Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pana TH-50PHD8 og Yamakawa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter at have læst div. indslag vedr Pana TH-50PHD8 er jeg mere eller mindre kommet frem til at det er det tv jeg vil have.

Nu har jeg jo læst at det bedste man kan gøre er at købe en scaler. For mit vedkomende er det urealistisk da det bliver et familie tv som alle skal kunne betjene og pille ved, men, jeg har en "gammel" Yamakawa DVD afspiller med DVI out og den kan faktisk opsættes til at opskalere til dette tv's native opløsning. Tror i at dette tv vil kunne kører 1 til 1 mapping på denne måde?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Det tv kan da vist overhovedet ikke kører 1:1 mig bekendt... men jeg har gode erfaringer med netop yamakawa som er en utrolig maskine til prisen, du kan downloade en ny firmware til den som gør det muligt at indstille til hvilken som helst opløsning og scanrates mm.
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Det tv kan da vist overhovedet ikke kører 1:1 mig bekendt

Sikke noget sludder!

Skærmen kører pixelmapping via DVI eller HDMI (60hz) og også via de analoge indgange (48 hz, 50 hz og 60 hz).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Hej

Efter at have læst div. indslag vedr Pana TH-50PHD8 er jeg mere eller mindre kommet frem til at det er det tv jeg vil have.

Nu har jeg jo læst at det bedste man kan gøre er at købe en scaler. For mit vedkomende er det urealistisk da det bliver et familie tv som alle skal kunne betjene og pille ved, men, jeg har en "gammel" Yamakawa DVD afspiller med DVI out og den kan faktisk opsættes til at opskalere til dette tv's native opløsning. Tror i at dette tv vil kunne kører 1 til 1 mapping på denne måde?

Oliver

Kan afspilleren opskalere til 1366x768?

Hvis den kan det, så afhænger det jo af kvaliteten af opskaleringen. Hvis elektronikken i afspilleren ikke er bedre end den indbyggede elektronik i skærmen, så nytter pixelmapping ikke meget

Og jeg går ud fra, at du også er klar over, at afspilleren ikke kan opskalere tv-signaler?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Klabo skrev:

Sikke noget sludder!

Skærmen kører pixelmapping via DVI eller HDMI (60hz) og også via de analoge indgange (48 hz, 50 hz og 60 hz).

Bevares....

Men det undre mig bare at det så ikke har været oppe og vende i den 25 sider lange tråd om 1:1 til htpc. Derudover kræver det vist også et andet indgangskort (DVI/HDMI)? Men nu har jeg det ikke selv så jeg vil da ikke lave mere rav i den....

Mht til yamakawa'en kan den sagtens sættes til 1366x768 men helt korrekt kan det diskuteres om den gør det bedre end scaleren i en så lækker skærm? Det kunne tænkes at det var en fordel at sende et 720i signal (rent PAL DVD signal) via dvi'en og så lade skærmen scalere derfra?? Jeg havde stort held med den afspiller og en ældre 1024x768 projektor. Det gav en flot forbedring af billedet i forhold til det 720p signal(læs: projektoren scalere) jeg havde inden firmware updaten.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
jdg1 skrev:

Klabo skrev:

Sikke noget sludder!

Bevares....

Men det undre mig bare at det så ikke har været oppe og vende i den 25 sider lange tråd om 1:1 til htpc. Derudover kræver det vist også et andet indgangskort (DVI/HDMI)? Men nu har jeg det ikke selv så jeg vil da ikke lave mere rav i den....

Mht til yamakawa'en kan den sagtens sættes til 1366x768 men helt korrekt kan det diskuteres om den gør det bedre end scaleren i en så lækker skærm? Det kunne tænkes at det var en fordel at sende et 720i signal (rent PAL DVD signal) via dvi'en og så lade skærmen scalere derfra?? Jeg havde stort held med den afspiller og en ældre 1024x768 projektor. Det gav en flot forbedring af billedet i forhold til det 720p signal(læs: projektoren scalere) jeg havde inden firmware updaten.

Det er ikke nævnt i den tråd, fordi deltagerne i tråden klart har tilkendegivet, at den kun skal omhandle LCD skærme - se blot titlen på tråden

Og ja, skærmen leveres som udgangspunkt kun med vga og s-video indgang. Andre indgange skal købes seperat i form af divers input-boards.

Mht. dine betragtninger om skalering, så er jeg helt enig - man bliver nødt til at prøve sig frem

Hvis det skulle vise sig, at skærmen er bedre til at skalere end afspilleren, så vil det, såfremt det er muligt (Klabo?), være bedst at outputte signalet så "råt" så muligt, dvs. 480i ved NTSC og 576i ved PAL.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Man kan i øvrigt læse meget mere om skærmen i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28960

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Alt hvad der kan krave og gå af 1:1 mapping har været oppe og vende der.... men ok lad det nu ligge jeg kan se at du også har nævnt denne model i min tråd om ultimativt plasma til LCD og mht til det signal der skal outputtes til skærmen er vi da helt enige det er selvfølgelig 576i og ikke som jeg fejlagtigt fik skrevet 720i (fik lige byttet hos. og vert. linjer her sendt på natten...)

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg har selv Yamakawaen og mig bekendt kan den ikke udsende interlaced-signaler via DVI. Reelt er det vist også ret få af HDMI-afspillerne, der kan udsende et 'råt' PAL/NTSC-signal på denne måde. Det er vel derfor, at folk får lavet SDI-udgange i stedet for?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger i øjeblikket Yamakawaen på BenQ8700+ og lader den opskalere til 720p med super resultat. Det var derfor jeg overvejde den til den her omtalte skærm, når den nu netop, i modsætning til mange af de mere anderkendte modeller, kan opskalere til lige den opløsning man ønsker.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Mon ikke man kan indstille sig ud af det, dvs sætten den op til 576 x720 og scanraten til 15500 khz vil det ikke tvinge den til at outputte et interlaced signal.  Her er et screenshot af expert menuen efter firmware updaten...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes