Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til THX ULTRA2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skrepee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er ret grøn i Hifi-faget, men har læst en del rundt omkring, hvorefter jeg har været ude og lytte og skaffet mig lidt hist og her 

Jeg har stræbt efter at finde noget der både kunne gøre det godt i stereo, og på sigt i surround. Det er endt med at jeg ligger inde med følgende setup:

Denon AVC-A1SR 7.1 Surround forstærker

Avance Signature 8 mk III (fronter)

Avance Signature 3 mk III (baghøjtalere, regner med 2 til af slagsen på sigt)

Center har jeg en Dali som er 10 år gammel og ikke værd at nævne, og jeg overvejer om jeg overhovedet bør bruge den.

Jeg regner med, efter at have læst en del om emnet, at jeg vil købe en relativt billig dvd og så bruge COAX ind i forstærkeren og lade dens converter klare sagerne. Det skulle vidst give et fint resultat eftersom converteren i min forstærker efter sigende er fornuftig? Jeg vil så både bruge DVD-afspilleren som afspiller til musik og film.

Jeg har læst meget om subs, dog ikke hørt så mange da tiden er knap pga. arbejde. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der evt. kunne passe godt ind i nuværende setup sådan pris/ydelses-mæssigt. På den måde kunne jeg spare lidt tid når jeg skal ud og lytte eftersom feltet sikkert vil være indsnævret en del.

Der står i min DENON manual at man for at køre THX ULTRA2 skal have en sub der går ned til 20 Hz. Det skal nævnes at jeg ikke engang aner hvad THX ULTRA2 er, men jeg går ud fra det er det bedste min forstærker kan yde hvorfor jeg vel ligeså godt kan stræbe efter det på sigt? Det skal også siges at jeg faktisk ikke ved om mine Avance højtalere overhovedet opfylder kravende da jeg ikke kender kravende på fronter og baghøjtalere til ULTRA2.

Jeg har overvejet at lytte til følgende subs, og det skal bemærkes at sub'en kun skal bruges til surround:

Velodyne SPL1000MKII (på tilbud her på siden, men går vidst ikke ned til de 20 Hz)

SVS PB10 (har ikke set noget dårligt skrevet om den og den går ned til de 20 Hz)

Infinity sw-12 (har hørt denne og synes den lød godt, men klarer heller ikke ned til 20 Hz)

Som det bemærkes ligger prisen på dem jeg kigger på mellem 4000 og 6000 kr., men jeg ved ikke om det er fuldstændig håbløst at forsøge at finde en der passer til det resterende grej i det prisleje, og det er heller ikke så vigtigt. 

Lang smørre, men spørgsmålet går i første omgang på Subwooferen. Andre kommentarer i forbindelse med mine overvejelser modtages meget gerne.

Forstærker: Denon AVC-A1SR
Fronter/bag: Avance sig. 3 og 8 mk3
sub: SVS pb10
Til top Vis Skrepee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skrepee

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forslå dig at starte med at læse følgende: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2

Herved er du kommet et godt stykke vej med spørgsmålet og baggrunden herfor.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 December 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Skrepee skrev:

Center har jeg en Dali som er 10 år gammel og ikke værd at nævne, og jeg overvejer om jeg overhovedet bør bruge den.  NIX - glem den!

Jeg regner med, efter at have læst en del om emnet, at jeg vil købe en relativt billig dvd og så bruge COAX ind i forstærkeren og lade dens converter klare sagerne. Husk på DVD'en også leverer et billede og derfor gerne må være af rimelig kvalitet

Velodyne SPL1000MKII (på tilbud her på siden, men går vidst ikke ned til de 20 Hz)

SVS PB10 (har ikke set noget dårligt skrevet om den og den går ned til de 20 Hz) Den her går du nok ikke galt i byen med ifølge rygterne.

Infinity sw-12 (har hørt denne og synes den lød godt, men klarer heller ikke ned til 20 Hz)

Hellere køre med "virtual center" end at bruge en center der slet ikke passer til fronterne. Ellers vil du ikke få glidende lydpanoreringer i frontkæden. Alternativt kan du bruge den ene af de ekstra baghøjttalere du vil købe til center istedet: således vil du "kun" have 6.1. Men det er helt fint, da der ikke findes deciderede 7.1 lydspor til DVD (endnu).

Du må endelig ikke bruge den billigste DVD afspiller du kan komme i nærheden af - der er jo også krav til billede, stabilitet og et godt digital signal. Men klart nok - du skal bruge receiverens converter, det gør stort set alle.

Jeg tror SVS subben er ganske glimrende til det du skal bruge.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 December 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Jeg vil forslå dig at starte med at læse følgende: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2

Herved er du kommet et godt stykke vej med spørgsmålet og baggrunden herfor.

- BR

Ja. Og: http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

...der er lidt om placeringer.

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 08 December 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Ellers var Jamo D7 SUB en mulighed! www.jamo.com

- Tilføjelse: Spiller ned til 17Hz ved - 3dB! (Den forvrænger ikke overhovedet!)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

PB10 går dybt nok, ingen tvivl om det. Alt efter hvordan dit rom forstærker de dybeste frekvensene vil den gå ned til et sted mellem 19-15hz.

Minst lige så viktigt er det at den kan levere et fornuftigt antal db ved 20hz, og uden forvrængning. Det hjelper ikke det aller mindste om en sub kan levere 20hz, men ikke mange nok db til at du kan høre, og føle det. Det samme gælder forvrængning, nogle subs kan levere op i mod 100% forvrænging i de dybeste frekvensene. Det der i bedste fall sker da er at det er 2nd order harmonics som dominerer, du vil da få et 40hz signal der er lige så stærkt som 20hz signalet. Siden 40hz da er nemmere at merke, vil det dominere lyden.

Jeg har efterhånden 10 måneders erfaring med PB10en, og kan trygt anbefale den til dit formål.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har råd til det kan jeg helt klart anbefale en Velodyne fra deres DDserie. De spiller HAMMER godt med masser af punch og så går de dybt. Ydermere er de fantastiske til at integrere sig i lydbilledet så du ikke kan høre, at det er en sub der spiller. Hvis du køber en DD15 eller en DD18 er de tilmed THX ultra2 godkendt 

MVH WRONG

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

ellers hvis du vil købe brugt kan du få meget til prisen der, ved dog ikke om du vil købe brugt
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

kimj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Sendt: 09 December 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Min erfaring er, at man har svært ved at få et system som spiller godt både i stereo og surround, spredningen på højtalerne er ikke ens, en stereo højtaler spreder lyden både vertikalt og horisontal, hvor en surround højtaler arbejder med horisontal spredning denne spredning gør at man bedre kan differere hvor lyden kommer fra i sine front/center højtaler. I bag/side (afhænige af 5.1 eller 7.1) bruger man bipolar højtaler som giver en difus spredning i hver side bagtil.

Jeg er nået til det punkt, at jeg ikke høre så meget stereo mere og købte for 3 mdr siden jamo´s D6 5.1 sæt som er THX Ultra godkendt, på stereo siden er de ikke super men man kan da bruge det til baggrunds musik, på surround siden derimod har jeg aldrig hørt noget som kan slå disse højtaler til prisen.

Kim J

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ja - Jamo's serier er skulle være ret gode!

Ham som har en af de fedeste hjemmebiografer her på forumet (kan ikke huske navnet, sry!), kører med D7 sættet..

Men det er også dyrt kram!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes