Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opbygning af delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CrazY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Status: Offline
Sendt: 11 December 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har bygget adskillige subwoofere, og vil gerne udvide til full tone højtalere... Problemet er at jeg overhoved ikke ved en brik om delefiltre.... er der nogle der kan sætte nogle gode sætninger in som kan give en smule forståelse? så vil jeg blive glad  

Til top Vis CrazY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CrazY

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2005 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Du bliver nok nødt til at anskaffe dig lidt litteratur om emnet - det er kompliceret...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Når du skriver "full tone", er det så i forstanden; en højttaler der varetager hele frekvensområdet med flere enheder, eller i forstanden én højttaler, én enhed?

For hvis det er en "full tone" højttaler, er der kun én enhed, til at at varetage hele frekvensområdet, og så skal man ikke rode med delefrekvenser. Lidt korrektion kan man dog typisk ikke komme uden om.

som @mollecon skriver, så prøv at søge lidt mere på nettet, for et par gode sætninger, er slet ikke nok til at begynde sådan et projekt på.

Find evt. disse bøger (Google dem):
"Introduction to Loudspeaker Design"
"The Loudspeaker Design Cookbook"
"Sådan!" (Fra Dansk Audio Teknik - på dansk)

Tommelfingerregler er der nok af, men det er som at spørge en bilfabrikant om at komme med et par gode fif;
"Helst fire hjul"
"Et rat er en god ide"
"En motor gavner fremdriften"
Etc.
[P.S. Ikke ment hånligt, men med venlig humor]

Så rådet er altså, at søge lidt mere information (evt. fra DIY sektionen herinde), og så komme med specifikke spørgsmål. Så skal jeg i hvert fald nok være behjælpelig.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hey,

Prøv også Ray Alden "Advanced speaker design for the hobbies and technician". Den har de på Amazon, jeg har den selv og det er nok den bedste bog for nybegyndere. Lad dig ikke skræmme af ordet "Advanced", for det er en begynderbog med alt forklaret på "Jydsk", skrevet på engelsk. The Design cookbook kan jeg ikke anbefale, min bliver snart smidt ud. Sådan er fin at starte med og på dansk.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

CrazY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 12 December 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Når du skriver "full tone", er det så i forstanden; en højttaler der varetager hele frekvensområdet med flere enheder, eller i forstanden én højttaler, én enhed?

For hvis det er en "full tone" højttaler, er der kun én enhed, til at at varetage hele frekvensområdet, og så skal man ikke rode med delefrekvenser. Lidt korrektion kan man dog typisk ikke komme uden om.

som @mollecon skriver, så prøv at søge lidt mere på nettet, for et par gode sætninger, er slet ikke nok til at begynde sådan et projekt på.

Find evt. disse bøger (Google dem):
"Introduction to Loudspeaker Design"
"The Loudspeaker Design Cookbook"
"Sådan!" (Fra Dansk Audio Teknik - på dansk)

Tommelfingerregler er der nok af, men det er som at spørge en bilfabrikant om at komme med et par gode fif;
"Helst fire hjul"
"Et rat er en god ide"
"En motor gavner fremdriften"
Etc.
[P.S. Ikke ment hånligt, men med venlig humor]

Så rådet er altså, at søge lidt mere information (evt. fra DIY sektionen herinde), og så komme med specifikke spørgsmål. Så skal jeg i hvert fald nok være behjælpelig.

hehe ok

jeg siger tak for infoen, jeg vil kigge lidt nærmere på de bøger, og spørge til her i forumet :)

Til top Vis CrazY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CrazY

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes