Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: YAMAHA VS. NAD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
emils
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt  et sæt højttalere (2xNS777, 2XNS333 og 1xNSC444) fra Yamaha, de spiller faktisk overraskende godt, og nu skal jeg så bruge en surround forstærker til at styre dem (har kun en gammel NAD 314 stereo).

Nu står valget mellem NAD og YAMAHA.

Følgende modeller er til overvejelse:

NAD T753V2 pris: 5999kr

YAMAHA RXV1600 pris: 6399kr

YAMAHA RXV657 pris: 3699kr

Spørgsmålet er om RXV657 er nok, og kan levere det som der er brug for, og har de fornødne funtioner, når man også vil høre god musik. Højttalerne er ikke de bedste på markedet (godt yamahas topmodeller), så det skal ikke være forstærkeren der skal være den begrænsende faktor. Jeg ved at T753v2 kan levere den fornødne energi til højttalerne, og nok også lidt til, men pris forskellen op til RXV1600 er ikke særligt stor, og denne er YAMAHA´s topmodel, den har bla. HDMI indgang (hvilket mit tv også har), derfor slipper jeg for så mange kabler. RXV1600 har også et stort energi potentiale, og spiller utroligt godt, men er muligvis overdimentioneret i forhold til det højttaler sæt jeg har invisteret i.

Link til NAD 753v2:
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/rec eiver/detail/NAD_T753v2_surround_receiver.htm?id=6230&rv =6229#

Link til YAMAHA RXV657 og RXV1600:
http://www.yamaha-hifi.com/index.php?lang=d&country=DK &idcat1=1

Håber i kan hjælpe så jeg får noget ordentligt for pengene, og ikke "over-invistere"

mvh. Emil
Til top Vis emils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emils

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

det er faktisk meget op til dig selv for de er meget forskellige, jeg kan selv bedst lide nad. den har en meget varm klang med god bass, syntes jeg. hvor er yamaha er mere "skrigende" og meget lys, syntes jeg og det bryder jeg mig ikke om. det er meget forskelligt fra person til person hvad man bedst syntes om, så det bedste er sådan set bare at lytte til det.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Lad mig starte med at sige at jeg ikke er den store NAD-ekspert  - men jeg ville ikke være i tvivl om hvad jeg ville vælge; Yamaha.

Efter hvad jeg har erfaret er Yamaha ret meget "fremme i skoen" lydmæssigt på både stereo-/ som (især)surround-området - om det så skal være den ene el. den anden af de nævnte modeller, kræver nok en dybere overvejelse, nemlig om man har effekt nok. Og netop effekt er een af Yamaha'ens "bagdele", erindrer at den gamle RX-V1500 slet ikke kunne leve op til sine specs - om den nye RX-V1600 er bedre på dette område ?...tja......Du skriver at du har hørt RX-V1600, og fandt at den havde et stort energipotentiale.......jamen, så ER der tilsyneladene sket forbedringer på netop effekt-kritikken. Men tag ikke fejl, du vil IKKE opleve en "over-dimensionering" m. Yamaha'en - faktisk kan du ALDRIG få for meget effekt 

Hvis jeg stod i din situation ville jeg derfor kraftigt overveje den "billige" Yamaha, og så suppl. op med en seperat effekt-forstærker

Iøvrigt har jeg hørt/læst mange beskrivelser af Yamaha-lyden - har dog aldrig hørt at nogen har betegnet lyden som værende speciel lys eller skrigende ...

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

ok, ´det kan godt være, pga. alle de yamaha forstærkere/receivere jeg har hørt på er af en lidt ældre årgang. men det var også det jeg sagde med at det er forskelligt fra person til person, hver har sin smag. og så har nad RIGELIGT af power, nok er det en lille effekt "på papiret" men det er fordi mange firmaer tester deres watt i 2ch. drive(hvilket vil sige i surround de kun tester effekt ved at "drive" to kanaler af gangen og siger så at den kan det med alle kanaler i brug) hvor nad tester med alle kanaler i brug af gangen, hvilket vil sige at de opgiver en mere ærlig effekt. jeg ved hvor gode yamaha er til stereo, men det syntes jeg nad er rigtig gode til! 

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 December 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Hvis jeg stod i din situation ville jeg derfor kraftigt overveje den "billige" Yamaha, og så suppl. op med en seperat effekt-forstærker

Jesper/Oldhifinut

Se det er noget der dur', at de andre dekoder har mere effekt, det er rigtig, men de er IKKE istand til "lave surround lyd" som Yamaha.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 08 December 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Jesper Andersen skrev:

Jesper/Oldhifinut

Se det er noget der dur', at de andre dekoder har mere effekt, det er rigtig, men de er IKKE istand til "lave surround lyd" som Yamaha.

nemlig til SS kan yamaha noget med decoder som jeg ikke har oplevet andre kunne!

jeg bruger en yamaha 1500 med en effekt forstærker til front, og det virker bare! Så er der nok effekt hele tiden til at kunne spille meget højt!

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

hmmm..... nå jeg står selv til indkøb af receiver måske er yamaha en mulighed...... har bare ikke syntes så godt om den før, men måske er de blevet bedre?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Du nævner selv Yamaha RX-V657 som en mulighed, her er nogle af de ting der gør den til et godt valg:

YPAO for automatisk optimering af lyden i din hjemmebiograf

Dialogue Lift - flytter dialogen til midten af billedet, godt når man anvender projektor

Audio-Delay for justering af læbesynk.

Videosignal-konvertering Composite Video <-> S-video -> Komponent Video  

Delfrekvens subwoofer-udgang: 40,60,80,90,100,110,120,160,200Hz 

Hvis du så bruger en seperat effektforstærker til de to front ht'er så bliver det rigtig godt.

emils
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Det er lige netop dette som gør det så sk... svært.

Min fornemmelse er at yamaha har gode decoder, og levere en meget ren lyd. samtidig er jeg blevet imponeret hvergang jeg hører en NAD i arbejde, deres klang er jeg ret vild med. Problemmet er bare at jeg ikke har hørt Yamaha i et ordentligt rum, men kun i butikslokaler, hvilket absolut ikke giver den optimale muligheder.

Derudover får jeg en god rabat på alt yamaha´s gejl, og der er ingen rabat at hente på NAD. RXV1600 ligger til omkring 8000 kr på markedet og jeg kan få den billegere som beskrevet ovenfor, faktisk endnu billigere end opgivet. Så reelt står sammenligningen mellem en NAD til 5999kr og en Yamaha til 8000kr (jeg skal bare kun give det samme).

Hvis ikke jeg fik rabat, havde jeg nok valgt NAD uden at blinke med øjenen

Det kunne være jeg skulle lade banken tude , og købe en RXV1600, samt en brugt NAD219 til fronten....???

Jeg tror bare at min forstærker del, derved bliver langt overdimentioneret, i forhold til et højtaler surround sæt til omkring 10.000-12.000kr på markedet. (RXV1600 er opgivet til 7x170W eller 1190W DIN, hvis disse specs holder levere den rigeligt i sig selv)

Det dæleme svært at bestemme sig....

/Emil

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke helt de watt holder, ellers skal de ihverttilfælde være i two channel drive, er det det?

emils
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

umiddelbart hvad jeg kan forstå er det 7 channel drive... man kan bare ikke stole på en skid af alle de her "populære detail"- mærker desværre...

Men jeg kan jo starte med RXV1600, og hvis ikke den levere nok, smider jeg en brugt effekt forstærker på fronterne.

Jeg skal jo heller ikke have mit hus rystet fra hinanden!!!

/Emil

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

emils skrev:

Men jeg kan jo starte med RXV1600, og hvis ikke den levere nok, smider jeg en brugt effekt forstærker på fronterne.

Jeg skal jo heller ikke have mit hus rystet fra hinanden!!!

Hvorfor ikke

/Emil.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 11 December 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at du/man skal tage Watt-opgivelserne i specielt Surround-receivere med et MEGET stort gran salt - og jeg VED at Yamaha'en IKKE lev. 7x170 Watt i alle 7 kanaler samtidig.

Jeg vil faktisk påstå at enhver surround receiver til under kr. 15./20.000 vil nyde godt af at få koblet en "rigtig" effektforstærker på blot 150Watt foran sig - sat lidt på spidsen så er de fleste ( alle ? ) snurre-rundt receivers watt-angivelse at betragte som "pair-watt"...eller "pap-muskler" om du vil .

- og til emils; du vil IKKE opleve at Yamaha'en får dit hus til at ryste fra hinanden, tværtimod vil du opleve at jo større reelt kraft-overskud en forstærker/receiver har, jo RENERE og bedre vil lyden være, da den ikke bliver belastet i samme grad som en lille receiver vil blive det.

Og slutteligt vil jeg da sige at hvis jeg kunne købe Yamaha'en til samme pris som NAD'en, så ved jeg godt hvad som stod i MIN stue  ( Yamaha )

mvh

Jesper /Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
hmmm..... nå jeg står selv til indkøb af receiver måske er yamaha en mulighed...... har bare ikke syntes så godt om den før, men måske er de blevet bedre?

Som du selv siger i dit første indlæg Banz, så må du vidst selv ud og lytte

MVH WRONG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

emils skrev:

Jeg tror bare at min forstærker del, derved bliver langt overdimentioneret, i forhold til et højtaler surround sæt til omkring 10.000-12.000kr på markedet. (RXV1600 er opgivet til 7x170W eller 1190W DIN, hvis disse specs holder levere den rigeligt i sig selv)

Det dæleme svært at bestemme sig....

/Emil

Heller have en forstærker der er overdimensioneret end en der er for lille.

De 7x170W der er opgivet er helt sikkert i 4 Ohm og måske også med en relativ høj forvrængning. Min egen forstærker er opgivet til 7x170W i 8 Ohm og er i en engelsk test blevet målt til 5x160W altså rimelig tæt på opgivelsen. Hvis du søger lidt på nettet kan du sikkert finde nogle tests af de 2 receivere du har i kiggerten. Men pas på med tests da de ikke skal opfattes som facitlister men vejledninger

Svært at vælge siger du? Lån begge med hjem og hør forskellen og vælg så den du bedst kan lide. Så er det sgu ligemeget med hvad alle andre mener. Der er ikke noget der er mere irriterende end, at have købt noget på andres råd, for så bagefter , at finde ud af at man skulle have valgt anderledes.

MVH WRONG

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Iøvrigt har jeg hørt/læst mange beskrivelser af Yamaha-lyden - har dog aldrig hørt at nogen har betegnet lyden som værende speciel lys eller skrigende ...Enig. Jeg vil gerne sige at de Yamaha produkter jeg har haft hjemme ved mig har haft en mørkere lyd end Marantz og Pioneer produkter. NAD kender jeg ikke ret meget. Jeg har lyttet til NAD produkter hos forskellige forhandlere, men jeg har aldrig haft en på besøg hjemme ved mig, derfor vil jeg ikke udtale mig om dem.l 

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Fynbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt  et sæt højttalere (2xNS777, 2XNS333 og 1xNSC444) fra Yamaha, de spiller faktisk overraskende godt, og nu skal jeg så bruge en surround forstærker til at styre dem (har kun en gammel NAD 314 stereo).

Nu står valget mellem NAD og YAMAHA.

Følgende modeller er til overvejelse:

NAD T753V2 pris: 5999kr

YAMAHA RXV1600 pris: 6399kr

Hej Emil

Hvor kan du købe YAMAHA RXV1600 pris: 6399kr?

Hilsen Fynbo

Til top Vis Fynbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynbo

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 11 December 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Du kan faktisk få den nye udgave af 657 nemlig  rvx 569 til 3000kr i tapeconnections åbningstilbud

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes