Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz SR 4600 og AR Ear 202? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej jeg overvejer denne kombination. Er der nogle der har erfaringer med at bruge pre delen i en SS receiver? Er den god nok?
Eller skal jeg evt. lede efter en brugt Cayin 252B som skal trække fronterne?
Jeg overvejer nemlig at sælge min Denon PMA 1500R også kører Marantzen og Ear 202.
Resten af setuppet er Denon DVD 2200 ( skal udskiftes ...måske med Classic No.1b ) og DLS R 55.
Hvad siger i?
Har Denonen en meget bedre Pre del?
Eller skal jeg overveje en bedre Marantz f.esk. 5600 for at få en bedre Pre del?

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hmmm, om Denon'en har en bedre pre-del end Marantz'en er nok umiddelbart tvivlsomt ( - har dog ikke hørt den ) - men mener heller ikke at Marantz'en er "noget at skrive hjem om" .

Vil ingenlunde sige at Marantz'en ikke spiller OK - men så heller ikke mere.

'Havde netop SR 5600 hjemme som var påtænkt at skulle afløse min gamle - unævnelige model -Sony SS receiver som jeg også alene bruger som pre. Men ak, min 6 år gl. SONY lød faktisk bedre end Marantz'en - især basområdet var klart bedre defineret på Sony'en.

'Skal ikke lægge skjul på at jeg blev noget skuffet over SR 5600 - som tilmed skulle være den "audiofile" (forbedret ) udgave af SR 4600........?........

Hvis jeg var dig ville jeg overveje noget Yamaha............................................

mvh

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at marantzen vil være et skridt ned af trappen. pma 1500'eren er en rigtig fornuftig stereo forstærker. jeg har selv spillet med sådan en på et tidspunkt og jeg var meget tilfreds.

Nicolai

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

også selvom jeg smider en Ear 202 på Marantzen?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Der må da være andre som har prøvet en kombination af en SS Receiver og en power til front?

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

- at du smider en eff. forstærker bagefter, gør jo ingen forskel f.s.v. angår pre-delen.......

Og ja, du kan være sikker på at der er mange som laver det "nummer" du selv er i færd med - mig selv inklusiv. 'Bruger pt. en "halvkraftig" HK Signature eff.forstæker på 2x200W ( - op til 130 ampere)...og det virker !

mvh

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv været den tur igennem med en SR-4200, som jo er en af forfædrene til den du nævner. Jeg nåede at bruge dem sammen med 3 forskellige 2-kanals effektforstærkere og så trak den selv center og surround.

Om den gør det godt nok som pre afhænger jo af hvor kritisk du er. Set i forhold til prisen synes jeg de billigere Marantz gør det rigtig godt, har dog ikke haft mulighed for at sammenligne den med f.eks. Yamaha, men jeg havde en Sony STR DB-940 QS før og syntes Marantzen var bedre i stereo. Smag og behag.

Du skal huske på, at når du bruger en surroundreceiver som pre til stereolytning så vil det altid være et kompromis. Du kan få klart bedre stereolyd til de samme penge, hvis du køber stereo komponenter, de er så bare ikke nær så sjove når man ser film.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MichaelWB]

Jeg har selv været den tur igennem med en SR-4200, som jo er en af forfædrene til den du nævner. Jeg nåede at bruge dem sammen med 3 forskellige 2-kanals effektforstærkere og så trak den selv center og surround.

Om den gør det godt nok som pre afhænger jo af hvor kritisk du er. Set i forhold til prisen synes jeg de billigere Marantz gør det rigtig godt, har dog ikke haft mulighed for at sammenligne den med f.eks. Yamaha, men jeg havde en Sony STR DB-940 QS før og syntes Marantzen var bedre i stereo. Smag og behag.

....utroligt spændende at læse...........for jeg har netop Sony receiveren som kom før 940...og det er altså uomtvisteligt at ISÆR bassen blev bedre og mere artikuleret gengivet af Sony'en end Marantz'en. Men måske Marantz er røget i samme grøft som mange andre producenter; at deres bedste produkter var de gamle modeller...?....

mvh

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
[QUOTE=MichaelWB]

....utroligt spændende at læse...........for jeg har netop Sony receiveren som kom før 940...og det er altså uomtvisteligt at ISÆR bassen blev bedre og mere artikuleret gengivet af Sony'en end Marantz'en. Men måske Marantz er røget i samme grøft som mange andre producenter; at deres bedste produkter var de gamle modeller...?....

mvh

Nu er det et år siden jeg skildte mig af med Marantzen og ca 3,5 år siden jeg skilte mig af med Sony'en. Så måske skulle jeg udbygge min forklaring lidt

For det første blev Sony'en aldrig brugt som pre, kun med sin egen forstærker, hvor Marantzen en stor del af tiden blev brugt sammen med en to-kanals effekt (forst en Denon POA-2200, så en Musical Fidelity P270 og til sidst Parasound HCA-2200II) mine højttalere i hele perioden var Dali Suite 3.5

Sony'en synes jeg havde en tendens til at være meget lys i lyden, men den lød bestemt ikke dårligt. Marantzen var lidt varmere og fyldigere i lyden. Den lyd passede helt sikkert bedre til min smag på det tidspunkt.
Du kan sagtens have ret i, at Sony'en er lidt mere detaljeret i bassen, det kan jeg simpelthen ikke huske!

Det var forøvrigt heller ikke formålet med mit indlæg, at sige at Marantzen nødvendigvis er bedre, men bare at gøre opmærsom på en alternativ oplevelse.

Jeg er bestemt ikke bleg for at anbefale 940QS specielt ikke hvis det er nogen der prioritere surround højt, det synes jeg nemlig den var rigtig god til. Også bedre end SR-4200 der var en nyere, men billigere model.

Jeg tror faktisk at 940QS eller måske endnu bedre 50ES kombineret med en god 5-kanals effekt er en god og forholdsvis billig måde at få rigtig god surround, hvis man kan undvære 6.1 PLII osv.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Michael; jeg opfattede egentlig heller ikke at du plæderede for Marantz'en. Jeg tænkte blot at det da på sin vis er fint at andre har/havde den stik modsatte opfattelse af forskellene ml. netop ældre "bedagede" Sony receivere, og så Marantz ditto.

Og jeg skal måske også tilsvarende uddybe mine "lytte-kriterier", da jeg faktisk aldrig gjorde brug at hverken Sony'ens el. Marantz'ens forstærkere, men alene deres pre-del, da jeg havde en eff. forstærker spændt efter dem. Men jeg kunne godt forestille mig at Marantz'en ville være bedre som surroundFORSTÆRKER, end Sony'en

- og må jeg helt off-track lige knytte en kommentar til dine valg af effektforstærkere; jeg kender så ganske udemærket Denon POA 2200, og med al respekt for den, så tror ( VED ! ) jeg at den ikke kan gengive bas særlige korrekt/nuanceret - måske netop denne forstærker har lagt et slør henover lydgengivelsen fra Sony'en...?....

mvh

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- at du smider en eff. forstærker bagefter, gør jo ingen forskel f.s.v. angår pre-delen.......

Og ja, du kan være sikker på at der er mange som laver det "nummer" du selv er i færd med - mig selv inklusiv. 'Bruger pt. en "halvkraftig" HK Signature eff.forstæker på 2x200W ( - op til 130 ampere)...og det virker !

mvh

Jesper, hvad mener du helt precis med at det ingen forskel gør...
Pre må da også farve lyden en del. Eller hvad?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Michael; jeg opfattede egentlig heller ikke at du plæderede for Marantz'en. Jeg tænkte blot at det da på sin vis er fint at andre har/havde den stik modsatte opfattelse af forskellene ml. netop ældre "bedagede" Sony receivere, og så Marantz ditto.

Og jeg skal måske også tilsvarende uddybe mine "lytte-kriterier", da jeg faktisk aldrig gjorde brug at hverken Sony'ens el. Marantz'ens forstærkere, men alene deres pre-del, da jeg havde en eff. forstærker spændt efter dem. Men jeg kunne godt forestille mig at Marantz'en ville være bedre som surroundFORSTÆRKER, end Sony'en

- og må jeg helt off-track lige knytte en kommentar til dine valg af effektforstærkere; jeg kender så ganske udemærket Denon POA 2200, og med al respekt for den, så tror ( VED ! ) jeg at den ikke kan gengive bas særlige korrekt/nuanceret - måske netop denne forstærker har lagt et slør henover lydgengivelsen fra Sony'en...?....

mvh

Næe for Denon'en blev først brugt med Marantzen

Sony'en kørte kun som ren receiver, så jeg kan desværre ikke helt vurdere hvordan de to klarer sig som stereo-pre i forhold til hinanden.

Jeg vil slet ikke udelukke at Sony'en har en lidt mere korrekt lyd, dog med en klar tendens til det lyse, i det mindste når man bruger den egen forstærker. Marantzen havde en lidt mere "gang i den lyd" som fungerer rigtig godt til pop og rock.

Den Musical Fidelity P270 jeg havde, var sammen med Marantzen og Dalierne, meget varm i lyden og helt klart med en buldrende tendens. Høj partyfaktor og helt suverænt til filmlyd, men jeg kunne faktisk sagtens forstille mig, at den havde fungeret bedre sammen med Sony'en.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jesper Andersen skrev:

mvh

Jesper, hvad mener du helt precis med at det ingen forskel gør...
Pre må da også farve lyden en del. Eller hvad?

Pre'en har en stor indflydelse på lyden, men pre'en er jo den samme lige meget om du benytter de indbyggede forstærkere eller eksterne.

Effekten "farver" selvfølgelig også lyden. Som sagt prøvede jeg med 3 forskellige effelter med 3 meget forskellige resultater.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

OK, men tror i jeg vil få bedre lyd end med min nuværende Denon som effekt?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke nok til Ear til at vurdere hvordan de lyder i forhold til Denon, så der bliver jeg dig svar skyldig.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

- NEJ !

Selvom at eAR 202 er den mindste ICE forstærker, er jeg SIKKER på at den er (meget ) mere kraftfuld og mere vellydende end din Denon.

Men du rammer surrond OG stereo-problematikken ganske fint, for det kan være temmelig problematisk at finde grej som - til menneske penge - kan gengive BÅDE fin "snurrerundt-lyd" SAMT spille hæderligt stereo. Men jeg finder at et godt kompromis netop er at købe en "fornuftig" SS receiver, og så koble en "rigtig" forstærker på som kan trække fronterne samt spille godt v. stereobrug. Om receiveren så har 6.1, extended dit og dat, 2154 forskellige surround mode, er i mine øjne ligegyldigt ( blot den har DTS )

mvh

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- NEJ !

Selvom at eAR 202 er den mindste ICE forstærker, er jeg SIKKER på at den er (meget ) mere kraftfuld og mere vellydende end din Denon.

Men du rammer surrond OG stereo-problematikken ganske fint, for det kan være temmelig problematisk at finde grej som - til menneske penge - kan gengive BÅDE fin "snurrerundt-lyd" SAMT spille hæderligt stereo. Men jeg finder at et godt kompromis netop er at købe en "fornuftig" SS receiver, og så koble en "rigtig" forstærker på som kan trække fronterne samt spille godt v. stereobrug. Om receiveren så har 6.1, extended dit og dat, 2154 forskellige surround mode, er i mine øjne ligegyldigt ( blot den har DTS )

Helt enig

En anden mulighed, som jeg selv endte med, efter at have været igennem ovenstående, er at finde en ældre surround pre/pro, som de jo nogle gange kaldes, og så kombinere den med en god 5-kanals effekt eller en 2 og en 3 eller hvordan man nu vælger at gøre det.

Min processor har kun DPL, DD 5.1 og DTS 5.1 and thats it!
Men den er klart bedre i stereo end nogen af de receivere jeg har haft, og jeg tror i det hele taget det bliver svært at finde receivere til under 10K der kommer i nærheden af den i stereo.

Der er desuden den fordel, at effektforstærkerne er klart bedre end hvad du finder i stort set alle integrerede løsninger.

Når man ser på receivere i 4-5K klassen, så får man faktisk en rimelig avanceret surroundprocessor, der er hele prisen værd. At der så er indbygget en effekt del og en tuner, er nærmest en bonus, men kvaliteten er så også derefter.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- NEJ !

mvh

Jesper du skriver nej...men du mener vel at Ja jeg vil få bedre lyd? Det er ihvertfald det du skriver...tror jeg da.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

hæhæhæ, kan godt se at mit meget korte "nej" kan misforståes - men jeg mener NEJ til at du IKKE vil få bedre lyd ved at bruge din Denon som effekt i stedet for at bruge eAR 202 som effektforstærker.

Altså; brug (køb) eAR 202

mvh

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tak, det tænkte jeg nok. Det tror jeg da jeg vil prøve så..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes