| Forfatter |
|
JaySimpson Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har læst en del i forumets gamle indlæg, men jeg har ikke været i stand til at finde en tråd om den generelle fordeling af ens budget til at købe surround-anlæg for. Så det kan jo være en passende lejlighed til at oprette mig som bruger, og så selv oprette en tråd om emnet.
Spørgsmålet er altså, hvor stor en andel af ens surround budget, der bør anvendes på forstærker inkl. DAC, højtalere (5:1), DVD afspiller/optager og kabler (se bort fra TV'et)?
Yderligere kan man så også spørge, hvor stor en andel af pengene til højtalere der bør anvendes til hhv. center, front, bag og sub?
Det er naturligvis ikke noget som man kan svare entydigt på, men jeg vil meget gerne høre jeres bud på en fornuftig fordeling.
Vh JS
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til.
Jeg har det sådan, at man ved hvad man har af penge. Man sætter sig så et mål får hvad man vil have. Et eksempel kunne være , at starte med lyden. Altså htérne er jo dem man lytter til og efter min mening bør finde først. Og så afhængig af hvad de kræver af kræfter fra din kommende forstærker kan man altså ikke her sige hvad en sådan kommer til og koste. Med hensyn til dvd. Hvad er så dit krav til almindelig stereolyd. Skal den osse kunne det kommer det jo osse til, at hæve prisen og sådan kan man jo blive ved.
En fornuftig fordeling kan man kun selv komme med når man ved hvad man går efter. Sæt dig ned og tænk på hvad du vil have ud af dit anlæg. Når du har det sammen med det budget du har er der rigtigt mange herinde der gerne vil hjælpe. Bare en ide til dig. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener heller ikke at man kan lave en generel fordeling, det kommer meget an på det samlede budget.
Jo mindre budgettet er desto større en andel ville jeg bruge på højttalerne, fordi det er der det er nemmest at opnå en forbedring. Men man når hurtigt et punkt, hvor man ikke for det optimale ud af højttalerne hvis man ikke har en ordenlig forstærker.
Når det gælder højttalerne er front og center klart det vigtigste, men det optimale er selvfølgelig at have de samme højttalere hele vejen rundt. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
|
Man sætter sig så et mål får hvad man vil have. Et eksempel kunne være , at starte med lyden. Altså htérne er jo dem man lytter til og efter min mening bør finde først.
|
|
|
For mig afhænger lyden der kommer ud af højtalerne af, hvilken forstærker der trækker højtalerne, og hvilken kilde der leverer signal til forstærkeren. Så jeg ser nok i højere grad stereo- og surroundanlæg som en helhed. Det var også på den baggrund, at jeg startede denne tråd.
MichaelWB skrev:
|
Jeg mener heller ikke at man kan lave en generel fordeling, det kommer meget an på det samlede budget.
|
|
|
Det er jo egentlig en meget god pointe.
I spørger endvidere begge til hvad mit budget er til at købe anlæg for. I har da ret i, at jeg der har planer om at købe et surroundanlæg. Men det var egentlig ikke tanken at tråden skulle handle så meget om det. Det var egentlig tænkt som en mere generel tråd med folks bud på en rimelig fordeling af ens budget.
Anyway, jeg har ikke endeligt lagt mig fast på et budget. Og desværre lider jeg som de fleste andre af, at jo større budgettet skal være, jo længere tid går der inden jeg har mit anlæg . Men op til 50k for de ovenfor nævnte dele er vel mit udgangspunkt. Det kan dog sagtens ende med at blive mere eller mindre, når jeg først kommer i gang med at lytte nærmere til sagerne.
Stereolyd: Anlægget skal kunne klare stereo i en rimelig god kvalitet (rock, pop og jazz samt live optagelser deraf). Kravet til DVD'en er i den forbindelse, at den kan levere et digitalt stereosignal (men kan de fleste af dem ikke det?).
Krav til DVD: HDD optager og HDMI.
MichaelWB skrev:
|
det optimale er selvfølgelig at have de samme højttalere hele vejen rundt.
|
|
|
Ja, det er nok meget godt. Men desværre så har jeg ikke fuld råderet over stuens indretning........
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det faktisk ikke ment som et spørgsmål til dit budget men som en generel betragtning. Har man feks et budget på 10K bør en stor del af det gå til højttalere, har man et budget på 50K er der plads til at ofre mere på forstærker(e), dvd, cd-afspiller osv. Er man indstillet på at købe nogle af komponenterne brugt bliver det endnu sværere at lave en tommelfingerregel, da man kan få rigtig meget for pengene på brugtmarkedet.
Jeg har feks brugt omkring 35K på mit anlæg, men det meste er købt brugt, skulle det hele havde været købt nyt og til vejledende udsalgspriser, så ville det nok havde været tættere på 90K.
Før man kan lave retningslinier bliver man nødt til at havde afklaret nogle forudsætninger. Du har feks nævnt at du ikke frit kan indrette stuen, så design vil være en faktor.
Så der er nogle forskellige spørgsmål man bliver nødt til at besvare, før man kan lave nogle retningslinier. Jeg vil prøve at skrive så mange af dem som jeg kan komme i tanke om og andre kan jo så suplere. Det er nogle spørgsmål det er en god idé for folk at besvare før de opretter en tråd, hvor de be'r om hjælp til at sammensætte et anlæg. Der er ingen specielt rækkefølge og jeg tager her udgangspunkt i, at man vil have surround.
1. Hvor vigtig er stereo kontra surround? (el. musik kontra filmlyd) 2. Må dele eller det hele af anlægget være brugt? 3. Hvor stort et budget er der tale om? 4. Skal det hele købes på en gang eller er det et anlæg der skal bygges op over tid? 5. Er der nogen begrænsninger design og størrelsesmæssigt? 6. Hvor stort et rum skal der spilles i? 7. Specielle ønsker til funktioner, tilslutninger el. lign.? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mening vil garantert ikke komme overraskende på de der er faste læsere 
Traditionelt har subwooferen vært den komponenten der blev købt til sidst. Det var en vanlig holdning at "den skal bare brumme lidt når jeg ser film". For 5 år siden var det måske også riktigt nok, men siden den gang har det sket en del med subwoofere, og ennu mere med lydeffekterne i film.
Tidligere lå basseffektene sentrert rundt om 50hz, og gik ned til ca 40hz. I dag ligger de sentrert rundt om 30hz, og stikker meget tit ned til, og under 20hz. Det vil sige det samme som at de har flyttet sig 1 oktav ned. Det høres måske ikke ud af så meget, men for en subwoofer betyder det at den nu skal slå 4x så langt for at kunne levere lige mange db en oktav lengre ned enn tidligere.
Så, for at gengive lydeffekterne i dagens filmer behøver du en kompetent sub, og jeg vil gå så langt som at sige at når man køber et surroundanlæg så skal man bygge det op rundt om subwooferen.
Det har flere fordele. Når du køber en god sub kan den bruges til at gengive all bass, dermed behøver man ikke lige store/dyre højtalere som man eller ville gøre. Når højtalerene ikke skal gengive dyb bass vil heller ikke kravet til effekt fra forstærkeren være lige stort, og dermed kan du spare penger der også.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| Nu var det faktisk ikke ment som et spørgsmål til dit budget men som en generel betragtning. Har man feks et budget på 10K bør en stor del af det gå til højttalere, har man et budget på 50K er der plads til at ofre mere på forstærker(e), dvd, cd-afspiller osv. Er man indstillet på at købe nogle af komponenterne brugt bliver det endnu sværere at lave en tommelfingerregel, da man kan få rigtig meget for pengene på brugtmarkedet. |
|
|
vil man kun ofre 10 og ikke købe brugt, så skal man ikke gå efter SS! men du har ret i at det er svært at lave en fordeling. Hvis jeg skulle gi et bud, så ser det nok sådan ud:
20% til sub 30% til andre højttalere 25% til Forstærker(e) 15% til kilde(r) 5% til kabler 5% til andre småting, kabelbakker ovs.
fordelingen mellem sub og andre er meget svær, da det afhænger meget af størrelsen på lokalet og højttalerne!
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
men du har ret i at det er svært at lave en fordeling. Hvis jeg skulle gi et bud, så ser det nok sådan ud:
20% til sub 30% til andre højttalere 25% til Forstærker(e) 15% til kilde(r) 5% til kabler 5% til andre småting, kabelbakker ovs.
|
|
|
Hmm, leger lige med tanken. Mit (surroundsound)anlæg fordeler sig således (opgjort efter vejledende nypriser og ikke hvad jeg nødvendigvis har betalt):
19% til sub 30% til andre højttalere 17% til Forstærker(e) 23% til kilde(r) 10% til kabler 0% til andre småting, kabelbakker ovs.
Så din model er i praksis ikke helt skæv . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
| Nu var det faktisk ikke ment som et spørgsmål til dit budget men som en generel betragtning. Har man feks et budget på 10K bør en stor del af det gå til højttalere, har man et budget på 50K er der plads til at ofre mere på forstærker(e), dvd, cd-afspiller osv. Er man indstillet på at købe nogle af komponenterne brugt bliver det endnu sværere at lave en tommelfingerregel, da man kan få rigtig meget for pengene på brugtmarkedet. |
|
|
vil man kun ofre 10 og ikke købe brugt, så skal man ikke gå efter SS! men du har ret i at det er svært at lave en fordeling. Hvis jeg skulle gi et bud, så ser det nok sådan ud:
fordelingen mellem sub og andre er meget svær, da det afhænger meget af størrelsen på lokalet og højttalerne!
|
|
|
Derfor vil jeg se valg af højttalere og sub som en samlet beslutning. Har man feks gode store fronthøjttalere så kan man lempe lidt på kravene til sub'en og stadig få et godt resultat, men kører man med "reol" højttalere så stiller det større krav til sub'en. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| Derfor vil jeg se valg af højttalere og sub som en samlet beslutning. Har man feks gode store fronthøjttalere så kan man lempe lidt på kravene til sub'en og stadig få et godt resultat, men kører man med "reol" højttalere så stiller det større krav til sub'en. |
|
|
enig, men jeg vil faktisk mene at der er bedre at gå den anden vej, hvis man skal gå på kompromis, hellere ofre extra på subben og lidt mindre på de andre. Forudsat at vi taler 100% SS
jeg har "små" fimsede højttalere som bliver skåret af i bunden og nogle hæderlige subs som kan lave det mine andre højttalere ikke kan (får lov til ) i øvrigt er det ikke alle recivere der magter at downmixe sub kanalen ordentligt (specielt i DTS), hvor imod de fleste kan gå den anden vej!
men igen der er meget smag og behag samt forskellige kriterier!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden ting er at der skal nogle meget voksne højtalere, og forstærker til for at gengive LFE sporet, jeg tror vi da taler om 6 siffrede beløb
At bruge sub til musik giver også mere ro, og detaljering i lydbildet fordi højtalerene kun skal konsentere sig om frekvenser fra feks 80hz og oppover, og dermed vil all THD der har sit udspring i de dybere frekvensene være vek. Det samme vil selvfølgelig også gøre sig gældende for film, og det i ennu større grad. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man bruger sub i stereo bliver perspektivet dårligere,ikke på grund af subben ,men fordi du ikke kan køre bypass.Hjemme ved mig er forskellen iværtilfælde til at høre(primare spa 21)Men det kommer selfølgelig an på hvor seriøs man lytter i stereo.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| Hvis man bruger sub i stereo bliver perspektivet dårligere,ikke på grund af subben ,men fordi du ikke kan køre bypass.Hjemme ved mig er forskellen iværtilfælde til at høre(primare spa 21)Men det kommer selfølgelig an på hvor seriøs man lytter i stereo. |
|
|
? den forstår jeg ikke?. Jeg kører med to subs og aktiv deling mellem sub og fronter. (Sub signalet downmixes til fronter i surround mode) hvorfor skulle jeg ikke køre bypass? men hvorfor skulle jeg egentligt ønske bypass? om jeg lytter seriøst, næ ikke på mit SS Setup  det er jo mest legetøj
|
| Til top |
|
| |
Kempf87 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 251
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
vil man kun ofre 10 og ikke købe brugt, så skal man ikke gå efter SS! 20
|
|
|
Jeg er da meget glad for mit og det står da ikke i meget mere. Hver mand sit behov og budget. Avr-1906 3299 DVD-1720 1399 LCR3 Demo 1000 Minipod 4000 Micropod SE 1400 Runder lige 11K men kan jo sagtens gøres med andre højttalere. Så jeg kan godt for 10K. Tradaaaa  __________________ Vh
Kasper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| Hvis man bruger sub i stereo bliver perspektivet dårligere,ikke på grund af subben ,men fordi du ikke kan køre bypass.Hjemme ved mig er forskellen iværtilfælde til at høre(primare spa 21)Men det kommer selfølgelig an på hvor seriøs man lytter i stereo. |
|
|
Jeg ved ikke hvor seriøs jeg er, men anlægget bruges til musik 80% af tiden. Jeg skal være enig i at direct/bypass som oftest lyder bedre, undtaget er min Pioneer 2014i som lyder værre i direct, aner ikke hvorfor.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 03 Februar 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
med bypass mener jeg direct ,altså uden elekronisk delefilter og andre ting der kan farve lyden
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
| Derfor vil jeg se valg af højttalere og sub som en samlet beslutning. Har man feks gode store fronthøjttalere så kan man lempe lidt på kravene til sub'en og stadig få et godt resultat, men kører man med "reol" højttalere så stiller det større krav til sub'en. |
|
|
enig, men jeg vil faktisk mene at der er bedre at gå den anden vej, hvis man skal gå på kompromis, hellere ofre extra på subben og lidt mindre på de andre. Forudsat at vi taler 100% SS
jeg har "små" fimsede højttalere som bliver skåret af i bunden og nogle hæderlige subs som kan lave det mine andre højttalere ikke kan (får lov til ) i øvrigt er det ikke alle recivere der magter at downmixe sub kanalen ordentligt (specielt i DTS), hvor imod de fleste kan gå den anden vej!
men igen der er meget smag og behag samt forskellige kriterier!
|
|
|
Nu mente jeg bestemt ikke at man skulle køre uden sub i surround! For det første er det, som du siger, ikke alle processorer der gør det særlig godt når det gælder om at sende LFE signalet til fronterne, for det andet skal man så have nogel meget seriøse fronter, helst trukket af en seriøs forstærker, for at få et fornuftigt resultat ud af det.
Pointen var bare, at hvis man i sit anlæg har vlagt, at have nogle fornuftige gulvhøjttalere som fronter, der er istand til at gengive den bas der er i den del af lydsporet, og evt også har baghøjttalere der er store nok til at køre som large, så skal sub'en "kun" gengive LFE og så kan man bedre tillade sig at gå lidt på kompromis. For de fleste af os gør økonomien det jo desværre nødvendigt at gå lidt på kompromis 
Bortset fra det, så er jeg enig i, at hvis man har et surroundanlæg der stort set kun skal bruges til film, så kan en sub/sat løsning sagtens være rigtig god. De fleste, hvis ikke alle, de gode THX højttaler sæt, feks fra M&K, er jo bygget op på den måde. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| med bypass mener jeg direct ,altså uden elekronisk delefilter og andre ting der kan farve lyden |
|
|
umiddelbart er mit aktive filter bedre til deling omkring de 80Hz end de fleste passive filtre! men OK, nogen er til bedstemoderen, andre til datteren
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| [Bortset fra det, så er jeg enig i, at hvis man har et surroundanlæg der stort set kun skal bruges til film, så kan en sub/sat løsning sagtens være rigtig god. De fleste, hvis ikke alle, de gode THX højttaler sæt, feks fra M&K, er jo bygget op på den måde. |
|
|
ja og mit setup klare sig også hæderligt som sat/sub system  (omend sattelitterne står på gulvet  )
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
|
|
|
Gerdes skrev:
|
Hmm, leger lige med tanken. Mit (surroundsound)anlæg fordeler sig således (opgjort efter vejledende nypriser og ikke hvad jeg nødvendigvis har betalt):
19% til sub 30% til andre højttalere 17% til Forstærker(e) 23% til kilde(r) 10% til kabler 0% til andre småting, kabelbakker ovs.
|
|
|
Tak for budene , og tak til alle jer andre for de uddybende kommentarer.
Jeres bud ligger jo ikke så langt fra hinanden, og der er ikke nogen som har sagt jer imod. Så jeg tror, at jeg vil bruge fordelingen som et udgangspunkt, når jeg skal til at kigge på anlæg.
Men jeg er dog noget i tvivl om subben, da mit kommende anlæg både skal bruges til musik og surround. Det er muligt, at jeg er lidt gammeldags, og at min holdning er præget af, at det er snart 10 år siden, at jeg købte de sidste dele i mit nuværende stereoanlæg, og at jeg stort set ikke siden da har været ude og lytte. Men en sub er ikke noget som jeg umiddelbart forbinder med god musik gengivelse. Jeg ville nok umiddelbart være tilbøjelig til at bruge mindre på subben, og mere på de to front højtalere. Jeg er dog heller ikke upåvirket af, at mange af jer mener, at en god sub er noget af det vigtigste i et surround anlæg. Men hvad når anlægget både skal bruges til surround og musik?
|
| Til top |
|
| |