Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste CD rip program?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Godaften!

Jeg har langt om længe fået investeret i en 500GB (ikke en gang nok..) disk som skal huse størstedelen af min CD samling...

Nu er der "bare" den lille detalje at der (konen??) skal rippes +2.000 CD'ere i lossless (formentlig FLAC), men hvilke program er bedst til jobbet, når der skal sættes CD text mv på de forskellige albums??

Hvad med kopibeskyttede CD'ere

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Exact Audio Copy (EAC) er vist det flest mener er det bedste.
http://www.exactaudiocopy.org/

Det understøtter ikke FLAC lige ud af boksen, men det kan bruge FLAC encoderen som ekstern encoder.
Det virker fint med tags.
Her er en guide til at sætte EAC op til at bruge FLAC (som skal downloades og installeres seperat):
http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Free Rip ver2,9 ingen probs simpelt program der bare virker 100% incl tekst... Har jeg hørt ude i byen
Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Winamp PRO's rip-feature er faktisk overraskende god! Har prøvet mange forskellige rip-programmer, men vender altid tilbage til Winamp PRO.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Ok - takker for input.

Hvilke program giver så det bedste resultat mht. lydkvalitet??

/HC

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Hvis dine CD'er er i god stand (uden ridser osv.) har jeg ikke kunne høre forskel på nogle programmer. Hvis CD'en du ripper derimod er i dårlig stand, vinder EAC hver gang (selvom det kan tage lidt tid).

Kan også lige sige, at EAC har rippet alle mine kopibeskyttede CD'er uden nogle problemer.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

HansC. skrev:

Hvis dine CD'er er i god stand (uden ridser osv.) har jeg ikke kunne høre forskel på nogle programmer. Hvis CD'en du ripper derimod er i dårlig stand, vinder EAC hver gang (selvom det kan tage lidt tid).

Kan også lige sige, at EAC har rippet alle mine kopibeskyttede CD'er uden nogle problemer.

Ok, takker

/HC

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har rippet knap 400 cd med eac efterfølgende benyttet ape formatet. Det lyder kanongodt (og jeg på ingen måde mp3 fan). Du kan roligt glæde dig til lyden, min er bedre fra harddisk end direkte fra cd. EAC skal lige sættes rigtigt op, så kører den fint.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har links til hvordan man sætter EAC korrekt op?

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Hej Jesper. Start med at installere programmet i standardopsætningen, brug derefter FAQ'en på http://www.exactaudiocopy.de/eac11.html . Til ripning til wav er det tilstrækkelig info.

I programmet er der under "Help" 5 internet-links, som vurderes at klare det meste.

Jeg har kun et par dages erfaring med EAC, men det fungerer fint til ovennævnte formål - anbefales.

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Her er en fin guide, med masser af billeder: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=101833

Hvis du vil encode til FLAC (lossless) istedet for LAME (mp3) som de viser i guiden, kan du se hvordan det sættes op i denne tråd (post #4): http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=106686

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Eac, hvilken version er det man skal ta og er den gratis. Det er den vist  er den ikke ?
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Eac, hvilken version er det man skal ta og er den gratis. Det er den vist  er den ikke ?

V0.95 beta 3 er den nyeste, og jo, det er helt gratis

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg eksperimenteret en smule med EAC, og jeg må sige at det kører virkeligt godt!!

/HC

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Tak Mark

Og hvis man kopierer ind i det omtalte Flac format så snakker vi ultimativ kvalitet ?

Lad os så at vi alle herinde har kopieret ind i det format og det hele er så dejligt. Jeg går udfra det tager lidt tid at gøre. Hvis jeg så laver en sikkerhedskopi på en dvd ... kan man det på nogen måde. Eller vil det være at starte komplet forfra. Altså jeg mener så har man vel mistet sin fine kvalitiet igen.  

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Cool, tak det vil jeg prøve når jeg får min bærbare tilbage.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Og hvis man kopierer ind i det omtalte Flac format så snakker vi ultimativ kvalitet ?

FLAC er et tabsfrit (aka lossless) format, hvor der ikke bliver fjernet data fra musikken, når filen bliver encoded. Hvis du vil have en lidt længere forklaring, kan du lave ensøgning herinde, der er en del tråde om det.

Japer skrev:
Lad os så at vi alle herinde har kopieret ind i det format og det hele er så dejligt. Jeg går udfra det tager lidt tid at gøre. Hvis jeg så laver en sikkerhedskopi på en dvd ... kan man det på nogen måde. Eller vil det være at starte komplet forfra. Altså jeg mener så har man vel mistet sin fine kvalitiet igen.  

Du tager bare din sikkerheds kopi på en data-DVD, så bliver forbliver dataen den samme. (Men hvorfor overhovdet tage manuelle backups? Sæt 2 harddiske op i en RAID1-konfiguration, og du skal være meget uheldig for at miste det hele )

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

[
Japer skrev:

MARK.S skrev:
Du tager bare din sikkerheds kopi på en data-DVD, så bliver forbliver dataen den samme. (Men hvorfor overhovdet tage manuelle backups? Sæt 2 harddiske op i en RAID1-konfiguration, og du skal være meget uheldig for at miste det hele )

Nu kan jeg ikke huske de forskellige raid i hovedet, men hvis det skal være sikkert så er det vel sådan en spejling af den anden harddisk du laver. Vil jeg ikke bruge penge på og ydelsen falder vel også. Men selvfølgelig hvis man kun bruger det til audio så er det da en fed måde. Det kan jeg da godt se. Min tilgang til pc er nu engang bare at på et eller andet tidspunkt går det galt, og hvis det ikke går galt, så kommer der som regel en lyst til at lave et eller andet om eller bare få en ny installation en gang imellem.

Men den med Overførsel til dvd som data disk hvad så den anden vej er det bare at ligge dem direkte ind i en mappe fra dvd af bagefter. Umiddelbart lyder det jo fornuftigt. Så tror jeg at jeg skal ha rippet eller hvad det hedder nogen cd´er. Så kan jeg bedre overskue en 100 stykker når jeg ved det hele ikke bare er spildt næste gang man får lyst til at lave et eller andet med sin pc. Ellers ville det være spildt arbejde og jeg hader spildt arbejde. Men thank you.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Nu kan jeg ikke huske de forskellige raid i hovedet, men hvis det skal være sikkert så er det vel sådan en spejling af den anden harddisk du laver. Vil jeg ikke bruge penge på og ydelsen falder vel også. Men selvfølgelig hvis man kun bruger det til audio så er det da en fed måde. Det kan jeg da godt se. Min tilgang til pc er nu engang bare at på et eller andet tidspunkt går det galt, og hvis det ikke går galt, så kommer der som regel en lyst til at lave et eller andet om eller bare få en ny installation en gang imellem.

RAID1 fungere som mirror (eller spejling), så alt data'en bliver gemt på to diske. Jeg har valgt at bruge to 120 Gb diske til musikken, og så ligger windows osv. på et andet drev. Har én gang været ved at miste hele min samlig, da et eksternt 200 Gb drev gik ned, så nu kører jeg både med livrem og seler

Japer skrev:
Men den med Overførsel til dvd som data disk hvad så den anden vej er det bare at ligge dem direkte ind i en mappe fra dvd af bagefter. Umiddelbart lyder det jo fornuftigt. Så tror jeg at jeg skal ha rippet eller hvad det hedder nogen cd´er. Så kan jeg bedre overskue en 100 stykker når jeg ved det hele ikke bare er spildt næste gang man får lyst til at lave et eller andet med sin pc. Ellers ville det være spildt arbejde og jeg hader spildt arbejde. Men thank you.

Jep, når du ligger filerne over på data-DVD bliver de ikke ændret, så de vil være præcis de samme. Så er det jo bare at huske at få det gjort

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej Mark. Tak for alle svarene. Jeg har lige et andet spørgsmål. Tråd-ejer jeg håber ikke du føler jeg styrer din tråd! regner også med du kan bruge svar på noget af det jeg spørger om. Ellers sig til. Så shutter jeg op.

Men et helt andet spørgsmål som jeg ikke har turdet stille her på hifi4all da det jo ikke er pc 4all.

Kan man lave 2 uafhængige windows installtioner på hver sin harddisk med den samme windows version. F.esk almindelig installation på masteren og en installation på slave disken og hvor man så under opstart kan vælge hvilken af de 2 systemer man vil benytte den dag. Grunden er at jeg gerne vil ha en windows hvor jeg ikke installerer alt muligt pis andet end det nødvendige så den ikke sløver med tiden ..registreringsdatabase fukced up osv.  Man kunne f.eks også bruge det til en version af xp og ha en version af media center på den harddisk og så vælge i starten hvilket system man ville bruge. Men hvad siger i .

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes