Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ripol bas. Meninger og erfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

www.lautsprechershop.de/newsletter/n7/index_a.htm omtaler en konstruktion, som lyder lovende.

1. Kan den mon anvendes uden basforstærkning? (Jeg har aktiv deling ved 125 Hz)

2. Hvordan finder man ud af at tilpasse konstruktionen til for eksempel en Scan-Speak 25W/26W, og vil disse være velegnede til et sådant projekt?

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Led efter Ripol øverst på siden.

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvad for krav stiller du? Og hvorfor din interesse i lige netop dette princip? Såvidt jeg véd, kan det lyde rigtig godt - men stiller store krav til amp og enheder...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Interessen for dette projekt bunder i, at man tilsyneladende får en meget dyb bas, og at de færdige højttalere ikke fylder meget. Projektet er baseret på færdighøjttalere fra Audio Elevation, som har fået megen positiv omtale. Nogle af de positive ting, der nævnes:

Enhedens egenresonans sænkes - opfører sig som en ægte akustisk dipol - betydeligt færre stående bølger i rummet - rummet spiller mindre med - et glas vand ovenpå Attac 400 står bomstille i modsætning til andre subs - er også gode i ret små rum.

Det negative: stor forstærker kræves - tåler mindre belastning end andre subs.

De må egne sig glimrende til blandt andet orgelmusik, hvor jeg altid mangler en bund.

Da jeg har nogle 10 tommer Scan-Speak enheder liggende, kunne jeg ud fra dem tænke mig at prøve noget, der ligner. Dog skal kabinettet være lidt mindre, men hvor meget?

 

 

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med min interesse for dipole højttalere, har jeg også kigget på ripol princippet. Det afviger ikke meget fra andre åbne bafler, men kan laves småt og godt. Jeg læste et sted at Peerless SLS 12 er meget velegnet til ripol brug, og så er den meget billig i forhold til XXLS.

for ca. samme beløb som en XXLS 12 koster kan du lave 4 ripoler, og have 2 i hver side. Dvs. 2 terninger på 39x39x39 cm i hver side. Det er noget med høj WAF, og samtid for du så både udstrækningen nedadtil, og et noget højere lydtryksformåen



__________________
Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden
 
oppopp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Ripole er en dipole variant - ret interessant i øvrigt.

IMO er de store fordel ved dipol:

1: energien fra bassen kan retningsbestemmes (der sker så at sige en kortslutning på begge sider af kabinettet), det betyder at rummets resonanser ikke aktiveres i samme grad som ved omnidirektionelle systemer, dvs. box-ht.

2: der er ingen box-lyd.

I bas området er 1 vigtigst.

Ripol er en dipol variant hvor SPL falder ved lavere frekvens. Ripolen er ca. 15 dB nede ved 20Hz, men kun ca. 4 db ved 35 Hz jf. fig. Om det er OK afhænger af smag. 99% af al musik når ikke længere ned end 30-35 Hz. Men om det er før eller efter eq. i den anbefalede forstærker er uklart. Prøv at nærlæse byggebeskrivelsen, ripolen anvender åbentbart et passivt filter - EQ?.

 

Frequenzgang des RiPols



__________________
time flies like an arrow ... and fruit flies like a banana
Til top Vis oppopp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oppopp
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Ovenstående kommentarer gør mig endnu mere interesseret.

Men tilbage til udgangspunktet: Hvordan får jeg tilpasset Ripolens kabinetstørrelse til en Scan-Speak 25W. Jeg går ud fra, at når enhedens diameter formindskes, skal kabinettet også. Har nogen et bud på ny kabinetstørrelse?

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
oppopp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Mingo skrev:

Men tilbage til udgangspunktet: Hvordan får jeg tilpasset Ripolens kabinetstørrelse til en Scan-Speak 25W. Jeg går ud fra, at når enhedens diameter formindskes, skal kabinettet også. Har nogen et bud på ny kabinetstørrelse?

Den enhed som bruges i "ripolen" er nok mere velegnet til dipol end SS'en. Men ss kan nok også gå an.

Kabinetstørrelse mm......... der er ikke samme krav om afstemning som ved box systemer. Hvis der findes formler er de vanskligt tilgængelige. Responsen skal under alle omstændigheder rettes op på en eller anden måde med eq. Har du mulighed for selv (eller med hjælp) at måle og designe et aktivt filter, vil jeg foreslå følgende proces (hvis ikke, er du nok desværre lidt lost):

1) læs på netten om de forskellige typer, W baffel H baffel etc. og vælg det princip du synes er bedst (jeg tror det er lidt af et religionsspørgsmål?)

2) byg kabinettet så det er mekanisk stabilt, luftstrømmen ikke hindres, det størrelsesmæssigt passer til dine ønsker, integration med mellem/diskant osv.

3) mål responcen farfield min. 1/2 m  fra kabinettet - gerne fra lyttepos. hvis muligt.

4) design det aktive filter/eq så det kompenserer for den målte respons.

Dipol links:

http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/rad2/mdq.html

http://www.mfk-projects.com/

http://www.musicanddesign.com/naomain.html

http://www.adireaudio.com/Home/KITDDR.htm

http://www.diysubwoofers.org/dipole/design.htm

og endelig den store mester

http://linkwitzlab.com/



__________________
time flies like an arrow ... and fruit flies like a banana
Til top Vis oppopp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oppopp
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Tak til oppopp.

Jeg skal have set på de forskellige dipol links.

 

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes