Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 07:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: VGA eller XGA...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
yokeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 December 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

De skriver 1 x VGA på de fleste tv. Men på et HD klar tv med høj opløs. vil den vel kunne køre i XGA?  Er Vga bare gået hen og blevet en betegnelse så forbrugeren forstår det istedet for D-SUB 15? Eller er der noget jeg har misforstået?

For jeg søger en skærm både til tv og pc brug. 1 : 1 pixm. er lige meget hvis den kan køre i xga. Behøver ikke "det perfekte digitale billed".

Til top Vis yokeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yokeren

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 05 December 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Citér:
Er Vga bare gået hen og blevet en betegnelse så forbrugeren forstår det istedet for D-SUB 15? Eller er der noget jeg har misforstået?

Det er det nemlig. De fleste anvender VGA som udtryk for D-SUB indgangen, herunder også mig selv.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ja, VGA bruges i dag i stedet for D-SUB.

1:1 pixelmapping er altid interessant når du skal have din PC tilsluttet.
Det billede du sender til den skal jo gerne vises på skærmen uden diverse skaleringer.

Har du læst trådene om 1:1 pixelmapping?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&PN=1
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

yokeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=zuluDK]Ja, VGA bruges i dag i stedet for D-SUB.

1:1 pixelmapping er altid interessant når du skal have din PC tilsluttet.
Det billede du sender til den skal jo gerne vises på skærmen uden diverse skaleringer.

Har du læst trådene om 1:1 pixelmapping?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&P N=1[/QUOTE]

Ja har tygget mig igennem den.  Men er det så slemt med den skalering? Ved godt det ikke er det perfekte billed men det må jo være ok til lidt spil. osv. Det stik er jo stort set på alle skærme.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

yokeren skrev:

Ja har tygget mig igennem den. Men er det så slemt med den skalering? Ved godt det ikke er det perfekte billed men det må jo være ok til lidt spil. osv. Det stik er jo stort set på alle skærme.

Skal vi sige det sådan at nogen (ofte dem, der ikke ved bedre) kan leve med det, andre (undertegnede inklusiv) ville aldrig drømme om at købe en skærm/ TV med en sådan mangel.

Hvad mener du præcist med "Det stik er jo stort set på alle skærme."?
Skalering har intet med stiktypen at gøre. Det er internt i skærmen at signalet/ billedet skaleres.

yokeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

VGA stikket er stort set på alle LCD/Plasma og på de skærme med 1366 x 768 må den jo så skalere, det vidste de vel på fabrikken og det må jo ha været godt nok ellers smed man det vel ikke på markedet eller gør de?

Er det ikke bare et spørgsmål om man kan "nøjes"?

Den eneste grund til at jeg ikke har købt LG er deres dårlige tv billed ved antenne signal. Ellers stod det allerede i min stue. Men kan ikke finde ud af om jeg vil "nøjes" med et dårlig tv-signal og 1 : 1 mapping eller om jeg vil købe Samsung med godt tv-signal og så "nøjes" med et skaleret billed...

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Diskussionen vedr. skalering af input går mest på DVI/ HDMI, ikke så meget på VGA.

Samsungsskærme understøtter (så vidt jeg ved) 1:1 pixelmapping via VGA.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 06 December 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

yokeren skrev:

VGA stikket er stort set på alle LCD/Plasma og på de skærme med 1366 x 768 må den jo så skalere, det vidste de vel på fabrikken og det må jo ha været godt nok ellers smed man det vel ikke på markedet eller gør de?

Er det ikke bare et spørgsmål om man kan "nøjes"?

Den eneste grund til at jeg ikke har købt LG er deres dårlige tv billed ved antenne signal. Ellers stod det allerede i min stue. Men kan ikke finde ud af om jeg vil "nøjes" med et dårlig tv-signal og 1 : 1 mapping eller om jeg vil købe Samsung med godt tv-signal og så "nøjes" med et skaleret billed...

Det er jo i sidste ende kun dig selv der kan afgøre det. Men hvis du køber en skærm som tv og ikke som monitor, så er det da rimelig oplagt hvad man bør prioritere højest

Besøgte i weekenden min søster og svoger, der for nylig har købt en Philips pf9966 32" LCD, en skærm som 1:1 pixil-disciplene vil bryde sig om, men de havde tilsluttet deres bærbare og det så helt fint ud. Jeg ved min svoger har spillet spil på den og syntes det så rigtig godt ud, så det kan fungere fint.
Billedet med dvd var tilgengæld rigtig godt og da skærmen bruges som tv i stuen er det shovt nok det vigtigste.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Besøgte i weekenden min søster og svoger, der for nylig har købt en Philips pf9966 32" LCD, en skærm som 1:1 pixil-disciplene vil bryde sig om, men de havde tilsluttet deres bærbare og det så helt fint ud. Jeg ved min svoger har spillet spil på den og syntes det så rigtig godt ud, så det kan fungere fint.
Billedet med dvd var tilgengæld rigtig godt og da skærmen bruges som tv i stuen er det shovt nok det vigtigste.

Tjah, hvis man lader sig stille tilfreds med "fint", so be it. Jeg vil dog tillade mig den påstand, at de der ikke tilhører "1:1 pixel-desciblene", også er de som synes S-VHS og composit ser okay ud - samtidig med at de ser 4:3-matriale forvredet i 16:9-format. 
Har du overhovedet set en 32" 1:1 pixelmappende skærm. Ellers har du jo ikke en reference, at basere din udtalelse på.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes