Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Marantz opgrade tweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde købt en Marantz CD7300 brugt, som måske ved hjælp af lidt diy/tweak kunne komme til at spille sådaaan.....ok. Jeg hørte den på sælgers anlæg, og det lød da rimeligt. Det kunne man dog næppe kalde den lyd som kom ud af mine højttalere efter at spilledåsen blev tilsluttet mit eget anlæg.

Nået måtte gøres  AF MED LÅGET

Konverteren i maskinen er en Crystal CS4396 24bit/192kHz. Ved siden konverterchippen sidder der et stik som så ud til at overføre signalet direkte fra konverteren til hovedtelefon-udgangsprintet.

Den første plan var at bygge en lille rør-buffer med et Sovtek 6922. Jeg har købt alle stumperne til bufferen, men kunne ikke lige finde tid til at bygge strømforsyningen (som skulle være extern).

Men klog mand sagde til mig: hvorfor gå over åen efter vand ? Hvorfor ikke bare tage signalet fra stikket og sende det ind i forforstærkeren ? Der skulle dog lige en kondensator i serie men så skulle den være hjemme.

2stk meget billige phonobøsninger + 2stk 0,1µF Jensen papir/olie + 2stk 0,47µF MKT var hvad der lå i skuffen. Benene fra en DIP8 passer fint til stikket på printet, så masiknen kan stadig føres tilbage til standart.

Nå hvordan spiller det så.....? Det brugte kabler er ikke noget godt og MKT kondensator i signalvejen er rigtig skidt. MEN lyden - den er blevet MEGET bedre. Den har kun spillet en dag men det er klart at dette tweak gøre underværker ved lyden. Næsten step bliver at lave ny tilslutning med noget godt kabel, et par Black Gate type N 10µF/50v og selvfølgelig nogle bedre bøsnniger og så skal jeg nok kommer med en længere anmeldelse af maskinen.

Konklusioen kan kun være at Marantz har designet en analogdel til deres cd som direkte ødelægger lyden fra en god konverter. Hvis du har en CD7300 vil jeg varmt anbefale dig at lave det samme tweak så du også kan få musik ud af din cdspiller.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Spændende. Den 4396 kan åbentbart trække din preamp direkte ? -  når der er trin bagefter skyldes det impedans f.eks. problemer ved lange kabel træk. Så vidt jeg husker det ...?

Hold nu dampen oppe ! ikke noget af det black gate sh*t.

Næste skridt må være en ny clock, alternativt en bedre strømforsyning til den eksisterende clock

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Var det muligt med et par nærbilleder eller beskrivelse i ord (detaljeret!).

Har selv bl. a. en CD7300 og kunne tænke m,ig at forsøge din recept.

Glæder mig til at høre mere!

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er det 8 polede stik ved siden af konverteren, set fra bagsiden af cd'en.

Ben1: stel (sort), Ben3: signal venstre (grøn), Ben7: signal højre (rød).

Hilsen LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Den anden ende af tilslutningen er der heller ikke mange ben i. Kondensatorene sidder bare i serie med signalerne fra ben 3+7 og stel er fælles (ben1)

Hilsen LAST

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle om der står DC på indgangen til kondensatoren.Tør du så prøv at undlade kondensator så har du fjernet et filter fra lyden.Miju har også brugt dette på hans Denon 3660 skrev han.Betjeningen bliver så måske mere besværlig da der kan opstå knald i højtalere ved tænd-sluk.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej JRGW

CS4396's analogdel forsynes af en +5v (singelend) forsyning, så jeg slippe nok ikke for at have en kondensator i signalvejen. Jeg skal helt sikkert have afprøvet forskellige typer/mærker/størrelser af kondensatorer.

Hilsen LAST

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

i øvrigt. Ser ud til at være gode komponenter der er stoppet i den maskine (kvalitetslytter og tantaler). Hvad kostede den fra ny ?

Hvad betyder det for DC at der kun er +5v forsyning ?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hej kramer71

En CD7300 koster mellem 3500 og 4000, men jeg gav 2000 for min brugt og den var kun ½ år.

For at et signal skal kunne overføres uden brug af en kondensator, skal signalets nulpunkt være lig med stel. Når der kun bruges en + forsyning, ligger signalets nulpunkt et sted imellem stel og forsynings spændningen.

Hilsen LAST

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej JRGW

CS4396's analogdel forsynes af en +5v (singelend) forsyning, så jeg slippe nok ikke for at have en kondensator i signalvejen. Jeg skal helt sikkert have afprøvet forskellige typer/mærker/størrelser af kondensatorer.

Hilsen LAST

Smukt, smukt! Det er jo lige til at gå til. Hvis man absolut skal bruge signaloverføringskondensatorer kan jeg anbefale Jensen kobberfolie/olie-papirkondensatorer, hvis der er plads til dem i apparatet. De er fysisk store, men spiller fantastisk efter 100 timers burn-in. Men de skal IKKE bypasses af MKT eller noget som helst andet. Kobberfoliekondensatorer kan ikke forbedres ved bypassing, tværtimod!

Hvis indgangsimpedansen i den efterfølgende forforstærker er høj, kan man jo nøjes med en lille kondensatorværdi, typisk 0,22uF ved en impedans på 100K, det sikrer ret frekvensgang ned til ca. 7 Hz. En sådan kondensator fylder 25mmx35mm.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

For at et signal skal kunne overføres uden brug af en kondensator, skal signalets nulpunkt være lig med stel. Når der kun bruges en + forsyning, ligger signalets nulpunkt et sted imellem stel og forsynings spændningen.

Hilsen LAST

Øv den burde jeg have regnet ud  Det er jo fuldstændigt uholdbart. Der skal dælme ikke bruges ret dyre overføringskondensatorer før det kan betale sig at lave en minus forsyning. For ikke at tale om lyden...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil være fri at udtale mig lidt kritisk. Jeg kender CS4396 særseles godt, og har designet forskellige DAC's hvor den benyttes.

En ting du skal vide er, at CS4396 har et differentielt udgangssignal. Altså 2 ben pr kanal. Også kaldet balanceret. Det specielle er, at hver af de to signaler ikke nødvendigvis er ret gode, men differensen mellem dem er fri for støj og THD osv.
Derfor skal der sidde en differensforstærker efter DAC'en. Ellers sidder du måske og lytter til noget værre skrammel.
Den måde du kører på, betyder at du lader signalet fra den ene halvperiode referere til stel, og det lytter du så til. Men internt i DAC'en refererer den ikke til stel, men den anden udgang...

Dernæst skal du vide, at udgangen er ret højimpedant. Typisk omkring 100ohm. Og den må ABSOLUT ikke belastes. Det påvirker direkte signalet.
Når du kobler et kabel efter, kan du derfor være ret sikker på, at signalet påvirkes voldsomt!

I øvrigt skal du ikke pille kondensatoren ud. Der ligger 2.5VDC på hver af udgangene.

Hvorfor kan du så høre, at det er blevet så meget bedre??? Ja, godt spørgsmål.... Men spørgsmålet er nok nærmere om du vitterligt hører en bedre lyd. Ingen tvivl om at den er anderledes. Men jeg tror ikke på det er til den gode side. Det har folk desværre en tendens til automatisk at antage, bare fordi de selv har skruet lidt. Ens egen L... lugter altid bedst!

Mit bud er, at hvis du inden du prøvede at tweake, blev præsenteret for de to versioner af maskinen i en blindtest, ville du klart vælge originalen. Men nu hvor du selv har "tweaket", har du jo inden du lytter besluttet at det er den bedste.

Men teknisk set, så ødelægger du fuldstændigt egenskaberne ved CS4396 sådan som du har gjort. Det svarer lidt til, at købe en Formel1 bil, og være lidt tilbageholden med at rose den, fordi den var lidt for hidsig til at reagere på bevægelser med rattet. Tweaket kunne så være at montere hjul fra en 2CV... Så kunne man berette om at den var blevet meget bedre, fordi den var meget blødere styrende i kurverne!

Hvis du vitterligt vil opgradere, og ikke bare imponeres over hvor meget du har ændret lyden (negativt), så skal du lave en ordentlig analogdel. Prøv med noget umodkoblet diskret opbygget. Gerne singleended... Sig endelig til. Jeg har masser af kendskab til kredsen, og deler gerne ud.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke lige se hvilke 2 ben på DAC-kredsen dine udgange har fat i?? Jeg er lidt nysgerrig!!

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Download datablad her

http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/cs4396.pdf

V. kanals differentialsignaler er + på ben 23 og - på ben 24

H. kanals er + på 20 og - på 19

Den kan da slet ikke forsynes fra en "minus forsyning", LAST, og heller ikke en +/0/- forsyning. Den skal have +5 volt og en stelforbindelse som "minus"

Jeg vil godt bide spids på at signalet fra ben 23 og 24 går ind i hver sin indgang på en opamp (i dette tilfælde Marantz's egne "diskrete" opamps i HDAM kredsene med ikke-inverterende og inverterende indgange) hvor differentialsignalerne bliver samlet. Det samme sker fra ben 19 og 20 fra den anden kanal.

Hvad siger eksperten Hurtig?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig

For at svare på det sidste først: Når jeg sammenligner den normale udgang og "den nye", er det tydeligt at de har samme fase - så jeg er overbevist om at jeg har fat i ben 20 og 23 på CS4396.

Jeg viste godt at CS4396 har balanceret udgang. Er du helt sikker på at udgangene (19-20-23-24) IKKE refererer til stel (AGND ben 18+21) ? Hvis signalet ikke refererede til stel ville vel ikke få noget lyd ud af min nye udgang?

Hvis det kabel jeg har sat på påvirker signalet voldsomt, så må det der sidder der normalt også gøre det? Det sted hvor jeg tager mit signal levere normalt signalet til hovedtelefon printet, og det første som signalet møder her er et potentiometer. Vil det ikke på virke signalet????

Hvis du synes at 100 ohm er høj-impedant - så tør jeg næsten ikke fortælle dig, at udgangs impedansen på min forforstærker (AN M-Zero R) er 3k ohm.....?

Om lyden er blevet bedre eller bare anderledes, det vil ALTID kunne diskuteres. Jeg har idag fået lyttet noget mere til både den normale udgang og "den nye". Det jeg oplever er at den normale udgang tillægger musikken "noget" som den nye ikke gør i samme grad. Det kan bedst beskrives som at alle plader lyder lidt mere ens, og det gør at musikken bliver lidt mere kedelig at lytte til på den normale udgang.

Har du nogensinde prøver at lytte til CS4396 direkte? (hvis ikke, så skulle du prøve det)

Hilsen LAST

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Dit signalkabel er formentlig noget mere kapacitiv end et potmeter. Dernæst går jeg ud fra, at du stiller større krav til dit udgangssignal, end det der er på hovedtelefonudgangen af en CD-afspiller.

Når du bruger en højimpedant kildetil at trække et kabel, betyder det at høje frekvenser ikke kommer med. Ikke at selve audiobåndet bliver beskåret... det ligger typisk noget højere. Men stadig... det begrænser båndbredden.
Værre er det, at udgangen på CS4396 slet ikke er gearet til at trække et kabel. Den har det ikke ret godt med kapacitive belastninger. Netop derfor er det meget vigtigt, at man har noget aktivt foran den, til at aflaste. Bare en buffer, det er rigelig fint.

Det med om udgangen refererer til stel. Det gør den ikke. Men derfor vil du alligevel få signal i forhold til stel. Men forestil dig eks at der ligger 10mV ripple på hver af udgangene. Denne ripple vil du direkte høre i din opstilling. Men hvis man kører begge signaler gennem en differensforstærker, vil man ikke høre de 0mV, fordi de vil være ens på begge udgange, og derfor ikke give anledning til noget signal.
For at undgå alle ulinariteter, støj osv, lader man de 2 udgange referere til hinanden, i stedet for stel, der ofte kan indeholde store mængder støj, fra bl.a. digitale kredse. Den støj sidder du direkte og lytter til UDEN nogen form for attenuation!
Du hører den ikke direkte som støj, da den er meget højfrekvent. Men du kan helt sikkert høre en forskel... Forskellen kan meget vel være, at små detaljer forsvinder. På den måde bliver baggrunden kulsort. Det er der mange der tror er positivt, men det skyldes sådan set bare at udstyret ikke formår at gengive de små detaljer.

Med andre ord, vil alt common mode støj, ripple forvrængning osv ryge direkte ned i din forforstærker. En af grund ideerne bag disse DAC's er, at mange af støj, rippel og THD produkterne er ens på begge udgange... altså common mode, og det forsvinder når man benytter DAC'en korrekt.

Nu vil der ikke ligge 10mV ripple på nogen af udgangene, men selv meget mindre mængder støj, ripple osv kan være ret skadeligt. 1mV giver eks S/N så lavt som 60dB!

Jeg vil endnu en gang anbefale dig at prøve en diskret opygget analogdel uden modkobling. Jeg vil meget gerne hjælpe... Og jeg har måske noget liggende....
Til sidst til dit spørgsmål... Ja, jeg har lyttet direkte på en af udgangene. Jeg prøvede for sjov i forbindelse med en DAC jeg lavede. Men jeg fladt ikke rigtigt for det.
Pas på du ikke falder for det, bare fordi du kan høre en forskel som du selv har forårsaget. Den kan meget let være negativ!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Last spurgte om du har prøvet at lytte til en 4396 direkte ?

Jeg synes det er et interessant tweak fordi det giver mig mulighed for at blive klogere. Det er mit udgangspunkt.

Jeg tror godt Last kan lytte og at han kender til lytte fejlkilderne ift tweaks.

Kender vi kvaliteten af udgangen på den 4396 ? - er den ikke lodret elendig ? (hvad er der i den sorte boks ? - den er vel følsom af natur for støj pga. V ud - derfor opbygningen med +-  Det her handler vel om at spare penge ikke om god lyd men mere om gode data ?)

Kan der være grunde til, at den - måske - lyder bedre uballanceret i denne situation alligevel ?

Og hvorfor er det - måske - ikke et problem med impedansen ? - er det pga. at det møg der kommer ud af den 4396 at det måske ligefrem bliver en fordel ?

Der er i øvrigt et skema her på 4396 dac til os der ikke har lavet en sådan før (det er en enkel sag):

http://atari.saturn5.com/~jwb/43122.png

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=bdeee24bb745 d290bf3e06a03bc852d4&threadid=6430&perpage=10&hi ghlight=&pagenumber=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes