Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: rør fra " 800-familien" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

hejsa,

jeg håber på lidt lærerig feedback på et felt hvor jeg ikke er så velbevandret:

jeg er ikke den store rørkender, ej heller har jeg en teknisk indsigt der er værd at blamere sig med. Men jeg kunne godt tænke mig lidt generel info om især to rør: 845 og 805. jge har snuset lidt rundt og det lader til at disse (sender-rør?)generelt kan mønstre en lidt højere udgangseffekteffekt en eksempelvis 300b'er... alt afhænger selvfølgelig af den enkelte konfiguration/implementering af røret. den højere udganfeffekt er noget der tiltaler mig, da mine ht'er roder rundt med en følsomhed på 86 db(til gengæld er min stue ikke så stor...) og jeg allerhelst ville prøve at kære single ended! (kan det lade sig gøre med mine ht'er?)

det jeg godt kunne tænke mig at vide (på et generelt letforståeligt plan ), var , om nogle kan give en karakteristik af hhv 845 og 805 rørets klanglige kendetegn?

er de stabile/"værd at samle på" 

og også særdeles vigtigt: er de dyre ved udskiftning/anskaffelse?

jeg ved det er stort emne/spørgsmål, og der er mange parametre ved de enkelte konstruktioner der kan spille ind, men jeg ville virkelig værdsætte noget info!!

på forhånd mange tak,

mvh,

mikkel

Til top Vis willold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af willold

willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

hej igen,

er der ingen der kan bidrage med et lille besyv til mit spørgsmål??

come on, ud med sproget!!

hvis der er uklarheder i spørgsmålet, eller hvis I finder det helt umuligt, så skriv lige hvad der er  uklart eller umuligt ....... så ville jeg da lære af det!!

mvh

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg kan godt give dig lidt info

Du har helt ret i at 845 og 805 blev udviklet til radiosendere. Men derudover er de faktisk ret forskellige rent elektrisk, selvom de ligner hinanden fysisk.

Medmindre du har en rimelig erfaring er 845 klart lettest at "gå til" af de to. Hvis du skal have noget fornuftigt ud af 805 som audioforstærker (går ikke ud fra at du vil bygge dig en radiosender...) skal du nemlig drive udgangsrøret med noget der i sig selv er en lille effektforstærker, da der skal strøm til at drive dette rør til brugbar udgangseffekt, hvorimod 845 kan klare sig med spænding, hvilket jo gør opgaven meget lettere. (Dette er en solid forenkling, men det burde give et lille overblik)

Du har også helt ret i at 805 og 845 kan lukke en del mere effekt ud end 300B. Regn med op til 25W i Single Ended, hvis du virkelig presser til. 15-18W er mere realistisk medmindre du har lyst til at lege med spændninger på 1500 Volt. Du får dog ikke mere effekt end med 300B før du er oppe omkring 1000 V på anoderne. Og det er altså IKKE for børn eller folk med begrænset erfaring. DET ER P****FARLIGT!!! Det kan slå en hest ihjel... Det siger jeg ikke for at afskrække. Det er et fedt projekt at kaste sig ud i, men man skal altså vide hvad man gør, og jeg vil have det meget dårligt med at motivere folk til at bygge den slags, uden at advare om faren.

Klangligt er 845 et af de rør med allerbedst ry. Det kan levere en meget, meget dynamisk og kraftfuld lyd. Klangen er, hvis resten af konstruktionen er i orden, mere neutral end 300B. 300B er fantastisk i mellemtonen, men 845 er virkelig god i hele frekvensområdet. Særligt bassen imponerer ofte folk der mener at Single Endede rørforstærkere mangler kontrol og punch i bunden. For at udnytte dette kræves dog en velkonstrueret (DYR!!!) udgangstrafo og en rigtig god strømforsyning. En udgangstrafo til 845, der yder røret bare nogenlunde retfærdighed, fås ikke for under 1500,- pr. stk. og jeg ville helt sikkert vælge en endnu bedre for at yde retfærdighed til både bund og top.

Rørene er dyre, hvis du vil have originale amerikanske typer, da det er længe siden produktionen ophørte og efterspørgslen er stor. Hvis du derimod er tilfreds med kinesiske kopier, der stadig produceres, er de faktisk rimelige i pris. Det skal siges om kinesiske 845 at de er blandt de mest pålidelige kineserflasker på markedet, og at de lyder lige så godt som flere af de amerikanske typer.

Så... 845 er en god kandidat til en rigtig fin effektforstærker, men du skal bestemt have erfaring med at arbejde med livsfarlige spændninger. Hvis du ikke har det, så øv dig med en forforstærker med mindre farlige spændinger. Jeg har efter 5-6 år med forskellige rørprojekter stadig ikke meget lyst til at lege med noget ret meget over 500 Volt, selvom jeg stadig ikke har fået stød af andet end 230V netspænding (som jo er AC, og ikke tilnærmelsesvist så farligt og smertefuldt som DC).

Mvh,

Bjørn Aaholm

willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn,

og tusind tak for din feedback!

det var præcis sådan et svar jeg kunne bruge, selvom det jo både appelerer og demotiverer ... jeg tror ikke jeg selv skal kaste mig ud i noget i den størrelsesorden; men så må jeg jo betale mig fra det, hvis det skal prøves...

nu må vi se, mine nuværende ht'er er på "kun" 86 db, så det kan være jeg må vente til eventuelle nye højttaler-eventyr der kunne byde en rørslæde op til dans!

under alle omstændigheder mange tak for svar.

mvh,

mikkel

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

du kan ring til Hans Iversen, han ved en hel del om rør.

har bl.a. haft en 845 effekt trin som han selv konstruerede og fik produceret.

Hans' nr er: 28 19 81 63

ellers skal du have min. 100W til dine 86 dB ht. Du kan købe min Gamut/Sirius D200 med 200 W pr. kanal?

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes