Forfatter |
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man kigger rundt herinde i forumet, er der mange der spørg til råds om hvilke højtalere de skal vælge, og om der er nogen der kender noget til en bestemt højtaler osv.. Der kommer som regel mange svar, men det er meget få gange, nogen egentlig skriver hvad man skal høre efter når man skal vælge en højtaler.
Derfor tror jeg mange vælger den forkerte højtaler.
Så meningen med denne tråd er, hvad andre synes man skal høre efter, når man skal vælge højtalere.
Her er hvad jeg lytter efter.
Bliver man træt af at lytte til en højtaler.
Det kan svært at vide, hvis man sidder i butikken og høre 5 minutter på et sæt højtalere.
Her kunne man evt. tage en cd med, som har en lidt skarp og uren diskant med og lytte til, mellem de forskellige højtalere. Den højtaler det lyder mest afslappet og behagelig, kunne man jo tage som udgangspunkt.
Detaljer
Jeg har haft højtalere, hvor specielt toppen var mere detaljeret og tydelig end dem jeg har nu.
Men det kan også blive for meget. Specielt når musikken ikke rigtig hænger sammen mere. Her mener jeg at alle instrumenter og vokaler står og spiller nærmest hver for sig og ikke med hinanden.
Beatles cd’en Revolver er et godt eksempel herpå. Selv om det er musik man ikke høre til daglig, er det en god måde at teste på. For man kommer sikkert ud for andet musik, som er lige så svær at få til at lyde godt.
Bas
Min mening om bas, er at små højtalere kan gøre det lige så godt som store højtalere. Bare på hver deres måde. Her har det selvfølelig lidt at gøre med prisen. Men efter min mening hellere en stram bas, og så ikke så meget af den, frem for masser bas og i stedet en masse bulder. Små højtalere er også efter min mening at fortrække i små rum, da de er nemmere at placere, så bassen bliver mere fri og åben.
Subwoofer
Jeg synes der nærmest er gået inflation i subwoofere herinde. Folk kan simpelthen ikke få bas nok.
Jeg mener at subwoofere skal komme til sidst når man køber højtalere. Og jeg vil i det store hele mene man skal bruge de flere penge på bedre højtalere til at starte med. Så hvis man tager udgangspunk at købe højtalere som fra starten skal hjælpes med en subwoofer, så synes jeg man allerede er lidt på gale veje.
Til sidst.
Jeg kunne komme med flere råd, men vil stoppe her indtil videre. Det hele handler om kompromiser. Man kan ikke få det hele. Nogen højtalere er gode til det ene, andre til det andet. Få højtalere er gode til det meste. Her hænger pris og ydelse ofte sammen.
Jeg håber der vil komme mange flere råd i tråden. Dette er jo kun min mening.
Og det ville være bedst der ikke blev talt så meget om en speciel højtaler, men mere generelt.
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige, meget flot indlæg du har har skrevet. Det er lidt skræmmende, at se en sætte så mange ord på sine overvejelser. Jeg tror lige jeg vil bruges den har fine grå lørdag på at tænke lidt over det, og så se om jeg kan sætte ord på mit bud.
 Et godt indlæg der giver plads til eftertanke. Man kan jo forestilles sig salgssiden om et par dage bugner med højtalere :-) når folk tænker den her igennem...
|
Til top |
|
|
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, godt indlæg!
Jeg må sige jeg lytter bl.a. en del til detaljer. Jeg synes det er essentielt for at man kan føle sig tæt på musikken at så mange detaljer fra optagelsen som muligt er med. Dog uden at disse bliver overdrevet. Derudover lytter jeg efter bassen som skal være der og lige kunne mærkes, men uden at den dominerer eller buldrer. En sådan højtaler bliver man hurtigt træt af. Det samme med en højtaler der er for lys i toppen (hvilket jeg tror mange forveksler med mange detaljer). Jeg er med andre ord ude efter en neutral lyd der kan gengive dynamik og detaljer fra optagelsen.
Derudover tror jeg at langt de fleste herinde der snakker om subwoofere kun bruger dem til surround. Personligt har jeg haft en subwoofer til stereo, men det duede ikke. Jeg blev hurtigt træt af lyden. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
SMT. Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er jo som sagt ny herinde og har faktisk haft lidt de samme tanker. Og de skrevne ord falder ganske godt sammen med det jeg syntes det hele handler om. Bravo og godt skrevet. __________________ CV RL-28W kick some ass.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet til en del forskellige typer højttalere efterhånden, og må sige at det vigtigste parameter hos mig er stemmegengivelsen. S-lyde og sssch osv. må aldrig blive overfokuserede, og der skal være en hæshed i stemmen hos Peter Gabriel, og fyldighed hos Kate Bush (bruger nummeret 'Don't Give Up' jævnligt til test). Jeg hører også Neil Young rigtig meget, og bruger hans musik. Jeg går efter en lyd hvor jeg hellere accepterer svagheder, frem for fremhævede toneområder og diverse unoder i bas og diskant. Små tovejs er noget jeg er glad for, samt panelhøjttalere (dipoler). Bassen bliver aldrig 100% god hos mig, men dog meget behagelig, og lidt for svag i nogles ører. Den er dog udstrakt når jeg fra tid til anden bruger sub i stereo (2 subber). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt der allerede er gode input til tråden.
Jeg har det på samme måde som Spencer, hellere accepterer svagheder, og dermed mangle lidt her og der, end at for for meget af noget andet.
Så har tænkt lidt mere. Når man er ude og lytte til højtalere, skulle man måske tage udgangs punkt i den højtaler der lyder kedeligst, ved første lyt. For som det sket for mig er det den der vandt i sidste ende. Diskant og detaljer er som regl det man falder for ved første lyt, og det man måske bliver mest imponeret over. Men ofte tror jeg det også er den lyd man først bliver træt af.
Det er heleheden i musiken man måske skal prøve at lytte til.
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg jeg er jo den økonomiske entusiast og som i sikkert allerede ved at jeg en der kigger meget efter lyd kontra pris. Det er ikke nemt og finde noget man bliver 100% tilfreds med. Jeg har jo fundet et par Dali Concept 2(vidste i det) og de koster jo ikke alverden. Men lyden i dem er fantastisk og jeg har da fundet mange ht som måske lyder bedre. Men så er prisen også der efter og der slutter festen for mig. Jeg elsker stadig og gå en lytte tur fra forretning til forretning. Det er rart osse og kunne følge med i hvad der kommer og går.
Men som spencer skriver er det melletonen(det er her stemmerne ligger) der er vigtigst i mussikken og perspektivet kommer jo meget fra diskanten. Her kan de der sssssss og zzzzzz lyde virkelig ødelægge en masse. Bassen er mindre vigtig(jeg bruger kun sub til ss) men der skal jo være noget og så skal den være stram og præcis. Men det kommer jo osse an på forstærkeren. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael...
Godt emne... selv må jeg med skam indrømme, at jeg købte mine Dali Helicon 400, som rent impulskøb, uden at ha' lyttet på andre højttalere... det er nu 15 måneder siden, og jeg er blevet mere bevidst om hvad jeg kan li' nu, end før... Jeg må dog tilføje, at jeg i dag ikke har fortrudt mit køb, men jeg har dog stor lyst til at prøve storebror Dali Euphonia MS4, som jeg ved du har... og i den forbindelse kunne jeg da godt tænke mig at vide, om den højttaler lever op til dine krav om højttaler...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det med subwooferne er sgu lidt poppet. En sub vælger mange, bare pr. automatik. Ikke fordi der er noget galt i det, jeg tror nemlig også at mange tænker "og hvilken sub skal jeg så have" lige efter de har købt såkaldte "fronter" Uden at vide, at det højst sansynligt ville lyde meget mere homogent uden den booooombox.
__________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifijan skrev:
Hej Michael...
Godt emne... selv må jeg med skam indrømme, at jeg købte mine Dali Helicon 400, som rent impulskøb, uden at ha' lyttet på andre højttalere... det er nu 15 måneder siden, og jeg er blevet mere bevidst om hvad jeg kan li' nu, end før... Jeg må dog tilføje, at jeg i dag ikke har fortrudt mit køb, men jeg har dog stor lyst til at prøve storebror Dali Euphonia MS4, som jeg ved du har... og i den forbindelse kunne jeg da godt tænke mig at vide, om den højttaler lever op til dine krav om højttaler...
mvh. Jan
|
|
|
Hej hejfijan
Mht. mine ms4 så ja det gør de. Jeg bliver mere og mere glad for dem. Lige da jeg fik dem, havde jeg voldsomme problemer med bassen. Der var for meget og den rumlede. Der tænkte jeg virkelig, om jeg havde købt de rigtige højtalere. Men efter de er spillet til og har fået bi-wired dem, spiller de bare noget nær perfekt til mig. Så jeg er føler mig privilgeret over at eje sådanne højtalere.
Nu er det jo efter mine egne ord i indlægget ikke meningen man skal tale om specifike højtalere, så det vil jeg prøve at lade vær med.
MEN vil dog sige, at jeg havde Dali Helicon 300 hjemme på prøve. Det er jo en lille højtaler. Og jeg var mere end imponeret over hvor godt de spillede. Og som jeg skriver i mit indlæg så kan små højtalere have en lige så god bas som store. Det synes jeg Helicon 300 er bevis på.
Mange har måske en lille fordom, som jeg selv har haft, at 8000,- for en lille højtaler. Nuaa, så hellere 8000,- for en gulv højtaler. Her føler man man for mere for pengende. Til det vil jeg kun sige, at havde mit budget kun været til Helicon 300, havde jeg stadig været en meget glad mand. Så små højtalere kan noget som store højtalere ikke kan, og omvendt.
Lige til sidst. Jeg ved godt vi her er i den dyre ende. Men det samme gælder efter min mening også i den biligere ende. 
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en mere.
Der er med lyd som med musik.
Den musik man falder for ved første lyt, er som regl også den musik der først bliver glemt igen. Hvorimod den musik man hører første gang, og tænker, sikke noget l... Kan godt gå hen og blive ens ynglings cd'er, efter man har givet den nogen forsøg mere. Og så holder den måske resten af livet...
Det samme med lyd. Den lyd, som man bliver imponeret at ved første lyt, og måske også den, man bliver først træt af.
|
Til top |
|
|
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er, som Toolate, en ökonomisk entusiast.
Når jeg lytter vurderer jeg:
- At diskanten ikke stikker ud eller bliver for markeret.
- At bassen ikke mudrer og mellemtonen ikke bliver for nasal.
- Det skal väre sammenhängende.
- F.eks. diskant lytning ikke kun om den er for sssssss'et - men også om den er for hurtig, langsom eller "ankommer" til tiden.
Jeg syntes også at sub i stereo er meget svärt at integrere - men det lykkedes for mig med et sät Audio Pro Image 12 og en lille Audio Pro sub.
Rigtig störrelse på höjtalerne i forhold til lytterummet er også vigitgt.
Som gammel HiFi tosse, har jeg flere gange ödelagt et godt set-up, ved at skifte forstärker - og så löd det ikke godt längere og så startede jagten på det rigtige forfra.
Uanset prisklasse gälder altid om at få de udvalge dele til at fungerer sammen.
|
Til top |
|
|
svanen Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Fornuftig snak der rammer plet.
Jeg er selv en af dem, der laver impulskøb, når "hifi-feberen" rammer mig. Og det har kostet rø... ud af bukserne med skift af diverse forstærkere og højttalere.
Men med tiden lærer man at slappe lidt af og bruge "fornuften". 
Lyttekriteriet hos folk er ikke ens og heldigvis for det. Jeg tror, alle er nødt til at betale en slags "lærepenge", før man rammer "plet". Jeg tror aldrig, jeg bliver helt tilfreds. Der er altid noget, der kan blive "bedre". Men man kan komme meget "tæt" på. Og det er jo "målet" i den sidste ende.
__________________ Mvh Svanen
JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
svanen skrev:
Hej Michael
Fornuftig snak der rammer plet.
Jeg er selv en af dem, der laver impulskøb, når "hifi-feberen" rammer mig. Og det har kostet rø... ud af bukserne med skift af diverse forstærkere og højttalere.
Men med tiden lærer man at slappe lidt af og bruge "fornuften". 
Lyttekriteriet hos folk er ikke ens og heldigvis for det. Jeg tror, alle er nødt til at betale en slags "lærepenge", før man rammer "plet". Jeg tror aldrig, jeg bliver helt tilfreds. Der er altid noget, der kan blive "bedre". Men man kan komme meget "tæt" på. Og det er jo "målet" i den sidste ende.
|
|
|
Du har nok ret. De fleste kommer nok til at betale lærepenge, mig selv incl. Der er da stadig også ting ved mit anlæg jeg synes kunne være bedre. Så helt tilfreds bliver man vel aldrig. Det ville nok også være for kedeligt hvis det var sådan.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Perspektiv. Jeg lytter meget klassisk og jazz-live optagelser.
2. Musikalitet. Jeg skal kunne nyde musikken, uanset hvor jeg sidder, i forhold til "sweet-spot".
3. Stemmeområdet skal være 100% iorden. Især kvindestemmer (bl.a. opera) gengives dårligt af en del højttalere.
4. Diskant. S-lyde må ikke betones (fremhæves).
4. Bas. Fast og hurtig bas. Hellere begrænset bas, med kvalitet, frem for svampet dybbas. Subwoofere er bandlyst.
5. Lydtryk. Jeg forlanger et vist (højt) lydtryk, da jeg lytter en del til BigBand Jazz og lignende.
Forøvrigt kan jeg oplyse, at jeg for tiden lytter til Quad ESL57. Den har rigtig mange mangler, men DET den kan, gør den perfekt: Perspektiv, musikalitet, stemmegengivelse og ren (ret begrænset) basgengivelse.
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ SR Vaughan
Du efterlyste ht. der kommer "ud af kassen" uden skinger diskant: Må jeg foreslå System Audio.
Jeg har selv 1070 (minder om 1280 mfl.) og den spiller i mine ører musikalsk og ud af kassen. Synes bestemt heller ikke den giver lyttetræthed de første mange timer....
Det skal lige nævnes, at jeg ikke har kabler indeholdende sølv, da jeg har samme holdning som Toftdahl.
Og før du spørger: Jo, SA kan godt spille bas. Alt afhænger af opstilling og en ordentlig forstærker.
Medmindre du er høreskadet er der ganske fornuftig bas i dem (mine: 35 Hz v. -3dB)
Mvh
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
@ SR Vaughan
Du efterlyste ht. der kommer "ud af kassen" uden skinger diskant: Må jeg foreslå System Audio.
Jeg har selv 1070 (minder om 1280 mfl.) og den spiller i mine ører musikalsk og ud af kassen. Synes bestemt heller ikke den giver lyttetræthed de første mange timer....
Det skal lige nævnes, at jeg ikke har kabler indeholdende sølv, da jeg har samme holdning som Toftdahl.
Og før du spørger: Jo, SA kan godt spille bas. Alt afhænger af opstilling og en ordentlig forstærker.
Medmindre du er høreskadet er der ganske fornuftig bas i dem (mine: 35 Hz v. -3dB)
Mvh
|
|
|
Hej copman
Ikke fordi det gør noget, men skulle dit indlæg ikke have været i SRV indlæg i stedet. Det er jo ikke sikker han ser det her.
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, undskyld.
Jeg mistede lige orienteringen et øjeblik. Jeg prøver SRVs tråd.
mvh.
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter kun efter en ting som er, hvis jeg stiller f.eks TV2 imellem højttalerne og sætter deres nye cd på, beder en anden slukke anlægget på hvilket som helst tidspunkt hvor efter bandet tager over og begynder at spille.......VILLE JEG KUNNE HØRE DETTE....!?
Det som er vigtig for mig er at lyden "lyder" naturlig, at diskanten ikke får unaturlige sss eller zzz som bliver forstærket for meget op. Det er fint hvis højttalerne kan gengive denne forskel, men også blot på en naturlig måde.....
-at mellemtone bare er der som en 3D effekt uden at dominere eller er for tyst og samtidig kan høre korets individuelle "sangere" sammen med forsangeren!! -altså hvis den ene i koret synger lidt forkert kan jeg så pege vedkommende ud.....og til sidst at bassen går så dybt at man ikke har brug for en subwoofer når man høre musik, at man kan høre forskel på en stortromme og et godt anslag på den dybe side af en basstreng samtidigt.....og at dybbassen bare flyder ud og fylder rummet på en luftig måde
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som tiden er gået, og jeg selv er blevet klogere på den højttaler jeg ønsker, er at den er homogen, neutral, kan levere dynamik og fri for kasselyd. De ting løser Dali Diva til UG __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|