Hej Lennart
Jeg synes du skulle prøve at bygge nogle forskellige varianter. Jeg ville ikke fokuserer så meget på DC kobling eller ej, selvom det kunne realiseres med den depletion mos-fet du nævner. 400 mA igennem den kunne godt give nogle problemer med effektafsættelse.
Ja. det giver lidt problemer med effektafsættelse, spændingen over fet'en må maks være ca 6 volt. Det er ikke fordi jeg specielt går efter DC kobling men mest fordi jeg vil reducere antallet af komponenter i signalvejen til det minimale.
I diagrammet er der en MOS-FET(T2 den er vist ikke tegnet helt korrekt) før drain på depletion fetten. Den sørger for at spændingen over T1 er konstant. Derved burde T1 få nær optimale arbejdsbetingelser. Den "mærker" kun en lille strømændring når der spilles.
Jeg er lidt i tvivl om forspændingen til T2 giver nogle problemer. Det eneste jeg umiddelbart kan se er at Indgangskapaciteten fra T2 skal lægges i parallel med T1. Er der andre problemer ?
Min erfaring er at de aktive komponenter stadigt er dem der bidrager med mest forvrængning, næst efter mekaniske transducere selvfølgelig (HT, PU osv.).
Ok det er selvfølgelig lettere at lave forstærkeren med en kondensator i udgangen så slipper man for at tænke på DC offset og konstruktionen bliver mere simpel.
Jeg regner med at jeg vil lave et aktivt filter ved at sætte nogle kondesatorer i signalvejen, så ved filteret til diskanten vil det være naturligt med en kondensator i udgangen.
Jeg kender godt NLE12. Niels Larsen er en af min meget gode venner. Han laver særdeles gennem arbejdet konstruktioner.
Så hvis lyden på min konstruktion bliver bedre er det ikke helt værst .
mvh Morse
Tak for de konstruktive indlæg.
Jeg har lavet et udkast til forforstærkren her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3468&PN=1&TPN=1
|