| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Hvad er din oplevelse af at vinkle højttalerne ind mod lyttepositionen?
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine duelund-højttalere er vinklet så jeg kan sidde præcis i aksen på alle tre enheder i en slags"egocentrum";o)
Mvh. Jens Modifix. -der ikke skal have nye højttalere de første mange år.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En klog mand sagde engang til mig, at vinkling ind mod lyttepositionen giver større dybde men mindre bredde, og selvfølgelig omvendt den anden vej. Så vinkling vil altid være et kompromis mellem disse to 'features'.
Jeg har vinklet mine Snell Type D ca. 5 cm. ind mod lyttepositionen. Det giver for mig en sammenhæng over hele 'buen' mellem begge højttalere, og altså ikke kun et godt sweet-spot, og stor bredde fra højttaleren og videre ud i siden. Prisen er så et lidt mindre perspektiv i bredden. Det bliver nok også voldsomt afhjulpet, når jeg slipper for de grimme gulv-reflektioner ved at købe et gulvtæppe  __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfaringer er meget blandede så jeg lytter mig frem men har fundet følgende ting som dog ikke er regler da forskelligt rum og anlæg kræver forskellige højtaler placeringer.
1) Linn's højtalere ender med at blive vinklet en smugle og aldrig hent ind mod lytteren, de er lette at tune ind da en lille drejning eller flytning høres tydeligt. Ja det kan sammenlignes med en toptunet formel 1 bil små justeringer ændre kraftigt køreegenskabernehøres (musikegenskaberne).
2) Dali's højtalere skal ikke vinkles, har dog kun erfaringer med MS4+5 og diva og nogle af deres små modeller. Vinkel drejningen høre ikke så tydeligt på musikken da der ikke er så meget af den men perspektivet reagere noget kraftigt på det og kan nærmest lyde helt sygt.
3) B&W højtalerne skal heller ikke vinkles jeg har tunet 3 stk alle i forskellige rum og anlæg ingen skulle vinkles men B&W kan ikke stå så langt fra hinanden som Dali. B&W reagere ikke særligkraftigt ved små vinklinger og flyt den er for tund at danse med og forlidt musik. Den er som en stor amerikansk flyder her sker der heller ikke meget ved små justeringer i ophæng den flyder hend over gruset på vejen alligeveller.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er afgøre om en højttaler skal vinkles eller ej har noget med den evne til at sprede lyden. Er den god til at sprede lyden, så betyder det heller ikke så meget hvordan den vinkles.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jørgen.
I den forbindelse kan man vel også tale om, hvor langt man sidder fra højttaleren. Så vidt jeg ved spreder en alm. diskant (D.v.s. ikke bånd el. a.) kun lyden 1-2 grader - det kræver jo noget af afstanden.
Kunne man deraf udlede at vinklingen også har noget med afstanden til lyttepositionen at gøre?
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Avance sig3: Let vinkling = lækker lyd. :)
Hvor mange gange skal vi høre den der "formel 1 analogi" med "Linn er bedst" konklusionen?
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Avance sig3: Let vinkling = lækker lyd. :)
Hvor mange gange skal vi høre den der "formel 1 analogi" med "Linn er bedst" konklusionen?
|
|
|
Hvem siger at Linn er bedst ? det er da ikke bedst at det reagere så kraftigt hvis man vil blødt og behageligt fra A til B ? Analogien var blot lavet for at tydeligøre forskellene på de enkelte produkter og ikke noget med at sige hvad der er bedst for det ved kun dit egen mål og hvad du vil.
Bedst ville da være hvis det var ligegyldigt hvor højtaleren stod og der stadig kom fantastisk musik ud og nej ikke BOSE og deres nye rymkorriktion.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart at afstand også får en betydning. Der udover har ifølge højtalerbyggere meget med hvor og hvordan du deler mellem enhederne i filteret. Gør man det på en uheldig måde får en det man kalder for en "egoist" højttaler.
Dolkin skrev:
Hej Jørgen.
I den forbindelse kan man vel også tale om, hvor langt man sidder fra højttaleren. Så vidt jeg ved spreder en alm. diskant (D.v.s. ikke bånd el. a.) kun lyden 1-2 grader - det kræver jo noget af afstanden.
Kunne man deraf udlede at vinklingen også har noget med afstanden til lyttepositionen at gøre?
 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
Der udover har ifølge højtalerbyggere meget med hvor og hvordan du deler mellem enhederne i filteret. Gør man det på en uheldig måde får en det man kalder for en "egoist" højttaler. |
|
|
Kunne du udvide lidt på dette? __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Mine erfaringer stemmer faktisk helt fint overens med mine
Mine erfaringer er meget blandede så jeg lytter mig frem men har fundet følgende ting som dog ikke er regler da forskelligt rum og anlæg kræver forskellige højtaler placeringer.
1) Linn's højtalere ender med at blive vinklet en smugle og aldrig hent ind mod lytteren, de er lette at tune ind da en lille drejning eller flytning høres tydeligt. Ja det kan sammenlignes med en toptunet formel 1 bil små justeringer ændre kraftigt køreegenskabernehøres (musikegenskaberne). Det skyldes ikke at der er noget toptunet over htén, men fordi der er forskel på frekvensgangen i forskellige vinkler rundt om htén. Jo mere jævn responsen er i alle vinkler jo bedre.
2) Dali's højtalere skal ikke vinkles, har dog kun erfaringer med MS4+5 og diva og nogle af deres små modeller. Vinkel drejningen høre ikke så tydeligt på musikken da der ikke er så meget af den men perspektivet reagere noget kraftigt på det og kan nærmest lyde helt sygt. Det vidner om en god spredning og poweresponse, hvilket lige præcist er det Dali arbejder meget hårdt på at opnå.
3) B&W højtalerne skal heller ikke vinkles jeg har tunet 3 stk alle i forskellige rum og anlæg ingen skulle vinkles men B&W kan ikke stå så langt fra hinanden som Dali. B&W reagere ikke særligkraftigt ved små vinklinger og flyt den er for tund at danse med og forlidt musik. Den er som en stor amerikansk flyder her sker der heller ikke meget ved små justeringer i ophæng den flyder hend over gruset på vejen alligeveller. Lige netop Gaab
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jonas.
Enten så misforstår jeg dit indlæg, ellers også står der at Dali og BW ikke spiller musik ligesom Linn gør. Det står der ikke direkte men sådan tolker jeg det. En slutning der formentligt også er fremkommet pga mange andre indlæg med samme konklusion. Jeg ved ikke om du har ret, jeg forbeholder mig bare retten til at være kritisk overfor dine indlæg da de oftest har de samme pointer.
Og så skal du lige har sådan en for det var jo ikke ment på den måde!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Til Jonas.
Enten så misforstår jeg dit indlæg, ellers også står der at Dali og BW ikke spiller musik ligesom Linn gør. Det står der ikke direkte men sådan tolker jeg det. En slutning der formentligt også er fremkommet pga mange andre indlæg med samme konklusion. Jeg ved ikke om du har ret, jeg forbeholder mig bare retten til at være kritisk overfor dine indlæg da de oftest har de samme pointer.
Og så skal du lige har sådan en for det var jo ikke ment på den måde!
|
|
|
Hejsa det er bar i orden.
Jeg kan se du bor i Stor København og jeg sidder i Hørsholm lige nu. Har du et værlse eller lejlighed som du vil leje ud til en HIFI-nørd som vil slæbe sit anlæg med til KBH ? så send mig lige en mail og så kan du jo lige få en med på vejen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre. Kollegie :(
Men du kan bare stille dit grej her hos mig, det skal næsten ikke koste dig noget. Jeg vil da gerne opbevare den cd12 for dig, hvis det er nogen hjælp.  
Ellers kunne det da være interessant om du lavede en lille demo for interessede københavnere når du for stillet dit grej op.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Jeg kan se du bor i Stor København og jeg sidder i Hørsholm lige nu. Har du et værlse eller lejlighed som du vil leje ud til en HIFI-nørd som vil slæbe sit anlæg med til KBH ? så send mig lige en mail og så kan du jo lige få en med på vejen.
|
|
|
Sidder du i Hørsholm ? - gør jeg også... Må jeg spørge nærmere til hvor ?
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinkling afhænger af spredning og rummets indvirkes og lytteafstand i forhold til rummets indvirken.
Hvis højtaleren spreder for ringe off axis er den meget følsom for endda meget små vinklinger.
Dette kan skyldes dårligt spredende enheder eller for højt placeret delefrekvens ( eller begge )
Rummet kan også indvirke ved at absorbere for meget eller reflektere for meget, så der sker markante ændringer i den mindste flytten.
Et godt optimeret ( trimmet ) rum sammen med en vel spredende og velfungerende højtaler vil ikke udvvise de den store følsomhed for vinkling, og er nem at opstille, samt har et stort lyttevindue.
Altså IKKE en ego. højtaler.
Hvad angår jonas erfaringer med div. højtalere?
Så er hans åbenbart dårlige til at sprede og ikke trimmede og optimale som hen ellers ( forkert som altid) påstår.
Jonas Linn er dynamiske ( derfor fine forskelle og opløsning ) men ikke klang ægte eller har krop, fylde og pondus nok til at være troværdige eller rigtige, de formår ikke at lave et troværdigt perspektiv eller soundstage, og de er for klang mæssigt farvende.
Dali er gode og spreder godt og ER musikalske, det er kanon højtaler, ikke klang mæssigt de mest rigtige, men gode, og en fornuftig tilnærmelse, de er dynamiske og ganske overbevisende.
B&W spiller godt og meget klang rigtigt, og gengiver top og mid utroligt korekt klangligt, men er desverre lidt for gumpetunge i bassen og nedre mid. så lidt rigtigt er der i det. ( 805 er nok den der gør det bedst men mangler ganske enkelt vægt og fylde for at være troværdig nok ) fra 400 Hz. og ned mangles dynamik.
800 spiller faktisk ganske fornuftigt og lidt mere dynamisk end nogen af de andre, men stadig en smule for "tung" hvilket nok skyldes de store enheder i basrefleks, store enheder skal spille i lukket system for at være dynamiske nok.
Kun små 5 & 6½ tomme, og meget få 8 tommer, kan bringes til at spille fornuftigt i basrefleks, men aldrig lige så optimalt som lukket.
Husk musikalitet er dynamik!
__________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige lånt det som duck64 har skrevet, for det beskriver det egenlig meget godt.
Skrevet af duck64:
Vinkling afhænger af spredning og rummets indvirkes og lytteafstand i forhold til rummets indvirken.
Hvis højtaleren spreder for ringe off axis er den meget følsom for endda meget små vinklinger.
Dette kan skyldes dårligt spredende enheder eller for højt placeret delefrekvens ( eller begge )
Rummet kan også indvirke ved at absorbere for meget eller reflektere for meget, så der sker markante ændringer i den mindste flytten.
Et godt optimeret ( trimmet ) rum sammen med en vel spredende og velfungerende højtaler vil ikke udvvise de den store følsomhed for vinkling, og er nem at opstille, samt har et stort lyttevindue.
Altså IKKE en ego. højtaler.
Dolkin skrev:
Jørgen skrev:
|
Der udover har ifølge højtalerbyggere meget med hvor og hvordan du deler mellem enhederne i filteret. Gør man det på en uheldig måde får en det man kalder for en "egoist" højttaler. |
|
|
Kunne du udvide lidt på dette? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Desværre. Kollegie :(
Men du kan bare stille dit grej her hos mig, det skal næsten ikke koste dig noget. Jeg vil da gerne opbevare den cd12 for dig, hvis det er nogen hjælp.  
Ellers kunne det da være interessant om du lavede en lille demo for interessede københavnere når du for stillet dit grej op.
|
|
|
Bare rolig jeg skal nok lave invitationer når anlægget er oppe men nu mangler jeg at pakke det ud i en bolig som jeg ikke har, jeg bor nenlig midlertidigt hos noget familie indtil jeg finder noget at bo i og det skal være billigt så jeg kan bruge mange penge på HIFI.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
That's the spirit.
Skal jeg så ikke opbevare din cd12 eller hvad? Den kan jeg altså godt lige klemme inden for døren, hvis du insisterer :)
Nå men nu må vi vist tilbage til den oprindelige tråd. Her bruges altså let vinkling OG let tiltning.
Det er sjove er at mine gamle C2'ere skulle vinkles MEGET mere for at give sammenhængende lydbillede end sig3'erne skal. Selvom de stod præcis samme sted.
|
| Til top |
|
| |