| Forfatter |
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står for at skulle bygge mig en sub. Jeg har en JBL GTI 12" liggende som jeg tidligere har brugt i en bil, hvor den leverede masser af skarp og kontant bass.
Den skal bygges i et trykkammer kab, da refleks-"kasser" giver for meget "BOOM'y" bass efter min smag.
Der skal en del "strøm" til før GTI'en lyder godt (præcis, kontant, U-boomy)
Nu til sprørgsmålet:
Hvilken eff.-forst. ville være et godt valg når den "bare" skal bruges som sub-amp. ? NAD 214 brokoblet eller er sådan en i underkanten ? (240W 4 Ohm) GTI kan klare 600W vedvarende 1000W spids
Lad mig høre nogle bud på en go' sub-amp
Jeg er indstillet på at det bliver en brugt eff.-amp. til en pris under 2500,-
Alle tips/tricks og råd modtages med kys-hånd
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kedde :
Det vil blive nesten umuligt at finde en amp i det prisleje der kan drive en jbl gti perfekt. Det er enheder der er lavet til at blive brugt med det bedste af det bedste og de er lavet til at drage fordel af de andre komponenters kvalitet. Du skal bruge en virkelig god amp til dem for at fa optimal udnyttelse af ddd teknologien.
Gti basserne er lavet til at vinde db konkurrencer med,men der samtidigt lavet sa godt at de kan spille virkelig godt, men det krever det rigtige udstyr.
Din nad 214 er ret chancelos mod en gti men du kan jo altid prove og se om du kan leve med lyden. Hvis du vil have ultimativ kontrol skal du bruge en Crown forstarker af BCA klassen (dvs enten K eller CE4000) Det er den type amps JbL udviklede GTI til at arbejde sammen med.
Skal du have en amp der er til at betale vil en Crown DC300a vare et godt valg, den kan ikke kore den lige sa ultimativt som en BCA men brugt kan de findes til mellem 4 og 5,5 k. Skal du have en fx Crown k1 skal du regne med at slippe min 10k.
Om mindre kan gore det, er op til hvor kritisk du er med din lydkvalitet.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hasselhof
Tak for dit svar. 
spec's på den der crown...... damn respect det kunne da let tænkes at den kunne holde selv en GTI 12" i jerngreb uden at miste pusten.
Den skulle vel så også være lige til at bygge ind i selve subkassen !? (med mere eller mindre ventilation)
Super svar, tusind tak nu starter jagten på sådan en crown fyr. (den bette af dem ser ud som om den sagtens kan dække mit behov)
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
klap lige hesten.
et brokoblet NAD, eller f.eks. rotel effekttrin, skulle kunne give dig bass, så naboernes banken på rørene ikke kan høres.
de skulle kunne købes brugt til ca. 2000og op, alt efter model.
evt. check noget PWM forstærker. Zap Pulse eller, ens aflage bygge projekt. måske.
det behøver ikke være en 5k-10K sag ! til en alm. hjemme sub.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Poul
Tak for dit svar, jeg tænkte også først selv på en zappulse, da den giver meget effekt/Kr men hasselhof mener at min GTI 12" sender for meget negativ strøm tilbage til amp og at en zappulse vil bræde af efter nogen tid. Har du evt. erfaringer med zap ?
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Poul :
Har du nogen reel erfaring med JBL Gti eller er det bare en velmenende formodning ?
At kalde en GTI en alm hjemme sub kan vidst ikke vare fjernere fra sandheden
At have watt nok er kun en af mange parametre for at kunne lave precis bass __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt om GTI'en:
Måske lidt usagligt meeen det hænger jo sammen.
Magneten har samme diameter som membranen.....og er ca. 4-5CM høj......
Det kræver sin mælk..... øhhh strøm.
Da jeg havde den i bilen, blev den trukket af en Phoenix Gold på godt og vel 400-500W (de er lidt beskedne i deres effektopgivelser) så leverede den til gengæld også varen, i form af knivskarp bund, ikke det her useriøse boom-bass
bare lige min mening om mange af de subs de "unge" menesker kører rundt med
i deres bagagerum 
Men lad mig høre... alle tips og tricks er velkomene.
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
Hej Poul
Tak for dit svar, jeg tænkte også først selv på en zappulse, da den giver meget effekt/Kr men hasselhof mener at min GTI 12" sender for meget negativ strøm tilbage til amp og at en zappulse vil bræde af efter nogen tid. Har du evt. erfaringer med zap ?
|
|
|
min erfaringer med alle lcaudio produkter er at de frem for alt, er ret ligeglade med den højtaler der bliver sat på.
jeg kender ikke GTI'en specielt godt, men jeg tvivler stærkt på at en zappulse der kan afgive 800W i 2 ohm, ikke kan få noget fornuftigt ud af en GTI.
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til Poul :
Har du nogen reel erfaring med JBL Gti eller er det bare en velmenende formodning ?
At kalde en GTI en alm hjemme sub kan vidst ikke vare fjernere fra sandheden
At have watt nok er kun en af mange parametre for at kunne lave precis bass
|
|
|
velmenende formodning ?

nu er "alm." jo et ret bredt begreb, og der findes da sub. til hj. brug som ikke lader meget tilbage at ønske som auto subs.
ja, men de er nu meget gode at have nok, til at starte med. -watt altså.
|
| Til top |
|
| |
12V.dk Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
Du skal bruge en virkelig god amp til dem for at fa optimal udnyttelse af ddd teknologien.
|
|
|
Som han beskriver sin sub tror jeg ikke det er W12GTI modellen, men den gamle GTI 1200...
Gammel:

Ny:

Den gamle har ikke "Differential Drive Design"
Så en lidt mindre amp kan vel gøre det 
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, hvis det er tilfældet er den noget nemmere at styre
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 02:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kedde!
En NAD 214 yder 240 W i 8 Ohm og ikke i 4 Ohm. Et gæt på en effekt i 4 Ohm ville (uden nu at vide det) være på ca 350 W.
Ergo vil jeg give Poul ret i, at denne skulle kunne tilfredsstille dig. Ellers prøv 216´eren (400 W 8 Ohm) eller 218´eren (700 W 8 Ohm).
De tre brødre som er nævnt ovenfor, kan alle findes billige på dba eller lignende - indenfor dette prisområde vil jeg give dem de bedste anbefalinger! Hvis de ikke falder i din smag, kunne Rotel som sagt også være en mulighed (sammen med en MASSE andre )
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super dupper, Det ER den gamle jeg har liggende og jeg bruger en 216'er til mine 909'ere så kan jeg jo lige prøve med den, men mon ikke en 214'er kan gøre det !? Så må jeg bare igang med at bygge.
Noget helt andet er Min forforstærker har 2 udgange, nu kunne man jo let forestille sig at Sub'en kommer til at spille lige lovligt højt hvis den ikke kan reguleres selvstændigt. Har du et par tips eller et "trick" til hvad jeg kan styre sub-amp'en med. (udover en ekstra forforstærker) Kan man bygge en lille snedig anordning eller købe en variabel signal "regulator" hvad ved jeg ???
Mvh Chr.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9411
|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du vil lave en decideret sub, er du nødt til at anvende elektronisk deling, så derfor løser problemet sig selv, da elektroniske delefiltre har diverse reguleringer.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det "smarteste" er vel helt klart et aktivt filter, så forstærkeren kun skal bruge "kræfter" på at forstærke de relevante freq. så skal det så forstås sådan at de fleste aktive delefiltre har "volume" kontrol indbygget ? Alternativt kunne man vel også lave et passivt filter, men hvordan kan man så styre volumen ???
Har du et link til et aktivt filter med volumen kontrol ??? Gerne selvbyg. 
|
| Til top |
|
| |