Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har snart læst mange som skriver noget om at højtalere, forstærkere mv skal tilspillet og at det meget ofte kræver virkelig lang tilspilning. Det vil sige på den anden side af 300 timer som en anden hifi4all bruger udtrykker det i en tråd.

Mit spørgsmål er... Hvad er det der sker med tiden siden tilspilning er nødvendigt for at opnå den ønskede lyd ? Gælder det også tv´er og dvd-afspillere mv ? 

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Ingen som kan beskrive hvad det er som sker ??????
Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Rolig nu, vi er ikke så hurtige herinde

Ved højttalere sker der det at kredsløbet, det være sig kabler og delefinter osv. bliver varmet igennem, alt skal lige falde på plads. Så er det membranerne som bliver mere møre af at blive arbejdet igennem. Derfor skal en højttaler helst motioneres minimum et par gange om ugen for at holde sig i form.

Ved ikke med tv, men det er noget af det samme med cd-afspillere og forstærkere, der sker sgu noget når de har spillet lidt. Det jeg selv har oplevet er en mere behagelig afrundet dog stadigt fast bas, og en blider, mindre kold og skarp diskant. 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Der er i forvejen meget på forum om emnet og jeg tror der er meget religion i det.

Højtalere f.eks. er mekaniske systemer hvor primært kantophæng ændre egenskaber efterhånden som det får motion. Derfor ændres højtalerens lyd løbende og alle er vist enige om at de fleste højtalere skal spilles mindst 50 timer før de lyder ordentligt.

Tilspilling, ud over et par timer, af rent elektriske udstyr (kabler, forstærker osv.) tror jeg ikke på, men det er der mange andre der gør. Jeg tror mere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden med tiden.

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen. Skønt altid at få tingene forklaret præcist.

Tålmodighed er en dyd for dem der gider at vente. Find på noget nyt som giver noget mere rente.

Citat John Mogensen.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Thomas! skrev:

Der er i forvejen meget på forum om emnet og jeg tror der er meget religion i det.

Højtalere f.eks. er mekaniske systemer hvor primært kantophæng ændre egenskaber efterhånden som det får motion. Derfor ændres højtalerens lyd løbende og alle er vist enige om at de fleste højtalere skal spilles mindst 50 timer før de lyder ordentligt.

Tilspilling, ud over et par timer, af rent elektriske udstyr (kabler, forstærker osv.) tror jeg ikke på, men det er der mange andre der gør. Jeg tror mere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden med tiden.

Det er der da ikke spor religion i.

Her i forum'et blev der for et stykke tid siden givet en ret grundig dokumentation for, at det faktisk er tilfældet, at kabler skal spilles til. Det er oven i købet et rent mekanisk fænomen ligesom de andre ting, du beskriver.

Så det er altså ikke noget med at "tro" eller vænne sig til lyden

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hej nu kan jeg ikke dy mig , længerer, jo kabler skal spilles til jeg bruger nogen gange kammerater til at lytte til når jeg har fået et nyt kabel og så kommer de en uge snerer og hvordan klan det så være de kan høre forskel, på lyden hvis de kun kommer en gang om ugen, jo jeg har gjordt det p den måde for at selv at kunne dokumenterer forskellen...

Mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg lyder også forskelligt fra gang til gang jeg sætter mig ned og lytter... og det har end ikke være slukket i snart et år... det er i hvert fald min oplevelse

Men sådan er der jo så meget

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes