Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp! Z3 eller AE700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 December 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er måske det mest uvidende menneske indenfor projektor/plasma området, men har langt om længe besluttet at få noget udstyr ind i min nye stue.

Planen er at et pana 42 pa50 skal pryde væggen, men dette skal udelukkende bruges til TV. Oveni skal der krydres med en projektor, som skal anvendes til film og en enkelt fodboldkamp eller to.

Jeg har efter lidt luren herinde fundet frem til at Z3 eller AE700 er vejen frem, hvis man primært skal se film - er dette helt forkert?!?

Hertil har jeg et par spørgsmål, som gerne skulle resultere i at jeg når frem til et valg:

1) hvor får man de 2 modeller billigst her i DK - Tyskland er ikke en mulighed. Så vidt jeg kan finde frem til kan AE700 fås i Computercity til 10K, men det er straks sværere at finde bedste pris på Z3.

2) projektoren skal stå ca. 5,3m fra lærredet og have et billede på ca. 200cm (bred) - er dette urealistisk? Planen er at den skal stå på en kommode, så den skal kunne "sende" billedet skrår og lidt op på væggen - kan disse modeller det, og hvis ja, hvilken er så at foretrække?

3) Så vidt jeg kan læse mig frem til er de begge HD Ready, men hvad kræver det udover projektor for at man kan køre dette - er det bare en DVD der kan køre HD-film eller hvad?!? (her skinner min uvidenhed nok meget igennem :-)

4) kan det betale sig at investere i en af ovennævnte modeller, hvis man ikke er hifi nørd og ikke kan se forskel på eller har den store præference for om billedet er liiige de 10% skarpere eller bedre. Lidt underligt spørgsmål, men ser ingen grund til at bruge 10K hvis det kan gøres billigere, men vil dog stadig gerne have et prima billede op på væggen.

5) Jeg har store vinduer som ikke kan mørklægges - i princippet betyder det ikke de store, da den primært skal bruges når det er mørkt alligevel, men kan man køre en film uden der er mørkelagt, hvis nu det skulle blive aktuelt?

6) Hvilken model ville i vælge?

7) Hvis man sidder ca. 5 meter fra billedet, hvor stort bør billedet i så fald være? Er et billede på 200cm i bredden fint?

For mange vil disse spørgsmål nok være lidt underlige, men da jeg er totalt rookie på dette område vil jeg gerne undersøge hvad der bedst kan betale sig at smide en bunke penge efter. Jeg håber derfor der sidder et par venlige sjæle, som vil yde mig lidt hjælp.

På forhånd tak.

Til top Vis Ludo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ludo

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 08 December 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

2) 5,3 meter er ret langt til et 2 meter bredt billede. AE700 er den mest fleksible men faktisk er jeg i tvivl om den kan lave billedet så småt på den afstand.

3) Det vil kræve en afspiller som understøtter det pågældende HD format som du nu engang vælger (Blue-ray eller HD-DVD)

4) Det er ikke svært at se forskel på billede kvalitet når det er 80"+. AE700 og Z3 gode projektorer (til prisen) og det ville være dumt at gå på kompromi for at spare 1000,-

En Infokus 4805 er også en god projektor som kan findes til ca. 8000,- men den er ikke HD-ready og eftersom at det er vigtigt for dig så bør du nok ikke vælge den.

5) Nu mere lys der er i dit rum nu mere udvasket vil billedet blive.

6) I dit tilfælde ville jeg vælge AE700 baseret på afstanden du har tænkt dig at placere den.

7) Du skal ihvertfald ikke lave det mindre end 200cm da meningen med det hele jo er at få oplevelsen af et stort billede. Jeg ville nok gå op til 250cm da det vil bringe dig x2 afstand til lærredet og samtidigt gøre at projektoren kan stå på den nødvendige afstand.

EDIT: Jeg undersøgte det lige og AE700 kan godt lave et billede der er 2m bredt på 5,3m afstand. Men det kan Z3 ikke. Såfremt at du har tænkt dig at bruge den afstand så vil jeg mene at valget skulle være ret nemt

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Sn0ke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm

Her kan du se om afstanden er mulig

Til top Vis Sn0ke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sn0ke Besøg Sn0ke's Websted

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Super respons - takker og bøjer, det lader til at det er AE700 jeg skal gå efter.

Hvor stort kører man "normalt" et billede op? Jeg ved godt at det selvfølgelig er relativt, men udfra hvad jeg kan læse her i forummet er et lærred på 100" meget normalt - får jeg ikke det med et billede på 200 cm i bredden?

Jeg vil selvfølgelig gerne have et billede der er så stort som muligt, men mit problem er, at lærredet skal køre ned foran plasmaskærmen, som har artcoustic DF65-50 højttalere siddende på hver sin side. Lærredet må derfor ikke overdække den tweeter der sidder i dem, da det vil gå ud over lyden (har jeg ladet mig fortælle). 

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Et 2m bredt billede svarer til et 90" 16/9 lærred.

Du skal op på 222 cm i breden for at få et 100" lærred.

Dantyr2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hvordan regner man lige det ud ?????
Til top Vis Dantyr2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dantyr2

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Det kan jeg godt presse den op til - måske endda til 240.

Sidste spørgsmål: Kan man placere AE700 så billedet bliver skudt "skævt" op på væggen? Projektoren kommer til at stå lidt til højre for billedet, og så vidt jeg har læst er det ikke alle der kan dette.  

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Dantyr >> (brede x brede) + (højde x højde) = (Diagonalen x Diagonalen)  - du tager så kvadratroden af summen da denne vil være lig med diagonal som du så skal omregne til tommer (jeg er slet ikke sikker på at det overhovedet giver mening:-P ).

Hvis man ikke gider det kan man bruge: http://www.projectorcentral.com/Dell-2100MP-projection-calcu lator.htm

Tage breden for 16/9 i centimeter og så skift om til engelske mål og kig på hvad diagonalen siger;-)

Dantyr2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

ok mange tak
Til top Vis Dantyr2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dantyr2

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:
Fenris skrev:

Det kan jeg godt presse den op til - måske endda til 240.

Sidste spørgsmål: Kan man placere AE700 så billedet bliver skudt "skævt" op på væggen? Projektoren kommer til at stå lidt til højre for billedet, og så vidt jeg har læst er det ikke alle der kan dette.  

Det kan du godt men det er ikke den optimale løsning da du bliver nødt til at gøre brug af keystone korektion for at få billedets sider lige. Problemet er at keystone foringer billedet en smule hvis man bruger det.

larsl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2005 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det kan du godt men det er ikke den optimale løsning da du bliver nødt til at gøre brug af keystone korektion for at få billedets sider lige. Problemet er at keystone foringer billedet en smule hvis man bruger det.

[/QUOTE]

Det er faktisk ikke rigtigt, Den har nemlig "lens-shift" der gør at du kan flytte billedet uden at det bliver skævt så man bliver nødt til at bruge keystone. Det kommet selvfølgelig an på hvor skævt den skal stå.

Til top Vis larsl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsl

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

larsl skrev:

[/QUOTE]

Det er faktisk ikke rigtigt, Den har nemlig "lens-shift" der gør at du kan flytte billedet uden at det bliver skævt så man bliver nødt til at bruge keystone. Det kommet selvfølgelig an på hvor skævt den skal stå.

[/QUOTE]

Hmm, nu kommer jeg lidt i tvivl. Umiddelbart er jeg ret sikker på at billedet vil få skæve sider udfra den løsning som er planlagt og at lens-shift funktionen derfor ikke er brugbar. Men omvendt så har jeg aldrig selv haft min projektor vinklet i forhold til lærredet.

EDIT: Du har ret. Jeg havde misforstået hvad der var skrevet oprindeligt i forhold til placeringen - Lens-shift funktionen burde uden problemer klare det.

kokken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 December 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:

Jeg er måske det mest uvidende menneske indenfor projektor/plasma området, men har langt om længe besluttet at få noget udstyr ind i min nye stue.

Planen er at et pana 42 pa50 skal pryde væggen, men dette skal udelukkende bruges til TV. Oveni skal der krydres med en projektor, som skal anvendes til film og en enkelt fodboldkamp eller to.

Jeg har efter lidt luren herinde fundet frem til at Z3 eller AE700 er vejen frem, hvis man primært skal se film - er dette helt forkert?!?

Hertil har jeg et par spørgsmål, som gerne skulle resultere i at jeg når frem til et valg:

1) hvor får man de 2 modeller billigst her i DK - Tyskland er ikke en mulighed. Så vidt jeg kan finde frem til kan AE700 fås i Computercity til 10K, men det er straks sværere at finde bedste pris på Z3.

2) projektoren skal stå ca. 5,3m fra lærredet og have et billede på ca. 200cm (bred) - er dette urealistisk? Planen er at den skal stå på en kommode, så den skal kunne "sende" billedet skrår og lidt op på væggen - kan disse modeller det, og hvis ja, hvilken er så at foretrække?

3) Så vidt jeg kan læse mig frem til er de begge HD Ready, men hvad kræver det udover projektor for at man kan køre dette - er det bare en DVD der kan køre HD-film eller hvad?!? (her skinner min uvidenhed nok meget igennem :-)

4) kan det betale sig at investere i en af ovennævnte modeller, hvis man ikke er hifi nørd og ikke kan se forskel på eller har den store præference for om billedet er liiige de 10% skarpere eller bedre. Lidt underligt spørgsmål, men ser ingen grund til at bruge 10K hvis det kan gøres billigere, men vil dog stadig gerne have et prima billede op på væggen.

5) Jeg har store vinduer som ikke kan mørklægges - i princippet betyder det ikke de store, da den primært skal bruges når det er mørkt alligevel, men kan man køre en film uden der er mørkelagt, hvis nu det skulle blive aktuelt?

6) Hvilken model ville i vælge?

7) Hvis man sidder ca. 5 meter fra billedet, hvor stort bør billedet i så fald være? Er et billede på 200cm i bredden fint?

For mange vil disse spørgsmål nok være lidt underlige, men da jeg er totalt rookie på dette område vil jeg gerne undersøge hvad der bedst kan betale sig at smide en bunke penge efter. Jeg håber derfor der sidder et par venlige sjæle, som vil yde mig lidt hjælp.

På forhånd tak.

hej

hvis du skal gøre det billigt, så har jeg en ae 700 til salg, du er velkommen til kikke forbi,

hvis du bor på sjælland, den fejler ikke noget, har den nyeste firmware osv,

til 9500.-  skriv hvis du er intresserede.

kokken

Til top Vis kokken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kokken

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Tror nok hellere jeg vil satse på en ny til 500 kr. mere i computercity....

kokken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er til at handle med

kokken

Til top Vis kokken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kokken

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Er der noget særligt man skal være opmærksom på inden man slutter den til? Eller hvad med vedligeholdelse af en projektor - hvad/hvordan skal dette gøres?

@ Kokken

Det er jeg desværre ikke :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes