| Forfatter |
|
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg søger en
artikel fra et gammelt High Fidelity-blad, og håber sådan nogen herinde kan hjælpe
mig. Bladet kan være fra starten af
80'erne. Måske endnu ældre.
Artiklen er skrevet af en læser,
bosiddende på Grønland, og omhandler en
ny-indkøbt/-indkoblet forforstærker som får ham
til at tjekke om pladespilleren pludselig kører for langsomt,
for sådan lyder det. Så kommer han med nogle tanker om
hjernens måde at fungere på ift oplevelsen af musik. Der var også en sort/hvid
tegning, vistnok kreeret af artiklens forfatter.
Denne artikel har betydet rigtig meget
for mig, for den satte gang i en tankerække omkring de
grundlæggende mekanismer i menneskets hjerne.
Spekulerer tit på hvorfor den
virkede så stærkt på mig, og ville ønske jeg
havde gemt bladet. Nu håber jeg så på at dette forum er klæbehjernernes holdeplads  , og at een af Jer kan fortælle mig hvilket nummer jeg skal efterlyse. mvh Lars PS: Jeg har kontaktet bladet, men de kan ikke umiddelbart hjælpe. Skal ha' årstal og nummer.
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Hej
Jeg søger en artikel fra et gammelt High Fidelity-blad, og håber sådan nogen herinde kan hjælpe mig. Bladet kan være fra starten af 80'erne. Måske endnu ældre.
Artiklen er skrevet af en læser, bosiddende på Grønland, og omhandler en ny-indkøbt/-indkoblet forforstærker som får ham til at tjekke om pladespilleren pludselig kører for langsomt, for sådan lyder det. Så kommer han med nogle tanker om hjernens måde at fungere på ift oplevelsen af musik. Der var også en sort/hvid tegning, vistnok kreeret af artiklens forfatter.
Denne artikel har betydet rigtig meget for mig, for den satte gang i en tankerække omkring de grundlæggende mekanismer i menneskets hjerne.
Spekulerer tit på hvorfor den virkede så stærkt på mig, og ville ønske jeg havde gemt bladet.
Nu håber jeg så på at dette forum er klæbehjernernes holdeplads , og at een af Jer kan fortælle mig hvilket nummer jeg skal efterlyse.
mvh Lars
PS: Jeg har kontaktet bladet, men de kan ikke umiddelbart hjælpe. Skal ha' årstal og nummer.
|
|
|
Hej Mops...
Jeg kan desværre heller ikke huske årstallet, men prøv at spørge "janils". (Undskyld janils! )
Hvis du nu kigger på HFs hjemmeside og ser på overskrifterne på besøgsartiklerne, så er der måske en lille (Jule)klokke der vil ringe når du ser den..?
Der kan slås op på mange årstal. Jeg tror artiklen er fra 80'erne eller 90'erne, men hælder mest til 90'erne.
Held og lykke....og Go' Jul!
Niels L. (Nilau)
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Lars
Kan du huske hvad han hed, jeg har årindexene helt tilbage til 1976, men mangler godtnok 1979.
mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hed han ikke Søren Basbøll? Og det var vist en del artikler i en periode?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mobs.
kan du ikke komme med lidt mere end det du skriver???? da jeg har
samtlige high-fidelity helt tilbage fra dec 67 hvor det første nr
udkom.............evt send privat mail ang mere så jeg kan komme lidt
tættere på, så ku jeg jo gå på loftet...
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for interessen!
Søren Basbøll blev også nævnt af Karen fra High Fidelity så måske er der noget om det?
Omkring 1985 købte jeg en større stak brugte High Fidelity-blade. Deriblandt det eftersøgte. Ergo må bladet jo være ældre end '85.
Samtidig husker jeg skriften og layout'et som lidt mere moderne end dengang spolebåndoptagere ofte prydede forsiderne. (Slutningen af 70'erne?) Jeg indrømmer jeg er elendig til årstal...
Tegningen var temmelig ubehjælpsom, med nogle sorte flader som måske forestillede den grønlandske nat set gennem vinduerne fra hans stue. Præcis hvad det var fandt jeg dog aldrig ud af.
Det var vist ikke en besøgsartikel. Nærmere et uopfordret brev om hans oplevelser ved skiftet af en forforstærker.
Jeg har brudt min hjerne for at komme på flere detaljer, men det kniber.
mvh Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
Hej mobs. kan du ikke komme med lidt mere end det du skriver???? da jeg har samtlige high-fidelity helt tilbage fra dec 67 hvor det første nr udkom.............evt send privat mail ang mere så jeg kan komme lidt tættere på, så ku jeg jo gå på loftet...
mvh Velkommen
|
|
|
Hehe...jeg har også High Fidelity tilbage fra fra 1967. Der er virkelig basis for et nostalgitrip af de store, når det bliver mørkt og efterårsstormene raser, mens det buldrer i kaminen! 
Juleagtig hilsen
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden eller er det et gæt ?
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Hej og tak for interessen!
Søren Basbøll blev også nævnt af Karen fra High Fidelity så måske er der noget om det?
Omkring 1985 købte jeg en større stak brugte High Fidelity-blade. Deriblandt det eftersøgte. Ergo må bladet jo være ældre end '85.
Samtidig husker jeg skriften og layout'et som lidt mere moderne end dengang spolebåndoptagere ofte prydede forsiderne. (Slutningen af 70'erne?) Jeg indrømmer jeg er elendig til årstal...
Tegningen var temmelig ubehjælpsom, med nogle sorte flader som måske forestillede den grønlandske nat set gennem vinduerne fra hans stue. Præcis hvad det var fandt jeg dog aldrig ud af.
Det var vist ikke en besøgsartikel. Nærmere et uopfordret brev om hans oplevelser ved skiftet af en forforstærker.
Jeg har brudt min hjerne for at komme på flere detaljer, men det kniber.
mvh Lars
|
|
|
Hu-ha...jeg tror jeg forveksler den artikel du nævner med en anden...
Dén artikel jeg tænker på, er en besøgsartikel, hvor skribenten møder en mand på Grønland med et underligt sjældent gammelt Luxman cd/konvertersæt, JBL højttalere og vistnok en Gryphon effektforstærker.
Men det er vist ikke dén artikel du tænker på?
Hvad med at finde adressen på ham Søren Basbøll?
Hilsen
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mon den samme Basbøll der skriver her ? Han har da tilknytning til Grønland
http://ingeniordebat.dk/viewtopic.php?p=552&sid=904e4a09 2c368edbde5b4455dbb84df5
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Hej
Jeg søger en artikel fra et gammelt High Fidelity-blad, og håber sådan nogen herinde kan hjælpe mig. Bladet kan være fra starten af 80'erne. Måske endnu ældre.
Artiklen er skrevet af en læser, bosiddende på Grønland, og omhandler en ny-indkøbt/-indkoblet forforstærker som får ham til at tjekke om pladespilleren pludselig kører for langsomt, for sådan lyder det. Så kommer han med nogle tanker om hjernens måde at fungere på ift oplevelsen af musik. Der var også en sort/hvid tegning, vistnok kreeret af artiklens forfatter.
Denne artikel har betydet rigtig meget for mig, for den satte gang i en tankerække omkring de grundlæggende mekanismer i menneskets hjerne.
Spekulerer tit på hvorfor den virkede så stærkt på mig, og ville ønske jeg havde gemt bladet.
Nu håber jeg så på at dette forum er klæbehjernernes holdeplads , og at een af Jer kan fortælle mig hvilket nummer jeg skal efterlyse.
mvh Lars
PS: Jeg har kontaktet bladet, men de kan ikke umiddelbart hjælpe. Skal ha' årstal og nummer.
|
|
|
Hej,
Jeg har masser af de gamle high fidelity, jeg kigger på det og vender tilbage.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, ellers plejer bibliotekerne at have de gamle High Fidelity stående indbundne i årgange. Har selv brugt den mulighed et par gange.
mvh
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
| Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden eller er det et gæt ?
|
|
|
Jeg har ingen anelse om hvordan forsiden ser ud. Bladet har jo skiftet layout flere gange gennem tiden, og jeg mener at huske stilen var lidt nyere end i spolerne storhedstid. mvh Lars __________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
piobyte skrev:
| Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden eller er det et gæt ? |
|
|
Jeg har ingen anelse om hvordan forsiden ser ud.
Bladet har jo skiftet layout flere gange gennem tiden, og jeg mener at huske stilen var lidt nyere end i spolerne storhedstid.
mvh Lars
|
|
|
Hej igen
Nu har jeg lige bladret ca 70 blade igennem fra 77-85 og har desværre ikke fundet det. ærgerligt, så du kan afskrive at jeg har det __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
mops skrev:
piobyte skrev:
| Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden eller er det et gæt ? |
|
|
Jeg har ingen anelse om hvordan forsiden ser ud.
Bladet har jo skiftet layout flere gange gennem tiden, og jeg mener at huske stilen var lidt nyere end i spolerne storhedstid.
mvh Lars
|
|
|
Hej igen
Nu har jeg lige bladret ca 70 blade igennem fra 77-85 og har desværre ikke fundet det. ærgerligt, så du kan afskrive at jeg har det
|
|
|
Jeg har kigget i årgangene '76 - '95 uden at finde en besøgsartikel der minder om det der spørges efter . Er det overhovedet en besøgsartikel eller er det en artikel der har været i Hifi&Elektronik?
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
HiFI&elektronik har jeg også sprunget over i gennemgangen
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var helt sikkert ikke HF&E. Jeg takker for indsatsen og håber I har nydt gensynet med fortiden  Har kontaktet denne Søren Basbøll og venter på svar. Pyha for en nød at knække! mvh Lars
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Søren Basbøll har netop sendt en venlig mail og det viser sig at jeg er værre til årstal end jeg selv regnede med  Han fortæller at artiklerne startede i nr. 3 (marts) 1987 og ca. 1 år frem. Ialt 10 artikler. Kan jeg håbe på Jeres hjælp endnu engang? mvh og Go' Jul Lars
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 24 December 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Hej igen.
Søren Basbøll har netop sendt en venlig mail og det viser sig at jeg er værre til årstal end jeg selv regnede med Han fortæller at artiklerne startede i nr. 3 (marts) 1987 og ca. 1 år frem. Ialt 10 artikler.
Kan jeg håbe på Jeres hjælp endnu engang?
mvh og Go' Jul Lars
|
|
|
Se det var jo en anden snak. Så har jeg ihvertfald bladende stående. Hvis ikke der er nogen i dit lokal område der kan låne dig bladende skal jeg gerne kopiere artiklerne til dig. Send mig evt. en pb. Nu vil jeg da starte med selv at læse artiklerne 
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
Hej igen.
Søren Basbøll har netop sendt en venlig mail og det viser sig at jeg er værre til årstal end jeg selv regnede med Han fortæller at artiklerne startede i nr. 3 (marts) 1987 og ca. 1 år frem. Ialt 10 artikler.
Kan jeg håbe på Jeres hjælp endnu engang?
mvh og Go' Jul Lars
|
|
|
Hej Lars...
...Selvfølgelig kan du det! 
Håber du har haft en god Jul?
Mvh.
Niels L. (Nilau)
|
| Til top |
|