| Forfatter |
|
Opturskakao Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen!!
Nu har jeg lavet de første DIY signalkabler, og har fået mod på et lidt større projekt.
Jeg har tænkt mig at lave helt fra bunden. Jeg havde tænkt mig at købe noget sølvtråd til lederen.
mit spørgsmål er så, er der noget specielt jeg skal gå efter? Eller er det bedre end kobber/forsølvet kobber når bare det er sølv..?
Jeg havde bl.a. kig på en forgyldt sølvtråd, ville det kunne bruges?
Håber på lidt feedback på området, samt andre gode tips til hvordan jeg skal gøre ud over lederen.
/Opturskakao __________________ Denon AVR-1706
Denon DVD-1920
NEC HT410 - 90"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der, og velkomme til !
Kobber og sølv i signalkabler lyder ikke godt efter min mening, det skal være ver for sig, jeg har god arfaring med sølv tråd 0,56mm lakisoleret fra Audio Note, men med Denon anlæg vil jeg nok holde mig til kobber kabler, du kan prøve at skaffe kobber tråd 0,50mm lakisoleret og sno dem læt sammen og det kan gøres for få kroner med gode stik.
|
| Til top |
|
| |
Opturskakao Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
men med Denon anlæg vil jeg nok holde mig til kobber kabler
|
|
|
Hvorfor skal jeg holde mig til kobberkabel når det er Denon anlæg? __________________ Denon AVR-1706
Denon DVD-1920
NEC HT410 - 90"
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sølv-kabler kan have tendens til at være lidt for rene og lyse i det...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opturskakao skrev:
nhj4 skrev:
|
men med Denon anlæg vil jeg nok holde mig til kobber kabler
|
|
|
Hvorfor skal jeg holde mig til kobberkabel når det er Denon anlæg? Fordig du kan få en lys lyd da sølv har denne gode eneskab at afsløre din diskant vor lys den er og du vil føle at der er mindre bas, sølv bruger man vis en anlæg kan bære det og det er ikke alle der kan det, men du kan da prøve og se om det passer godt sammen. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
| sølv-kabler kan have tendens til at være lidt for rene og lyse i det... Sølv afsløre bare mange ting i sit setup, derfor er det altid godt at starte fra Cd´en dernæst for og efektforstærkeren vis man har det. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil lave et billigt og godt DIY signalkabel, skal du tage noget lakeret kobbertråd i 0,2 mm's tykkelse. Du tager 6 tråde og snor disse parvis, så du får 3 par, her efter fletter du disse 3 par, sørg for snoningen og fletningen er tilpas stram. Så bruger du den ene i hvert par til minus og den anden i hvert par til plus. Her efter samler du minusserne og plusserne, og lodder disse på et phono stik. Dette gentager du så for den anden kanal.
Dette giver et rigtigt godt DIY signal kabel, til en utrolig lav pris. (Hmmmm, det burde jeg i grunden ikke røbe)
mvh.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Hvis du vil lave et billigt og godt DIY signalkabel, skal du tage noget lakeret kobbertråd i 0,2 mm's tykkelse. Du tager 6 tråde og snor disse parvis, så du får 3 par, her efter fletter du disse 3 par, sørg for snoningen og fletningen er tilpas stram. Så bruger du den ene i hvert par til minus og den anden i hvert par til plus. Her efter samler du minusserne og plusserne, og lodder disse på et phono stik. Dette gentager du så for den anden kanal.
Dette giver et rigtigt godt DIY signal kabel, til en utrolig lav pris. (Hmmmm, det burde jeg i grunden ikke røbe) Jeg vil nu vælge en tråd på 0,5mm da 3 tråde kan have forskælog modstand det har man ikke med en tråd, har også prøvet disse forskælige ting men fant at en tråd var best, jeg siger bar prøv selv det er det man lære af 
mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man kan lære meget af at prøve selv, men i mine ører lyder flere tynde enkelt ledere bedst, da de har en mere homogen lyd, end en enkelt tyk leder. Man skal bare sørge for at lederne er mekanisk stabile, og snoede så indstrålingen bliver minimal.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Opturskakao Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de mange input.
Men jeg må indrømme at jeg ikke har forstået det hele. Jeg forstår godt det med at sølvet "afslører".
Men Gorm, det der med plus minus og derefter samle. Der er jeg ikke helt med.. (jeg er ikke så klog på det område) Men lodde - det kan jeg 
Kan du give mig en mere detaljeret forklaring, selvom du nu ikke burde afsløre hemmeligheden? __________________ Denon AVR-1706
Denon DVD-1920
NEC HT410 - 90"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Det er da nemt nok, man tager en bred rød og sort tus og lige farver de tøne tråde så kan man se vad der er leder ( rød ) stel (sort ) når man har flættet dem så finder man 3 røde og loder dem sammen og 3 sorte og loder dem sammen og loder dem på de stek man vil bruge 
|
| Til top |
|
| |
Opturskakao Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh...
Jeg troede at stel og leder skulle være adskilt hele vejen igennem signalet, men det skal det ikke - eller har jeg misforstået? __________________ Denon AVR-1706
Denon DVD-1920
NEC HT410 - 90"
|
| Til top |
|
| |
Opturskakao Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
glemte lige den med lakken....
Er der et sted på nettet i an anbefale at købe de forskellige tråde? __________________ Denon AVR-1706
Denon DVD-1920
NEC HT410 - 90"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opturskakao skrev:
|
Ahhh...
Jeg troede at stel og leder skulle være adskilt hele vejen igennem signalet, men det skal det ikke - eller har jeg misforstået? Det beste er at prøve sig fram, det er dine øre der skal høre på disse kabler. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
HelgeH Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg har lavet kabler i mange år, og har erfaringer med de fleste principper. Hvis du vil have det optimale resultat, så ring mig for nærmere forklaringer. Den før beskrevne model med flettet lakeret tråd lyder ok., vælg en tynd tråd hvis du bruger kobber... Sølv er LANGT bedre, og nej, sølv lyder slet ikke lyst, men uhyre detaljeret. Men sølvets omgivelser (isolering) påvirker lyden meget. Tyk plastic er det værste du kan bruge. Så skriger det!!!
Stik påvirker også lyden meget. Selv producenterne begynder at forstå det, derfor laves mange nye typer med mindst mulig metal. Tykke tunge stik lyder bamset/varmt/farvet. Find et billigt let stik, og smid metalkappen der skal skrues på langt væk!!
Hilsen HH
20910257
|
| Til top |
|
| |