Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 05:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sonus faber - total forvirret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Var i KT forleden hvor jeg lyttede til følgende setup:

Densen B-200, Densen B-305, Densen B-400+

kabler: Nogle flade fra NO, ved ikke hvilke

HT'er Sonus faber Concerto domus

Havde ikke selv cd'er med da det var en "spontan lytning" så der blev smidt en af de der blandede demo cd'er i. Min oplevelse var at der var enormt meget bas i de forholdsvis små ht'er og faktisk for meget på visse numre. Bassen blev her lidt upræcis/rungende. Værst var det da vi satte coldplays X&Y i. I nummeret Fix you i den passage hvor nummeret speeder op blev musikken total mudret/rodet og med upræcis og rungene bas - nøj hvor blev jeg skuffet.  Til gengæld var der andre sange (et par akustiske på demo cd'en) der lød vanvittig godt

Alt i alt efterlod det et meget forvirret indtryk. På den ene side synes jeg det er en højtaler med et superlækkert finish der i stand til at spille så englene synger. På den anden side så oplevede jeg en ht'er der for første gang nogensinde har fået mig til at skynde mig hen til anlægget for at slukke for Coldplay.

Jeg ved der er mange der har erfaringer med både Densen og Sonus Faber og håber derfor på lidt hjælp.

Er der andre der har haft lignende oplevelser? Kan det skyldes andre dele af kæden end ht'erne? Jeg havde tanker om at det ville være bedre med den nye int. b-150 der har mere kraft og styr over tingene (de havde den ikke i butikken) Kunne det være lytterummet (et af de små hos KT). Hvordan er Grand piano i.f.h.t. concerto. Der var mange spørgsmål, men jeg er også ret forvirret Jeg har nemli på fornemmelsen at SF har nogle af de kvaliteter jeg leder efter men hvis de udelukker noget af mit favorit musik - ja så går det jo slet ikke. De skal både kunne spille det akustiske musik smukt og varmt som de gør - men også kunne levere noget heavy rock med dynamik. (ved godt der er naturlige grænser for bastryk, men det er heller ikke det vigtigste)

Endelig vil jeg gerne høre fra nogen der har hørt både SF og VA da jeg endnu ikke har haft muligheden for at lytte til VA. Her tænker jeg mest på Mozart og Beethoven BG. Hvordan er VA i.f.h.t. SF i spillestil?

Bo

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

.
.
De symptomer du opridser der får mig til at tro, at det er et problem i lytterummet. Så vidt jeg husker går de ned til ca. 35 hz og det vil alt efter højtaler konstruktion give visse problemer- (sidder bas-porten foran eller bagpå. Er det transmissionline system osv. osv.) -i små lytterum.
Jeg har det indtryk at Sonus Faber generelt er svære at trække, så det kunne jo være en kombination af lytterum og for svag forst., eller også er det måske bare ikke nogen rigtig god højtaler?
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Du har nok lyttet i et relativt lille rum?

Generelt set skal man passe på med at bedømme systemer ud fra sin "favorit CD" og i stedet bruge et lidt bredere udvalg at musik, gerne også lidt akustisk for at have et mere kendt referancepunkt.

Det er selvfølgeligt ærgeligt hvis det viser sig at musikken er bedre end indspilningen på ynglingsskiven, men det er også surt at snyde sig selv for at opleve hvordan de gode indspilninger kan lyde ved at have indskudt en mere eller mindre bevidst farvning/filtrering i det valgte system.

Mvh,

Karsten

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej Sheep!

Jeg mener det må have noget med rummet at gøre - opstilling - ellers forstår jeg ingen ting!

Ellers -

Spørg oraklet:

http://www.sonusfaberclub.com/home.html

resist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lidt erfaringer med kombinationen Densen og Sonus faber - dog B-150 og SF Grand Piano Domus.

Jeg lytter selv til mange forskellige musikgenrer - også heavy. Jeg mener, at min kombination er god til akustisk musik, men heavy spilles også fornuftigt.

Jeg synes, at B-150 er god til at kontrollere SF GP Domus. Jeg oplever ikke en mudret bas – heller ikke ved høje lydstyrker.

Flere faktorer spiller ind for et godt helhedsindtryk. Højttalerne kan f.eks. godt være lidt kritiske i forhold til placering og lytterummets beskaffenhed – vinkling, afstand til lytteposition m.m.

Da jeg skulle vælge højttalere, lyttede jeg også kort til SF Concerto Domus og mente sjovt nok, at denne højttaler manglede bas.

Til top Vis resist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af resist

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Du har nok lyttet i et relativt lille rum?  Ja, rummet var absolut ikke ret stort

Generelt set skal man passe på med at bedømme systemer ud fra sin "favorit CD" og i stedet bruge et lidt bredere udvalg at musik, gerne også lidt akustisk for at have et mere kendt referancepunkt. Her er jeg ikke helt enig med dig. Jeg mener netop at filosofien bag Hr. Sillesens glimrende produkter er at man skal kunne smide hvad som helst i spillen og så skal det bare spille. At man skal lytte til forskellige cd'er der spænder over alle de genrer man kan li, det kan vi hurtigt blive enige om.

Det er selvfølgeligt ærgeligt hvis det viser sig at musikken er bedre end indspilningen på ynglingsskiven, men det er også surt at snyde sig selv for at opleve hvordan de gode indspilninger kan lyde ved at have indskudt en mere eller mindre bevidst farvning/filtrering i det valgte system.

Mvh,

Karsten

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 December 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Var det de eneste højttalere der stod i rummet ?

Hvis der var flere, kan de andre højttalere jo stå og spille slavebas, og mudre bassen til.

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Resist:

Det lyder jo meget fornuftigt da det netop er b-150'eren jeg har i tankerne. Du skriver heavy lyder fornuftigt. Er det med vanlig jysk underdrivelse et udtryk for at det virkelig spiller eller har setuppet nogle klare mangler til denne genre?

Du skriver at din oplevelse var at concertoen manglede bas. Det kommer egentlig ikke bag på mig da den bas jeg hørte ikke virkede "naturlig" i.f.h.t. ht'erne. Man kan vel bedst beskrive det som den effekt det giver hvis en ht'er med bas refleks porten bagpå bliver sat i et hjørne/tæt op af væggen. Men nu har concertoen jo port for på så jeg regnede ikke med at det var afstanden til bagvæggen det var galt med (der var også luft så vidt jeg husker)

Er der andre væsentlige forskelle mellem concerto og piano ud over bassen?

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis der var flere, kan de andre højttalere jo stå og spille slavebas, og mudre bassen til.

Tror der stod et par stativ ht'er i det ene hjørne

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 18 December 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Har lige hørt nummeret du fortæller om, for selv at danne mig et indtryk af indspilningen. Jeg afspillede det på en B-400 XS og en B-150 og
højttalerne er et sæt SA2K MAster med nordostkabler. På det anlæg lyder Coldplays lyd faktuelt ringe. Flad og kedelig, komprimeret til det
ukendelige. Det er den ene side af sagen. Basgangen, som du omtaler hvor de sætter mere fut i nummeret, er en slags basanslag med
udklingning, det lyder (heller) ikke vildt godt her hos mig, men bassen er ikke for voluminøs.

Det er rigtigt, som SIllesen siger, at man skal tage det musik med til demos man hører derhjemme og ka li. Men husk så lige på, at han også
siger at så skal man koncentrere sig om at lytte og mærke efter om det siger en noget, rykker det? Ikke noget med de der hifi-parametre
som ..."for meget bas der". Hvis deer var så meget bas at du ligefrem skriver om det i en tråd, så VAR der nok for meget. Og jeg vil som andre
tro det er dels rummets indvirken og en lille to-vejs der gør hvad den kan for at imponere dig.

Jeg har hørt B305 på B200, fint sæt, spiller musik så det basker. Baskontrol er ikke et problem der. Hvis der er et grejproblem er det mere
højttaleren som buldrer for meget.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

sheep skrev:
Spencer skrev:

Tror der stod et par stativ ht'er i det ene hjørne

Ok, det burde ikke give de store problemer med et enkelt sæt ekstra højttalere i rummet.
Derimod kræver små tovejs et solidt kraftværk hvis du vil udnytte dem tæt på grænsen for basenhedens formåen.

Noget Krell ville måske være godt til din musikstil, eller noget PWM-baseret med gode strømreserver.

Man skal ikke undervurdere små tovejs når det gælder basgengivelse.
De er bare mere kræsne med om forstærkeren er hurtig nok til at levere strøm.

EDIT: Basporten ser noget voldsom ud til det kabinet

Det kan godt være at den leverer en 'anderledes' bas, end det man er vandt til.

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Kontrast:

Fedt at du gad smide skiven i jeg snakkede om  

Det lader til at jeg ikke skal afskrive SF helt på baggrund af min første oplevelse med disse ht'er. Jeg må afsted igen med nogle af mine egne cd'er. Med hensyn til Densen filosofien om at glemme hifi parametre og bare lytte om det siger en noget - så er jeg helt enig. Prøver bare at sætte ord på mine oplevelser da jeg blev total forvirret. Der var nemli flere numre hvor jeg var vildt imponeret men da vi så kom til coldplay.. ja i kender resten af historien.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

@sheep

Det er meget let for dig at fintune bassen på den SF-højttaler.

Du placerer en sok i basporten, som ikke blokerer porten, men blot sætter luftmodstanden lidt op, og gør portarealet lidt mindre.
Den måde porten er placeret på, gør det jo meget let at tune den ind på plads.

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@sheep

Det er meget let for dig at fintune bassen på den SF-højttaler.

Du placerer en sok i basporten, som ikke blokerer porten, men blot sætter luftmodstanden lidt op, og gør portarealet lidt mindre.
Den måde porten er placeret på, gør det jo meget let at tune den ind på plads.

Lyder ret simpelt - men jeg vil nu ikke til at smide skoene når jeg er ude og lytte  Fin tuning må være noget der bliver aktuelt når man låner udstyr med hjem - eller har købt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

sheep skrev:
...jeg vil nu ikke til at smide skoene når jeg er ude og lytte

Det er nu ellers en effektiv måde at få lytterummet for sig selv på.  

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 December 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

EDIT: Vil lige tilføje at alle dem jeg kender som har SF har dem til at stå ret langt ude i rummet de spiller i. De er desværre lavet til at stå på den
gammeldags hifimåde; 1 meter og og mindst en til hver sidevæg. Det er træls de på den måde dominerer rummet og stuen nærmest skal
indrettes
til højttalerkrav. Og når de så endelig får det space de skal have, så synes jeg det omvendte problem melder sig, nemlig det at få dem til at
levere
bas NOK...Og så skal man ud og finde en større forstærker, etc. Jeg har forladt SF af bl.a. netop den grund, samt at de er forstærkervanskelige
og
er bedst til akustisk musik. Men "almindeligt" rock/pop er ikke lige deres kop cappucino.

Prøv at høre en SA2K op imod den Domus. SA´en er en langt mere forfinet og gennemarbejdet konstruktion, der via dyre enheder og et fino
kabinet fra Hornslet møbelfabrik leverer et meget nuanceret lydbillede der fortæller ret præcist om hvad der egentlig er i indspilningerne. Og det
helt fine ved den er, at den er konstrueret til at spille med en afstand til væggen som en solid størrelse 43. SÅ kan man også have en stue der
ikke ligner et lytterum!

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

1 meter til bag- og sidevægge.... har lige slået op i min WAF manual - det er en no go

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Netop det nummer har jeg også hørt lyde elendigt....men har netop spillet det 3-4 gange nu og det spiller nu fint...ikke værre en standarden inden for genren

En reflex speaker sat op til hifi lyd vil nemt kunne lyde forfærdeligt når basenheden er uden kontrol/dæmpning i det aktuelle område....det er en valg op imod luftighed og oplæsning....

Det setup du har lyttet til er sikkert godt til kammermusik, små klassiske besætninger eller en mand og hans guitar , men når der kommer noget sovs på klapper det sammen.....

PS: Hvis man har betalt "det blege" for et sæt renæssance chartoller, så vil man jo gerne stille dem synligt, så midt i rummet lyder rigtigt

resist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Sendt: 18 December 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Om Sonus Faber højttalere kan levere en heavy-lyd, som du kan lide, kan du nok bedst selv vurdere efter nogle prøvelytninger. Har du ikke mulighed for at låne noget udstyr med hjem?

Jeg må indrømme, at jeg selv skulle vænne mig til at høre heavy på mine GP Domus’er, men efter tilspilningsperioden lyder det fint.

Hvis du primært hører heavy findes der måske bedre alternativer. Til gengæld kan SF højttalere få næsten alt andet musik til at spille, så englene lytter med.

PS: mine højttalere står nu kun omkring 40-50 cm fra bagvæggen og spiller bare. Da højttalerne jo samtidig er et stykke kunst er det acceptabelt i min stue 

Til top Vis resist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af resist

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 December 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

At kalde et sæt SF Domus for kunst, er nok at gøre den virkelige kunst en bjørnetjeneste!

Især når kunsten begrænser sig til en slimline søjlehøjttaler med svagt buet kabinet med tynde træstykker på sider og nappa på front og topstykke.
Og et sæt Vifa-enheder. Altså!

Hvis vi skal til at bedømme elementer af kunst i hifi og i særdeleshed indenfor Sfs snævre verden, er den eneste som kan påberåbe sig lidt
kunstfærdighed deres THE Snail Project som døde for mange år siden. Lige siden er der gået mainstream i det og netop fremkomsten af Domus-
serien er nok højdepunktet af den midtersøgende kurs de lagde for år tilbage.

Det virker overdrevet at tale om kunst i forbindelse med hifiapparater. Vi kan tale om design, ikke kunst. Ikke engang Phillip Starks genistreger er
der nogen som tør kalde kunst!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum