| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre – eller bare anderledes?
Når man surfer rundt her i forumet er der to ting som falder én i øjnene.
Den ene ting er at nogle medlemmer skifter udstyr hurtigere end man kan nå at sige: HIFI. De kan altid finde udstyr som lige er lidt bedre end det de allerede har. Selv efter mange år med mange skift mellem nyt og gammelt udstyr, og mellem transistor og rør – uden at bliver helt tilfreds, altid på jagt efter noget bedre.
Den anden ting man ofte støder på, er nogle meget voldsomme diskussioner om hvilken løsning eller udstyr der er giver den bedste lyd.
Jeg tror at de to ting har noget til fælles – nemlig hvordan vi lytter til vores anlæg. Men hvad kan vi forvente af vores anlæg og hvordan kan vi vurdere om lyden rent faktisk er blevet bedre - og ikke bare anderledes?
Mange lytter efter om musikken lyder rigtig, men hvad er rigtigt? Hvordan kan man høre om eksempelvis den guitar eller det bækken der er brugt på pladen lyder rigtigt? Mange musikere bruger meget tid på at finde, få bygget eller tilpasset deres instrument så det lever på til deres krav. Det vil sige, at hvis vi skal have, bare en lille mulighed for at vurdere om eksempelvis Claptons guitar lyder ”rigtig”, skal vi altså ”kende” lyden fra lige netop hans guitar (det er ikke engang nok at kende lyden fra en magen til – der er ikke to der er helt enes). Ikke nok med det, vi skal også kende ”lyden” fra det udstyr som er blevet brugt til at lave optagelsen med og stedet optagelsen er lavet.
Jeg mener altså ikke at man kan høre om noget lyder ”RIGTIGT”.
Men hvis man ikke kan høre/vurdere om noget udstyr lyder rigtigt (eller forkert) – så kan man vel bare høre om den ene eller anden løsning lyder bedst? Problemet med at vurdere udstyr efter hvad der lyder bedst, er at det er en meget personlig vurdering og at ens smag ændre sig som årene går. Det vil altså ikke være muligt at bliver enig om hvilke udstyr/løsning som er bedst.
Jeg mener altså at man hverken kan bruge ”RIGTIG” eller ”BEDST”. Jeg mener dog ikke det er umuligt at vurdere, om A eller B vil være den rigtigste løsning !?
Hvordan lytter du?
Hilsen LAST
__________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|