Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD150MkII + TP13a hjælp søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 December 2005 kl. 04:42 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fulgt med her på dette forum i lang tid, så det er vel på tide at jeg kommer med mit første (sidste?) indlæg.

Sagen er den at jeg at jeg inden længe bliver den (forhåbentlig) lykkelige ejer af et styks Thorens TD150MkII med den dertil hørende arm TP13a (Der (Die?, Das?) Kugel-Arm!).

Flot eller hvad!?

Jeg har planer om på et senere tidspunkt at udskifte armen (SME 3009 i en eller anden forklædning) men indtil videre beholder jeg "kuglen". Det skulle så vidt jeg kan forstå også være en udmærket arm.

Nu går jeg og lurer på en pick-up (MM) i nabolaget af de 1000kr. Mit problem er bare at jeg ikke kan finde ud af hvad tonearmens effektive masse er. Jeg har ledt på alle de gode hjemmesider om vintage-Thorens udstyr men desværre forgæves (snøft!).

Så hvis der er nogen der skulle sidde inde med denne viden, vil jeg da meget gerne høre...

Hvordan vil i (hvis der er nogen) der har personligt kendskab til denne spille (evt. TD125 eller TD160) karaktisere dens klangbalance?  Tilbagelænet?  Fremme  i  skoene?  Eller...

Ellers nogle pick-up forslag? Jeg har selv overvejet følgende modeller:

Audio Technica AT440ML
Ortofon OM 20/30 Super
Shure M97xE
Andre Ortofon modeller...

Ud over at pick-uppen lyder godt sætter jeg også pris på gode sporingsegenskaber.

Nå men nu vil jeg drømme videre om mit Thorens projekt.............

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 29 December 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

.
.
Du kunne sende en mail til selve Thorens: http://www.thorens.ch/THORENS/thorens.main.php?id=en_500& ;flash=false&range=

Eller kigge her: http://www.theanalogdept.com/
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Tak for buddene hasselbaink...

The Analogue Dept. kender jeg godt (rigtig fed side by the way). Så vidt jeg har kunnet se findes informationen ikke dér.

Jeg har også checket Thorens-info.de, Stefano Pasini og Analogue Classics (engelsk version af Thorens-info). The Vinyl Engine har tonearms-data - bare ikke på denne model (desuden står der sjældent noget om effektiv masse).

Jeg har faktisk sendt en mail til "Hovedkontoret" men er der ikke noget om at Thorens nærmest er et helt andet firma idag end dengang?

Lige et billede af armen:

Er der andre der ved noget - har nogle forslag

Ud og skovle sne...

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 29 December 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

.
.
Det er godt nok en lækker plov.
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg søgte på "tonearm data tp13a" på google og fandt blandt andet denne side, hvor der angiveligt er en måde at udregne den effektive masse:
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/115892.html

Jeg har ikke kontrolleret om det giver mening.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej der og velkommen til !

krenzler skrev

Nu går jeg og lurer på en pick-up (MM) i nabolaget af de 1000kr.

Prøv at kig ned her http://www.audioconsult.dk/ og kik på en Goldring 1006 til en tusse.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 December 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage en Dynavector 10X5 og så bare nyden musikken - og lad sneen ligge til den smelter
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tak for feedback'en

Jeg har læst den tråd på Audio Asylum tidligere og det virker umiddelbart "lidt" kringlet.Yderligere kommentar til den tråd:

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/115955.html

Desuden skal man bruge bruge en pick-up til den metode - og jeg mangler jo den effektive masse som vejledning til hvilke rillefræsere  jeg  skal/ikke skal  overveje at købe (måske 5 gram gennemgnasket Hubba-Bubba kan bruges?)     -Det er hønen og ægget om igen!

1006'eren har jeg da også i tankerne men både Goldrings og Ortofons magnetiske pick-up'er lader til at være meget bløde i ophænget så de fungerer vel bedst hvis armen viser sig at være let.

Jeg har godt lagt mærke til at Dynavector DV - 10X5 er lidt af en favorit her på sitet og 2000,- er helt sikkert også en favorabel pris. Gad vide om mm-indgangen (OBH-8?) på min Creek 5250 er mand for opgaven eller er det overkill? (en Graham Slee phono preamp ville sikkert gøre gavn).

Kan Graham Slee købes i Danmark? Hvem er forhandler?

Sneen ér ryddet - vi kan jo ikke have at de gamle damer går og brækker deres ben vel? (Ihvertfald ikke ude på "mit" fortov!).

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej krentzler,

Det er en lækker lille Thorens sag. Jeg har selv een stående, som er gået på pension, men jeg udskiftede i sin tid  (i 1970'erne) TP13A armen primært af optiske grunde. Jeg vil tro at TP13A har en effektiv masse på ca. 17g.  Efter min mening stiller den ikke de store krav til pick-up'en. Jeg havde gode erfaringer med fx. Goldring, som også før i tiden var rimelig blødt affjedret. Min erfaring er du skal undgå de alt for skingre pick-up'er, Goldring, AT og visse Ortofon er derfor gode bud.

TP13A er en langt bedre arm end sit rygte (og måske også sit udseende- det er jo en smags sag).

Der står lidt om TP13 her: http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html men det har du muligvis allerede set.

Og så lige een ting mere. Hvis du skulle finde på at udskifte armen, så bør du undgå at komme i en situation hvor du er nødt til at betjene liften direkte på armen - det bringer ophænget til at gynge som et skib i havsnød. Det er muligt i visse situationer at genbruge den indbyggede mekaniske lift, såeldes at betjeningen foregår fra knappen på den uaffjedrede del.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes