| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min stue har jeg en rumresonans ved 60-70 hz.
Denne gør lyden fra mit ellers meget vellydende anlæg lidt "gumpetung" når der spilles musik med bastryk i dette område.
Nu har jeg forhørt mig omkring løsninger og fået det råd (Audiovector-tekniker), at man kan sætte nogle kabinetter med store basenheder, kortsluttet i hjørnerne bag højtaleren. Dette skulle resultere i en ca 6db dæmpning af resonansfrekvensen.
Mit spørgsmål til forumet går på, erfaringer med at tune rummet på denne måde.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ta en klud og tør de 60-70 hz af cd´en Tæl 60-70 riller ud inde fra midten af skiven, der ligger de 60-70 hz. og tør så væk. Men husk kun at tørre 6 db væk. Det kan enten gøre ved at tørre hele vejen rundt og så fjerne lidt af det. eller fjerne det helt men så ca kun 10% af omkredsen. Såee...men øvelse gør mester..
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Japer,
Øhhhhh hva' ???????
Har du andet en bizarre komentarer at bidrage med?
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury,
Der er ingen tvivl om, at du kan lave nogle "sugekasser" sådan, som du beskriver det - men gider du have sådan nogle stående, for de bliver jo ret store? Og uden måleudstyr kan det godt blive lidt besværligt at få dem lavet i den rette størrelse, så de "suger" det rette sted.
Hvilke højttalere spiller du på?
Hvis der er tale om en 3-vejs konstruktionen, kunne du overveje at bi-ampe og give bassen en separat forstærker (f.eks. Hypex UCD moduler, som er til at betale). Du kan så styre frekvensgangen i bassen med en elektronisk equalizer som f.eks. Behringer DCX2496.
Det vil samtidig give dig en fantastisk velkontrolleret bas.
Det kræver lidt investering, og en forforstærkerudgang på din nuværende forstærker, men til gengæld får du langt bedre kontrol over din lyd.
Jeg har selv sådan en løsning, og har været med til at lave det hos en god bekendt også. Han havde en peak på 12-14 dB (betonresonans), som vi fjernede fuldstændigt med Behringer'en. Spørg mig lige, om han var glad __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA,
Tak for dit svar, din løsning har jeg såmænd også overvejet, men der er nogle begrændsninger i denne som jeg ikke ønsker at acceptere.
Mit setup er Martin Logan Monolith-III med elektronisk delefilter, som resulterer i 2 effektforstærkere en til panelet og en til bassen.
Mit problem med Behringer er lydkvaliteten som ikke vil passe særlig godt med mit udstyrs generelle kvalitet. Det delefilter jeg bruger på højtalerne er konstrueret af Krell-manden Dan engang i midtfirserne. Der er mulighed for at regulere på frekvenser fra 30-50 hz med +/- 4 db.
Dette er ikke nok og ej heller ved de rette frekvenser.
Delefilteret har i modsætning til almindelige elektroniske delefiltre også den opgave at det skal equalisere panelets akustiske kortslutning fra 500 hz og nedefter. Et setup med løse elektroniske delefiltre ville da indvolvere trevejsfiltre med tilhørende equaliser.
Dette setup ville kunne bringes til at spille lineært, men den mængde equelisering der skal til vil være ret stor, med de begrændsninger i fasefejl, dynamik ect, samt generel degradering af kvaliteten.
Min ide går mere på at acceptere nogle hjørnerør, hvor jeg kan montere "døde" 12 tommers basser i bund og top. Disse kan så forsynes med et forskudt låg og fungere som "dekorative" podier til feks planter der passende kan fungere som "difusere" for en del af panelets bagside.
Mit problem er om der findes nogle med konkrete tegninger og spec's. Det skal siges her at jeg ikke kan andet end kopiere og altså ikke konstruere. Men ideen er jo at lave et kabinet, åbent, med en tuning til egenresonans ve 66 hz og så lade denne æde det energioverskud der er i rummet, størst i hjørnerne.
Da enhederne skal kortsluttes vil det med min lille forståelse være den mekaniske komponent i enheden som er styrende for resonansen, eller hvad?
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til det vil jeg sige, at Behringer Ultradrive Pro DCX2496 er fremragende i bassen, hvis den bliver sat korrekt op (og det er faktisk ikke vanskeligt). Noget af det allerbedste og mest præcise bas, jeg har hørt, har været i et system, hvor en DCX2496 styrede bassen! Og der var tale om et decideret high-end system med bl.a. Accuphase og andet kræs ....
Mit bud til dit system ville være helt at omgå det eksisterende elektroniske delefilter til bassen og bruge Behringeren i stedet - så får du nærmest ubegrænsede reguleringsmuligheder.
Men - jeg kan da sagtens følge din idé om nogle rør i hjørnerne. Dog kan jeg være bekymret for, om de kan dæmpe nok, men du kender dit rum bedst selv
Mht til rørene, så mener jeg, at systemresonansen må skulle ligge der, hvor du har din peak, og systemresonansen for en "modsat" højttaler må ligesom på en almindelig dynamisk højttaler udgøres af en kombination af kabinettets og enhedens parametre. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA,
Tak igen, måske er det et forsøg værd, den koster jo stort set heller ikke mere end en pose kartofler .
Jeg kan se "Åge" har den og så må man jo se om de har returret på tingene.
Hvis det er lykken kunne det jo være fedt, men ikke engang Tact 2.2 kunne lade musikken slippe igennem, den gjorde tingene lidt for kliniske, men nu ser vi.
Tak igen, hvis det ike virker godt nok må jeg jo prøve den elektromekaniske model.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Hej Japer,
Øhhhhh hva' ???????
Har du andet en bizarre komentarer at bidrage med?
|
|
|
Jeg vil gerne undskylde min barnlige og egoistiske opførsel.
Jeg vil se om jeg i fremtiden kan styre mig. Specielt i denne tråd. Jeg klapper lige af mig selv, fordi det er altid flot når man kan erkende sine fejl.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Hej AKSA,
Tak igen, måske er det et forsøg værd, den koster jo stort set heller ikke mere end en pose kartofler .
Jeg kan se "Åge" har den og så må man jo se om de har returret på tingene.
Hvis det er lykken kunne det jo være fedt, men ikke engang Tact 2.2 kunne lade musikken slippe igennem, den gjorde tingene lidt for kliniske, men nu ser vi.
Tak igen, hvis det ike virker godt nok må jeg jo prøve den elektromekaniske model.
mvh. Asger |
|
|
Det rigtigt fine ved Behringeren er jo, at den koster ganske lidt - og skulle du ikke synes om løsningen, tror jeg ikke, at det vil være svært at afsætte den igen. Det ene problem med Tact er, at den påvirker hele toneområdet (selv om man sikkert kunne sætte den op til kun at "køre" bassen) - det andet problem er prisen!!!
Det skal dog siges, at uanset hvilken løsning, du vælger, så får du brug for en eller anden form for måleudstyr - det er umuligt at rode med akustiktilpasning uden dette. Måske har du allerede noget, men ellers kan det gøres ganske billigt. Jeg har f.eks. en fremragende lille måler fra www.hifish.de. Den kan kobles til en PC, og man kan få de fineste målekurver ud __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Khanate Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle kirker har man benyttet helmholzresonatorer innstøp i veggene. Resonatorene var bygd som en leirkrukke tilpasset (forholdet mellom volum og halsens volum) rommets egenresonans. Den ene resonansen utfaset den andre. Desverre fungerer ikke en kasse med tomme ølflasker i hvert hjørne av rommet, med mindre rommet er veldig lite. Om det finnes lettvegger av tre (tre reisverk + spon/gips/panel), kunne jo tomrommet i lettvegen tilpasses med en egnet bassrefleksport. I lydstudioer og konsertsaler benyttes ofte mange små hull eller slisser i stedet for en port. Så tar det heller ikke plass. Hvordan det hele skal dimensjoneres/beregnes vet jeg ikke. Men den som leter finner  En annen løsning kunne være en aktiv dempning. Michael Madsen har en artikkel om dette i High Fidelity nr1|2003. Her beskrives et gammelt Nelson Pass system hvor noen basshøyttalere i samarbeid med en målemikrofon og noe elektronikk søker å eliminere trykkendringer i lavfrekvensområdet. Hr Madsen oppfordret diy folket til å utvikle egne løsninger. Sitat:"med den nu tillgængelige elektronik som de nye generasjoner av små og billige "digitale" forstærkere og vore dages fremragende basenheder med stor linearitet er det nu nemmere og billigere end nogensinde at utvikle en ny generation af kompakte, effektive aktive trykabsorbenter", sitat slutt. Til sist, jeg leste et eller annet sted om noen trykkabsorberende plater beregnet på å dempe rumresonanser. Jeg tror de var lager med tett overflate og en skumabsorbent (åpen sellestruktur) på innsiden. Husker dessverre ikke hvor jeg leste om dette. Fordelen med disse løsningene fremfor bruk av equalizer er vel opplagt: bedre transientrespons. Khanate
__________________ QUAD ESL63 - Got four of it!
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også et elevtronisk filter til mit bassystem og KUN til bassen. Jeg havde også nogle peaks som ikke var så heldige. Disse forsvant efter filteret kom på.
Jeg bruger en ALTOdrive 2 vejs electronisk filter og HURRA for den opfindelse, så jeg er også en glad mand.....
Du kan læse mere om det i min tråd fra side 43. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tipsene drenge .
Initielt var jeg mest til den akustiske regulering a la det som HelmHolz kan resultere i. Grunden er at det er bedre at tage den overskydende energi ud af rummet end at equalisere sig ud af problemet.
Mit første skridt vil være at foretage nogle målinger af responsen.
Første forsøg vil være at anvende mit Infinity RABOS målesystem. Dette måler i ret små frekvensspring og vil kunne give en brugbar kurve. Hvis peaken er på mindre end 12 db. vil jeg forsøge med en prøveopstilling med et par kortsluttede gamle højtalere i hjørnerne som tillempede absorbenter.
Ellers vil jeg prøve at koble en digital equaliser som feks. Behringer 8024, eller alternativt det digitale delefilter som tidligere er nævnt.
AltoDrive 2.3 ved jeg ikke om jeg kan få fingre i i DK?
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Tak for tipsene drenge .
Initielt var jeg mest til den akustiske regulering a la det som HelmHolz kan resultere i. Grunden er at det er bedre at tage den overskydende energi ud af rummet end at equalisere sig ud af problemet.
Mit første skridt vil være at foretage nogle målinger af responsen.
Første forsøg vil være at anvende mit Infinity RABOS målesystem. Dette måler i ret små frekvensspring og vil kunne give en brugbar kurve. Hvis peaken er på mindre end 12 db. vil jeg forsøge med en prøveopstilling med et par kortsluttede gamle højtalere i hjørnerne som tillempede absorbenter.
Ellers vil jeg prøve at koble en digital equaliser som feks. Behringer 8024, eller alternativt det digitale delefilter som tidligere er nævnt.
AltoDrive 2.3 ved jeg ikke om jeg kan få fingre i i DK?
mvh. Asger
|
|
|
AltoDrive kan købes i Køge musik center i Køge. Pris ca. 3.200 for to vejs og ca. 4K for tre vejs. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Erik K Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 29 Januar 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury
Et link som måske er noget for dig?
www.tubetrap.com
Mvh Erik K. __________________ EKH
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå så fik jeg målt på min totale respons i lyttepositionen.
3 problemområder.
1: +16 db 30 hz.
2: +8 db 58 hz.
3: -8 db 70-80
Løsning er foreløbig at låne DBX Drive Rack 222. Denne har tilstrækkeligt med parametriske muligheder til at fjerne hovedproblemerne.
Har lovning på at låne denne allerede til denne wekend.
|
| Til top |
|
| |