| Forfatter |
|
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der mon et enkelt måleudstyr, til målinger af lyd v. montering af sub. Jeg ved godt at man kan høre sig frem, men lidt målinger til suplering, ville være fint. Jeg håber meget at jeg kan placere den bag lyttepositionen. Jeg har aldrig haft en sub før, så jeg er grøn på dette punkt. På forhånd tak for hjælpen.
Jeg får subben om et par dage. __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens lade sig gøre at placere sub bag lytte positionen , også med rigtig godt resultat.
Ewald Steensen har nogle gode og billige lydtryksmålere fra Radio shack , de er kanon.
Velodyne laver en sub EQ der også skulle være suveræn , det er prisen også 7k så vidt jeg husker
Mvh Claus __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Radioshacken sælges også som Voltcraft, og jeg har set den for ca 300kr i Tyskland.
Der findes også billigere EQ løsninger enn den fra Velodyne. Behringer har flere forskellige PEQer med pris fra 700-3500kr. De nye Denon fra 3806 og opover EQer også subudgangen, vistnok med et pent resultat.
Ellers er der et gratis måleprogram for PCen der hedder RoomEQ Wizard, du skal da ha enten en lydtryksmåler, og bruge den som mic, eller feks en Behringer EMC8000, og en mikrofonforstærker.
Jeg bruger selv RoomEQ Wizard, og en Radioshack som mikrofon, og for at bekræfte målingene. jeg har så den billigste Behringer PEQen (DSP1124), og justerer frekvensgangen vha den.
Køber du en DSP1124, en Radioshack, og et midiinterface til din computer kan du koble computeren til Behringeren, og la RoomEQ Wizard foretage alle justeringer. Det er dog ikke nødvendigt i mine øjne da man kun justerer PEQen en gang, og det er meget nemt. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det at ha subben bag burde ikke være noget stort problem. Der finnes 2 store fordeler ved at ha subben tæt på:
1 Du taber 6db for vær meter du flytter subben fra dig
2 Jo tettere på subben er, jo mindre vil lyden påvirkes af rommets akustik
Det er så teorien, i praksis er det ikke sikkert at positionen bag dig fungerer.
jeg siger lykke til, og spørg endelig bare mere om du har flere spørgsmål  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clouseau skrev:
|
Det kan sagtens lade sig gøre at placere sub bag lytte positionen , også med rigtig godt resultat.
Ewald Steensen har nogle gode og billige lydtryksmålere fra Radio shack , de er kanon.
Velodyne laver en sub EQ der også skulle være suveræn , det er prisen også 7k så vidt jeg husker
Mvh Claus
|
|
|
Jeg har bestilt en Martin Logan Grotto, sub. Jeg glæder mig til opsætningen. __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Og det at ha subben bag burde ikke være noget stort problem. Der finnes 2 store fordeler ved at ha subben tæt på:
Det er så teorien, i praksis er det ikke sikkert at positionen bag dig fungerer.
jeg siger lykke til, og spørg endelig bare mere om du har flere spørgsmål  |
|
|
Tak, det bliver der sikkert. Det er fint hvis det er en fordel med en placering tæt på, her bliver det o,5 m. __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
jholesen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
|
|
|
Der er vel 6db for hver gang afstanden fordobles, ikke for hver meter
MVH Jacob
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Steffen_P Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
jeg siger lykke til, og spørg endelig bare mere om du har flere spørgsmål  |
|
|
Det med at man taber 6dB for hver fordobling af afstanden til lydkilden
gælder kun for spherisk bølgeudbredelse i frit felt, det kan ikke
antages i et rum ved lave frekvenser. I et lukket rum hvor der er
kraftige refleksioner fra alle fladerne vil lydtrykket, især ved lave
frekvenser, være domineret af standbølgemønstrene og frekvensgangen vil
derfor ændres meget ved at flytte lytte/måle positionen. Bl.a. derfor
er skal man være meget påpasselig med equalisering i det lavfrekvente
område, især når der kun anvendes en sub. Idet standbølgemønstrene er
så dominerende ved lave frekvenser vil trykfordelingen påvirkes uanset
hvor lydkilden placeres. Det med at have lydkilden placeret tæt på
lyttepositionen kan afhjælpe problemer hvor der opstår et trykminimum i
lyttepositionen, men det gør der jo kun i vissse snævre frekvensafsnit.
__________________ /Steffen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg sa "det er så teorien...." Men ikke mindre så er den teoretisk optimale plasseringen for en sub et hjørne, tæt på lyttepositionen. Men det er så uden at tage hensyn til romforsterkning, og ikke mindst konemors sans for estetik 
At frekvensgangen forandrer sig efter hvor i rummet man befinder sig er nok noget de fleste er klar over selv om de ikke har tenkt over det, man hører det f.eks når man rejser sig op fra sofaen, og bassen endrer karakter hele vejen op fra sittende, til stående position.
Grunnregelen for all EQ i bassområdet er at først arbejde med pladseringen for at få den beste mulig FR, og derefter korrigere hvor det er nødvendigt. Jeg bruger kun 2 bånd for at få min subs FR flad
2 subs er genialt for at få et bredt sweetspot, og en jevnere frekvensrespons om man har et besværligt rum. Det krever dog lidt mere arbejde med opsetningen, og helst trindløs fasejustering. En lydtryksmåler bør også være tilgengelig __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold fast, der er noget at gå igang med. Mange tak. __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt toner fra 10 hz til 150 hz på en cd, og vil prøve at spille dem, når jeg får min sub. (imorgen håber jeg) Er der nogen der kender til en db måler, så niveauet kan justeres.
__________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|