Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Svagt signal fra grammofon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Signalet fra min grammofon, har altid været meget svagt, i forhold til mine andre signal kilder. Hidtil har det ikke været noget problem, for jeg har bare kunnet skrue højere op for volume knappen, når jeg skulle høre en vinylplade.

Nu har jeg imidlertid investeret i nye højttalere med en højere driftseffekt, og nu er problemet, at jeg simpelthen ikke kan spille højt nok, når jeg bruger min grammofon. Selvom volumen er helt i bund, er lyden fra visse plader simpelthen ikke høj nok.

Er der mon en skrue man kan dreje på inde i Riaa-forstærkeren, så signalet bliver kraftigere?

Jeg spiller på:

Forstærker: NAD Silverline S300
Højttalere: Audiostatic DCM5
Grammofon: Thorens 320 MKII med Dynavector 10x5 pick up
RIAA forstærker: Vincent 111 

Håber at nogen kan foreslå en løsning på problemet

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Er der ikke en knap bag på til mm/mc vis prøv at brug den.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Nu har jeg imidlertid investeret i nye højttalere med en højere driftseffekt, og nu er problemet, at jeg simpelthen ikke kan spille højt nok, når jeg bruger min grammofon. Selvom volumen er helt i bund, er lyden fra visse plader simpelthen ikke høj nok.

Er der mon en skrue man kan dreje på inde i Riaa-forstærkeren, så signalet bliver kraftigere?

Jeg spiller på:

Forstærker: NAD Silverline S300
Højttalere: Audiostatic DCM5
Grammofon: Thorens 320 MKII med Dynavector 10x5 pick up
RIAA forstærker: Vincent 111 

Du skal på bagsiden af Vincenten, indtille knappen til MC.

Mvh Michael

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 December 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at skrue op for din NAD 

Spøg til side Dynavectoren kan/skal jo køre MM, da det er en high out MC (2,5 mV ud), men du kan bruge en RIAA med nogle indstillinger.

Hvormange watt er den NAD på? Jeg har succes kørt med 50 w på mine Audiostatic, uden de store strømforsyning, ikke tordende højt men acceptabelt. Det er klart at 200 w er bedre.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 December 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hvis den er så lav som du giver udtryk for, så prøv at skifte til MC, men begynd ved lav styrke. Din PU kan være lige på grænsen.

Men det kan også være Vincenten, min er også lidt lav, men ikke mere end alle andre RIAA'er jeg har prøvet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Har du prøvet at skrue op for din NAD 

Spøg til side Dynavectoren kan/skal jo køre MM, da det er en high out MC (2,5 mV ud), men du kan bruge en RIAA med nogle indstillinger.

"I stand corrected" Vidste at det var en MC, men ikke at output´en var 2,5mV.

Så Gli har ret. Den skal stå på MM.

Mvh Michael

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej alle.

Signalet fra min grammofon, har altid været meget svagt, i forhold til mine andre signal kilder. Hidtil har det ikke været noget problem, for jeg har bare kunnet skrue højere op for volume knappen, når jeg skulle høre en vinylplade.

Jeg spiller på:

Forstærker: NAD Silverline S300Højttalere: Audiostatic DCM5Grammofon: Thorens 320 MKII med Dynavector 10x5 pick upRIAA forstærker: Vincent 111

Jeg har samme "problem" - det er bare ikke et problem. Jeg kan nemlig spille rigeligt højt, ligesom du kunne tidligere.
Det lyder som om de 2,5 mV som Dyna'en hælder ud afgjort er i underkanten for visse færstærker/højttaler kombinationer.

Jeg ville se efter en god RIAA der passer til Dyna'en. Hvis du forklarer problemet i Lydbutikken kan de nok finde noget til dig. (de vil sikkert også foreslå dig at skifte forstærkeren - lad være med at høre efter, for så har du ikke penge nok )

Clearaudio laver vist en RIAA, med en form for indbygget intelligens. Den finder selv ud af hvor meget den skal forstærke. Jeg kan ikke huske hvad den hedder.

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

De 2,5mV fra Dynavectoren er ca halvdelen af standardstyrken for en MM, der typisk ligger på 4-5 mV.  Men det burde ikke give anledning til andet end en mindre 3dB's forskel i niveauet. Hvis forstærkerkombinationen ikke kan spille højt nok med et signal der er 3-6dB "for lavt", så er det forstærker højttalerkombinationen som er lant fra at være optimal.  Nu kender jeg ikken Vincen'en, men den har jo fået mange roser her i forum'et. Det kan være at Vincent ikke forstærker nok - altså forstærker de "normale" 5mV de 40 gange som skal til for at nå til de nominelle 200mV på AUX, CD mv. indgangen.

Med hensyn til impedansen så skulle standard MM indgangen på en RIAA's 47kOhm være mere end passende, da Dynavector har en impedans på 100 Ohm., så problemet burde ikke ligge her.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen - og tak for forslagene.

Jeg har prøvet MC indstillingen, og så er problemet med det svage signal løst. Men selvom min pick-up er af MC-typen, bryder den sig ikke om MC indstillingen. Lyden bliver grovkornet, og detaljerne i diskanten forsvinder, så det er desværre ikke en acceptabel løsning.

Ja, jeg må jo nok se mig omkring efter en ny RIAA. Ny forstærker må vente lidt. Audiostatic højttalerne har drænet min tegnebog. . . .

Til gli: NAD Silverline er på 2*100 watt i 8 Ohm og 2*200 watt i 4 Ohm. Den kan sagtens trække højttalerne, og der er endnu ikke kommet røg op af den

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej igen - og tak for forslagene.

Jeg har prøvet MC indstillingen, og så er problemet med det svage signal løst. Men selvom min pick-up er af MC-typen, bryder den sig ikke om MC indstillingen. Lyden bliver grovkornet, og detaljerne i diskanten forsvinder, så det er desværre ikke en acceptabel løsning.

Ja, jeg må jo nok se mig omkring efter en ny RIAA. Ny forstærker må vente lidt. Audiostatic højttalerne har drænet min tegnebog. . . .

Til gli: NAD Silverline er på 2*100 watt i 8 Ohm og 2*200 watt i 4 Ohm. Den kan sagtens trække højttalerne, og der er endnu ikke kommet røg op af den

Hej der !

Vid du kan se om der er en modstan i signalvejen på udgangen på den riaa så prøv at skifte den til en mindre værdig, vis dit udgangssignal er på 1,8v så kan du ændre det så du får et højer signal ud på din udgang.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige følge op på denne tråd, og sige at jeg nu har fået løst mit problem.

Vincent RIAA´en er opbygget omkring nogle (billige) OP-Amps, og det er meget simpelt at ændre forstærkningen i disse. Det eneste det kræver er, at en modstand i hver kanal udskiftes til en med en anden værdi. Det drejer sig om modstand nr. R4 og R19.

Herligt! Det kostede således under 1 Krone at få kraftigere signal fra min pladespiller. Ændringen har ikke påvirket lydkvaliteten.

Iøvrigt er de 2 OP-amps nu kommet i sokler, så jeg kan prøve med andre typer, for at se om det kan forbedre lyden. Jeg har bestilt nogle andre fra Texas Instruments, som jeg vil prøve med.

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Vincent RIAA´en er opbygget omkring nogle (billige) OP-Amps, og det er meget simpelt at ændre forstærkningen i disse. Det eneste det kræver er, at en modstand i hver kanal udskiftes til en med en anden værdi. Det drejer sig om modstand nr. R4 og R19.

Hej

Har selv samme pu og riaa.

Hvor kraftige modstande brugte du?

Mvh

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

volleborg skrev:

Hej

Har selv samme pu og riaa.

Hvor kraftige modstande brugte du?

Mvh

Hej Volleborg

De originale modstande er på 2,7 kilo Ohm

Jeg har erstattet dem med 10 kilo Ohms modstande istedet.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hvis man går op i modstand, går niveauet så ikke ned? Eller er der noget andet der spiller ind, eller har jeg misforstået noget?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Har også en Vincent riaa. Vil mægtig gerne høre dine erfaringer med andre opamps.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Hvis man går op i modstand, går niveauet så ikke ned? Eller er der noget andet der spiller ind, eller har jeg misforstået noget?

Forstærkningen i de 2 opamps bestemmes af 2 modstandværdier. Lad os bare kalde dem R1 og R2 for nemhedens skyld. Forstærkningen = R1/R2. Lad os så bare sige at R1=10 kohm og R2=2 kohm. Forstærkningen bliver så 10k/2k og giver så en forstærkning på 5 gange. Hvis vi så ændrer R1 til en værdi på  50 kohm hedder regnestykket: 50k/2k. Det giver så en forstærkning på 25 gange.

Det lyder jo umiddelbart ulogisk at større modstand giver højere forstærkning, men det skyldes at vi ændrer på R1. Hvis vi istedet havde ændret på R2 ville en højere værdi nedsætte forstærkningen.

Ovenstående værdier har intet med Vincent RIAA at gøre. De er bare brugt som eksempel.

Håber ikke det lyder for kryptisk   Under alle omstændigheder er det meget let at udskifte modstandene. Der er tale om et enkeltsidet print, med masser af plads mellem komponenterne.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Nej, det er helt fint som du skriver. Der var noget andet der spillede med i beregningerne, og det var det der lige forvirrede.

Og du har ret i at den er nem at lodde i jeg har allerede skiftet nogen af komponenterne i min. Det to kondensatorer der sidder i indgangen til pp og det to ladelytter der sidder i indgang fra trafoen til 1000mfd, og begge del virkede fint her, især den i indgangen.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Har også en Vincent riaa. Vil mægtig gerne høre dine erfaringer med andre opamps.

De 2 opamps som er interessante at skifte i forbindelse med MM-indgangen, er dem der sidder i sokler (se mit billede). De 2 andre bruges kun i forbindelse med MC-indgangen.

Det er med andre ord de 2 JRC 4580D der skal prøves udskiftet. Disse koster iøvrigt 65 øre stykket.

Mit mål med at prøve andre opamps er at få mere "luft" og rum i specielt diskantområdet.

Jeg har prøvet at udskifte dem til tl71cp. Det er magen til dem der sidder i MC indgangen. Det var ikke et hit! Diskanten blev måske en anelse bedre, men til gengæld mistede musikken sin saft og kraft. Jeg har også prøvet med et par MOS-FET typer, som var på lager der hvor jeg arbejder. Det var heller ikke sagen, idet de lød klart dårligere end de standardmonterede. Så indtil videre har jeg ikke fundet noget, der var bedre end dem der sidder i som standard.

Jeg har bestilt et par NE5532AP fra Texas Instruments, men dem har jeg ikke modtaget endnu. Jeg skal nok vende tilbage, så snart jeg har prøvet dem.

Jeg ved ikke hvornår det bliver, for jeg har ikke været særlig flittig til at få noget lavet her på det sidste. Mine nye højttalere spiller simpelthen så fortryllende, at jeg nemt kommer til at sidde i sofaen og bare spille den ene plade efter den anden, og bare føle jeg er kommet i himlen. Men det er vel også meningen med det hele, så det vil jeg ikke beklage så meget.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det glæder mig at dine højttalere spiller så godt. Det er da kun glædeligt, når det ikke er dovenskab, men fornøjelser der hindrer en i at nå det man gerne vil.

Det forhindrer mig dog ikke i at glæde mig til at høre om dine erfaringer med opamp'sene fra Texas.

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har også leget med opamps i min riaa og fundet Analog devices som det bedste bud, de var også de dyreste. Ca. 40 Kr. stk.  De originale var Texas instruments og var ikke noget at skrive hjem om.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes