Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 06:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Misfarvning på Z3’er? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tr0lle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har lige modtaget en Sanyo PLV-Z3'er fra Tyskland (digitalo.de), men jeg kan se, at når den viser f.eks. en helt sort baggrund, så kan jeg fornemme nogle grønne nuancer i det nederste venstre hjørne og i det øverste højre hjørne.

Det er ret irriterende at se på, men jeg kan heldigvis OVERHOVEDET ikke se det når jeg bare ser film normalt. Kun lidt i meget mørke scener.

Nogen der har samme problem? Eller evt. ved hvad der er galt.

På forhånd tak
Til top Vis tr0lle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tr0lle

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

LCD-paneler har generelt ikke en 100% ens farvebalance over hele panelet, det er ret normalt at man med et lettere kritisk blik kan se lidt udsving i farverne hen over panelet, når man ser på en ensfarvet flade.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

tr0lle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det hurtige svar 

Det vil sige, at jeg ikke skal overveje at bytte den, da det er fuldkomment normalt. Eller hvad?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan læse ud fra testen af Z3 på www.cine4home.de er problemet størst med lukket iris-blænde (bedste sortniveau). Hvis problemet er mindre med åben iris kan du evt. overveje i stedet at bruge et filter til at forbedre sortniveauet.

Det bedste resultat med forøget kontrast kan opnås med et farvet filter, men det kræver en justering af farverne. Hvis du bruger et gråt filter til at justere sortniveauet behøver du derimod ikke at justere farverne bagefter.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

thelonely
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Sendt: 15 December 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Nu vi er igang, sådan et filter, er det noget man selv skal købe og montere? eller er det noget hvor man skal have en større indsigt i hvordan projektorer fungerer?
Til top Vis thelonely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thelonely

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

hey trolle..

jeg har præcis samme problem som dig, grøn misfarvning i nederste venstre hjørne på en z3 som er købt ved digitalo.de, hvilket er lidt irriterende - så du er ikke den eneste, hvis det er nogen trøst  

stiller samme spg. som thelonely

Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 15 December 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme "problem" med min nye Z3 som er købt ved Digitalo, har alle Z3 dette problem ? det må de da næsten have. da 3 stk. har samme fejl, hvad med i andre som har en Z3, har i oplevet dette ?

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

tr0lle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ja, lad os da få nogle flere på banen. Er glad for, at jeg ikke er den eneste der har dette problem.

Men er der ikke nogle der ved mere om dette emne? Evt. om det skal være sådan, eller om vi bare er uheldige.

Hvis det kan løses ved hjælp af et filter, vil jeg meget gerne vide hvor sådan et kan købes og hvad det koster 

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Digitalo.de har fået en billig sending fra Sanyo med dårlige LCD paneler ?

Nå så var det derfor den var så billig

tr0lle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er lige før man skulle tro det

Men 7880 kr. er sgu stadig mange penge.

Seerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 16 December 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

som det kan læses på min tråd ved klik på min www knap har jeg ca. samme problem som jer andre. Det er dog så udtalt at jeg ikke kan leve med det. Jeg har derfor fået tilsendt en ny Z3'er som jeg modtager mandag. Jeg er ret spændt på om det løser problemet, men gør det ikke det får de den i nakken igen.

Jeg er naturligvis meget interesseret i, at høre om det filter også. Hvor det kan købes, og hvordan det monteres.

Løses problematikken ikke rimeligt simpelt har jeg besluttet mig for at hoppe på CRT vognen. Min gamle PTAE-300 havde et væsentligt bedre sort niveau end det den første Z3' er jeg modtog har!

- Det er vist ikke rimeligt er det?

MVH

Seerup

Til top Vis Seerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seerup Besøg Seerup's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Inden I begynder at rode med at montere et filter bør I checke om problemet er det samme med åben og lukket iris. Hvis problemet forsvinder med åben iris er der næppe tale om en produktionsfejl! Hvis det stadigvæk er der med åben iris er der sandsynligvis tale om en produktionsfejl eller en fejl i justeringen under produktionen. Sidste mulighed er at der er sket en skade på projektoren under transporten. Det er dog næppe sandsynligt når flere projektorer har samme fejl.

Jeg planlægger at skrive mere om montering af filter på min Z4 når jeg engang har modtaget det jeg har bestilt (der kan åbenbart være lang leveringstid på filtre?).

I kan læse mere om virkningen af filteret på www.cine4home.de under projektortuning. I kan også læse om det på Biojensens hjemmeside www.biojensen.dk .

Seerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 16 December 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Inden I begynder at rode med at montere et filter bør I checke om problemet er det samme med åben og lukket iris. Hvis problemet forsvinder med åben iris er der næppe tale om en produktionsfejl! Hvis det stadigvæk er der med åben iris er der sandsynligvis tale om en produktionsfejl eller en fejl i justeringen under produktionen. Sidste mulighed er at der er sket en skade på projektoren under transporten. Det er dog næppe sandsynligt når flere projektorer har samme fejl.

Jeg planlægger at skrive mere om montering af filter på min Z4 når jeg engang har modtaget det jeg har bestilt (der kan åbenbart være lang leveringstid på filtre?).

I kan læse mere om virkningen af filteret på www.cine4home.de under projektortuning. I kan også læse om det på Biojensens hjemmeside www.biojensen.dk .

Hvad er det for et filter du har bestilt Nesdam? et Hoya UV filter, eller et CC10Y og et CC20R... og endeligt, hvor har du bestilt filteret?

Er da ret interesseret i at høre hvordan du monterer det?

MVH

Seerup

Til top Vis Seerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seerup Besøg Seerup's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 16 December 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv igennem længere tid kigget på et B+W KR6 (81EF) 77mm.

Det pågældende filters funktion er at sænke mængden af blå lys som bla er den mest fremherskende farve på AE700. Det er et filter som ligger på omkring 450,-

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt et Cokin 81D filter (P035) fra http://www.cokin-online.co.uk/lst33.htm. Det er et kvadratisk filter på ca. 85x85 mm uden ramme. Jeg planlægger indtil videre at montere det med et par gummibånd rundt om objektivet og ud omkring hjørnerne på filteret. Der er desværre ikke filtergevind på Z3 eller Z4 som der er på Panasonics projektorer. Til gengæld koster filteret kun ca. 155 kr. incl. forsendelse. Jeg ved dog ikke om jeg kan anbefale leverandøren da jeg endnu ikke har modtaget mit filter 14 dage efter bestillingen.

81D filteret dæmper stort set kun blåt lys som de fleste projektorlamper har et stort overskud af. Overskuddet af blåt lys ses når billedet er sort og giver en væsentlig forringelse af kontrasten. Ved at bruge filteret i stedet for LCD panelet til at dæmpe det blå lys kan der opnås en forøgelse af kontrasten på ca. 50 % og en forbedring af sortniveauet på 100%. Samtidig vil sort virke mere sort i stedet for blåt. Jeg har valgt 81D filteret fordi det stort set kun påvirker den blå farve, så det er nemmere at justere farvegengivelsen efter monteringen af filteret. Du kan læse mere om virkningen af filteret her http://www.avbuzz.com/audio-video/200510/ae900-ckl/index.htm

Man kan også anvende CC filtre til at opnå samme virkning. Y filtrene dæmper kun blåt lys mens R filtrene dæmper blåt og grønt lys. Jeg ved dog ikke hvilke CC filtre der har en virkning som svarer til 81D filteret.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Inden I begynder at rode med at montere et filter bør I checke om problemet er det samme med åben og lukket iris. Hvis problemet forsvinder med åben iris er der næppe tale om en produktionsfejl! Hvis det stadigvæk er der med åben iris er der sandsynligvis tale om en produktionsfejl

Simpel spørgsmål.

Hvad gør man for at stille den til åben iris, og hvad gør man for at stille den til lukket iris ?

/T.R.J

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Iris kan stilles under Advanced Menu. 0 svarer til åben og - 63 til lukket.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har endelig modtaget mit 81D filter med posten i dag, så leverandøren er alligevel OK. Filteret er nærmest messingfarvet og måler 82,5x82,5 mm. Jeg vender tilbage med et indlæg når jeg har fået det monteret og indstillet farverne korrekt.

kongsumsar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

min z3 har ikke det ovennævnte problem, og heller ikke med helt lukket iris.
Til top Vis kongsumsar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongsumsar

tr0lle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

kongsumsar skrev:
min z3 har ikke det ovennævnte problem, og heller ikke med helt lukket iris.

Er du 100% sikker på det? Har du prøvet at sætte en helt sort baggrund på, og så se om du kan fornemme nogle svage grønlige nuancer i hjørnerne?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes