| Forfatter |
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ved ikke om titlen passer, men kan ikke rigtig finde andre ord for det, så hvis noget efter at have læst det, kan jeg lige ændre det....
Er der på nogen måde man kan lave en DIY tests af sine højtalere for at se hvordan det Frekvens mæssigt spiller... fra feks. 20 Hz og op af?
Producenter af højtalere har jo altid sådan nogle grafer der viser hvor "gode" lige netop deres højtaler er.
Er det muligt med en computer, noget software og en microfon at lave det selv? eller skal man have fat i noget vildt udstyr?
Tænker også på hvis man skal teste delefilter til DIY højtalere...?
// ouT
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror helt sikkert det er muligt at gøre det , ved bare ikke lige hvordan.
jo det med mikrofon og noget software skal nok fungere, du kan da spørge der hvor du har købt enhederne og delfilteret.
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke købt noget endnu :-)
Er ved at samle viden :-)
og kunne da være sjovt at prøve at måle ens højtalere og se om de giver samme resultat som producentens :-)
// ouT
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt sikkert, men tror du ikke butikken hvor du haqr købt "materialer" kan hjælpe dig?
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
HF havde en artikkel for en del år siden om forskelligt software! Så der findes altså flere gør det selv løsninger. Også en del hvor man ikke behøves en rasende dyr målemikrofon, men hvor man kan taste en kallibreringskurve ind hvis man har en kontrolmåling af ens mikrofon så man ved hvordan den opfører sig. Jeg vil tro du kan finde noget til omkring 1500 med software og mikrofon og muligvis billigere hvis der findes noget freeware. Jeg har en kollega jeg ved der har et af de software de testede i HF, men jeg er først på arbejde igen d. 27/12 og jeg mener han har ferie til efter nytår så det må vente med yderligere info fra den kant! men mon ikke der når at komme mere her inden da!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
| helt sikkert, men tror du ikke butikken hvor du haqr købt "materialer" kan hjælpe dig? |
|
|
Jeg har "STADIG" ikke købt noget..... derfor kan det være svært at spørge der hvor jeg "IKKE" har købt noget...... og ville også være fedest selv at kunne måle.
Jeg vil kunne måle selv, det handler ikke om at skaffe "specs" på en enhed jeg har.....
// ouT
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
HF havde en artikkel for en del år siden om forskelligt software! Så der findes altså flere gør det selv løsninger. Også en del hvor man ikke behøves en rasende dyr målemikrofon, men hvor man kan taste en kallibreringskurve ind hvis man har en kontrolmåling af ens mikrofon så man ved hvordan den opfører sig. Jeg vil tro du kan finde noget til omkring 1500 med software og mikrofon og muligvis billigere hvis der findes noget freeware. Jeg har en kollega jeg ved der har et af de software de testede i HF, men jeg er først på arbejde igen d. 27/12 og jeg mener han har ferie til efter nytår så det må vente med yderligere info fra den kant! men mon ikke der når at komme mere her inden da!
Mvh
|
|
|
Ja, måle microfon man måske blive nødvendigt... :-( Hvis ikke den billige fra "merlin" til 25 kr kan bruges :-), men det var nu også mest lidt for sjov i starten bare for at prøve....
Satser også på noget freeware.... kunne være nice, men jeg vil da bare vente, der kommer jo nok snart en masse online, folk har vel snart spist og så skal de da på nettet og tjekke mails, forums etc, for at se om der er sket noget nyt....
Men hvis der ikke er sket noget, må du da gerne vende tilbage efter jul....
// ouT
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NickyD Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søge lidt på siden, der er masser af andre tråde om lige netop det emne
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nååhhh sorry, jeg troede bare du mente at du ikke havde købt noget måleudstyr endnu.
|
| Til top |
|
| |