|
Jeg er måske det mest uvidende menneske indenfor projektor/plasma området, men har langt om længe besluttet at få noget udstyr ind i min nye stue.
Planen er at et pana 42 pa50 skal pryde væggen, men dette skal udelukkende bruges til TV. Oveni skal der krydres med en projektor, som skal anvendes til film og en enkelt fodboldkamp eller to.
Jeg har efter lidt luren herinde fundet frem til at Z3 eller AE700 er vejen frem, hvis man primært skal se film - er dette helt forkert?!?
Hertil har jeg et par spørgsmål, som gerne skulle resultere i at jeg når frem til et valg:
1) hvor får man de 2 modeller billigst her i DK - Tyskland er ikke en mulighed. Så vidt jeg kan finde frem til kan AE700 fås i Computercity til 10K, men det er straks sværere at finde bedste pris på Z3.
2) projektoren skal stå ca. 5,3m fra lærredet og have et billede på ca. 200cm (bred) - er dette urealistisk? Planen er at den skal stå på en kommode, så den skal kunne "sende" billedet skrår og lidt op på væggen - kan disse modeller det, og hvis ja, hvilken er så at foretrække?
3) Så vidt jeg kan læse mig frem til er de begge HD Ready, men hvad kræver det udover projektor for at man kan køre dette - er det bare en DVD der kan køre HD-film eller hvad?!? (her skinner min uvidenhed nok meget igennem :-)
4) kan det betale sig at investere i en af ovennævnte modeller, hvis man ikke er hifi nørd og ikke kan se forskel på eller har den store præference for om billedet er liiige de 10% skarpere eller bedre. Lidt underligt spørgsmål, men ser ingen grund til at bruge 10K hvis det kan gøres billigere, men vil dog stadig gerne have et prima billede op på væggen.
5) Jeg har store vinduer som ikke kan mørklægges - i princippet betyder det ikke de store, da den primært skal bruges når det er mørkt alligevel, men kan man køre en film uden der er mørkelagt, hvis nu det skulle blive aktuelt?
6) Hvilken model ville i vælge?
7) Hvis man sidder ca. 5 meter fra billedet, hvor stort bør billedet i så fald være? Er et billede på 200cm i bredden fint?
For mange vil disse spørgsmål nok være lidt underlige, men da jeg er totalt rookie på dette område vil jeg gerne undersøge hvad der bedst kan betale sig at smide en bunke penge efter. Jeg håber derfor der sidder et par venlige sjæle, som vil yde mig lidt hjælp.
På forhånd tak.
|