Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 12:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til køb af HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hmmpof
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 December 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Goddag i forum.

Jeg er i den heldige situation at jeg snart skal til at bygge hus og har i den forbindelse fået lov af "generalen" til at få en ekstra stue som henholds hyggestue samt hjemmebio/lytterum. Da jeg jo her skal have en projector har jeg overvejet at anskaffe mig en HTPC som jeg kan bruge som Tuner til projectoren, som DVD afspiller (hvis kvaliteten kan fås til dette), samt som computer der kan trække nogle af de lidt mere krævende computerspil så jeg får muligheden for at spille dem på storskærm og i surround.

Jeg keder ikke det helt store til HTPC, men efter det jeg kan læse mig frem til så er det jo stort set bare en PC, uden skræm, og så med et par ekstra multimedia features, korrekt!??!!?!!

Er der nogen der kan give nogle råd til dette køb? mht. til performance, priser, for/imod HTPC i stedet for en laptop? osv. Hvor kan det anbefales at læse lidt mere om dette og ikke mindst købe disse HTPC?

Glæder mig til at høre jeres svar.

Til top Vis Hmmpof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hmmpof

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 December 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg forslår følgende

Asus A8N-VM CSM/ mATX / nForce 430   642,00 
Hauppauge Win TV PVR 500 pers. video MCE 2005 BULK    1.149,00 
AMD Athlon 64 / 3000+ 1.8 GHz TRAY    1.046,00 
NEC DVD±writer ND-4550A / Hvid    350,00 
Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm / NCQ     1.089,00 
Kingston 1GB (2 x 512 MB) DDR RAM 3200 (Mhz 400)    646,00 
Silverstone LASCALA LC13 / Sølv899,00 

Total:  5.821,00 

+ Windows MCE og en logitech harmony remote for WAF

Læs mere på www.htpcnews.com og på www.tgb.com

Godt nytår.....Nunc est bibendum

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Den bedste hjælp JEG mener man kan give dig er at få dig til at stille de rigtige spørgsmål til dig selv inden du køber noget.

Dette vil spare dig en masse tid samt også en del penge.At kende sige behov samt købe det rigtige første gang er en kunst.

At gå efter den rigtige løsning første er optimalt ,men ikke altid realistisk da krav og behov ofte ændres når man begynder at kende mere til muligheder.

Skal det kun være en afspiller ?

Skal dine mediefiler ligge på maskinen ?

Har du nogle "design" krav til udstyret ?

Skal den upscalere billedet ?

opgraderingsmuligheder ?

Dette er bare nogle få relevante spørgsmål.

Ps. umiddelbart vil jeg sige at kombinere en HTPC og spille maskine er ikke altid en god ide.

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

kroogar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg da gerne hoppe ind i tråden da jeg ligeledes går med tanker om at bygge et mediecenter... Jeg har rimeligt ukritisk "kopieret" Patriarkens specs da jeg aner minus om hvad jeg er ved at kaste mig ud i.

For mit vedkommende ville svaret på dine spørgsmål være noget i retning af:

1. Jeg skal kun bruge den som afspiller/optager - og jeg optager en del så jeg vil foretrække et dual-tuner kort
2. Mediefilerne skal ligge enten direkte på maskinen eller skal være tilgængelige fra min stationære pc over et trådløst netværk
3. Som udgangspunkt har jeg kun ca 13. cm i højden der hvor jeg havde tænkt mig den skulle stå, men da jeg har kig på dette HFX kabinet må jeg nok omrokere lidt. Kabinettet er valgt ud fra at jeg ønsker minimal støj men hvis "støjfrit" også kan opnåes med et mere "slim line" kabinet er det absolut et ønske.

Hvad mener tumpen med om den skal upskalere billedet?

Er det relevant info til at vurdere Patriarkens specs ift behovene skitseret ovenfor?

./kroogar
Til top Vis kroogar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kroogar

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

1. Jeg skal kun bruge den som afspiller/optager - og jeg optager en del så jeg vil foretrække et dual-tuner kort

Spørgsmålet er sådan set lidt omkring hvor meget hdd plads skal du bruge.hvis der skal ligge tv og medie filer fylder det jo lidt.spørgsmål som hvilke filformater vil du bruge til de forskellige medie typer  osv skal du også vurdere for at kunne nogenlunde vurdere pladsforbruget.

Filformat er meget vigtig beslutning .billed/lydkvalitet kontra pris på hdd.

hvis man vælger kvalitet vil disse filer kan hurtigt fylde rigtigt meget.

2. Mediefilerne skal ligge enten direkte på maskinen eller skal være tilgængelige fra min stationære pc over et trådløst netværk

Trådløst netværk er fint men det er ikke lige så stabilt som kabel ,samt hvis du får flere pcere på kan det blive en flaskehals.skal filerene ikke ligge på samme maskine skal du sikre dig at 2 maskine kører 24/7.2 maskiner der skal vedligeholdes.Husk dette er ikke en pcer nå det er bare ærgeligt om den kører.når du først er afhængig af den SKAL den være i luften.

3. Som udgangspunkt har jeg kun ca 13. cm i højden der hvor jeg havde tænkt mig den skulle stå, men da jeg har kig på dette HFX kabinet må jeg nok omrokere lidt. Kabinettet er valgt ud fra at jeg ønsker minimal støj men hvis "støjfrit" også kan opnåes med et mere "slim line" kabinet er det absolut et ønske.

Når du kigger på specifikke produkter skal du vurdere opfylde dette mine krav.her skal fokus være på lydløs,hd plads ,selvfølge hvilke Motherboards format de understøtter.

Hvad mener tumpen med om den skal upskalere billedet?

hvis du kører på projektor eller hdtv af anden art kan du få din HTPCén til at forbedre opløsning og derved forbedre billedkvaliteten.husk hdder giver også lyd fra sig..

Er det relevant info til at vurdere Patriarkens specs ift behovene skitseret ovenfor?

ja men som jeg skrev ,er det kun nogle af dem, der er mange og mange af dem kommer først når man går igang skal til at vurdere/løse specifikke "problemstillinger"

en ting til...sikkkerhed .Hvis du ripper alle dine cd og måske alle film (dette tager ofte en krig) hvad gør du hvis harddisken står af ??back-up (hvordan) ,raid (koster en del )eller kryds fingre (gratis men den svier hvis det sker) ..

Som du kan se svarer jeg ikke på nogle spørgsmål men prøver at hjælpe dig til at tage de rigtige beslutninger for dig selv.

kroogar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

@tumpen:

Mange tak for svarene.

For at uddybe lidt hvad mine behov er så kan jeg vel sige at:

1. Mht. plads skal HTPC'en kun kunne rumme det jeg måtte ønske at optage fra TV. Desuden ville jeg nok smide et par musik cd'er over på den (ikke mere end vel ca. 50). Jeg vil derfor formode at 300 Gb er rigeligt.
Skal man kigge efter noget specielt for at få en støjsvag harddisk?

2. Det ideelle omkring netværk vil være at jeg kan lægge film ind (i DVD5 kvalitet) på min stationære pc og så nå dem fra HTPC'en. Mht oppetid er det ikke noget problem da min stationære i forvejn er tændt 24/7.
Det vigtigste for mig i denne forbindelse er derfor at vide om et trådløst netværk (har en LinkSys WRT54G router) vil være i stand til at sende en film fre en pc til min HTPC? Rent båndbredemæssigt...

3. Mine betænkeligheder omkring kabinettet går på følgende: skal den stå på en hylde i min TV-møbel får den ikke megen luft omkring sig - vel omkring 5 cm i hver side og da jeg har maks 13 cm i højden giver det ikke megen luft over apparatet heller. Alternativet er at stille den ovenpå hvorfor jeg da ligeså godt kan købe HFX kabinettet (hvis vi ser bort fra prisen).
Jeg ved godt at alt er relativt men vil man kunne holde et kabinet med aktiv køling så støjsvagt at det under brug bliver "overdøvet" af fjernsynet?

Jeg har et Panasonic TH-42PA50E 42" plasma TV. Siger det noget omkring din kommentar vedr. upscalering af billedet?

Fsva din kommentar omkring backup så har jeg en backup af filmene på DVD så det er ikke det store problem...

Endnu en gang tak for svarene...

./kroogar
Til top Vis kroogar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kroogar

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

1. Mht. plads skal HTPC'en kun kunne rumme det jeg måtte ønske at optage fra TV. Desuden ville jeg nok smide et par musik cd'er over på den (ikke mere end vel ca. 50). Jeg vil derfor formode at 300 Gb er rigeligt.Ok,men det er ofte svært at vurdere inden man begynder at bruge den..Har du beslutte hvilket format du vil bruge til musik ?Skal du have god lydkvalitet skal du også kigge på et godt lydkort.
Skal man kigge efter noget specielt for at få en støjsvag harddisk?tja,seagate og samsung er kendte for at have støjsvage diske du du skal nok grave ned i de enkelte modeller.

2. Det ideelle omkring netværk vil være at jeg kan lægge film ind (i DVD5 kvalitet) på min stationære pc og så nå dem fra HTPC'en. Mht oppetid er det ikke noget problem da min stationære i forvejn er tændt 24/7. Windows XP er ikke er serversystem og er ikke lavet med super oppetid for øje ,men ok hvis du er tilfreds så ok.Mange oplever når man begynder at sætte "oppetidskrav" til en mediacenter maskine,bliver dette ofte lidt sværere end først forventet.

Det vigtigste for mig i denne forbindelse er derfor at vide om et trådløst netværk (har en LinkSys WRT54G router) vil være i stand til at sende en film fre en pc til min HTPC? Rent båndbredemæssigt...Ja ,HVIS du har god "modtagestyrke" samt der er ikke er for mange andre "klienter på"

3. Mine betænkeligheder omkring kabinettet går på følgende: skal den stå på en hylde i min TV-møbel får den ikke megen luft omkring sig - vel omkring 5 cm i hver side og da jeg har maks 13 cm i højden giver det ikke megen luft over apparatet heller. Alternativet er at stille den ovenpå hvorfor jeg da ligeså godt kan købe HFX kabinettet (hvis vi ser bort fra prisen).Køling er en rigtig vigtig ting ,og meget ofte undervurderet.ved køling af en pc er det front og bagende der er vigtig.siderne og ovenpå er ikke så vigtig.Kan den ikke komme af med varmen kan konsekvensen i værste tilfælde blive forkortet levetid på hardwaren,specielt disken.
Jeg ved godt at alt er relativt men vil man kunne holde et kabinet med aktiv køling så støjsvagt at det under brug bliver "overdøvet" af fjernsynet?Ja det kan man godt,dog skal alle komponenter være håndplukket til formålet.Strømforsyning cpu køler,graffikkort skal og harddisk skal være så støjsvage som muligt.

Jeg har et Panasonic TH-42PA50E 42" plasma TV. Siger det noget omkring din kommentar vedr. upscalering af billedet? Fedt fjernsyn ,men der er ingen fordele ved at upscalere til dette, da det ikke er HD.

Fsva din kommentar omkring backup så har jeg en backup af filmene på DVD så det er ikke det store problem...Ok fint nok.Jeg er dog nød til at sige at med dit formål med at lave denne HTPC (altså primært PVR) er jeg ikke sikker på at det er besværet værd,da der er masser af stand alone produkter der kan det stort set samme vel at værke uden hovedpinen:) .HTPC er ikke plug and play.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne bygge en HTPC, som skal kunne køre MCE og afspille HDTV uden at hakke overhovedet, helst op til 1080p.

Display: skal bruges sammen med både fladskærm og projektor

Støj: Den skal samtidig bruges som allround-pc (dog ikke spil), så den skal helst monteres i et alm kabinet. Den skal være relativt støjsvag, men behøver ikke være totalt lyddød.

Lyd: skal bruge digital udgang (coax eller optisk) til surround receiver samt simpelt minijackudgang. Skulle dette bundkort ikke kunne klare det uden særskilt lydkort?

Jeg har læst lidt omkring i HTPC-sektionen om hvad der er godt til hdtv. Er der en HTPC-kyndig, der kan sige mig, om følgende dele ville passe sammen, samt om der er nogle dele, jeg burde skifte ud - evt noget jeg kan spare på?

- mangler jeg noget? (strømforsyning?)

- alle gode råd er velkomne

EDIT: sorry, layoutet flippede ud, skulle være ok nu

Indkøbsliste:

Pic Vælg Antal  Vare Pris Ændring I alt

ASUS A8N-SLI Premium 1.180 kr.   0,42 %   1.180 kr. 

ASUS Extreme N6600GT Silencer/HTD 1.313 kr.   1,65 %   1.313 kr. 

>  LiteOn SHM-165P6S Super AllWrite DVD Writer (Sort)
(En gros)
304 kr.   1,00 %   304 kr. 
   Seagate Barracuda 7200.8 250 GB 823 kr.   0,24 %   823 kr. 
   Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 w/Update Rollup 2 (Dansk) 849 kr.   0,35 %   849 kr. 
  2 stk  Kingston ValueRAM 1 x 512 MB 298 kr.   0,00 %   596 kr. 
   Hauppauge WinTV PVR-150MCE l.p. 504 kr.   0,00 %   504 kr. 

Athlon 64 3000+ 999 kr.   0,00 %   999 kr. 

ASUS TA-211 299 kr.   0,00 %   299 kr. 
 Mindst mulige pris (excl. fragt) på valgte produkter i indkøbslisten: 6867 kr. 

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Istedet for den AMD 3000+ chip bør du kigge på en Opteron 146 til omking 1150,- den svare til en 3400+ og har 1mb L2 cach istedet for de 512kb som den Venice cpu du kigger på nu har, så du får meget valuta for de ekstra 150,- 

Medmindre at du har GPU understøttelse til H.264 så er en 3000+ nok i underkanten af hvad, som kan køre 1080P.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Istedet for den AMD 3000+ chip bør du kigge på en Opteron 146 til omking 1150,- den svare til en 3400+ og har 1mb L2 cach istedet for de 512kb som den Venice cpu du kigger på nu har, så du får meget valuta for de ekstra 150,- 

Medmindre at du har GPU understøttelse til H.264 så er en 3000+ nok i underkanten af hvad, som kan køre 1080P.

Mange tak for svaret. Lyder som en god idé.

Tror du den Opteron kan bruges på samme bundkort?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du sørger for at købe den som socket 939 og ikke som socket 940 (den ældre version) så burde det ikke være noget problem. Opteron 144 - 156 chipsættet er nemlig identisk med Athlon 64 San Diego chipsættet som i bund og grund bare er en 1mb L2 cach version af den venice cpu som du selv linker til.

Opteron er bare AMD's bud på en billig server CPU og den er derfor blevet stillet overfor strengere kvalitetskrav end de normale AMD 64+ chips (da en server bekendt skal være meget stabil). Problemet er at de kan være svære at få fat i fordi almindelige mennesker køber dem i stort tal pga deres overclocking potentiale.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes