| Forfatter |
|
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste engang at Jensen anbefalede at tilte sine højtalere. Det har jeg nu prøvet (overspringshandling) med forbløffende resultat. Det er ligsom det åbner lyden mere op og gør den mere levende og tilstedeværende.
Er der andre der har samme oplevelser som mig, eller er det min hjerne der (igen) spiller mig et puds?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Jeg læste engang at Jensen anbefalede at tilte sine højtalere. Det har jeg nu prøvet (overspringshandling) med forbløffende resultat. Det er ligsom det åbner lyden mere op og gør den mere levende og tilstedeværende.
Er der andre der har samme oplevelser som mig, eller er det min hjerne der (igen) spiller mig et puds?
|
|
|
NOPE!
I dette tilfælde fungerer din hjerne rimeligt.
HT er typisk lavet til at optimere forholdene omkring delefrekvensen(erne) i én højde, ligesom gulvets og loftets reflektioner påvirkes, når du tilter HT
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qoute Kurt Kubik:
"HT er typisk lavet til at optimere forholdene omkring delefrekvensen(erne) i én højde"
Kan du ikke forklare det lidt nærmere, for jeg er ikke sikker på jeg forstår det helt.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke også afhængigt af, i hvilken højde diskanterne er placeret i.fht. ørehøjden i lyttepositionen?
 __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
eventuelle faseforskelle mellem enhederne kan udlignes ved din lytteposition, ved at forskyde den ene enhed i forhold til den anden. Ved korrekt fase vil overgangen mellem de to enheder være mere "flydende"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dolkin:
Det tror jeg ikke. For det første er afstanden til højtaleren meget lille, da jeg har meget lidt plads, hvorfor forskellen ikke bliver ret stor. Desuden har jeg prøvet at hæve hele højtaleren uden effekt, og desuden er tiltningen forholdsvis lille.
Til Jonas Hansen:
Hvorfor skulle der være faseforskel? Desuden gør de ovennævnte forhold sig jo gældende således at det formentligt ikke på det område ville gøre væsentlig forskel.
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Til Dolkin:
Det tror jeg ikke. For det første er afstanden til højtaleren meget lille, da jeg har meget lidt plads, hvorfor forskellen ikke bliver ret stor. Desuden har jeg prøvet at hæve hele højtaleren uden effekt, og desuden er tiltningen forholdsvis lille.
Til Jonas Hansen:
Hvorfor skulle der være faseforskel? Desuden gør de ovennævnte forhold sig jo gældende således at det formentligt ikke på det område ville gøre væsentlig forskel.
|
|
|
Hvorfor skulle der ikke være en faseforskel? - Et delefilter har stor invirkning på fasen, samt at det akustiske center for enheden ikke behøver at ligge ved membranens overflade. Som Obi skriver, er de fleste højttalere designet så de "passer" i en lyttehøjde (... og mange er nok slet ikke designet til at have samme fase ved skæringsfrekvensen mellem de to enheder). En sådanne faseforskel kan med lidt held udlignes ved at tilte højttaleren (i tilfælde hvor enhederne er placeret vertikalt i forhold til hinanden). Faseforskellen mellem de to enheder kan selvfølgelig også måles (med det korrekte udstyr), hvormed forskydningen mellem de to enheder kan findes
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Tak for svaret, jeg forstod det bare ikke før. Men tekniske viden er meget lille.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre lyd ved tiltning, vipning bagover? Ja, for det akustiske centrum for baskeglemembran og diskantdome er ikke ens. En vipning bagud vil rykke centrum på linie, somom højttaleren havde skrå forplade/baffel. Det vil en hævning af højttaleren ikke. Men vil højttaleren stå godt og solidt fast kun stående på 2 spikes/gummifødder? Vindueskiler til isættelse af vinduesrammer kan bruges til tiltningen.
|
| Til top |
|
| |