Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround-sound: Hjælp til diverse ? søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber, at nogen i dette forum kan hjælpe med at svare på nogle spørgsmål vedr. surround-anlæg. Jeg har et absolut minimum af kendskab til det tekniske på dette område, så bær over med mig, hvis jeg stiller ”dumme” spørgsmål.

Jeg skal have en surround-receiver, 4 surround højttalere og en subwoofer. Jeg vil gerne have surround-effekten, men lyden skal på ingen måde være "så hjernen bliver blæst ud”….. ca. omkring 5x80W.

Receiveren skal passe sammen med et 4:3 28” Grundig TV, Panasonic EH-50 HDD-optager og SAGEM 60 digitalmodtager (receiveren også kunne fungere uden digitalmodtageren, hvis jeg skrotter den på et tidspunkt). Receiver/højtt. skal også bruges som musikanlæg, ved at tilslutte en CD-afspiller.

Receiveren skal tilsluttes digitalmodtageren, hvis jeg har den i brug. Men hvis jeg ikke skal bruge digitalmodtageren, hvordan tilslutter jeg så receiveren til TV’et?? Der er ingen andre stik bagpå TV’et end 2 scart-stik

Jeg går ud fra, at receiveren og højttalerne ikke behøver at være samme mærke, men skal jeg være opmærksom på noget bestemt, hvis jeg køber forskellige mærker (så jeg kan være sikker på at højtt. og receiver kan fungere sammen)?

Jeg har i andre indlæg herinde læst lidt om tilslutning af baghøjttalere, når ens sofa eller seng står helt op ad væggen (så skal man sætte dem på sidevæggene)…Min seng står i et hjørne og der er derfor stor forskel på afstanden til hver sidevæg. Er det korrekt forstået, at receiveren skal kunne håndtere forskellige afstande til de 2 baghøjttalere for at lyden kan blive god? Hvilke specifikationer forklarer i så fald om receiveren kan dette?

Jeg falder hele tiden over ordet ”passiv” subwoofer…..betyder det noget med at bassen ikke er så kraftig eller hvad betyder det?

Eftersom receiveren eventuelt skal tilsluttes Sagem 60 digitalmodtager, hvad skal jeg så være opmærksom på, når jeg køber receiveren (mht. specifikationer er det så noget med 5.1 digitallyd).

Jeg overvejer denne receiver fra Panasonic (sort), sammen med 4 sorte surround- og 1 centerhøjtaler og subwoofer fra Jamo. Men jeg er meget i tvivl om det vil passe til ovenstående krav. Specifikationer siger mig ikke ret meget.

http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1113880_l14/index.ht ml

http://www.jamo.dk/Default.asp?ID=3820&M=Shop&PID=10 701&ProductID=17442

http://www.jamo.dk/Default.asp?ID=3820&M=Shop&PID=10 701&ProductID=17639

http://www.jamo.dk/Default.asp?ID=3833&M=Shop&PID=10 717&ProductID=17641

SIKKEN EN SMØRE….

Venlig hilsen

Anne

Til top Vis Anne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anne

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Anne: Hej med dig

Ang. det der med passiv eller ej, så betyder det, at hvis den er AKTIV så sidder der en forstærker i sub´n. Er den passiv så sidder der ingen.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

De fleste recievere har en "monitor out" udgang. Dvs du slutter TV'et til recieveren, og alle dine apparater, tv, video, dvd osv til recieveren, som så smider det op i TVet, så det er intet porblem du kun har scart stik

Jeg vil anbefale dig 5 højtallere, da center højtalleren som regl sørger for dialogen.

Der er indstillinger på de fleste recievere, hvor man kan justere hvor langt baghøjtalleren er fra lytteposition, men det anbafaler jeg ikke. Hæng dem i stedet i loften, og pegende ned mod dig.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Du skal heller ikke gå så meget op i watt-effekten, nogen producenter "digter" lidt for meget på dem. Og så kan man heller ikke bruge dem til noget, da en 40 watter sagtens kan være kraftigere end en 70 watter, det kommer an på hvor strømstærke de er.

Hvis du har et ca. budget kan vi evt. komme med nogle andre idéer til hvad du evt. kunne se på også, inden du bestemmer dig

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Rattanhuset: Dvs. når jeg ikke skal have en meget høj lyd (meget kraftig bas), så skal jeg bare have en passiv subwoofer?

StylaH: Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan jeg kan tilslutte både mit TV, digitalmodtager, og DVD-optager til en receiver, da det hele er forbundet med scartstik og tv-stik. Er der også scart-stik + TV-stik på en receiver? Hvis jeg har digitalmodtageren tilsluttet, så skal den kobles til receiveren med et 3,5mm mini stereo jack han til 2 RCA han kabel, for at få digital lyd. Men hvis jeg ikke har digitalmodtageren i brug, så skal TV'et altså kobles til receiverens "monitor out", men med hvilket slag stik/ledning?

Ascari: Ja, hvad må det koste...så lidt som muligt . Er 4000-5000 helt hen i vejret? Jamo-højttalerne har jeg umiddelbart valgt pga. udseenedet, da jeg ikke vil have noget der fylder ret meget og så skal receiver+højtalere være sorte og subwooferen skal helst heller ikke fylde for meget. Jeg har et gammelt MIDI-anlæg hvor højtalerne er på 50W og surround-sound i den styrke er fint for mig (gerne lidt kraftigere). Men hvis jeg ikke skal gå så meget op i watt-effekten, men derimod i strømstyrken, hvad er det så jeg skal kigge på i specifikationerne?

Hilsen

Anne

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Ang. det der med passiv eller ej, så betyder det, at hvis den er AKTIV så sidder der en forstærker i sub´n. Er den passiv så sidder der ingen.

For at uddybe det lidt, er en aktiv subwoofer, en sub, hvor den har indbygget forstærker (Dvs. den leverer selv power) mens en passiv bliver trukket af anlægget, evt. som mellemled mellem højttaler og reciever.

Hvis dit budget ligger på omkring max. 5000, vil nedenstående være en mulighed.

Der får du både reciever, dvd, samt et 5.1 kanals system (5 ht + aktiv sub), alt. incl..

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/syste mer/detail/DENON_AVR1306DVD1720SYS56HT_system_.htm?id=7476

Kasper

Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Med en aktiv sub bliver forstærkeren aflastet, og kan enten spille højere da den har et større overskud, eller den vil have en mindre anstrengt lyd, som er mere behagelig at høre på.

Det anlæg Kempf87 linker til tror jeg er noget du bør se på, det skulle kunne findes i sort, ved bare ikke med højttalerne.

Du kunne evt. ogå købe brugt?

Angående dit spørgsmål om hvad man bør gå efter for at finde ud af hvor kraftig en forstærker. Det bedste er vel at lytte, hvis man synes det lyder godt er forstærkeren kraftig nok (det lyder som regel altid af H til hvis forstærkeren ikke er kraftig nok). Ellers skal du til at måle dens ampere formåen. Det nemmeste er nok bare at spørge, og se om nogen kender til mærket og eller modellen du spørger om. Til små højttalere er dette dog knapt så vitalt, da det er de færreste af dem der skal have meget strøm og effekt.

Synes du skal bruge dine øre, de lyver aldrig !

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

OK - nu forstår jeg forskellen på en aktiv og passiv subwoofer

Har været inde og checke Denon's hj. side og det ser ikke ud til at ovennævnte Denon-anlæg fås i sort. Jeg behøver heller ikke nødvendigvis at have en "surround pakke" med DVD-afspiller, da jeg har en DVD-HDD optager.....selvom den selvfølgelig altid kan bruges sammen med at andet TV.

Jeg har også overvejet at købe brugt. Hvis jeg finder noget brugt, kan jeg så bare gå ud fra, at højttalere/subwoofer af et mærke, kan fungere (tilsluttes) en hvilken som helst surround-receiver af et andet mærke? 

Venlig hilsen

Anne 

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Anne skrev:

Hej

Rattanhuset: Dvs. når jeg ikke skal have en meget høj lyd (meget kraftig bas), så skal jeg bare have en passiv subwoofer?

StylaH: Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan jeg kan tilslutte både mit TV, digitalmodtager, og DVD-optager til en receiver, da det hele er forbundet med scartstik og tv-stik. Er der også scart-stik + TV-stik på en receiver? Hvis jeg har digitalmodtageren tilsluttet, så skal den kobles til receiveren med et 3,5mm mini stereo jack han til 2 RCA han kabel, for at få digital lyd. Men hvis jeg ikke har digitalmodtageren i brug, så skal TV'et altså kobles til receiverens "monitor out", men med hvilket slag stik/ledning?

Ascari: Ja, hvad må det koste...så lidt som muligt . Er 4000-5000 helt hen i vejret? Jamo-højttalerne har jeg umiddelbart valgt pga. udseenedet, da jeg ikke vil have noget der fylder ret meget og så skal receiver+højtalere være sorte og subwooferen skal helst heller ikke fylde for meget. Jeg har et gammelt MIDI-anlæg hvor højtalerne er på 50W og surround-sound i den styrke er fint for mig (gerne lidt kraftigere). Men hvis jeg ikke skal gå så meget op i watt-effekten, men derimod i strømstyrken, hvad er det så jeg skal kigge på i specifikationerne?

Hilsen

Anne

Hejsa igen..

Det er også lidt inviklet, men man kan få stik der er scart i den ene ende, og fx s-video i den anden ende. Så kan du koble alle dine apparater til den.

Har du både digital-tv og alm antenne tv eller,?

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej StylaH

Jeg har en ny digitalmodtager tilsluttet i øjeblikket og kan derfor både se digitalt-TV og analog-TV. Jeg ser analog-TV, når jeg optager via digitalmodtageren, for man kan ikke se en anden kanal via digitalmodtageren samtidig med. Derfor skal surround-anlægget fungere både når jeg ser digitalt- og analog TV.

Venlig hilsen

Anne

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej Anne.

Jeg må sige, at det du selv har fundet godt kunne gå sammen. Det er ikke de bedste højtalere rent dynamisk, men de kan da godt give dig en ok film stemning. Receiveren kender jeg ikke men ud fra specifikationerne kan den godt trække noget der er større og vil give dig en mere fyldig lyd. Som foreksempel Dali´s Concept 1, center og sub.

Og man kan sætte næsten alt til med de rette kabler. Der burde være digital udgang på satmodtageren og med hensyn til tvet så findes der scart med kabler til lyd. Så du skal ikke være bange for, at købe noget du ikke kan bruge.

Surround anlægget kan klare det hele bare det er rigtigt tilsluttet.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Toolate: Det lyder godt at man kan mixe mærker.....så må jeg på jagt og se om jeg evt. kan finde noget af det brugt.

Er der nogen der ved, om det er meget vigtigt, at front- og centerhøjttalerne er magnetisk afskærmede eller har det ikke så stor betydning?

Venlig hilsen

Anne

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et almindeligt billedrørs tv du har. Ja så skal de være afskærmet i hvert fald hvis de står tæt op af tvét. Alle center htére i dag er afskærmet og enkelte side htére er det osse.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har et helt alm. billederørs TV, så jeg må nok hellere gå efter fronthøjtt. som er afskærmede.

TAK for svar.

Venlig hilsen

Anne

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Mht højttalere og design, så synes jeg simpelthen at podspeakers micropod er geniale
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/PODSPEAKERS_Micropod_hoejttaler.htm?id=3054
De fås i sorte og kan nogle gange findes brugt billigere.

Hvis du så samtidig er heldig at finde en Dali swa12 sub (fås til 2000kr hvis man er heldig) så vil jeg mene at du har noget som er flot og som spiller dynamisk - hvis subwooferen ikke er der vil lyden være lidt/ret flad

En receiver kunne være en denon avr-1306, som ikke fås i sort
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/recei ver/detail/DENON_AVR1306_surround_receiver.htm?id=7564
MEN du kunne måske finde en brugt denon receiver, de kunne fås i sorte mener jeg ihvertfald - og så er prisen måske billigere hvis du er heldig.

Til at starte med kunne man måske nøjes med en receiver og sån 5 micropod.. og så finde en sub på et tidspunkt, hvis man fik skrabet lidt flere penge sammen - hvis det altså har interesse.

Mvh
Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Denons andre receiver burde kunne fåes i sort, jeg har en i hvert fald :)

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Efter som Anne har en Panasonic DVD optager er det da oplagt for nemhedens skyld og købe en Panasonic receiver. Så slipper hun med alt for mange remotes. Så kan Anne finde et godt tilbud på htére i stedet.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej hej

Flaz: Tak for links, men jeg kan ikke lide de der podspeakers (designet) og designet er en vigtig faktor . Jeg er mere til designs a la Jamo. Denon laver recievere i sort og flere andre mærker gør også, så det bliver vist ikke så svært at finde en sådan.

Toolate: Ja, jeg kan også godt lide Panasonic's og kan også lide prisen (har fundet den til nypris 1999,-). Men jeg tror alligevel, at jeg skal bruge 2 remotes. DVD-optagerens remote er temmelig stor og med mange funktioner, men jeg tror ikke, at den kan betjene en surround-reciever fra Panasonic og omvendt.........men jeg tager måske helt fejl? 

Venlig hilsen

Anne

Anne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ja, og så er det lige, at jeg skal stave reciever rigtigt....Receiver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes