Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken Projekter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er ny indenfor området, men har prøvet at sætte mig lidt ind i sagerne.

Følgende DLP har jeg kigget på:

Optoma H27

Infocus ScreenPlay 4805

Jeg synes umiddelbart at de er specificeret meget ens, men 4805erens lydudbredelse afskrækker mig lidt i det at projekteren, af plads hensyn, kommer til at skulle hænge forholdsvist tæt over sofaen....

Jeg har hele tiden kigget efter DLP projektorer, men faldt så også over en LCD Sanyo PLVZ3 tror jeg den hedder....

Er det bedst at holde sig til DLP, jeg synes jeg har hørt så meget negativt om LCD ?

Jeg kan få Sanyoen til 8300.- i Tyskland og altså 1000.- dyrere end de to andre.

Den er så også native HDTV, men har det en stor betydning i dag og et par år frem?

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Af dem du nævner der, må Sanyo Z3 så langt siges at være det bedste køb. Højere opløsning, lavere støj og udemærket sort niveau, og jeg vil vove den påstand at du skal over 20K før du kan få en DLP, der er bedre.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:
Af dem du nævner der, må Sanyo Z3 så langt siges at være det bedste køb. Højere opløsning, lavere støj og udemærket sort niveau, og jeg vil vove den påstand at du skal over 20K før du kan få en DLP, der er bedre.

Problemet er bare at jeg har fået den opfattelse af et DLP giver et krystalklart billed lidt som SLR kontra kompakt kameraer. Er billedet ikke mere "digitaliseret" eller kornet på en LCD? Eller hører det fortiden til?

Men jeg må da sige at den byder på nogle lækre specs den sanyo

Jeg har prøvet at regne lidt på billedstørrelsen:

Infocus : Sølle 42"

Optoma : 52"

Sanyo kan give mig hele 73" ved en afstand på 2,80 meter. Det er da at foretrække.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Der er fordele og ulemper ved begge teknologier.

DLP projektorer er skam gode nok, men den pris som du ligger på, så er der efter min mening kun et rigtigt valg og det er en LCD projektor (Z3/AE700 er begge et godt bud). Grunden til at jeg skriver dette er at der indenfor det næste halve års tid vil komme HD dvd'er og de vil være 720P og de DLP projektorer som du har nævnt understøtter ikke dette.

Så du har allerede selv fundet frem til den rigtige projektor

Z3 og AE700 er to MEGET ens projektorer og jeg vil umiddelbart råde dig til at vælge den billigste som såvidt jeg ved er Z3'eren. MEN der er lige en undtagelse og det er hvis du skal placere den langt tilbage i rummet, der vil en AE700 være mere fleksibel.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Både infocus og optomaet giver et bedre billede end den z3 med alm dvd materiale. Jeg har haft en z3 men skaffede mig en optoma h27. Den tæver en z3 hands down på dvd.

Færdig.

En 4805 larmer for meget og billedet står efter min vurdering bedre på en h27 via dvi.

Hvis du anvender den til billedfremvisning eller har noget der er hd, kan en z3 måske være at foretrække. 480 materiale står altså bare kvivskarpt på den h27 med dvi input - her når en z3 den ikke til sokkeholderne.

Der er ikke noget der minder om sort på den z3. For at få tilstrækkeligt med lysoutput på den skal der anvendes normal indstilling, og her støjer den mere end en optoma h27 på low output i øvrigt.

Jeg tvivler på at nogle af dem der har skrevet ovenstående indlæg har haft begge projektorer i egen stue (dvi/hvidt goo system lærred). Det har jeg og jeg er ikke et sekund i tvivl, en h27 er bedre til dvd end en z3 med flere længder. Sortniveau, detaljeringsgrad, dybde i billedet, skarphed og farveægthed. Kun ift. roen i billedet er der lidt mere uro på H27.

Fu*k den snak om specs. Grundsort på en H27 er stadig klart bedre end en z4 i øvrigt.

Ift. installationen har en z3 dog nogle klare fordele med velfungerende lensshift og god zoom. Det kan ganske enkelt være svært at få installeret en H27 pga. long throw (den gør linsen billigere) og high offset ~54%.

Pixels strukturen på en h27 er kun marginalt mere tydeligt end "hønsenettet" på en z3 i øvrigt.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Kramer21. 

Z3 og AE700 kan slet ikke hamle op med de nævnte DLP projektorer, når det gælder fremvisning af film. I hvert tilfælde ikke så længe vi snakker om almindeligt SD materiale. Jeg har aldrig set nogen af dem med HD materiale, så det kan jeg ikke udtale mig om.

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jeg er helt enig med Kramer21. 

Z3 og AE700 kan slet ikke hamle op med de nævnte DLP projektorer, når det gælder fremvisning af film. I hvert tilfælde ikke så længe vi snakker om almindeligt SD materiale. Jeg har aldrig set nogen af dem med HD materiale, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Hvad menes der med SD materiale?

Det med at H27 og 4805 er bedre til DVDer end Z3 skyldes det at Z3eren opskalerer til 1280X720 og altså ikke kan køre alm DVD i nativ opløsning? Omvendt burde HD materiale så se tilsvarende dårligt ud på en 4805 eller H27.

Kramer27: Dine erfaringer med Z3eren kan de skyldes at enheden ikke var kalibreret og indstillet korrekt, tænker her på formatvalg m.m. måske?

Det virker næsten for godt til at være sandt at en H27 kan lave perfekt sortniveau på et hvidt lærred...

Hmm, men det har da givet mig noget at tænke over..

Forbrugerstyrelsen test giver faktisk også højere score til 4805 end til Z3 ved elektroniske målinger af billedkvaliteten har jeg set...

EDIT: Det jeg har tænkt mig var at koble den via component til min DVD afspiller der understøtter progressiv PAL via stikket. Så et DVI stik ml PC og projektor. Det er kun til film og med selvmalet Goo grey skærm. Rummet vil være rimeligt mørklagt, måske en lille smule ambient light i ny og næ..

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til sort niveau på en Z3 så er det altså  ikke skide smart at bruge en LCD projektor på et hvidt lærred og så bagefter sige at den ikke viser ordentlig sort....

SD materiale er 480P film, altså de normale DVD'er som vi har i dag.

Det er absolut at foretrække en PC frem for en stationær afspiller hvis du vælger en 720P projektor. Som du selv skriver så er scaleringen på de fleste projektorer ikke den bedste hvor en computer er meget god til det.

Det er i mine øjne lidt dumt ikke at investere i en 720P projektor på nuværende tidspunkt. Det ville være ærgeligt at sidde til næste jul og ikke kunne se 720P materiale på den.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige

Det er rart endelig at se nogen der ikke bare råber op om z3 panasonic 700 hver gang der skal snakkes projektorer. Jeg forstår udemærket at hvis man skal ud at købe en projektor idag at man gerne vil ha en med minium 720 linier. Men der bliver fokuseret så meget på den opløsning så det er til at få det dårligt over. Det nytter jo ikke så meget hvis opløsningen er højere hvis billedet alligevel er ringere. Og en Infocus 4805 ser bedre ud med hd signal end med sd signal en Infocus får altså et bedre billede hvis du fodrer den med Hd. Men om den ser bedre ud end de andre med hd signal ved jeg så ikke.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:

Det med at H27 og 4805 er bedre til DVDer end Z3 skyldes det at Z3eren opskalerer til 1280X720 og altså ikke kan køre alm DVD i nativ opløsning? 

Nej, det bedre billede på DLP projektorerne skyldes at sortniveau og kontrast er klasser bedre end på Z3 og AE700. Prøv selv at sammenligne dem, hvis du kan komme til det.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Med hensyn til sort niveau på en Z3 så er det altså  ikke skide smart at bruge en LCD projektor på et hvidt lærred og så bagefter sige at den ikke viser ordentlig sort....

SD materiale er 480P film, altså de normale DVD'er som vi har i dag.

Det er absolut at foretrække en PC frem for en stationær afspiller hvis du vælger en 720P projektor. Som du selv skriver så er scaleringen på de fleste projektorer ikke den bedste hvor en computer er meget god til det.

Det er i mine øjne lidt dumt ikke at investere i en 720P projektor på nuværende tidspunkt. Det ville være ærgeligt at sidde til næste jul og ikke kunne se 720P materiale på den.

Et hvidt lærred giver alt andet lige de mest neutrale og klare farver. Bedre dybde i billedet og mere dynamik i farver og konturer. Hvid er også bedre på hvid end på grå. Kravet er mørklagt rum, med kun lidt ambient light og en nyere dlp projektor som en h27.

Som du rigtigt siger så dur en z3 slet ikke med et hvidt lærred. Der skal gråt til. Sammen med den ringe lysstyrke der er på filmmode udgangen, så har man lagt grunden til et lærrede på maks 80 tommer. 60 er nok det realistiske. Billedet er dog stadig ringere end en nyere dlp.

Der skal bruges dvi til en h27.

Jeg tvivler på at der er udbredt hd materiale bare om 2 år. Med den udvikling der er på projektorer er det tosset at købe til fremtidens format.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke Optoma H27 så jeg kan af åbenlyse grunde ikke rigtigt udtale mig om den.

Jeg har aldrig sagt at Infocus 4805 ikke er en god projektor, for det er den helt sikkert (ellers havde den nok ikke vundet en EISA AWARD). Men at påstå at den er langt bedre end en Z3 er IMO overhovedet ikke korrekt. De er faktisk ganske tæt på hinanden og på nogle punkter vil jeg sige at prisen på en 4805 faktisk er et bedre køb HVIS IKKE at det var for 720P på Z3.

(her er en sammenligning imellem AE700 og 4805: http://www.projectorcentral.com/high_contrast_LCD_projectors .htm )

Til foråret begynder HD-DVD og BLUE-RAY format krigen for alvor og jeg er overbevist om at til sommer så vil HIFI sites være oversvømmet af diskusioner omkring hvad der er bedst og hvad man bør vælge.

Hvis jeg troede på dit argument om at det vil tage 2 år før HD dvd'er bliver udbredt så ville jeg måske give dig ret, men som tingene står lige pt så mener jeg at en 480P projektor i det henseende ville være et skidt valg. Ihvertfald hvis vi kun taler om en prisforskel på 1000,-

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Prisen på 1000 k. gør ingen forskel. Om en h27 så var 4k dyrere ville jeg foretrække den til dvd film.

Jeg mener man bør gøre sig til tjeneste at se en film på en z3 og en h27 over dvi.

Angående projektorcentral så giver jeg ikke noget for deres test - jeg stoler ikke på dem - prøv at se deres nye test af z4 - hvorfor det store skift fra z3 ???. Jeg mener man bør stole på sin egen vurdering og øjne frem for nogen der tjener penge på et site.

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvorfor alle er så vilde med de 480P DLP projektorer... Jeg er i nogen grad enig i betragtningerne omkring sort niveau, men bortset det synes jeg at de enkelte pixels simpelthen er for store til at man kan bruge dem til andet end meget små skærme eller hvis man sidder længere fra skærmen end godt er. Så tager jeg heller et opskaleret men glattere billede, tak Europæiske standard DVD'er leverer desuden 576P, så ikke engang til normalt brug er de ovenstående DLP'er gode nok. Jeg siger ikke at de er dårlige eller leverer dårlige billeder, jeg siger blot at de ikke er velegnede til hjemmebiografbrug udenfor USA. En helt anden ting er så når HD kommer frem i løbet af i år og næste år...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Nogenlunde enig ift. sortniveau ?? Når du siger på den måde er det sikkert fordi du ikke har prøvet det hjemme i din stue, men i stedet har læst for mange internet test. Right ?

Selvfølgeligt er pixels større på 480 end 720. Men lcd strukturen er betydeligt mere tydelig end pixels fra dlp. Jeg vil give dig ret i at du kan sidde lidt tættere på lcd720 end dlp480, men det drejer sig om en 10-20%.

Det du kalder for et glattere billede er et mere uskarpt og tåget billede.

Angående Pal, så vil jeg tro at mange i dette forum har flere 480 dvd i deres spille :) Uanset hvad står kontrast, farver og dybde i billede bedre på en dlp.

HD dvd bliver som HD audio. Det er ikke os der er forbrugeren men familien danmark og de har lige fået deres første dvd :)

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Infocus 4805 på hjemlån, men den falt ikke i min smag. Billedkvaliteten syntes jeg egentlig var ok dengang, men det var støjniveauet til gengæld ikke, taget i betragtning af at den skulle stå på nederste hylde på et sofabord. Lærredet jeg brugte var kun på 60" (transportabelt præsentationslærred, så det var ikke lige det bedste), og fra fire meters afstand så billedet fint ud, men indenfor 3 meter blev jeg generet af pixelstørrelsen, så den røg tilbage igen, men det var nu mest pga. støjen. Jeg har aldrig haft en Z3 hjemme, men jeg har ofte set film på en, da en af mine kammerater har haft den gennem et halvt år. Han bruger den i et totalt mørklagt rum på et hvidt lærred med relativt lav gain (mener at det er 0.9), og der er billedkvaliteten virkeligt flot. Han bruger så også en HTPC til at opskalere billedet... Så jo, jeg har da en udemærket fornemmelse for mine postulater i denne tråd 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nej det har du ikke.

Det er netop som du siger postulator.

Sammenligning under ens forhold er selvklart nødvendig, her primært rum og lærrede.

Og som jeg skrev tidligere larmer en 4805 ganske rigtigt alt for meget. Men det gør en H27 ikke. Men det er en gentagelse...

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev i første indlæg så har jeg også haft indtrykket af at DLP er vejen frem, men jeg vil komme til at se en del 720p og 1080i materiale så derfor appelerer Z3 mere til mig.

Det er rigtigt nok at HDTV ikke er særligt udbredt i DK, men der er jo nyhedsgrupper....

Jeg regner også med at bygge min PC om til en medieafviklings PC med et PureVideo kort samt bruge gråt lærred.

Det der foruroliger mig er det med lysstyrken som Kramer 71 er inde på samt gittereffekt, men der er jo ikke andet for end at lave en bytter hvis det er tilfældet.

Jeg har regnet lidt på det og skulle kunne få et billed på ca 80 tommer i en afstand af ~3 meter. Og jeg vil så også skulle sidde maks 3 meter fra lærredet

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Du bruger bare normal mode på z3 eren, så skulle det fungere med tilstrækkeligt lys til det meste. En løs vurdering selvfølgeligt. 

Du skal bare vide at det er en oldsag om 3 år uanset hd materiale eller ej :)

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke enig med kramer71 i hans kritik af Z3. Der er masser af lysstyrke i en Z3. Jeg kører i eco mode og har enda skruet yderligere ned for lysstyrken. Dog har jeg et hvidt lærred. Derudover har kramer71 vist ikke set en Z3 med hdmi, så med mindre han siden sidst har, mener jeg ikke hans sammenligning mellem optoma med HDMI kontra Z3 med anden input er fair.

Det gav et enormt løft da jeg gik fra min DVD afspiller til en PC med DVI/HDMI.

Jeg tror helt sikkert du bliver glad for en Z3, og sikkert også for en optoma. Vi vægter forskellige ting anderledes. Det er som kramer71 foreslåg bedst hvis du har mulighed for at se dem først. Hvis dine beregninger om lærredstørrelser holder stik vil det dog for mig afgøre sagen. 52" lærred ville for mig være for lille.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes