Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Reparation af Onkyo M-508 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimenemark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34473&P N=1

I ovenstående tråd er jeg blevet opfordret til at spørge i dette forum... "here goes"

Jeg er den lykkelige ejer af en Onkyo M-508 effektforstærker, som jeg hidtil har været ovenud tilfreds med.

Den er desværre begyndt at opføre sig lidt mærkeligt (har faktisk gjort det en tid efterhånden).

Det startede med at den pludselig kunne begynde at knalde eller smelde i højtalerne når forstærkeren havde spillet nogle timer på normalt niveau og var blevet godt varm.

Nu har den engang imellem svært ved at tænde. Dvs. den står med orange lys i metrene, som tegn på der er noget galt. Jeg kan så slukke og tænde 10-20 sek. senere og den skifter til grønt lys for at indikere at alt er OK.

Den spiller så stadig nogle timer uden problemer (3-5) hvorefter den først begynder at skratte lidt for derefter at knalde/smelde kraftigt uanset hvor højt musikken spiller.

Jeg håber på at nogen herinde kan hjælpe med rep. info, da jeg ville være MEGET ked af at skulle skille mig af med den (selvom konen ville blive glad ).

Jeg er ikke helt kejthåndet  med en loddekolbe (dog ingen elektronik-wiz) og jeg har da også selv tænkt på at det måske er en koldlodning, men jeg vil gerne vide lidt mere inden jeg begynder at lodde???

/Kim

Til top Vis kimenemark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimenemark

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har før haft held med "kuldespray". Spray på div. komponenter mens amp´en kører. Når du kommer til den "syge" komponent, opstår problemet øjeblikkeligt.

Ellers er der kun en proff mekaniker tilbage, tror jeg.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

kimenemark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Tak for info... vil jeg prøve!

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Eller tag en opvaskehandske på så du er sikker på ikke at få stød. Tryk/rør systematisk ved alt. Finder du et sted hvor du kan fremprovokere det, har du fundet fejlen.
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kimenemark

Jeg synes din beskrivelse får det til at lyde som om, der er noget galt med strømforsyningen i forstærkeren. Da M508 efter min hukommelse har en del år på bagen, vil jeg gætte på at du skal kikke på elektrolytkondensatorerne i strømforsyningen. Enten er der en knækket lodning, eller "lytterne" er ved at tørre ud. I begge tilfælde skal du passe på med at bruge forstærkeren, før fejlen er rettet. En løs eller kortsluttet elektrolyt kan meget let koste et komplet afbrændt udgangstrin.

Held og lykke med fejlfindingen!

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

kimenemark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Tak for info!

Ja, det er en gammel sag, men den spiller eminent når ellers den ikke "skaber" sig

Nu er det efterhånden en halv menneskealder siden jeg fik elektronik undervisning... hvordan er det lige man tester en kondensator når man kun har et multimeter?

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Ja! Jeg kan godt huske forstærkeren, (fra de gode gamle dage) jeg hørte den engang sammen med et par B&W 801 højtalere. Den lyder ret godt.

Desværre er det ikke helt let at teste en kondensator, ligemeget om du har special udstyr eller kun et multimeter, er du nød til at demontere kondensatorerne.

Når det er sagt, vil jeg nok mene at, det bliver ret umuligt at lave en sikker test af en elektrolyt med kun et multimeter. Problemet er jo som du selv skriver, at forstærkeren kun fejler periodisk. Det vil sige at selvom du kunne måle på den, så ved du jo ikke om den laver en fejl i det øjeblik du måler på den.

Konklusionen må være, at hvis du er glad for din forstærker, så køb nogle nye "lytter" til den.

Se på de lytter der sidder i forvejen, der står sikkert på siden af dem, hvor store de er og hvilken spænding de kan tåle. F.eks. 15000 uF 80V. Du skal så finde nogle lytter der minimum har den samme værdi og spænding. De skal også helst have samme ben-afstand, så de passer i printet (hvis de sidder på print, der er nogle der skrue monteret, men de er sjældne). Indenfor rimelighedens grænser, kan man sagtens bruge kondensatorer, der har højere værdier end dem der sidder i forvejen. Men aldrig nogen der er mindre. Særdeles vigtig er mærkespændingen, (hvis den er for lav, eksploderer kondensatoren, så køb nogle med den rigtige spænding, eller en højere mærkespænding).

Du skal også huske at vende dem rigtigt (+/-), da de ellers også bliver ødelagt. Men det ved du nok godt selv, hvis du engang har fået elektronik-undervisning.

Afhængig af hvor mange lytter der sidder i forstærkeren, vil du kunne skifte dem for nogle få hundrede kroner og lidt gør det selv arbejde.

HUSK! at trække stikket ud af stikkontakten inden du skiller den ad. (for god ordens skyld)

Håber jeg kunne hjælpe!

mvh Noise

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes