Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Min bedste cd 2005 - hvad er din ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 31 December 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det er svært at beskrive hvor god en oplevelse man kan have med noget musik og nogle skiver.

Kender i det at man har købt nye plader og en af dem trænger de andre helt i baggrunden. Hver gang man kommer hen til hylden ligger den der - ah, lige een gang til - på med den.

Sådan har jeg det med denne skive som jeg godt tør udnævne til den bedste plade jeg har købt i år. Det er en klassisk skive, men det kunne også godt have været en rock eller jazz skive. Denne har efterladt det største indtryk.

Piotr Anderszewski er en ung polsk pianist og regnes for et af tidens største talenter. Født i Warszawa  og opvokset hos polsk-ungarske forældre. Den superforfinede teknik, rytmiske sans og indlevelsesevne har givet en regn af priser de seneste år. Bl.a. er der lavet en film om hans nylige indspilninger af Diabelli variationerne. Det er hans nyeste indspilning jeg er faldet for. Det drejer sig om Szymanowski's komplekse musik - men, det går altså rent ind.

Komponisten Szymanowski var i August 1914 med det allersidste tog gennem et stadigt åbent Europa, på vej tilbage til familiens ejendom i Ukraine, og kun medbringene sine bøger og de mange indtryk fra sin netop overståede lange rejse, der havde bragt ham så langt som til Nord Afrika, og rundt langs middelhavet. Krigen kom og indelukket og ude af stand til at rejse, skrev Szymanowski de fleste af sine værker på indtrykkene fra sine rejser.

Jo, de kan noget med musik i Polen. Her er lidt om skiven fra salgsmaterialet.

"SZYMANOWSKI, KAROL Works For Solo Piano

Sonata No.3,
Metopes 3 Poems For Piano: Isle Of Mermaids; Calipso; Nausicaa,
Masques.

Piotr Anderszewski. Virgin

Classics label: Virgin

Composer: Szymanowski, Karol
Udgivet: 06/06/05

priser:
• 'Gramophone Editors Choice' - September 2005
• 'BBC Music Magazine Recommended' - August 2005
• 'Times Classical CD of the Week' - Juli 2005
• 'Telegraph Classical CDs of the Week' - Juni 2005

Karol Szymanowski regnes nu for en af Polens vigtigste komponister; en sand ener og kosmopolit der havde store kunstneriske ambitioner på sit hjemlands vegne.

Piotr Anderszewski er en stor fortolker af denne relativt ignorerede landsmand, hvis musik endnu ikke er blevet mainstream udenfor Polen. Med al den interesse hans musik har modtaget i den seneste tid fra kunstnere som Piotr og Simon Rattle, er der endelig tegn på fornyet interesse.

Klavercyklussen Métopes tager sit poetiske udgangspunkt i Homer's Odyssey, og fortolker historierne som fortalt på Siciliens Métopes fresker.

Masques, ligeledes pianostykker, er parodiske portrætter af litterære personer som Scheherazade og Don Juan.

Sonate Nr. 3, tager udgangspunkt i post-Impressionismen og er et meget kompleks og krævende værk, både teknisk og musikalsk.

Piotr Anderszewski er en af sin generations mest karismatiske pianister, og har tegnet eksklusiv kontrakt med Virgin Classics. Denne optagelse er optaget i Warzawa, December 2004.

"Szymanowski's musik strømmer magisk og appelerende eksotisk fra denne superbe pianists fingre" Gramophone.

Denne Polske pianist afslører sig selv som den bedste fortolker af sin landsmands klavermusik med disse 3 værker skrevet i årene 1915 til 1917 i den kosmopolitiske Szymanowski’s hjemlande Ukraine og Russia. Under indflydelse af den sene mystiske Liszt og de franske impressionister Debussy and Ravel, og i tråd med den nye Stravinsky rytmik, piano suiterne Métopes og Masques viser en hed fusion af musikalske retninger og ekstreme eksperimenter som gør Szymanowski’s musik så personlig.

I Métopes, Middelhavets erotiske sirene - og især i Homer’s Odyssey - frembringes i portrætterne af Sirenerne, som prøver at forføre Odysseus med deres sang, og Calypso og Nausicaa, som forsinker den Græske helts tilbagevenden til Ithaca. I Masker (Masques), danner den orientalske eksotiske Scheherazade og den ironisk ekstroverte Don Juan’s Serenader, en Petrushka-agtig ramme som modsvar til Tristan historien, Tantris le bouffon. I begge disse stykker og den klare, teknisk krævende sonate, er Anderszewski en mesterlig advokat for svær musik hvor gentagen aflytning belønnes.' Times."

(frit oversat fra MDT)

Så vidt jeg husker er skiven vist også blevet indstillet til US Grammy 2006.
Er du til klassisk klaver er denne skive et must.

Hvad er jeres bud - jeres bedste 2005 ?

Godt Nytår

Mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt vild med Katie Melua_Piece by piece.

Hun har en vidunderlig stemme. Dette er hendes bedste cd kvalitets mæssigt, hvor musikken er langt bedre optaget end på hendes første cd Call off the search, der også er en dejlig plade.

Det første nummer har de desværre haft mikrofonen for tæt på, hvilket giver lidt s-lyde, men det får de bedre styr på. En smuk dejlig plade, hvor stemmen og musikken dukker frem fra stilheden.

Mvh. Sven Palvig

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

I 2005 "genopdagede" jeg Robert Plant. Jeg vidste jo godt at han kan noget, men jeg havde vel fortrængt det ......
Koncerten i Vega og 2005-udgivelsen Mighty Rearranger satte gang i lidt Plant-arkæologi. Jo mere jeg hører fra hans hånd, jo mere synes jeg om ham.

The Strange Sensation spiller fantastisk. Det ene øjeblik som en markedsplads i Nordafrika med instrumenter jeg ikke lige kan sætte navn på, det næste øjeblik sejt gyngende rock med rødder i blues. Men hele tiden underspilles musikken med et ualmindelig swingende groove det virkelig er svært at sidde stille til.

Køb den! Det er en ordre!

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Tøffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Vinderen hos mig i 2005 var helt klart Bikstok Røgsystem : Over stok og sten

Runner-ups :

Sean Price : Monkey Barz

Tek & Steele : Reloaded

Static & Nat-Ill : Teamwork (+den gratis mixtape-cd de udgav)

Quasimoto : The Further Adventures of Lord Quas

Lad os håbe at '06 byder på flere godter

Tøffe

Til top Vis Tøffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tøffe

DIB_1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hos mig var der heller ikke nogen tvivl om hvad der var den bedste cd'er.. Depeche Mode - Playing the Angel. Dejligt at høre Basildon drengene komme så stærk igen . Nu kan jeg ikke vente til at jeg skal til Hamburg d. 15/1 for at høre dem... glæder mig helt vildt

Mine Film

Mit Anlæg
Til top Vis DIB_1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIB_1

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Min bedste cd i år er den her. Musikken er lige så god som coveret er grimt.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Kate Bush !
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

tschonbeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

For mig må det nok være ATB - No Silence pladen er godt nok fra 2004 men købte den i 2005. Der er nogle rigtig gode numre på.

Min Hjemmebiograf
Til top Vis tschonbeck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tschonbeck Besøg tschonbeck's Websted

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Køb den! Det er en ordre!  

Mighty Reearranger var på hylden her fra dag 1, og jeg nikker samtykkende til din begejstring for ham og i særdeleshed denne skive... jeg har set ham på Roskilde, i Amager Bio og den samme koncert i Vega, du omtaler. Selvfølgelig stammer min begejstring fra LZ-tiden, som jeg fulgte tæt. Den seneste koncert viser, at han har ændret sig mht. setliste, for hvor han i Vega serverede et LZ nummer hver 2. gang, var den i Amager Bio næsten kun anlagt omkring materialet fra Dreamland og tidligere egne udgivelser ... de par LZ numre vi fik, føltes nærmest som en pligt-aflevering. Men nu har han tilsyneladende erkendt, at hvis nogen skal synge disse sange, må det være ham selv. Hurra for det!

Nå, men min bedste i 2005 får jo nok smilehullerne frem hos Dejen, torpedo og andre, som hærger i Porcupine Tree tråden.

Jeg hører ekkoet af selvfølgelig, et oplagt valg, og hvad ellers, hvis man har fulgt med i tråden. For jeg har jo ikke lagt skjul på, at PT nærmest har hevet tæppet væk under mig og prikket til en ikke glemt, men gemt last mht. progressiv rock. Live-indspilningen fra Rom, Coma Devine er der kælet for ned til mindste detalje, dynamikken er fremragende, og Q7´erne viser virkeligt deres værd. Samtidig er der undertoner af Pink Floyd, Genesis og andre i genren, der leverede "kompliceret rock" dengang far her var en knægt i tyverne.

Jeg ved de har spillet i DK, blandt andet i Vega og jeg kan godt ærgre mig over, at jeg har "overset" bandet. Nu kan en koncert med dem til gengæld kun gå for langsomt.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Dangerdoom - The mouse and the mask
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Katie Melua - Call of the Search

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Min bedste cd i år er den her. Musikken er lige så god som coveret er grimt.

Ha ha ha, hvor godt. Da et heeeelt utroligt cover.
Musikken må være meget god

mvh

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Kate Bush !

Hold da fast, er den så god ... glæder miog
til at høre den. En af mine favorittter dengang
med løven.

mvh

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg er helt vild med Katie Melua_Piece by piece.

Hun har en vidunderlig stemme. Dette er hendes bedste cd kvalitets mæssigt, hvor musikken er langt bedre optaget end på hendes første cd Call off the search, der også er en dejlig plade.

Det første nummer har de desværre haft mikrofonen for tæt på, hvilket giver lidt s-lyde, men det får de bedre styr på. En smuk dejlig plade, hvor stemmen og musikken dukker frem fra stilheden.

Mvh. Sven Palvig

Ja for fanden Sven. Jeg syntes osse man for hver gang man hører den, får lidt mere med hver gang. Den bliver faktisk bedre og bedre for hver gang syntes jeg.

Jeg er dog ikke enig med i, at mikrofonen er for tæt på. Det er rigtig sssss lyden er der, men det er altså en del af det nummer og de andre på skiven. Det skal lyde sådan efter min mening.

Ville godt at den kommer på venyl.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

DIB_1 skrev:

Dejligt at høre Basildon drengene komme så stærk igen .

Checkede lige på allmusic: Kanonanmeldelse der slutter "It is not the kind of album a 25-year-old band is supposed to make. Det kan man da kun have respekt for. Kan stadig huske da de brød igennem i New Romantism perioden og gik deres egne vegne.

De skriver også at der er brugt en del analogt udstyr på pladen. Er det noget man bemærker ?
(har ikke hørt pladen endnu).

mvh

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Ja Katie Melua er en dejlig pige enkel men dejlig musik og så virker hun ligetil og naturlig.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Storbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan høre jeg ikke er den eneste der er helt vild med Katie Malua_Piece by piece. Det er sgu fantastisk musik... Men Norah Jones - Come away with me, er heller ikke dårligt, de køre næsten non stop på mit anlæg.. Dejlige piger
Til top Vis Storbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Storbjerg

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også istemme et: Katie Malua: Piece by piece
Hold op det er et godt album. Det første blev jeg rimeligt hurtig træt af, men det her er guf. Jeg tror den har fået 2-3 ture i cd afspilleren dagligt siden jeg fik den til jul.

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl:

f**kin' godt album

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Denne her faktisk, der følger en god bog med og remixningen her er til ug og i HDCD, så selvom jeg har alle numrene i forvejen, så er denne ugivelse genial for en hver Knopfler fan.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes