Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
Jeg er en glad vinylfanatiker som dog har lidt problemer med at mange af mine plader skratter, jeg har prøvet at indstille pick-up'en og vaske pladerne.
Er der nogen der kender andre gode råd til at nedbringe støj ved afspilning af LP'er?
Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 55
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
Nu kan "skrat" jo være flere ting. Hvis det er de mikroskopiske ridser i pladen, som bare ikke kan undgåes, ja så kunne det måske være fordi din pick-up er slidt ... så læser den ikke pladerillen langt nok nede, men ligger og danser rundt oppe på toppen.
Jeg har noget antistatisk rense-og-gør-glat spray udviklet af B&O. Eller også er det Permostat med B&O logo på. I hvert fald virker det rigtigt godt. Mine gamle plader ser ud som om, jeg har lige været indet og købe dem. Det er ret slående. Næsten hver gang en uindviet person ser mig hive en LP op ad coveret, så får jeg spørgsmålet, om jeg lige har været inde og købe pladen. Spayen gør overfladen mindre modtagelig for ridser og støv.
Det er en del år siden, jeg har spillet LP'er sidst, da min pladespiller er pakket væk pga af børn. Jeg kan dog huske, at sidste gang jeg købte det spraysæt i en B&O butik fik jeg den information, at det ikke blev lavet mere til stor ærgelse for mig. Den flaske jeg har, er måske den sidste, der eksisterer. Hvis nogen af jer derude skulle vide noget andet er jeg lutter øren.
Hasselhof Branchemedlem Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
Normalt vil en bedre riaa ikke gore noget ved "skrat"...mit rad ville vare 1. tjek dit medie. 2. undersog din pickup. Hvis det ikke er nogen af de 2 sa har du i det mindste faet en problem indskerpning.
Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
Hasselhof skrev:
Normalt vil en bedre riaa ikke gore noget ved "skrat"...mit rad ville vare 1. tjek dit medie. 2. undersog din pickup. Hvis det ikke er nogen af de 2 sa har du i det mindste faet en problem indskerpning.
Det er jeg så uenig i.
Men det afhænger selvfølgelig af, om vi taler om deciderede fejl i pladen, eller generelt støj-, skratniveau.
Hasselhof Branchemedlem Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
Til frederik :
Skrat, hvis man skal ga ud fra den oprindelige definiton er medie fejl eller fejl opstaet ved lasning af medie. Derved vil skrat vere en del af det signal som riaaen skal forstarke fidelt sa den kan pr definiton ikke fjerne skrat. Der kan selfolig vare udefineret stoj der kan lyde som skrat pga en defekt riaa,men det tror jeg aldrig jeg har oplevet.
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
Du skal købe en ny pick-up, og en af de typer som er støjfri f.eks. Ortofon (der findes sikkert flere).
Forskellige pick-up fabrikater støjer mere eller mindre, men de nye støjer faktisk mindre end for år tilbage. Ortofon har de sidste 20 år arbejdet på at nedbringe støjen fra kørslen i rillen, så musikken er blevet det væsentlige. Flere har efterlignet dette koncept.
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
Jeg springer lige ind her. Jeg synes også min Project Debut skratter rigeligt. Idag har jeg indstillet nåletrykket så det passer og det hjalp da også lidt. Jeg kører pt med Riaaen i min Denon forst. kan denne være skyld i skrat fra også ret nye plader? Ville en antistatisk pistol som denne hjælpe? En bedre Riaa? En ny PU? Der sidder en standart Ortofon på den nu. Hvordan er Grado mht. til støj?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum