Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til kombi LCD TV/PC Monitor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

I min jagt på at blive klogere inden mit køb af en kombineret LCD TV og PC Monitor til min HTPC, er jeg stødt på endnu flere nye spørgsmål, som jeg håber på at kunne få lidt hjælp til her?

Som sagt skal skærmen bruges som lille TV til alm. tv-kiggeri (projektor køb planlagt senere), og som HTPC monitor (via VGA input). Primørt bruger jeg min htpc til at vælge musik og afspille musik fra min store samlling samt visning af foto, desuden vill det være fedt at kunne surfe lidt internet fra sofaen via trådløst tastatur, læse mail o.lign mindre opgaver. Derudover vil jeg have min PS2 opkoblet samt selvfølgelig en DVD afspiller.

Mine Krav til skærmen; Aspect ratio skal være 16:9, Max. ca. 6000 kr, ca. 23", Max 60 cm bred (altså med højtalere forneden), høj nok opløsning til af kunne bruges som PC monitor også, HD ready er da fint men ikke noget krav.

Nu til mine spørgsmål:

• hvis jeg vælger et 23", hvilken opløsning er nok til PV brug uden den bliver for "kornet"
  • kan det betale sig at gå ned i 19/20" af hensyn til PC opløsningen (store pixels), eller bliver det for småt som tv?
  • nogle skærme har opløsning på 1360*768, andre 1.280 x 768, har det stor praktisk betygning om det er det ene aller andet?
  • Jeg har lyst flere steder om HDMI/DVI indgange til HDTV, med kan jeg ikke også få signalet ind via Component indgangen?
  • Jeg kan se at de flaste LCD TV kun kører med 60 hz refresh rate i deres højeste opløsninger (1360*768, 1.280 x 768), er det godt nok til et pc signal? På en CRT skærmt flimrer det jo ved 60 hz!
  • Jeg har læst omange der handler i tyskland, men hos hvem kan man som dansker købe, dem jeg finder frem til sender ikke til dk.
  • Jeg har et par bud på mulige kandidater til min skærm f.eks. Samsung Le-23r51b eller sony´s KLV S23A10, men sony er desværre for dyr, men hvis nu jeg venter lidt? Er der andre gode bud på en skærm der kan det jeg vil?

Mange tak for jeres Hjælp

Jonas

Til top Vis Jonnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnor

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Nå ja, jeg glemte jo lige et par ting!

Jeg har søgt efter test af mine kanditater, men uden held, er der nogle der har nogle gode links til test af LCD TV i den klasse jeg søger. Jeg har fundet fine test af deres store brødre (Samsung Le-26r51b eller sony´s KLV S26A10) men kan jeg regne med et de mindre modeller yder ligeså godt?

Jeg har selvfølgelig været ude at kigge (elgiganten, computer city og electric world) og har set på flere LCD TV i samme serie men i forskellige størrelser, så varierer billedet en del, kan det skyldes indstilling, eller varierer det virkelig så meget indefor samme serie, jeg har desværre ikke fundet nogle som har de 23" modeller jeg har kig på, er der nogle som kender en god butik med et stort udvalg i kbh området? Og jeg vil selvfølge gerne kunne se det koblet op med en pc?

MVH

Jonas

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Zerocool:

Tak for dine fine trådlinks.

Jeg tænkte godt at denne tråd måske ville indeholde det jeg søgte? men kunne ikke lige overskue at skulle læse 21 sider igennem, nu har jeg så gjort det og fandt stort set hvad jeg søgte, tak for det!

At tråden så også kom "en hel del" omkring returret ved netindkøb, var jo kun et plus, da jeg ikke var klar over denne ret! Det er jo rart at kunne handle trygt ved at have muligheden for at returnere hvis ikke det lever op til ens krav, når man nu ikke har haft mulighed for at "se" kvaliteten af ens nye skærm, men kun søge relevant info over internettet. Men også lidt ærgeligt læse at en indkøber syntes at købere er "idioter" hvis de vælger at returnerer retmæssigt!

Nok om det, Jeg er nu blevet så meget klogere at jeg tror jeg kan konkludere at min nye skærm nok skal være en samsung Le-23r51b eller måske Le-26r51b, med den begrundelse at min HTPC har kun vga output (et Geforce FX5200 kort) i 1360*768 og så sætte native res. på LCD til samme! Prisen er den rigtige (og måske endnu bedre efter nytår), samt størrelse og design passer helt perfekt. Målet er få pc + tilhørende crt skærm væk fra stuen, samt at udskifte mit 28" monstrom af at crt TV til en LCD TV som kan erstatte begge og hænge på væggen (i et vægmellemrum på 70cm) og få HTPCen ind i et skab (med udluftning klart).

Da jeg ikke har nogen digitale output fra hverken pc eller dvd, og ikke regner med at få det de første par år er 1:1 pixelmapping problematikken irellevant for mig, da jeg ikke regner med at HD bliver tilgængeligt økonomisk for mig de første mange år, må denne løsning være den rigtige for mig! Men meget spændende læsning iøvrigt, som jeg kan bruge når det nu engang bliver aktuelt for mig.

Desuden har jeg jo opdaget flatpanels.dk som en god kilde til mere god info på området, hvorfor fandt jeg ikke frem  til det noget før via google?

Nu mangler jeg bare et sted hvor jeg kan se min nye skærm "LIVE", ellers må jeg jo bare bestille den online og så håbe at det kan indfrie mine forventninger, ellers returret, ik!

jeg kan jo nok ikke lade være med at følge tråden om "den ultimative HTPC skærm" fremover, det er da vildt god læsning, tak for den gode ekspertice til alle som bidrager i denne tråd!

MVH

Jonas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes