Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital overstyring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jeg læste i det nye High Fidelity at mange nye udgivelser er optaget med digital overstyring.

Der stod ikke præcis hvad det er. Jeg går ud fra at signalet er "klippet" så flere sampling i træk når makimum output fra D/A konverteren. Er det sådan det skal forståes ?

Det er utroligt at de ikke engang har styr på signalet når det er digitaliseret.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt, digital klipning er, når loftet rammes. I princippet kan loftet akkurat rammes med en enkelt sample, uden at der er klipning, men ville niveauet gerne have været højere, skulle lydteknikeren have en ordentlig omgang.

Prøv f.eks. at se på et par numre i CoolEdit. Eksempelvis er Metallicas M&S et glimrende skrækeksempel på inkompetente teknikere. Musikken kan diskuteres, men der er unægtelig en forklaring på den særdeles hårde og øretrættende lyd!

Analyserer man en masse cd indspilninger finder man desværre også, at en hel del slet ikke udnytter de 16 bit opløsning. Enten er slutniveauet for lavt, eller som oftest, niveauet har været for lavt andre steder i kæden, er skruet op til sidst med det resultat, at den effektive opløsning slet ikke er 16 bit. 24 bit til f.eks. optagelse og redigering må være et absolut must, men opløsningen i slutproduktet behøver ikke at være mere end 16 bit. De fleste af den holdning, at 24 bit er absolut nødvendigt hele vejen igennem, mangler at forholde sig til den sandhed, at 16-bit mediet har et langt større potentiale end det, det sædvanligvis udnyttes til.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2003 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt chockeret over at man også kan være ude for at opløsningen bliver begrænset under en optagelse. 

At misbruge materialet på den måde. Man skulle tro at der ikke stod profesionelle lydteknikere bag disse optagelser.

De skulle skamme sig.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg smækkede lige Eminem på "anlægget" derhjemme.

Øv hvor en skuffelse. CD'en var: the Marshall Matters LP.

Basgangene på numrene forvrængede ganske tydeligt, jeg var faktisk bange for at det var mine enheder som havde svært ved at klare mosten..

Men da jeg spiller musikken fra PC'en ville jeg da lige undersøge om der var tale om digital overstyring... desværre ja .

Måske er det lavet for at give en lyd som ligner ghettoblasteren, ellers kan jeg ikke se andet end at der bare er tale om sjusk under optagelserne.

Jeg har hørt Cd'en flere gange ude i bilen hvor jeg ikke har bemærket dette, men forvrængningen er så generende på anlægget derhjemme at man mister lysten til at høre musikken.. Jeg tror selv en Densen forstærker ikke kunne rette op på dette.

Man burde kunne gå ned og bede om at få sine penge tilbage, fordi varen nærmest er defekt...

Det skal siges at mit anlæg er i en sølle forfatning: jeg spiller gennem PC med ekstern konverter, og ind i en gammel Sudgen forstærker..(det bliver forhåbentligt snart bedre).

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Lisa Ekdahl, den med Vem vet lider også af Fæl overstyring.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Lisa Ekdahl, den med Vem vet lider også af Fæl overstyring.

åh nej.. jeg troede at "sygdommen" var begrænset til heavy og hip hop genren.

Måske skulle der laves en liste med kraftigt overstyrede plader, så man kan forberedes på forskrækkelsen når man smider dem på anlægget .

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Lyder som en god ide. Jeg gider slet ikke sætte CD'en på, da man konstant bliver mindet om overstyringen. Et decideret fejlkøb.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Lyder som en god ide. Jeg gider slet ikke sætte CD'en på, da man konstant bliver mindet om overstyringen. Et decideret fejlkøb.

Ja.. der må være mange flere af slagsen.

Eminem, bliver også liggende i bilen.. Heldigvis fik jeg den som gave. Så jeg føler mig ikke helt snydt, hvilket jeg ville have gjort hvis jeg selv havde købt CD'en..(jeg havde nok også købt en anden CD) 

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Problemet skyldes ikke lydteknikkerne. Hvis man ser på andre fora for netop lydteknikere og mastering folk, stritter de lige så meget i mod denne trend som de kvalitets bevidste forbrugere. Det skyldes for det meste selve kunstnerne og "producerne" der har den teori om at jo højere des bedre. På samme måde som reklamer i tv og radio.

Ikke nok med at selve det digitale signal er klippet, så har undersøgelser også vist at signalet efter DAC'en overskrider 0dB full scale. Og mange cd afspillere slet ikke er designet til output spændinger over +dBFS, og forvrænger yderligere.

Lars

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

Problemet skyldes ikke lydteknikkerne. Hvis man ser på andre fora for netop lydteknikere og mastering folk, stritter de lige så meget i mod denne trend som de kvalitets bevidste forbrugere. Det skyldes for det meste selve kunstnerne og "producerne" der har den teori om at jo højere des bedre. På samme måde som reklamer i tv og radio.

Ikke nok med at selve det digitale signal er klippet, så har undersøgelser også vist at signalet efter DAC'en overskrider 0dB full scale. Og mange cd afspillere slet ikke er designet til output spændinger over +dBFS, og forvrænger yderligere.

Lars

Det er simpelt hen for ringe at vi forbrugere skal finde os
i dette vanvid. Man bør oprette en protesthjemmeside, hvor man kan bombadere diverse pladeselskaber med
mails, om at VI VIL HAVE KVALITETSINDSPILNINGER.
VI VIL HAVE DYNAMIK. VI VIL HAVE COMPRESSORERNE
UD AF STUDIERNE. VI VIL HAVE MUSIK!!!
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Kompressorne slipper du sgu ikke for ( det ville heller ikke lyde rart)

...men hvis de bare kunne holde sig indenfor 'range' så ville det være lækkert. 

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes