Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: hvorfor skipper man ikke 8 ohm. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 26 December 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har tit tænkt på det og undre mig lidt over hvorfor man bliver ved med at opgive forstærkere i 8 ohm, særligt ved de forstærkere som kan brokobles må den måling da være totalt ubrugelig.

I 70érne brugte man også 16 ohm´s måling, min gamle NAD 160 fra 1974(NAD´s første) måler 2*37w 16ohm, 2*55w 4ohm & 2*85w 4ohm.

Jeg ved ikke om man dengang kunne bruge 16ohm´s målinger til noget, eller om de var ligeså ligegyldige som 8 ohm´s målinger idag.

Feks. er det da også totalt forkert mener jeg at når man opgiver data på en brokoblet forstærker så gør man det næsten altid i  8 ohm.

Jeg selv mener ikke at vi kan bruge 8 ohm´s målinger til noget idag med de højtalere vi ser på markedet.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Sendt: 26 December 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Egentlig ikke, mener jeg. "Problemet" er jo at en højtaler ikke er på 8 ohm. Impedansen svinger jo afhængig af frekvensen. Men førhen har 8 ohm vel været en gennemsnitslig impedans. Derfor er den vel så stadig brugt. PÅ en Quad els 63, svinger impedansen mellem 2 og 200 ohm.

Når man afgiver en effekt i 8 ohm på en "seriøs" forstærker, er den oftest målt med en sinustone, eller et sweep fra 20 til 20000 ohm. Det giver det pæneste resultat på papiret, men siger reelt intet om hvordan en højtaler med svingende impedans kan trækkes.

Svarer lidt til at man stadig opgiver bilers acceleration fra 0-100 km/t. Det siger jo intet om motorens evne til at mellemaccelerere, fra f.eks 60 til 120 i femte gear, hvilket jeg personligt finder mere interessant.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 December 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Hej,

Har tit tænkt på det og undre mig lidt over hvorfor man bliver ved med at opgive forstærkere i 8 ohm, særligt ved de forstærkere som kan brokobles må den måling da være totalt ubrugelig.

Enig  

Det er "bare" lidt svært at finde en ligeså nem og forståelig målemetode... (Det er jo ikke målingen der er interessant, men hvad man kan udlede af den )

En forstærker afgiver jo effekt over et frekvensområde og effekten er "delt op" i strøm og spænding. Det kan du lave et diagram over (ofte set i tyske hifi-blade)

Du kan også måle strømmen ved forskellige impedanser (Set i High Fidelity) Det er rimeligt overskueligt.

Så kommer der så et svært element ind - tiden. Hvor hurtigt og hvor længe kan forstærkeren afgive disse effekter - her havde NAD jo nogle små forstærkere med høje effekter.

Alt i alt er det et spændende spm. du rejser:

Hvordan ser den perfekte måling af en effektforstærker ud?

Den skal kunne bruges til at sammenligne og vurdere forskellige effekforstærkere på markedet!

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 27 December 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hvad fa.... fik jeg nu lavet, jeg skulle lige opdatere. nå.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes