Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nødvendigt med effekttrin?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hey alle

Jeg har besluttet mig for at købe et sæt Dali Concept 8 højtalere til min studenterlejlighed på ca. 30kvm. Jeg har en Sony STR-1070QS der på papiret yder 6x100W. Dali anbefalder 40-160W's forstærkere til at spille dem op.

I stereo kan min Sony sikkert godt trække Dali'erne, men det kommer nok til at være et problem i surround tror i ikke?? (når SU'en rækker vil jeg have mig en sub hvilket selvfølgelig aflaster basenhederne i Dali'erne lidt)

Men hvis jeg skal have et effekttrin overvejede jeg en billig NAD 214 eller sådan noget.. hvad siger i?

Til top Vis Steffen BDE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen BDE

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 December 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Nej nej nej nej nej - læs her = http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&P N=0&TPN=65

Du har MERE END RIGELIGT MED EFFEKT

Jo, en NAD 214 vil være et godt bud

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 December 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det var da vidst en meget indforstået joke...

Som alle siger, kan man ikke bruge watt betegnelserne til noget brugbart. Derfor e det svært at sige om den Sony er stor nok, ved at kigge på watt-opgivelserne. Hvis du vil købe concepterne, uanset om du bliver foreslået en eff.forst. eller ej, så køb dem uden eff.forst. først, og bedøm selv om din Sony er god nok. Hvis du er tilfreds er der vel ikke nogen grund til en eff.forst.?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært det der med watt og anbefalet osv. De skriver fra 40 til 160 watt. hvad sker der så hvis man har en forstærker der har 200 watt......Det de mener er, at forstærkeren har en konstant leverance af lyd til ht. altså har en strømforsyning og lyttere der kan levere kontant 40-160 watt til ht. for og spille optimalt. Om din Sony kan det ved jeg ikke.

Er du helt sikker med dit valg af concept model. Nu ved jeg jo ikke hvilken slags musik du hører. Men 6éren spiller med betydeligt større autoritet, renere og perspektiv end 8éren når den bliver presset. Men du har sikkert selv hørt dem mod hinanden med din musik så du fik et rigtigt godt indtryk af dem.

Personligt ville jeg vælge 6éren til din Sony.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

Som alle siger, kan man ikke bruge watt betegnelserne til noget
brugbart. Derfor e det svært at sige om den Sony er stor nok, ved at
kigge på watt-opgivelserne. Hvis du vil købe concepterne, uanset om du
bliver foreslået en eff.forst. eller ej, så køb dem uden eff.forst.
først, og bedøm selv om din Sony er god nok. Hvis du er tilfreds er der
vel ikke nogen grund til en eff.forst.?

Helt enig - Det er utroligt forskelligt hvad der spiller godt sammen, men som udgangspunkt kan man ikke have for meget effekt.

Jeg har præsteret at få et sæt QUAD ESL63 til at synge med 10W (dog rør) You´ll newer know....

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Okay så venter jeg og ser hvad der sker. Denne nemmeste måde at høre mangel på effekt på er det ikke ved slap og upræcis bas?

Toolate skrev:

Er du helt sikker med dit valg af concept model. Nu ved jeg jo ikke hvilken slags musik du hører. Men 6éren spiller med betydeligt større autoritet, renere og perspektiv end 8éren når den bliver presset. Men du har sikkert selv hørt dem mod hinanden med din musik så du fik et rigtigt godt indtryk af dem.

Personligt ville jeg vælge 6éren til din Sony.

Nej jeg er ikke sikker på valget. Jeg var inde i HFK og høre concept 10.. synes det lød mega fedt. Men har også kun haft eltax højtalere før. HFK forslog at købe 8'eren i stedet for og så bruge pengene på en sub fordi der ligger et decideret lydspor til subben på dvdskiverne. Jeg skal bruge anlægget til både til musik og film. Har kigget på 6, men IKKE hørt den. Det kan da ikke passe en billigere og så endda en 2 vejs højtaler kan spille bedre end en 3 vejs storbror. Men kan kan se der alligevel er mange herinde om har 6'eren. så måske er der noget om snakken. Overvejede også at købe brugt for at spare penge, men har ingen ide om hvad jeg skal købe og synes det virker meget uoverskueligt.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

En 3 vejs behøver ikke være bedre end en 2 vejs. Absolut ikke. Det er oftest også sværere at få til at spille godt, end det er med en 2 vejs. Husk også på at stort er ikke altid det samme som godt. Concept 8 er jo i princippet en Concept 6 med større basenheder og større kabinet. Det betyder jo ikke den lyder bedre!

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg troede det var bedst når man havde flere enheder til at varetage hver opgave. Altså en enhed til high, medium og low frekvenserne. Troede man ville få en mere ren lyd ved at have hver sin enhed til hhv. mellemtone og bas, så én enhed ikke skulle spille for 2!

Men må jo prøve at lytte til dem begge i HFK og så se om de penge jeg kan spare kan retfærdiggøres. (hmm denne tråd burde jo egentlig ligge under emnet Højtalere nu!) 

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har concept 8 og jeg synes da bestemt at den lyder bedre end en concept 6. Jeg synes at det især viser sig i film hvor concept 8 har en meget fokuseret og koncentreret mellemtone.

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Belsebub skrev:
Jeg har concept 8 og jeg synes da bestemt at den lyder bedre end en concept 6. Jeg synes at det især viser sig i film hvor concept 8 har en meget fokuseret og koncentreret mellemtone.

Okay jeg kunne hellere ikke helt forstå det hvis en mindre udgave skulle spille bedre end den større.. hvorfor så laver den store udgave. Men må lige ind og høre på de to dali's:)

Hvilken forstærker har du til at spille dem op Belsebub? (bare for at vende lidt tilbage til det som emnet egentlig handler om) Har du sub koblet på? Det er sandsynligvis mit næste led i planen

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 December 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Se der har vi det igen. Det er derfor det er så forbandet vigtigt og bruge sine egne lytteklapper. Der er ingen der kan fortælle nogen hvad der er bedst. Sådan er det bare. Så Steffen, skoene på, så ned og lyt. Gerne længe for så er det nemmere og vurdere(finde foreskellighederne), så du kan finde dem du vil ha´.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 December 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Og som regel er lyden også bedre med en forstærker der kan styre højttalerne, så hvis den højttaler du vælger er for svær at trække kan den være et meget dårligt valg. Men det eneste rigtige er at lytte.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

I know, I know, det er også det næste jeg vil gøre.. bare rolig. Jeg undrede mig bare over en billigere højtalere i samme serie skulle være bedre end en dyrere udgave. Kunne forstå hvis vi snakkede om 2 forskellige serier eller mærker. Men igen, det er jo selvfølgelig også individuelt. Tak for hjælpen i hvert fald - ellers havde jeg nok bare købt 8'eren uden at give 6'eren et lyt.

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD C352 (2x80watt i 8ohm) men jeg har overvejet at skifte den ud med NAD 216 (2x125watt i 8ohm) og dertilhørende forforstærker C116. Grunden til det er at jeg synes til tider at jeg godt kunne have brug for mere kontrol over min concept 8ere. Jeg har også overvejet at skifte højttalerne ud til noget mindre, måske man kunne få noget bedre lyd for de 2999,- hvis man valgte nogle 2-vejs gulv- eller stativhøjttalere. Jeg er dog ikke sikker endnu, da den lidt skingre diskant godt kan skyldes at jeg har brugt dvd'en til at spille cd'er, så det er ikke sikkert at det er fordi jeg har for lidt effekt.

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Steffen BDE: Jeg har da læst en del her på forummet, der synes at Dali 6006 spiller bedre end Dali 8008 (og de er jo fra samme serie). Og jeg har læst om mange der synes at Dali concept 6 spiller bedre end concept 8 (som også er i samme serie).

Fordi højttaleren er større og i samme serie, betyder ikke altid at den besidder de samme kvaliteter. Det kan være den mindre i serien er mere vellykket rent lydmæssigt. Og den store i serien er mere henvendt til techno/pop/hiphop fordi at den har større basenheder der siger alt for meget i forhold til resten, og dermed føles det måske som om at diskanten og mellemtonen er for tilbagetrukket.

Så ville jeg da vælge den lille! Husk nu at dyrt er ikke altid bedre end billigt. Stort er ikke altid bedre end småt (selvom det er i samme serie!).

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

tak for jeres svar.. jeg tog dog en rask 180graders vendning imorges.. der var kommet et par b&w 604 s3 til salg en times kørsel væk. De kostede 5000kr med tykke kabler. Så dem købte jeg i stedet for. Jeg ved ikke helt hvilken lyd jeg går efter da dette så er mine første hifi højtalere (havde før al1000). Så nu sparer jeg i hvert fald 1000kr i forhold til concept 8 og så må vi se om b&w højtalere er noget for mig. Jeg var nok bare interesseret i concept 8 fordi det var den eneste højtalere i HFK jeg lyttede på.

Synes disse b&w lyder rimelig fedt med de numre jeg hørte ude ved sælgeren, men nu skal de lige gennemtæskes de næste par dage med film og musik.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ja det må jeg nok sige. Men du finder jo nok osse ud af, at din Sony måske mangler lidt krafter til, at få B&Wérne rigtigt frem i lyset. De kræver nemlig en rigtigt god gang saft og kraft.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet! LYder de så bedre end concepterne?

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

uha det er svært at sige om de lyder bedre end concepterne.. hørte kun 8'erne i 5 min en dag jeg kom forbi HFK. Har som sagt ikke rigtig nogen ide om hvilken lyd der passer til mig så nu prøver jeg disse.. det er vist udemærket "start-op" højtalere. Jeg synes dog diskanten virker lidt lysere, mere skingende måske. Men hørte Dire Straits - Money for nothing i HFK så der var ikke helt vildt lyse stemmer i blandt. Jeg er meget imponeret over bassens præcision og tryk. Så må jeg lige have taget stilling til om de måske mangler en effektforstækker i røven. Har kun hørt musik på dem indtil videre (sat til 4 timer siden). Men de mister nok noget kraft når centeren og baghøjtalerene skal trækkes med samme forstærker.

Har en plan om lige at skulle se scenen med marchen mod Helms kløft i LOTR inden jeg skal i seng

Steffen BDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Forresten: Jeg fik som sagt et tykt kabel med. Men jeg kan umuligt proppe hele kablet ind i mine skrueterminaler bagpå forstærker.. kan kun proppe ca. halvdelen ind, mens den anden halvdel af trådene må sige udenfor. Er det ikke lidt noget pis? dvs. at der hvor lyden går fra højtaleren over i kablet er mit kabel sådan set kun halvt så tykt som resten af vejen ud til højtaleren. Dette må da give en større modstand og hvis man tager efter princippet med at ens anlæg ik er bedre end det svageste led så....

Min forstærker kan også modtage bananstik, men er det noget man selv kan sætte på sit kabel?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes