Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Måledata på kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Alle hørbare ændringer i lyd må være målbare. Alle måbare ændringer må skyldes elektrisk/mekanisk forandring i anlæggets komponenter.

Kabler der lyder forskellige må derfor måle forskelligt. Men hvordan tyder man producenternes opgivelse... og regner ud hvad de betyder for lyden? 

Nordost opgiver f.eks. "inductance", "capacitance" og "propagation delay". VdH opgiver desuden resistance (endelig en der giver lidt mening)

..., men jeg ikke gennemskue sammenhængen mellem måledata og spillestil

Håber der er et klogt hoved her på forum der vil hjælpe mig og andre "kabel-forvirrede"

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hvis der ikke er nogen der sidder og hopper for at komme med et udspil, må der vel være baggrund for en sund debat  Jeg lægger gerne ud:

Resistance: Modstanden pr. længdeenhed:
Jo større modstand i et kabel, jo større er spændingsfaldet. Da spændingsfaldet stiger med strømstyrken, må spændingsfaldet gå hårdest ud over de kraftige udladninger i musikken... transienterne. Resultat: mindre dynamik og mindre kontrol.

På samme måde, må en høj elektrisk modstand i kablet, alt andet lige, betyde en reduktion af detalje-niveauet i den helt fine ende, da disse signaler er meget følsomme overfor selv små spændingsfald. 

Den specifikke modstand i kabel "arbejder" i samme retning som kabel-længden = jo længere kabel, jo mere kritisk er modstanden. Eller jo mere forværres symptomerne.

Tror nok det ca. er her til talenterne rækker, uden at komme alt for meget på glat is. Ret mig hvis jeg tager fejl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes