Forfatter |
|
KennethB Forum Bruger
Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget en del på nogle af de højttalere som nogle af jer har lavet, og må sige at jeg er inponeret
Derfor vil jeg også gerne selv prøve at lave nogle højttalere, men mest for sjov, og for at lave kabinetterne
Så vil lige høre om ikke det er muligt at købe et sæt Dali 505/104 og pille delfilter og enheder ud, og bygge et nyt kabinet, med de samme indre mål?
Jeg syntes ofte at det er de dyre højttalere, som SA og Audiovector, der er pænest, men de koster jo en del mere __________________ Mvh KennethB
Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det koster hurtigt et par tusinde bare i materialer at bygge et sæt kabinetter, derfor synes jeg pengene (til Dali 505+2000 kr) ville være give bedre ud til f.eks. et sæt SA. De er ikke ret dyre brugt
Men for at svare på spørgsmålet. Jo det an du godt, men forvent ikke det kommer til at lyde bedre. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger
Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par tusind at bygge et sæt kabinetter??
Ja måske hvis man går til en snedker for at lave dem.
Hvis du har værktøjet der skal bruges, så kan man købe en hel plade MDF i 20-25 mm til højst 300 kr.
Så skal du bruge lidt dæmpe materiale, det kan vel købes for et par hundrede. Delefilter mm tager du fra Dali'en, så det koster jo ikke noget. Derudover går der jo lidt til finish, hvad enten det er finer eller maling.
Som Frede siger, så kan det jo sagtens lade sig gøre, men hvorfor ikke købe et kit i stedet? Så får du måske også bedre lyd end fra Dali'erne.
Men pøj pøj med projektet, og velkommen i klubben.
/hansson
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF (2 plader skal der da til), finer, skruer, maling, lak, sandpapir, klinger, isolering, terminaler, lim,..
Det render op... og mangler man så en overfræser eller en hulbor for at komme helt i mål er de 2000,- hurtigt brugt.
Jeg har prøvet og for mit vedkommende rakte de første 2000,- ingen steder __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
McAllan Forum Bruger
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det sådan man skal regne, så kan man jo lige så godt lade være med at starte på selvbyg.
Eller i det hele taget købe en brødkniv. Man kan jo bare få sit brød
skåret ud hos bageren og en god brødkniv koster jo trods alt også en
del + man slipper for risikoen for at skære sig selv.
Men når det er sagt, har man værktøjet og kan få en del træ billigt
eller endog gratis, så er der da ingen ko på isen! Man kan jo også se
det som et projekt. Man skal blive god. Måske bliver det første sæt
kabinetter ikke så pæne, men nr. 2 og alt muligt efterfølgende er
næsten med garanti dømt til at blive godt
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
Til top |
|
|
KennethB Forum Bruger
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror min far kan låne det meste af værktøjet på sit arbejde... Så må lige overveje det Men bliver i hvert fald først om en måneds tid __________________ Mvh KennethB
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger
|
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting er lyden der kommer ud af højtaleren når den er færdig. Men den anden side er jo selve byggeriet. Det er da mindst ligeså sjovt. Man får da klart det bedste resultat hvis man virkelig går og hygger sig når man er igang.
Jo det er da klart at spartling er røv sygt, men det er jo rart at umagen belønner sig.
Og Frede, det regnestykke jeg stillede op, var faktisk med det forbehold at han havde værktøjet. Også er jeg jo tilhænger af kabinetter uden skruer. Pånæ monteringskruer, men dem skulle der jo gerne sidde nogen af i den donations-Dali, og det samme med terminalen, og måske kan han også genbruge den interne kabelføring og dæmpemateriale.
Men du (Frede) har da ret i det kan løbe lidt op. Meen typisk er det fordi man ikke altid kan købe i så små mængder man gerne vil. Men så har man lidt stumper til næste projekt. Hvis man skal ud og købe overfræser og den slags, så er det jo nok ikke sådan så den bliver smidt ud bagefter.
Du (Kenneth) skal bygge de højtalere hvis du har lyst. Det gode ved DIY er at man kan holde økonomi-pauser. Man skal jo ikke købe det hele på én gang. Ofte bliver man klogere hen ad vejen, og så får man bedre ideer end dem man startede med.
/hansson
|
Til top |
|
|
KennethB Forum Bruger
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg ikke bruger skruer hvordan samler jeg så pladerne? Med lim eller hva'? __________________ Mvh KennethB
|
Til top |
|
|
popeye_2k Forum Bruger
Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Kanon spændende ide med og bygge et sæt 104 om, især når jeg har et sæt stående
Fik faktisk helt lyst til og prøve, har hørt at der er lidt og hente i delefiltret på 104, komponenterne er vidst ikke de bedste.
Tror jeg vil igang også
Mvh Søren __________________ Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv
Mit Setup
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethB skrev:
Hvis jeg ikke bruger skruer hvordan samler jeg så pladerne? Med lim eller hva'? |
|
|
Hvid trælim og skruetvinger. Det holder ligesågodt, og det sparer dig for en masse spartlearbejde. /hansson
|
Til top |
|
|
KennethB Forum Bruger
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Tak for hjælpen Fedt at man kan få så meget hjælp så hurtigt __________________ Mvh KennethB
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder som et fedt projekt, er det også noget man kan gøre på nogle gamle eltax der skal ud? . selvfølgelig kan man det, men er der noget at hente der?
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger
|
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethB skrev:
Okay... Tak for hjælpen Fedt at man kan få så meget hjælp så hurtigt |
|
|
Hjælpen er jo ikke gratis. Det koster billeder. Det skulle faktisk med i budget beregningen, indkøb af digitalkamera Der er folk der også bruger skruer, men hvis man limer en side ad gangen, og lader skruetvingerne side længe nok, så holder det fint. Skruerne gør at man kan samle lidt hurtigere, fordi skruerne typisk kan erstatte skrutvingerne. /hansson
|
Til top |
|
|