Efter lang tid, hvor jeg bare har været "med på en kigger", vil jeg også være med, og jeg vil starte med det jeg mener er vigtigst 
Håber vi kan få en debat igang, med de erfaringer der er gjort mht. placering af musikanlæg og indvirkning på lyden.
Jeg lægger ud:
Mit lytterum er en vinkelstue på ca. 25m^2. Den primære del af vinklen er ca. 3.5 x 5.5m med skråvæg langs den ene "langside" (fra 1m højde). Vægge er gips og gulvet er træ.
Jeg har haft anlægget stående på alle 3 praktisk anvendelige måder (højtalerne ud mod vnklen upraktisk).
Den absolut ringeste løsning var lytteposition under skråvæggen (højtalerne modsat). Bassen var fraværrende og mudret og perspektivet næsten ikke eksisterende. Modsat, altså højtalerne under skråvæggen er ikke tosset, men perspektivet er stadig ikke det bedste.
Jeg har fundet, at den bedste løsning lydmæssigt (og den ringeste indretningsmæssigt
), er at spille på langs, med skråvæggen til den ene side. Havde forventet problemer med asymmetrien, og deraf følgende uens refleksioner, men det lader ikke til at give hørbare problemer. Perspektivet er lige i øjet og bassen er hurtig og lækker. Bedste tegn på at det er den rigtige opstilling er nok, at tweaks (f.eks. spikes kontra sd-feet, vinkling og tiltning af højtalere) giver markante forandringer... i de andre opstillinger kan det være meget svært at høre forskel.
Har desværre ikke haft mulighed for at lave egentlige målinger endnu.
Håber mine erfaringer kan give andre inspiration, og jeg glæder mig til at høre om andres erfaringer.