Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Matematisk model af bas i lukket kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
temlihemli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde en gang overvejet at at lave en servostyret subwoofer, men det jeg har fundet på nettet har indtil videre afskrækket mig lidt. Det der lader til at være problemet er, at der ikke er nogen der har undersøgt hvordan højttaleren opfører sig. Inden jeg går videre med mit servo projekt, vil jeg gerne vide om der er nogen der har regnet/målt på en højttaler, og fået opstillet en ordentlig overføringsfunktion, således at det er muligt at lave en ordentlig regulering

mvh

Jeppe 

Til top Vis temlihemli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af temlihemli

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede også på et tidspunkt på det og så de samme lidt opløftende resultater. Umiddelbart burde overføringsfunktionen ikke volde de store problemer i det en lukket kasse giver et veldefineret 2'ordenssystem med kendt Q og afrulning. Hvis du tænker på at rette frekvensen op yderliger nedad, kan det gøres  med linkwitz-transformQ kredsløbet som findes på nettet.

De systemer jeg så på nettet så ikke ud til at tage særligt meget hensyn til overføringsfunktionen og regnede med at alt blev godt på den anden side af reguleringen, hvilket medfører at de ikke når særligt meget feedback i systemet inden selvsving opstår grundet fasedrej i systemet.

Så vidt jeg kan se må man sørge for at fasen mellem højtaler og måletransducer ikke er forskudt alt for meget i forhold til hinanden som udgangspunkt inden man starter reguleringen.

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

temlihemli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hvad repræsenterer et lydsignal i membransammenhæng? Er det positionen, hastigheden eller accelerationen af membranen(hvis man ser bort fra fasedrej)?

mvh

Jeppe

Til top Vis temlihemli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af temlihemli

oppopp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

temlihemli skrev:

Det der lader til at være problemet er, at der ikke er nogen der har undersøgt hvordan højttaleren opfører sig.

Der findes masser af teori om højtalere prøv Martin Collums, han har skrevet biblen hvad angår det emne, højtalere transformeret til elektroniske ækvivalenter. Den findes på biblioteket.

Men om din ide er bæredygtig er en anden sag. Lytterummet spiller en endnu større rolle, end kæden forstærker/basenhed/kabinet. Personligt tror jeg mere på DRC (Digital Rum Korrektion).

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det er hastigheden der repræsenterer trykket i den model jeg så engang. Men det betyder vist ikke så meget da alle tre er hinandens afledte. Ofte måler de jo med piezo-accelerameter og integrerer en gang og får hastighed. Men da vi snakker sinuskurver drejer det sig i virkeligheden kun om at signalet forskudes 90 grader plus eller minus og det kan man jo ligeså godt lade være med i forhold til at få servoen at låse membranen på signalet.

Jeg sætter også mere min lid til rumkorrektion ligesom oppopp. Men hvem ved måske begge dele på en gang er sagen?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Der hvor servostyring kunne have en fordel, fremfor almindelig frekvens- og rumkorrektion, ville vel være mht. forvrængning? Men jeg tror det kræver både en enhed, og en amp, af meget høj kvalitet, før en sådan fordel vil sætte sig igennem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

oppopp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne sikkert sænke forvrængningen.

Servokorrektion vil være vanskelig, hvor skulle servosignalet komme fra, et piezo-accelerometer, en microfon? Det er helt sikkert muligt, men som DIY projekt mm....  En simplere model kunne være at indbygge en ulinearitet (forvrængning) i basampen som modsvarer ulineariteten i bassen (på den måde kan man udvide bassens lineære arbejdsområde).

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

http://www.ecoustics.com/Home/Home_Audio/Speakers/Subwoofer_ Articles/

Måske kan det her hjælpe, god kamp.

vh Henrik

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har set servoer med piezo på membran, twincoil enheder hvor den ene spole anvedes til servo, metal dustcap med en plade bagved ala kondensatormikrofon også kombinationer af med flere typer på en gang.

Umiddelbart tror jeg mest på piezoen. Men det bliver i hvert tilfælde ikke et projekt der er færdig indenfor kort tid.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes