Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delfilter trimning ved rette temperatur. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Under mest rigtig lyd tråden kom vi lidt ind på emnet med problemerne med temperaturstigning i enhedernes svingspoler.

Normalt bliver et delefilter udregnet efter svingspolens modstand som evt. er korrigeret for diverse pukler.

Men problemet er at hvis man spiller højt ændrer arbejdspunktet for filteret sig(fordi modstanden i enheden stiger ved temperaturstigning). og trimningen man har lavet ved måske stuetemperatur passer ikke mere.

Det der vil ske ved en tovejskonstruktion er :

basenheden ville blive afskåret ved en højere frekvens ved varmestigning i svingspolen.

Diskanten vil blive afskåret dybere.

så tilsammen vil det give en hævning af niveauet omkring delefrekvensen. Hvis altså fasen er uforandret(det er den ikke).

Jeg har ikke noget simuleringsprogram hvor jeg kan afprøve hvordan resultatet af temperaturforøgelsen vil indvirke. Men det burde være rimeligt simpelt at afprøve.

Jeg ville bare tage emnet op fordi jeg har ikke hørt om nogen hverken fabrikanter eller selvbyggere som tager højde for problemet.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

I bund og grund har du jo ret, men problemet er jo bare at bestemme hvilken temperatur der er den rigtige. Skal man udregne filteret efter starttemperaturen, efter 1 times drift, efter 2 timers drift osv.
Har du noget overblik over hvor stor temperaturkoeficienten er for den gennemsnitlige svingspoler? Hvis ja, så må det vel kunne lade sig gøre at regne på skidtet.... Og hvad med filterkomponenterne, de har vel også en temperaturkoefficient ? (og det har kabinetplader, lim, gummipakninger, højttalermembraner etc. også)

Og, for at det ikke skal blive til kejserens nye klæder det hele: Kan du høre en forskel?

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror at grunden til at ingen gør noget ved det er at det ikke er besværet værd! (men jeg kan selvføgelig tage fejl )

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg mener da heller ikke at det er ligemeget, men bare at ændringen måske er så forholdsvis lille at det ikke er besværet værd at forsøge at kompensere for det. Det bliver jo unægteligt noget nemmere fordi ind BL5 har aktive filtre (=nemmere justering af afskæringsfrekvenser etc. end i passive filtre) og fordi DSP'en sidder der i forvejen....

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2003 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

Det har ret stor betydning. det er bla. derfor B&O i lab5, måler på enhedens temp. (på t-yoken) og via. DSP'erne kompenserer for de parametre ændring der er opstået pga. ændringe i tempen. Det er jo ikke kun spolen der "ser" anderledes ud. motoren og ophæng (incl. evt olie) har også ændret sig.

så der er bestem ikke ligemeget.

hvis man som amatør skulle gøre noget, skulle man spille ved ens favorit niveau, i X antal timer, og derefter trimmer filter.

Ja jeg vil også mene at man i det mindste burde trimme filteret ved normal driftstemperatur.

Den er selvfølgelig forskellig efter hvilken musik og hvor højt man spiller. Men at bare neglicere effekten synes jeg ikke om.

Jeg tror på at det lydmæssigt giver større forskel end f.eks. at skifte netkabel, digitalkabel o.s.v.

Den letteste måde at slippe om problemet er at lave en aktiv deling. Men hvis man absolut vil lave passivt delefilter kan man mindske effekten ved at bruge effektive enheder så temperaturstigningen ikke er så høj..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

Det har ret stor betydning. det er bla. derfor B&O i lab5, måler på enhedens temp. (på t-yoken) og via. DSP'erne kompenserer for de parametre ændring der er opstået pga. ændringe i tempen. Det er jo ikke kun spolen der "ser" anderledes ud. motoren og ophæng (incl. evt olie) har også ændret sig.

så der er bestem ikke ligemeget.

hvis man som amatør skulle gøre noget, skulle man spille ved ens favorit niveau, i X antal timer, og derefter trimmer filter.

Det er godt at se at B&O tager tingene seriøst og prøver at løse problemer som bare bliver forbigået i stilhed.

Hvordan trimmer hjemmebygerne her deres højtalere ind? sker det mens de er varme?

Jeg har flere gange haft den oplevelse at når man har lyttet på et anlæg i flere timer kan man næsten ikke stoppe igen fordi lyden er så god. Det kan være at det er fordi man har vænnet sig til lyden, alle komponenter i anlægget er varme, eller måske er det fordi højtalerne er varmet op og højtalerne nu spiller som konstruktøren havde påtænkt sig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes