Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lossless hvilket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har besluttet mig at for eftertiden vil jeg lægge mine skiver ind på min pc. I øjeblikket ligger de i MP3, men jeg vil nu have lavet dem om til et lossless format, men hvilket.

Da jeg ofte køber musik fra allofmp3.com vil jeg helst holde mig til det samme format.

Her er dem jeg kan vælge imellem

Monkey's Audio Lossless
OptimFROG Lossless
FLAC Lossless
PCM Wave
WMA 9 Lossless

Wave fylder ca. 15-25% mere end de andre formater.

Hvilket vil være bedst? Kan winamp afspille alle sammen? Nogen der ved hvilke formater XBMC (XBOX) kan afspille?

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

FLAC ville være min førstepririotet.

Det er med plugin til både winamp og nero, så du kan brænde det ud på en cd uden at decode filerne først.

FLAC 1.1.2 for Windows with installer hedder den  du skal bruge.

Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Undskyld hvis det er for meget offtopic.

Jeg forstår ikke folk betaler for det musik der, det er næsten værre end hvis folk bare hentede det på et random p2p netværk.

Ja rusland har et f**ked regelsæt som IFPI endnu ikke har fået ned med nakken.Musikken kan betegnes som lovlig, omend det er i en gråzone.

Det store problem er at musikerne intet får når folk "køber" det hos allofmp3, dvs det bare er nogle smarte bagmænd som tjener kassen på det, og mange af dem der benytter servicen tror faktisk at det er en iorden måde at anskaffe sig musikken på. Havde de hentet det på tilfældigt netværk, kunne det da være de blev trætte af kvaliteten, og købte originalen.

Ja store dele af pladebrancen er f**ked, og har svært ved at se fremtiden i øjnene, men lad venligst være med at straffe kunstnerne for det. Tænk lige lidt over det.

*Edit* en kammarat opdaterede mig lige, og det skulle heller ikke være lovligt alligevel.
I can confirm the legality of allofmp3.com You can legally buy/download mp3-songs from this site if it does not breaks the law the national legislation of the country in which you will be during that moment Sorry for my english.
Yours faithfully, the assistant to the lawyer of the Russian society on multimedia and to digital networks (ROMS) www.roms.ru.

Bahanets Roman Igorevich

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Ville da bruge FLAC hvis jeg var dig ;-) Det gratis og OpenSource, så du er altid sikker på at kunne få codec, og du kan bruge det på alle platforme...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg har besluttet mig at for eftertiden vil jeg lægge mine skiver ind på min pc. I øjeblikket ligger de i MP3, men jeg vil nu have lavet dem om til et lossless format, men hvilket.

HVORFOR dog det?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo:

Jeg forstår godt du syntes det er sygt ikke at betale for musikken. Det gør jeg også, men jeg er simpelthent så træt af at betale overpris for albums, fordi jeg vil have en sang. Dernæst vil jeg gerne have dem i ordentlig kvalitet, og det er kun Allofmp3 der kan klare det.

Men ikke mere om den sag (Hvis vi skal diskutere det, kan vi oprette en ny tråd)

Otto:

Jeg har en masse MP3'ere, som jeg lade ind i 1998-99, som er i 128kb/s, og enkodet med L3. Det er utrolig dårlig kvalitet, og derfor kan jeg ligeså godt ligge dem in i et lossless format.

De bliver afspillet af min Xbox, som sender et digitalt signal til min HK forstærker.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at ændre MP3 til lossless. Lossless er kun bedre når der rippes fra et originalt materiale. Hvis du ændre til lossless kommer dine MP3 blot til at fylde mere, og lyde nøjagtig ligeså ringe som oprindeligt. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

In topic: Bruger selv wma og er fint tilfreds, har ummidelbart ikke lagt mærke til nogen forskel, men har heller ikke prøvet "koncentreret" at sammenligne... Bruger bare hvad der er nemmest Det er dog mest til fest, baggrundsmusik og musik til ferierne, at jeg anvender dette, så kvaliteten har nok ikke så høj prioritet som hos dig. WMA skulle nu heller ikke være så skidt endda, efter hvad jeg har hørt, men der er mange som ikke bryder sig om windows...

Off topic: Har du prøvet MediaMonkey, som afspiller i stedet for winamp/mediaplayer/itunes? (www.mediamonkey.com) Synes selv den er nemmere at bruge og gør det langt nemmere at finde rundt i mine efterhånden mange lydfiler + at den har flere funktioner.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten er jo den samme på de forskellige lossless-formater, så formatet har ikke så stor betydning. Dog kan jeg da lige sige, at APE fylder lidt mindre end FLAC (-5), tilgengæld tager det så lidt mere CPU når det skal decodes. FLAC er det format, der bliver understøttet af mest hardware, men det er jo nok lidt underordnet.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Der er ingen grund til at ændre MP3 til lossless. Lossless er kun bedre når der rippes fra et originalt materiale. Hvis du ændre til lossless kommer dine MP3 blot til at fylde mere, og lyde nøjagtig ligeså ringe som oprindeligt. 

Hej,

Han skrev også:
Jeg har en masse MP3'ere, som jeg lade ind i 1998-99, som er i 128kb/s, og enkodet med L3. Det er utrolig dårlig kvalitet, og derfor kan jeg ligeså godt ligge dem in i et lossless format.

De bliver afspillet af min Xbox, som sender et digitalt signal til min HK forstærker.

Det tolker jeg på den måde at han vil ligge dem ind i et lossless format eller er det bare mig der tager fejl?`

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Så har jeg muligvis misforstået. Jeg forstod det sådan, at der skulle konverteres fra 128 kbs til lossless.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at jeg ville bruge FLAC hvis jeg skulle rippe min samling igen, det tager dog en uges tid at lægge det hele ind så jeg har ikke så meget lyst til øvelsen igen.

PT kører jeg WMA lossless og er egentlig ok tilfreds med resultatet. Jeg har dog lige prøvet at afspille WMA filer igennem Foobar2000 med kernel streaming og synes umidelbart at det lyder lidt bedre end via Windows Media Player, dog er det noget der skal forskes lidt mere i før jeg udtaler mig for skråsikkert :)

Mvh,

Karsten

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Så har jeg muligvis misforstået. Jeg forstod det sådan, at der skulle konverteres fra 128 kbs til lossless.

Nej, det ville jeg give dig ret i, det ville være meget mærkeligt..... man kan jo heller ikke lave smør til fløde igen

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu hvor vi snakker om det at kopiere CD'ere ind på harddiske - hvordan gør I det pt.?

Jeg er interesseret fordi jeg er ved at lave software til en DVD changer, hvor du kan stoppe 200 CD'ere ind i maskinen, og så kopiere dem ned på disk fra Media Center.

Det er så enten MP3 eller WMA lossless.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Hejsa

Nu hvor vi snakker om det at kopiere CD'ere ind på harddiske - hvordan gør I det pt.?

Jeg er interesseret fordi jeg er ved at lave software til en DVD changer, hvor du kan stoppe 200 CD'ere ind i maskinen, og så kopiere dem ned på disk fra Media Center.

Det er så enten MP3 eller WMA lossless.

Mvh

Brian

Det lyder spændende!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Mener du hvilken software man bruger eller hur?

Binnerup skrev:

Det lyder mægtig spændende!

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Mark: Tjae - jeg mente mest om I rent faktisk kopierede alle jeres CD'ere ind, om I gjorde det én efter én eller hvad I gjorde.

Pointen med den software var mest at hovedproblemet ved at skifte til en HTPC for folk som er musikfreaks hidtil har været at de skulle "komprimere" deres musik til MP3 med deraf kvalitetstab - nu kan man så kopiere ind i lossless formater, men så er næste problem at det er en stort set umulig opgave hvis man har en mere end en 300 CD'ere..

Jeg kunne forestille mig at mange ikke orker skiftet netop på grund af det.

Nu regner jeg med at færdiggøre softwaren, og så kan det evt. være en option at købe en række DVD changere ind, og leje dem ud på ugebasis - der kan være 200 CD'ere i sådan en, og det tager ca. 20 min pr. CD, dvs. knap 3 døgn pr. 200 CD'ere.

Hovedformålet med softwaren er at US OEM'ere kan bundle det med deres DVD changere - men de er næppe interessante for danskere, da de ligger i ca. $2.500 for sådan en maskine, og med dansk moms osv. er det omkring 20.000 kr.

Men til at leje ud var det måske interessant for mange, hvis man kan leje en maskine i en uge eller hvad man nu har behov for.

Mvh

Brian

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg gør det bare lidt efter lidt, som jeg får lyst til at høre musikken (EAC tager kun 5 min. om at rippe en CD med mit drev, så ventetiden er ikke så slem). CD'erne bliver først rippet med EAC til FLAC, og så encoder jeg til mp3 med dBPowerAMP ud fra FLAC-filerne (kopi'en til mp3-afspilleren).

Men sådan en DVD charger virker da som en smart stykke hardware, tror da helt sikkert der er flere der vil hoppe med på lossless-vognen, når de ikke skal afsætte flere uger foran computeren til at rippe CD'er.

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Nu regner jeg med at færdiggøre softwaren, og så kan det evt. være en option at købe en række DVD changere ind, og leje dem ud på ugebasis - der kan være 200 CD'ere i sådan en, og det tager ca. 20 min pr. CD, dvs. knap 3 døgn pr. 200 CD'ere.

I USA er der adskillige af "rippere", hvor man sender hele sin stak CD'er ind og en uge efter får dem retur på DVD/HDD/whatever i ens foretrukne format, med velordnede ID3tags og hvad ved jeg; prisen er vist omkring 1$ pr CD incl forsendelse etc.

Er der nogen der kender tilsvarende services herhjemme? Eller var det noget for dig Binnerup når du har SW'en klar? (jeg ved ikke hvordan lovgivningen forholder sig til dette arrangement men det lyder ikke urimeligt for mig, hverken kunstner eller pladeselskab går jo glip af noget da man faktisk har CD'erne på forhånd)

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jacob: Yep - I know - der er mange af OEM'erne jeg snakker med der har det som service.

Det der er pointen her er at flere OEM'ere i USA begynder at sælge DVD changere til deres Media Center (bla. Niveus Media), og softwaren her skal være med til at adde value for de OEM'ere der kunne have interesse i det - sådan så man selv kan kopiere tingene ind med sin changer.

I Danmark ville det måske være en ok option at kunne leje en changer, da det kunne være interessant både at kopiere musik og DVD'ere ind (My Movies vil på et tidspunkt for en option for at kopiere DVD'ere ind fra sådan en DVD changer).

Jeg har ikke hverken tid eller interesse i at oprette sådan en service, men jeg kunne med softwaren godt give andre muligheden for at kunne gøre det, eller at kunne leje DVD changere ud. Det at leje changeren ud er jo ihvertfald ikke ulovligt, da folk så selv ripper deres musik.

For mig handler det mest om at lave noget software som er interessant for OEM'erne, men til 20.000 kr. for en changer, så bliver de ikke aktuelle i Danmark.

Jeg har en OEM'ere der installerer "My Movies" som laver nogle 2 TB Media Center maskiner som er lydløse - de maskiner koster kassen, og bliver solgt til NFL stjerner og lign. - dem er der ikke rigtigt marked for herhjemme.

Mvh

Brian

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum