stor", og med et godt perspektiv. Stemmer fremstår meget klart og tydeligt ( tydeligt at det er en SS diskant ), der er en utrolig "luft" i diskanten, men synes umiddelbart også at mellentonen er en smule fremhævet. Bassen er ganske tør ( = ikke-buldrerne ), og med en fornuftig pondus...lige indtil at man begynder at skrue lidt op og ønsker at lydstyrken skal antage "disko-dasko" niveau, for så går det galt.
Misforstå mig ikke; Haydn kan producere et ganske fornuftigt lydtryk, men man bliver ikke i tvivl om at det trods alt er en lille 6" tommer bas/mellemtone enhed som sidder i Haydn, og fysikkens love kan selv VA altså ikke løbe fra 
BCG har samme store lydbillede som Haydn, men også lidt samme "skavank" som Haydn, nemlig den - i mine ører - let fremhævede mellemtone/nedre diskant, men samtidig en meget "sprød" lyd fuld af detaljer, uden at den på nogen måde virker analytisk.Den store forskel er klart i bassen, hvor BCG absolut giver bassen den fysiske tyngde, som i mine ører er vigtig, når man hører rytmisk musik. En anden forskel er, at man kan spille højt på BCG uden at bassen begynder at blive mudret, eller at den "klonker" i bundstykket. Og vil selv karakteriser bassen som på een gang værende meget præcis/distinkt og samtidig være (meget -) "fyldig", modsat andre højtalere som måske nok er "fyldig" i bassen, men på en "mudret" måde - det er på ingen måde tilfældet på BCG.
Alt i alt synes jeg at BCG ( & Haydn) er nogle ret fantastiske højtalere - især til prisen - men de har skam hver deres styrker og svagheder, og repræsenterer i mine øjne ikke den "endegyldige sandhed", og hvis du prioriterer analytiske og "korrekt" lydgengivelse, tror jeg at du kan finde bedre alternativer. Men prioriterer du derimod "spilleglæde" og "store lydbilleder", mener jeg at VA er svære at komme udenom.
'Vil lige for en god ordens skyld fortælle at jeg bruger et sæt Ear 1001 ICE monoblokke til at trække mine højtalere, og ICE's lyd-karakteristik er en stram og kontrolleret bas & en "anonym" & behagelig top/diskant, og mine oplevelser/erfaringer skal naturligvis tages som et samspil mellem disse blokke og så højtalerne.
'Har iøvrigt også haft en sæt VA Strauss, som har samme klang-egenskaber som ovennævnte VA modeller, dog med en noget mere bastant bund - disse højtalere kræver dog et meget stort rum for at kunne spille rigtig godt - et rum jeg desværre ikke har .
Jeg kender ikke noget til Pathos, men umiddelbart vil jeg mene at netop en "varmt-lydende" forstærker vil passe rigtig godt med VA - og tror at rør vil passe RIGTIG,RIGTIG godt til VA. Modsat vil jeg mene at amp's med mere "lyse" klang-egenskaber ( bla. Thule) vil være et mis-match til VA.
mvh
Jesper/Oldhifinut
Jeg kender ikke meget til Pathos
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
- ups, glemte lige; Et rigtig godt ( og "varmt"/mørkt ) HT kabel til VA, vil være Taralabs ( - som jeg sjovt nok også bruger ). 'Har prøvet et rigtig godt sølvkabel på VA, og må sige at sølvkabler "kan et eller andet" ( - ment positivt ), men samtidig finder jeg at netop sølvkabler fremhæver VA's i forvejen fremhævede mellemtone. Måske det for nogen vil være at foretrække at få endnu mere "luft" i netop dette område, men jeg foretrækker TaraLabs' mere "varme" og "rolige" lyd. Iøvrigt er bunden på TL også en tand mere "volumiøs" end Sølv - omvendt er Sølv nok en anelse mere præcis i bassen end TL.
- et andet kabel som også skulle have "mørke" klangegenskaber, er Kimber 8 TC - men har desværre aldrig prøvet dem.......
mvh
Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
- Men kan til gengæld fortælle hvordan jeg opfatter VA Haydn i almindelighed, samt hvor forskellene ml. Haydn og BCG er ( jeg har nemlig begge højtalere )
Først og fremmest er det for mig tydeligt at de har samme "lyd-filosofi" ( - og her er jeg altså ikke helt enig i CHTT's opfattelse af, at der er forskel i lyden ml. VA's stander og gulvmodeller )
....
Jeg kender ikke noget til Pathos, men umiddelbart vil jeg mene at netop en "varmt-lydende" forstærker vil passe rigtig godt med VA - og tror at rør vil passe RIGTIG,RIGTIG godt til VA. Modsat vil jeg mene at amp's med mere "lyse" klang-egenskaber ( bla. Thule) vil være et mis-match til VA.
|
|
|
Jeg bøjer mig gerne Jeg var ikke sikker på de lød "ens" - mest fordi jeg har set/læst en anden bruger's udtalelse i forbindelse med test af grej ved Artsound, hvor netop VA Haydn var brugt og blev sammenlignet med de store modeller: hans mening var at Haydn var mere "fri".
Anyway, jeg ville bare gardere mig mod at der i så fald kunne være forskel (ja, ja livrem og seler )
Men jeg er ubetinget enig i at en varmt lydende forstærker passer godt til VA - og den lille Pathos er en af dem Dog skal man være opmærksom på at rør ikke i sig selv er en garanti for "varme" varer - f.eks. er Pathos Logos (storebroderen) mere til den kølige side!
__________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JoeConsultant
Der sker jo ikke noget ved at købe Pathos'en hjem, hvis du alligevel er parat til at købe nye højttalere - men efter Jesper's vurdering af enslydende klang, så er jeg sikker på du får et rigtig godt match med VA Haydn og Pathos'en  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jesper Andersen: mange tak for sammenligningen - det var lige hvad jeg havde brug for!
CHTT: Jep, tror ogsaa jeg bestiller Pathosen hjem - og efter disse indlaeg kan jeg vist godt snuppe et par Haydn med det samme :-)
Momor: Vi maa see om problemet er der paa det eksemplar jeg faar hjem. Hvis saa, hvad kan der goeres ved det?
Mvh Joe
|
| Til top |
|
| |
Momor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Der skal bare udskiftes en modstand i indgangs trinet. Men Pathos er vistnok klar over problemet, så hvis du k¢ber forstærkeren ny, er problemet nok l¢st, hvis ikke b¢r din forhandler ændre dette på fabriks garantien.
Med hensyn til Hjtt'ere, så syntes jeg at du b¢r pr¢ve et sæt B&W'er. Som sagt har jeg h¢rt en classic one med et sæt Signature 805 og det er et godt match( Classic one er lidt varm, Signature 805 lidt lys). Da Sam Telling testede Classic one i stereophile brugte han et sæt B&W CDM-1NT. Og hvis du læste testen af den nye B&W 805S i det norske blad Fidelity, så står der bl.a. at B&W brugte en Classic one under udviklingen.
Anyway, jeg er måske bare lidt B&W fan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Momor,
Misforstaa mig ikke: Hvis jeg havde pengene til det stod der et par spritnye 805S hjemme i stuen :-) Meeen det har jeg ikke. Har dog lyttet paa et par 705, der jo loed ganske fremragende - men ved ikke jeg faar nok "mervaerdi" for de extra 2500 ift et par VA Haydn?
Joe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Nu kan jeg ikke huske det med sikkerhed.... - om Stereophile er Engelsk eller Amerikanskt ?- men tror det første....og så skal jeg ærligt indrømme, at så falder MIN opfattelse af troværdighed overfor rosende omtale af B & W. For lige meget hvordan disse Engelske højtalere spiller, vil de ALTID opnå rosende omtale i netop Engelske magasiner.......her kan man virkelig tale om LOW-fidelity ( - forstået på den måde at det er magasinet som har "lav-troværdighed" )
Jeg siger IKKE at B&W er dårlige højtalere - SLET ikke - og præcis denne højtaler kender jeg intet til. MEN, jeg siger at Engelske lovprisninger af Engelske produkter villle JEG tage med et STORT gran salt 
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Momor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
FYI
Stereophile er Amerikansk. Men det g¢r det ikke mindre korrupt :-)
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Momor skrev:
|
Da Sam Telling testede Classic one i stereophile brugte han et sæt B&W CDM-1NT.
|
|
|
Hmm.. i denne her brugte han Sonus Faber til test af Classic One MK II http://www.pathosacoustics.com/nov03.pdf - men der er måske flere udgaver af testen? __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Momor Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classic one er blevet testet 2 gange i stereophile.
Men der er jo også baade en MK I og en MK II
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Momor skrev:
|
Classic one er blevet testet 2 gange i stereophile.
Men der er jo også baade en MK I og en MK II
|
|
|
Ja det tænkte jeg nok jeg
Men de lyder vist ikke helt ens, så vidt jeg kan forstå på denne test af en person, der har anmeldt begge udgaver: http://www.tnt-audio.com/ampli/newclassicone_e.html __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |