Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jbl TI3000 vs. TI5000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil gerne høre om der er nogen som har hørt lyd foreskellen mellem de 2 modeller?? Jeg har selv haft TI5000 så den kender jeg.

Vh. Jørgen

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har Ti-3000 og min kammerat har Ti-5000 - den største forskel er at Ti-3000 er lidt "hurtigere" i bassen og den skal ikke have nær så meget havre for at bestille noget i de lave frekvenser. Den er en smule mere dynamisk, so to speak!

Ellers minder resten meget om hinanden - lighederne er jo større end forskellene!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Kan tilslutte mig Ronin, jeg  vil nu også mene at TI3000 har en lidt mere luftig mellemtonegengivelse, samt at en TI 3000 nok er lidt nemmre at placere og få til at spille optimalt, TI 5000 er trods alt et stort lokum med 4 enheder, den kræver MEGET plads for at blive udnyttet optimalt.

Jeg har selv haft en ti-3000, købt i tidernes morgen i hi-fi klubben og klubmedarbejdernes egen farvotit var TI 3000.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg husker 5000'eren som meget farvet i mellemtonen, men 3000'eren bruger jo kun en mellemtone til hele det område. Måske er det derfor det går bedere.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med de to hojtalere er at 5000 krever vasentligt mere af forstarkeren end 3000 gor. Hvis man har den rigtige amp er 5000 pa ingen made mindre dynamisk eller langsommere end 3000. At nogen pastar at 5000 har en meget farvet mellemtone er simpelthend pga den er sver at trekke. Det er ogsa en uhensigtsmessig konstruktion den made de er lavet pa og den hoje mangde af feedback lige i det meget horbare omrade far de fleste amps til at sveje..og sa ham man "farvet" mellemtone. Det larte JBL sa ogsa af og har ikke gjort det siden.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

5000´eren er som sådan ikke sværere at trække - den 12" skal bare have nogle flere tæsk før den gider lave noget. Følsomheden på 3000 og 5000 er identisk, og målingerne på dem begge kunne godt snyde, for forskellen er minimal. 12" i L-100 som er 99% identisk med Ti-5000 har samme krav - den vil have tæsk!

I A/B-testen opfattede vi 5000´eren som værende en smule mere hidsig, om det så er pga. den ekstra mellemtone, vides ikke med bestemthed!

Men igen, kravene til placeringen spiller også ind og er vidt forskellig på dem og det påvirker jo også helheden.

Jeg kan dog ikke helt forstå hvad Hasselhof mener med at JBL lærte af noget og ikke har gjort det siden!?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Til Ronin :

5000 er svarer at trekke pga det hojere feedback niveau. Fordi folsomheden er den samme pa  forskellige hojtalere gor dem ikke lige lette at trekke. JBL har ikke lavet en ligende mellemtone konstruktion siden 5000,var det jeg mente.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Ok, så var det da egentlig dumt at jeg solgte mine 5000'nere . Idag har jeg rigelig effekt til dem. Dengang var det en NAD2200 effekt. Idag er det 2 stk. Nakamichi PA-7EII.

Jeg har ledet forgæves lige siden efter en højttaler der kan spille bas.

Hasselhof skrev:

Min erfaring med de to hojtalere er at 5000 krever vasentligt mere af forstarkeren end 3000 gor. Hvis man har den rigtige amp er 5000 pa ingen made mindre dynamisk eller langsommere end 3000. At nogen pastar at 5000 har en meget farvet mellemtone er simpelthend pga den er sver at trekke. Det er ogsa en uhensigtsmessig konstruktion den made de er lavet pa og den hoje mangde af feedback lige i det meget horbare omrade far de fleste amps til at sveje..og sa ham man "farvet" mellemtone. Det larte JBL sa ogsa af og har ikke gjort det siden.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

til jorgen:

Ja det vil jeg give dig ret i..en nad 2200 har ikke en chance pa 5000. Det svare til at prove at tvinge en puch maxi til at trekke et godstog

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

til jorgen :

Hvilken hojtaler har du idag?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Til Ronin :

5000 er svarer at trekke pga det hojere feedback niveau. Fordi folsomheden er den samme pa  forskellige hojtalere gor dem ikke lige lette at trekke. JBL har ikke lavet en ligende mellemtone konstruktion siden 5000,var det jeg mente.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med feedback-niveau, men det kan du sikkert forklare! Men jeg kan huske målingerne på begge højttalere og der var ikke de store forskelle.

Hvad mener du med lignende mellemtone-konstruktion? Fordi den har 2 stk. af 705G enhederne eller? For Ti10K benytter også to mellemtoner, omend ikke identiske, hvis det var det du mente!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Ok, så var det da egentlig dumt at jeg solgte mine 5000'nere . Idag har jeg rigelig effekt til dem. Dengang var det en NAD2200 effekt. Idag er det 2 stk. Nakamichi PA-7EII.

Jeg har ledet forgæves lige siden efter en højttaler der kan spille bas.

Ikke sikkert det var dumt, du havde jo nok dine grunde, men både Ti-3000 og Ti-5000 kan levere rigeligt med bass! Og du har rigeligt med tunge grejer til at levere den fornødne effekt!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

til ronin :

Hojtaler feedback er den strom hojtaleren sender tilbage til forstarkeren. Nar en spole bevager sig ind og ud af et magnetfelt dannes der strom (faradays induktions lov) Den strom der kommer "med signalet" tilbage skal sa handteres af forstarkeren.

Den made Jbl havde konstrueret mellemtonen pa 5000 gjorde at to identiske stor spole enheder arbejdede i det akkurart samme band det lavede en stor spike i negativt feedback der gav mange amps problemer. Jbls test udviklings amp Crown Delta omega 2000 var imun ovefor den type feedback, rent faktisk malte den pa feedbacken og kunne justere efter det. JBLs ingenorer pa den tid forstod ikke helt betydningen af dette. Og hojtaleren blev ikke designet med henblik pa kompensation for ringere amps. pa ti 10k gik de ikke pa kompromis med hojtaleren, men lavede en mere hensigtsmessig konstruktion. Sjovt nok er ti10k faktisk mere svar at trekke men problemet er nu stort set kun i bassen :)

Mit gat pa hvorfor Jorgen solgte sin 5000 var at det ikke lod godt og at han sa fejlagtigt (efter min mening) gav hojtaleren skylden.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Der blev altså ikke brugt en CROWN forstærker på 5000! der var div. H/K og en ML23,5. Og hvis der har været en pro forstærker på! var det en URIEI.

Du har helt ret i at impedans forløbet, og fasen ved brug af 2 basser i 10K kræver lidt mere saft og strøm. Til udvikling af 10K blev der brugt ML 333.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Til CPH-R

JBL Bruger mange forskellige amps til deres hojtaler udvikling men deres primare test amp til 5000 var Crown delta omega 2000. til ti 10k var det Crown Macro Reference. Hvis du er i tvivl om det, kan du jo sporge Greg Timbers eller Jerry Moro.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jamen ikke ved de 2 omtalte højttalere, som kommer fra Ringkøbing.Og  blev kørt som et Dansk projekt, og Gregg var ikke inde over dem.

Desuden har Harman i LA, en del forskællige forstærkere på div. rulle-vogne. Men i deres hi-fi højttaler rum, er den kraftigste forstærker også ML, men nede ved PRO er det en helt anden snak. Men Gregg arbejder ikke i pro. Faktisk laver han en del hjemme fra.

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

De omtalte hojtalere var en Joint venture mellem Harman consumer dk og JBl Northridge i ca. Transducer udviklingen skete i Northridge mens kabinetudviklingne var primart dansk. delefilteret blev der arbejdet frem og tilbage pa. til  ti10k blev diskanten delvist udviklet af harman France.

At harman onsker at fremstille ML som de definitive reference amps er der god grund til. ML bliver da ogsa brug flittigt af harman og som du siger er deres oficielle lytterum ogsa udstyret med dem. Men det er ikke de amps de bruger som udviklingsverktojer.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige at de 2 mellemtone enheder i TI5000 ikke arbejder i samme bånd. De har da hver deres arbejdsområde. Jeg var flere gange henne og lytte efter på mine.

Hasselhof skrev:

til ronin :

Hojtaler feedback er den strom hojtaleren sender tilbage til forstarkeren. Nar en spole bevager sig ind og ud af et magnetfelt dannes der strom (faradays induktions lov) Den strom der kommer "med signalet" tilbage skal sa handteres af forstarkeren.

Den made Jbl havde konstrueret mellemtonen pa 5000 gjorde at to identiske stor spole enheder arbejdede i det akkurart samme band det lavede en stor spike i negativt feedback der gav mange amps problemer. Jbls test udviklings amp Crown Delta omega 2000 var imun ovefor den type feedback, rent faktisk malte den pa feedbacken og kunne justere efter det. JBLs ingenorer pa den tid forstod ikke helt betydningen af dette. Og hojtaleren blev ikke designet med henblik pa kompensation for ringere amps. pa ti 10k gik de ikke pa kompromis med hojtaleren, men lavede en mere hensigtsmessig konstruktion. Sjovt nok er ti10k faktisk mere svar at trekke men problemet er nu stort set kun i bassen :)

Mit gat pa hvorfor Jorgen solgte sin 5000 var at det ikke lod godt og at han sa fejlagtigt (efter min mening) gav hojtaleren skylden.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Idag har jeg ikke nogle højttalere. Jeg har dog flyttet mine computerhøjttalere ind i stuen (et sæt Jbl 4410 studio monitor). Musik skal der jo til .

Hasselhof skrev:

til jorgen :

Hvilken hojtaler har du idag?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes