Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor mange er nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt lidt over succeskretirier for lydformater.

Jeg har en DVD-audio samling på ca. 50 og har ikke de store forventninger om at den bliver udvidet mad særlig mange. Men er det nok til at jeg kan sige, jeg er tilfreds med købet af min DVD-audio afspiller? Jeg kender folk der ikke har flere CD'er end det! Hvor stor skal ens samling være for at et format er en PERSONLIG succes?

Personlig er jeg glad for mine DVD-audio plader og jeg vil stadig købe en DVD-audio afspiller selvom jeg kun kunne få de plader jeg har i dag. Men hvor mange er nok for jer?
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sætte tal på, for det drejer sig ikke kun om hvor mange titler, men også om hvor meget man vil høre dem.

Så for mig tror jeg det er mere afgørende, hvor meget tid jeg bruger på et givent format, og hvis jeg skal komme med et bud, så begynder det at blive interessant allerede når der bruges 3-4 timer om ugen.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er i samme situation, da jeg har en del SACD titler. SACD lider nok også snart skibbrud ligesom DVD-A.

Men det ændrer ikke at det for mig har været en god investering som jg kan få glæde af i rigtig mange år endnu. Jeg synes kvaliteten er formidable (hvis optagelsen er god) og de SACD'er jeg har siddet meget ofte i spillen.

Når nu en dag det bliver offentligt gjort fra Sony at de stopper SACD så vil en masse mennesker gå lidt i panik og så kommer det store SACD udsalg og der vil jeg være som køber. I dag har jeg ca 30 titler, men jeg regner da med at komme op på små 100 SACD titler, hvilket er fint for mig.

Dette vil sikkert gøre at jeg kan springe næste generation over, hvad det end måtte blive, blu-ray eller et andet HD format. Grunden til dette er også at jeg mener grundlæggende at musik ikke skal lægge på et fysisk medie som en CD skive eller andet. Det skal ligge som en fil og kunne flyttes rundt som fil mellem det udstyr man nu engang har. Denne fil kan evt fås i forskellige kvaliteter så det tilfredstiller både audiophilen og den der kan leve med mp3 kvalitet.

Ok det var lidt tanker bredt om medie problematikken.

Det korte bud fra min egen stue på det direkte spørgsmål. For mig er 30 SACD titler nok til at være en succes for mig. 

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

den første DTS Laserdisk jeg købte, var nok til at det var en succes, at der så kom en del flere til gør vel ikke successen mindre. Jeg kan købe 100vis af DVDer uden at det bliver en succes, dertil er formatet for ringe i forhold til forgængeren. Jeg håber at BD vil give samme kæmpe skridt som LD gjorde i sin tid. og så er DTS CD også et kæmpe hit her i hytten
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Dette vil sikkert gøre at jeg kan springe næste generation over, hvad det end måtte blive, blu-ray eller et andet HD format. Grunden til dette er også at jeg mener grundlæggende at musik ikke skal lægge på et fysisk medie som en CD skive eller andet. Det skal ligge som en fil og kunne flyttes rundt som fil mellem det udstyr man nu engang har. Denne fil kan evt fås i forskellige kvaliteter så det tilfredstiller både audiophilen og den der kan leve med mp3 kvalitet.

Ok det var lidt tanker bredt om medie problematikken.

Det kommer måske som et chok for dig men musik er faktisk lagret som filer på cd'en. Men dit ønske er måske at filen bare skal befinde sig et eller andet sted i tomrummet?
Eller mener du at filen skal ligge på en harddisk i stedet eller flash-kort eller...??

Som det er nu er der jo netop flere forskellige kvaliteter? MP3, CD, SACD, DVD-A

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

JBL,

Nej det er ikke et chok for mig, men velkendt stof. Jeg udtrykte mig nok bare ikke klart. Jeg ønsker at du downloader den i den kvalitet du ønsker. Du kan så vælge at lægge den i RAM eller anden hukommelse afhængig hvor lang tid du vil gemme den.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Ifølge high fidelity sælges der flere LP'er end SACD eller DVD-audio - det kan da anvendes som mål for succeskriterium. Og så er der endda kun tale om nye LP'er.
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg køber masser af CDer - jeg kan slet ikke lade være

Der imod ser jeg så at sige aldrig mine DVDer selvom jeg der har en masse god musik - så "puls" når den engang kommer er den eneste jeg har planer om at købe på DVD. 

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:
Jeg har tænkt lidt over succeskretirier for lydformater.

Jeg har en DVD-audio samling på ca. 50 og har ikke de store forventninger om at den bliver udvidet mad særlig mange. Men er det nok til at jeg kan sige, jeg er tilfreds med købet af min DVD-audio afspiller? Jeg kender folk der ikke har flere CD'er end det! Hvor stor skal ens samling være for at et format er en PERSONLIG succes?

Personlig er jeg glad for mine DVD-audio plader og jeg vil stadig købe en DVD-audio afspiller selvom jeg kun kunne få de plader jeg har i dag. Men hvor mange er nok for jer?

Jeg ser det som følgende:

SACD og DVDA har vel ikke været en succes.....det afløste ikke cd-mediet, måske fordi at CD`en var god nok i 98 % øjne. Der var ikke behov for et nyt "forvirrende" medie. CD-mediet er blevet en succes, idet det idag er kongen over alle andre formater...DVD er en succes, idet det er kongen over alle videoformater. LP`en er idag stadig godt kørende, men et noget smalt medie. Meget ny musik bliver udgivet på LP (Kate Bush, Diana Krall, Van Morrison o.a.) og meget gammelt genoptrykt....vel også et udtryk for at mange ikke gider det digitale medie mere...selv Sony Music udgiver LP`er. 

Mht til dine antal titler hjemme.....er du tilfreds...er det en succes for dig...også med 50 stk. Aner ikke hvor mange CD`er jeg har, ej heller LP`er....måske 600-700 til hvert medie og flere kommer til....og ca. 100 DVD`er....man samler jo gennem hele livet hvis interessen holder. Det eneste jeg er utilfreds med er at jeg for mange år siden solgte næsten alle mine gamle LP`er.....det var ikke blot god musik, men også gode minder fra dengang....set i bakspejlet var det ikke en succes.....mange er dog genopkøbt som brugt....det er en succes....så bare rolig, det tager hele livet at lave en stor samling, hvis det er det der regnes for en succes

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

DVD-A som sådan er død, men en del nye indspilninger er ude på DualDisc, og jeg har indtil videre prøvet at købe 3:

Bon Jovi, Slippery When Wet, Advanced Resolution Sound, denne DuaDisc er DVD-A på den ene side og CD på den anden!

AC/DC, Back In Black, Superior Sound, er DVD på den ene side og CD på den anden.

Franz Ferdinand, you could have it so much better, Enhanced Stereo, er DVD på den ene side og CD på en anden.

Efter at have læst High Fidelitys artikel om, hvordan DVD siden på DualDisc har bedre dynamik og flere detaljer end CD siden, fordi CD siden er blever stærkt komprimeret under indspilningen, har jeg hørt mine DualDisc igennem. Jeg kan kun bekræfte High Fidelitys konklusioner. DVD siden på DualDisc har bedre lyd end CD siden.

Format informationerne på DualDisc skal åbenbart nærlæses meget nøje, og jeg har ikke sammenlignet CD siden på DualDisc med en ren CD udgivelse, men mon ikke CD siderne er ens med den forskel, der kan være mellem CDer fra forskellig kilde. Men komprimeringen af moderne CD udgivelser er tydelig og giver begrænset lyd.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Så længe den afspiller man køber er en fornuftig CD-afspiller går det hele vel nok.

Jeg overvejer at købe mig en SACD afspiller jeg stadig vil være glad for når/hvis formatet dør en stille død. Bevares, man betaler en smule mere for den end en tilsvarende CD-afspiller, men jeg er villig til at ofre det for at kunne afspille evt. SACD udgivelser af mine yndlingsplader.

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en side med nye DualDisc udgivelser med DVD-A indhold, http://consumers.umusic.com/dd/releases.html og håber at nogle vil købe, således at pladeselskabet vil udgive flere.

Personligt har jeg fået samlet en 30 SACD og 20 DVD-A og synes kvaliteten indbyder til flere trods en merpris i forhold til CD.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

"I gamle dage" hed det; at havde man for eksempelvis for 10.000 kroner LP-plader, så burde éns anlæg nok også koste deromkring! (Ja, sådan hed det altså bare! )

Har man, eller satser man på at få, for 10.000 kroner SACD/DVD-A skiver og har man i forvejen for 10.000 kroner CD skiver, så er det ingen skam at købe en SACD/DVD-A afspiller til samme beløb. Den skal nok blive brugt og fritid koster jo som bekendt en smule!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det kommer for mig meget an på hvor mange penge der er skudt i hardwaren til dette format.

SACD var for mig en succes fra 1. skive da jeg udelukkende havde købt afspilleren til almindelige cd'er. SACD delen var bare en bonus.

LP har kostet lidt knaster, så der skal vel 50 titler til før det giver mening.

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

http://www.quadraphonicquad.com/ er der stadig oplysninger om nye DVD-A udgivelser. I dag ser jeg annonceringer af The Doors og Flaming Lips udgivelser.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk et godt spørgsmål du stiller her Sir Round, men den kan også vendes om: Hvor godt skal et medie være før man skifter til det?

Selv har jeg holdt mig fra SACD, DVD-A og LP pga. jeg har mange CD'er. Det lyder måske tosset, men hvis jeg skulle opnå samme lydkvalitet på mere end et medie, ja så ville jeg gå på kompromis. Ved at satse på et enkelt medie mener jeg at det på godt og ondt giver et bedre samlet resultat. Sludder for mange sikkert , men når jeg tænker på at skulle bruge, lad os sige 50k på en ny maskine til LP/Riaa/Pre amp eller til et nyt smart digitalt format, ja så er det dælme meget musik der kan købes for de penge. Jeg har overvejet det utallige gange, men jeg bliver ved CD'en.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes