Hejsa.
Jeg kan godt give dig lidt info 
Du har helt ret i at 845 og 805 blev udviklet til radiosendere. Men derudover er de faktisk ret forskellige rent elektrisk, selvom de ligner hinanden fysisk.
Medmindre du har en rimelig erfaring er 845 klart lettest at "gå til" af de to. Hvis du skal have noget fornuftigt ud af 805 som audioforstærker (går ikke ud fra at du vil bygge dig en radiosender...) skal du nemlig drive udgangsrøret med noget der i sig selv er en lille effektforstærker, da der skal strøm til at drive dette rør til brugbar udgangseffekt, hvorimod 845 kan klare sig med spænding, hvilket jo gør opgaven meget lettere. (Dette er en solid forenkling, men det burde give et lille overblik)
Du har også helt ret i at 805 og 845 kan lukke en del mere effekt ud end 300B. Regn med op til 25W i Single Ended, hvis du virkelig presser til. 15-18W er mere realistisk medmindre du har lyst til at lege med spændninger på 1500 Volt. Du får dog ikke mere effekt end med 300B før du er oppe omkring 1000 V på anoderne. Og det er altså IKKE for børn eller folk med begrænset erfaring. DET ER P****FARLIGT!!! Det kan slå en hest ihjel... Det siger jeg ikke for at afskrække. Det er et fedt projekt at kaste sig ud i, men man skal altså vide hvad man gør, og jeg vil have det meget dårligt med at motivere folk til at bygge den slags, uden at advare om faren.
Klangligt er 845 et af de rør med allerbedst ry. Det kan levere en meget, meget dynamisk og kraftfuld lyd. Klangen er, hvis resten af konstruktionen er i orden, mere neutral end 300B. 300B er fantastisk i mellemtonen, men 845 er virkelig god i hele frekvensområdet. Særligt bassen imponerer ofte folk der mener at Single Endede rørforstærkere mangler kontrol og punch i bunden. For at udnytte dette kræves dog en velkonstrueret (DYR!!!) udgangstrafo og en rigtig god strømforsyning. En udgangstrafo til 845, der yder røret bare nogenlunde retfærdighed, fås ikke for under 1500,- pr. stk. og jeg ville helt sikkert vælge en endnu bedre for at yde retfærdighed til både bund og top.
Rørene er dyre, hvis du vil have originale amerikanske typer, da det er længe siden produktionen ophørte og efterspørgslen er stor. Hvis du derimod er tilfreds med kinesiske kopier, der stadig produceres, er de faktisk rimelige i pris. Det skal siges om kinesiske 845 at de er blandt de mest pålidelige kineserflasker på markedet, og at de lyder lige så godt som flere af de amerikanske typer.
Så... 845 er en god kandidat til en rigtig fin effektforstærker, men du skal bestemt have erfaring med at arbejde med livsfarlige spændninger. Hvis du ikke har det, så øv dig med en forforstærker med mindre farlige spændinger. Jeg har efter 5-6 år med forskellige rørprojekter stadig ikke meget lyst til at lege med noget ret meget over 500 Volt, selvom jeg stadig ikke har fået stød af andet end 230V netspænding (som jo er AC, og ikke tilnærmelsesvist så farligt og smertefuldt som DC).
Mvh,
Bjørn Aaholm