Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Azimuth justering af Concorde 30 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 December 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lige monteret en ny Ortofon stylus 30 på min gamle 80'er Concorde. Jeg har justeret overhang til 15 millimeter, eftersom man ikke kan komme længere ud med concorde pickup'en. Nåletryk er på 1,5 gram, som ifølge Ortofon skulle være normalen.

Den sidste justering jeg kan lave er Azimuth, og det skaber problemer. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal kikke efter på min concorde pickup. Som jeg selv ser det, er det noget nemmere of se en 90 grades vinkel på en traditionel pick, men når jeg kikker forfra på min concorde, er den faktisk næsten for småt til, at jeg kan afgøre om vinklen er korrekt. Jeg har prøvet at spille mange forskellige plader, og så se om jeg kunne afgøre korrekt vinkel via VU meterne. Men det er lidt upræsist, selvom jeg godt kan se forskel på left og right channel ved kraftig vinkling til højre og venstre.

Jeg har kikke på selv nåleophænget i en lup, og set at der hvor diamanten er fastgjort, er nåleophænget fladt. Betyder det, at det faktisk er det flade yderste stykke på nåleophænget, som der skal være vinklet 90 grader? Så må diamanten da blive placeret lige i rillen.

Nogen siger, at man skal bruge en spejl, og så tjekke om nåleophænget ikke bøjer i spejlet. Denne metode har jeg ikke forstået, eftersom nålophænget ikke er mere en ca. 4-5 millimeter langt, og jeg ikke kan afgøre om det bøjer eller ej?!

Jeg håber i kan hjælpe med lidt justering

Og så god jul og godt nytår til jer alle her på forummet!

Mvh. Moef

Til top Vis Moef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moef

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes