Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Indstilling af Riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 16 December 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal jeg indstille min Riaa? Den skal forstærke signalet fra Ortofon MC-3000MKII.

Jeg har en Aaron Phono II Riaa, som har følgende specifikationer:

4 x Switch (Amplification):

Switch 1 on = +12 db

Switch 2 on = +9 db

Switch 3 on = +6 db

Switch 4 on = +3 db

Her har jeg sat Switch 1 on, ellers bliver signalet ikke forstærket nok.

Ved nedenstående switch er jeg lidt usikker på hvilket indstillinger jeg skal vælge. Jeg har valgt at sætte switch 1 og 5 på on, da det giver den bedste resultat (lyd). Ifølge de medfølgende tekniske data for MC-3000MKII så bør recommended load impedance være mellem 10-100 ohm, dvs. jeg kan frit vælge mellem switch 3 og 6.

6 x Switch:

Switch 1 on = +120 pf

Switch 2 on = +470 pf

Switch 3 on = 10 ohm

Switch 4 on = 22 ohm

Switch 5 on = 47 ohm

Switch 6 on = 100 ohm

Hvilket af de 6 switch jeg bør sætte på on? Hvad er de første 2 switch? (+120 og +470 pf)

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Hvordan skal jeg indstille min Riaa? Den skal forstærke signalet fra Ortofon MC-3000MKII.

Switch 1 on = +12 db

Switch 2 on = +9 db

Switch 3 on = +6 db

Switch 4 on = +3 db

Ved nedenstående switch er jeg lidt usikker på hvilket indstillinger jeg skal vælge. Jeg har valgt at sætte switch 1 og 5 på on, da det giver den bedste resultat (lyd). Ifølge de medfølgende tekniske data for MC-3000MKII så bør recommended load impedance være mellem 10-100 ohm, dvs. jeg kan frit vælge mellem switch 3 og 6.

6 x Switch:

Switch 1 on = +120 pf

Switch 2 on = +470 pf

Switch 3 on = 10 ohm

Switch 4 on = 22 ohm

Switch 5 on = 47 ohm

Switch 6 on = 100 ohm

Hvilket af de 6 switch jeg bør sætte på on? Hvad er de første 2 switch? (+120 og +470 pf)

Hej...

Til netop dén pickup skal du ha' så megen forstærkning som du overhovedet kan...

De 47 Ohm er nok ikke helt skævt. Prøv dog ogå med 100 Ohm (giver muligvis en lidt for lys og 'spids' lyd).

Brug dine egne ører i sådanne sager!

Jeg ved ærlig talt ikke hvilken af dine pF-indstillinger der vil give den bedste lyd. Men det er min erfaring at netop dette ikke har den helt store lydmæssige betydning.

Mvh.

Niels L.

____________________________________________________________ _____________________

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
keyvan skrev:

Switch 1 on = +12 db

Switch 2 on = +9 db

Switch 3 on = +6 db

Switch 4 on = +3 db

6 x Switch:

Switch 1 on = +120 pf

Switch 2 on = +470 pf

Switch 3 on = 10 ohm

Switch 4 on = 22 ohm

Switch 5 on = 47 ohm

Switch 6 on = 100 ohm

Hej...

Til netop dén pickup skal du ha' så megen forstærkning som du overhovedet kan...Netop, jeg har derfor sat den til +12dB. Det er ok men signal niveauet er lidt lavere end CD signal niveauet, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, da jeg gerne vil have at LP afspilleren og CD afspilleren har samme niveau. Indimellem laver jeg sammenlignings test ved en og samme album både fra LP og CD, og derfor vil helst have at de har nogen lunde samme signal niveau. (Jeg gider ikke at skrue op og ned mens jeg laver lytte test på samme album både fra LP og CD). Derfor kigger jeg efter en brugt Ortofon T-3000 step-up. (Med den rigtige pris)

De 47 Ohm er nok ikke helt skævt. Prøv dog ogå med 100 Ohm (giver muligvis en lidt for lys og 'spids' lyd). Det har jeg prøvet og jeg synes umiddelbart det lyder bedst ved 47 ohm lige nu (for et stykke tid siden lød bedst ved 22 ohm så )

Brug dine egne ører i sådanne sager!  Det stræber jeg efter.

Jeg ved ærlig talt ikke hvilken af dine pF-indstillinger der vil give den bedste lyd. Men det er min erfaring at netop dette ikke har den helt store lydmæssige betydning. Både ja og nej, jeg oplevede engang at det ikke var helt lige meget hvilket indstilling jeg havde valgt for pf. (Lige nu synes ikke jeg kan høre forskel med de nuværende indstillinger ved de andre switch).

Mvh.

Niels L.

____________________________________________________________ _____________________

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Switch 1 on = +12 db

Switch 2 on = +9 db

Switch 3 on = +6 db

Switch 4 on = +3 db

6 x Switch:

Switch 1 on = +120 pf

Switch 2 on = +470 pf

Switch 3 on = 10 ohm

Switch 4 on = 22 ohm

Switch 5 on = 47 ohm

Switch 6 on = 100 ohm

MC30 (og 10-20) er en lavimpedans pu som har det bedst med 10 Ohm load, så switch 3 skal være on, switch 1 & 2 må du prøve dig frem til, men de gi'r nok ingen mening ved 10 Ohm.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Mike 112:

Jeg har en MC-3000MKII og ikke en MC-30

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Mike 112:

Undskyld herfra, tændte bare på MC30

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Mike 112:

Det ændrer ikke meget, se her: http://www.ortofon.com/html/profile.asp

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 December 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
[QUOTE=Nilau][QUOTE=keyvan]

Hej...

Til netop dén pickup skal du ha' så megen forstærkning som du overhovedet kan...Netop, jeg har derfor sat den til +12dB. Det er ok men signal niveauet er lidt lavere end CD signal niveauet, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, da jeg gerne vil have at LP afspilleren og CD afspilleren har samme niveau. Indimellem laver jeg sammenlignings test ved en og samme album både fra LP og CD, og derfor vil helst have at de har nogen lunde samme signal niveau. (Jeg gider ikke at skrue op og ned mens jeg laver lytte test på samme album både fra LP og CD). Derfor kigger jeg efter en brugt Ortofon T-3000 step-up. (Med den rigtige pris)

Halløjsa...

Selvom du får fat i en T-3000 er det jo ingen garanti for at du får samme niveau på hhv. cd og phono! Og hvis du skal lave 'direkte' (seriøs) sammenligning mellem to kilder ved at skifte frem og tilbage mellem dem - ja, så skal niveauforskellen helst ikke være større end max 0.5 dB...

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 22 December 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
keyvan skrev:

Hej...

Halløjsa...

Selvom du får fat i en T-3000 er det jo ingen garanti for at du får samme niveau på hhv. cd og phono! Og hvis du skal lave 'direkte' (seriøs) sammenligning mellem to kilder ved at skifte frem og tilbage mellem dem - ja, så skal niveauforskellen helst ikke være større end max 0.5 dB...

Mvh.

Niels L.

..og selvom du skulle få niveauet til at blive ens for en given CD og plade, så vil det ikke nødvendigvis være ens ved en anden CD/plade kombination, da der tit er forskel på indspilningsnivauet for CD og plade. Ofte vil CD'en være indspillet/produceret med et højere niveau. Den bedste løsning for dig vil nok være at indsætte en attenuator ifm. udgangen på CD-spillen, således at du kan dæmpe CD-signalet.  Det vil også være væsentlig billigere end en T-3000 med sølvspoler, som vel koster omkring 10k fra ny!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej walin:

Hvad er en attenuator? Hvor køber man sådan en fætter?

Jeg kunne skrue op og ned på signal niveauet ved min tidligere Cd afspiller (CD-17), men det kan jeg ikke med den jeg har lige nu (SA-17).

Hej Niels:

Hvordan finder jeg ud af  forskel på signal niveauet? Eller hvordan måler man signal niveauet?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 23 December 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
keyvan skrev:

Hvorfor ikke slå flere af switchene on?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Bo:

Det vil jeg prove, naar jeg faar tid. (Et godt forslag, tak)

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 29 December 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

du skal bruge switch for 10 ohm og kapacitet vil jeg tilslutte mig at prøve de 2 for bedst lyd.

Vores Trichord's bruger 100 pF til MM og 1,1 nF til MC (f.eks.), tror at nano er højere end pico, så det kan tyde på den største værdi, ellers bliver jeg nok rettet.

husker den gamle HF konstruktion tilbage i 70-80'erne, hvor netop Ortofon MC 2-3-5-7,500 skulle have mindst mulig belastning 1-10 ohm. Dengang talte man ikke om kapacitet (så vidt jeg husker)

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Bo:

Jeg har lige prøvet min Riaa med alle forstærker switches sat på On, og det hjælper. Nu har jeg minimeret signal niveau-forskellen mellem CD og LP afspilleren (signal niveauet mellem de to afspiller er stadigvæk ikke ens men som sagt minimeret).

Mange tak for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes