Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 06:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret Citér Aksa

allanowich skrev:
Ville det blive for meget at det gode, hvis du f.eks lavede nogle buede hul plade svøb til at dække over al eletronikken? Ellers et par flotte høje talere.


Nejda - det er faktisk meningen, at der skal sådan nogle på

Jeg tænker, at det skal være noget metal-hulplade, som kan skjule eletronikken. Lige nu prioriterer jeg dog at få elektronikken helt på plads, men det skal nok komme!

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 00:44 | IP-adresse registreret Citér Aksa

For god ordens skyld - jeg er skam blevet færdig med dagens opgradering og har siddet og lyttet til skøn musik i et par timer

Ingen tvivl om Mundorf kablets kvaliteter - der er simpelt hen mere hul igennem og udstrakthed opefter, og det på en lækker og afslappet/uanstrengt måde! Og selv om jeg havde opgraderet den ene kanal, så kommer det altså først rigtigt til sin ret nu, hvor begge kanaler har fået en tur

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
buch73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 06:30 | IP-adresse registreret Citér buch73




"Den grønne markering er blot for at huske, hvilket stik, der skal i rørudgangen "

Nogle rigtig fede højtalere Ser bare godt ud!

Men jeg synes enderne på de Bullet Plugs ser ud til at trænge til en ordentlig gang rensning eller nogle nye stik?
Der ser ikke ud til at være optimal forbindelse mere..

Buch
Til top Vis buch73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch73
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:06 | IP-adresse registreret Citér Aksa

buch73 skrev:



"Den grønne markering er blot for at huske, hvilket stik, der skal i rørudgangen "

Nogle rigtig fede højtalere Ser bare godt ud!

Men jeg synes enderne på de Bullet Plugs ser ud til at trænge til en ordentlig gang rensning eller nogle nye stik?
Der ser ikke ud til at være optimal forbindelse mere..

Buch


Ja, på billedet kan det godt se ud, som om stikkene er godt anløbne - men det er nu ikke tilfældet, når man ser på dem med det blotte øje. De er slidte/ridsede, men ikke anløbne. Faktisk rensede jeg dem, inden de blev monteret på de nye kabler. I det hårde blitzlys kommer stikbenene åbenbart til at se anløbne ud på grund af ridserne.

Jeg har overvejet at slibe stikbenene med meget fint slibepapir for at fjerne ridserne, men på den anden side, så er materialet ret tyndt i forvejen. Da der er tale om rent sølv (Silver Bullet Plugs), tror jeg ikke, at det kan undgås, at stikbenene bliver ridsede, når man bruger stikkene. Jeg har adskillige sæt Silver Bullet Plugs og et enkelt sæt WBT NextGen i sølv, og stikbenene har alle sammen ridser, men jeg har ikke haft nogen som helst problemer med forbindelserne

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:50 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Aksa skrev:
allanowich skrev:
Ville det blive for meget at det gode, hvis du f.eks lavede nogle buede hul plade svøb til at dække over al eletronikken? Ellers et par flotte høje talere.


Nejda - det er faktisk meningen, at der skal sådan nogle på

Jeg tænker, at det skal være noget metal-hulplade, som kan skjule eletronikken. Lige nu prioriterer jeg dog at få elektronikken helt på plads, men det skal nok komme!
Det var også metal-hul plade, jeg tænkte på.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
buch73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 11:06 | IP-adresse registreret Citér buch73

Aksa skrev:
buch73 skrev:


"Den grønne markering er blot for at huske, hvilket stik, der skal i rørudgangen "

Nogle rigtig fede højtalere Ser bare godt ud!

Men jeg synes enderne på de Bullet Plugs ser ud til at trænge til en ordentlig gang rensning eller nogle nye stik?
Der ser ikke ud til at være optimal forbindelse mere..

Buch


Ja, på billedet kan det godt se ud, som om stikkene er godt anløbne - men det er nu ikke tilfældet, når man ser på dem med det blotte øje. De er slidte/ridsede, men ikke anløbne. Faktisk rensede jeg dem, inden de blev monteret på de nye kabler. I det hårde blitzlys kommer stikbenene åbenbart til at se anløbne ud på grund af ridserne.

Jeg har overvejet at slibe stikbenene med meget fint slibepapir for at fjerne ridserne, men på den anden side, så er materialet ret tyndt i forvejen. Da der er tale om rent sølv (Silver Bullet Plugs), tror jeg ikke, at det kan undgås, at stikbenene bliver ridsede, når man bruger stikkene. Jeg har adskillige sæt Silver Bullet Plugs og et enkelt sæt WBT NextGen i sølv, og stikbenene har alle sammen ridser, men jeg har ikke haft nogen som helst problemer med forbindelserne


Ja billeder kan nemt snyde... Men godt du er opmærksom på det.. det ville bare være synd, hvis du ikke fik det optimale ud af kablerne og resten af setuppet.

Buch
Til top Vis buch73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buch73
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret Citér Aksa

buch73 skrev:
Aksa skrev:
buch73 skrev:


"Den grønne markering er blot for at huske, hvilket stik, der skal i rørudgangen "

Nogle rigtig fede højtalere Ser bare godt ud!

Men jeg synes enderne på de Bullet Plugs ser ud til at trænge til en ordentlig gang rensning eller nogle nye stik?
Der ser ikke ud til at være optimal forbindelse mere..

Buch


Ja, på billedet kan det godt se ud, som om stikkene er godt anløbne - men det er nu ikke tilfældet, når man ser på dem med det blotte øje. De er slidte/ridsede, men ikke anløbne. Faktisk rensede jeg dem, inden de blev monteret på de nye kabler. I det hårde blitzlys kommer stikbenene åbenbart til at se anløbne ud på grund af ridserne.

Jeg har overvejet at slibe stikbenene med meget fint slibepapir for at fjerne ridserne, men på den anden side, så er materialet ret tyndt i forvejen. Da der er tale om rent sølv (Silver Bullet Plugs), tror jeg ikke, at det kan undgås, at stikbenene bliver ridsede, når man bruger stikkene. Jeg har adskillige sæt Silver Bullet Plugs og et enkelt sæt WBT NextGen i sølv, og stikbenene har alle sammen ridser, men jeg har ikke haft nogen som helst problemer med forbindelserne


Ja billeder kan nemt snyde... Men godt du er opmærksom på det.. det ville bare være synd, hvis du ikke fik det optimale ud af kablerne og resten af setuppet.

Buch


Helt enig

Stikkene havde faktisk ikke være i brug i et stykke tid, da jeg skulle til at montere dem, og de var begyndt at anløbe lidt - så de fik lige en tur med lidt Silvo

I øvrigt leveres Silver Bullet Plugs vist nu med en overfladebehandling med Caig Preservit 5PL, og jeg har da overvejet at give mine en tilsvarende behandling, så de ikke anløber ...

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:
thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!


"Sølv i teflon" til diskant og mellemtone. Er det samme type som dit signalkabel? Og, er det så "kun" een af de tynde ledere
til hver pol?

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!


"Sølv i teflon" til diskant og mellemtone. Er det samme type som dit signalkabel? Og, er det så "kun" een af de tynde ledere
til hver pol?


Ja, det er 0,5 mm ledere i rent sølv. Hver leder er isoleret for sig. Til diskanten bruger jeg 2 x 2 ledere og til mellemtonen 2 x 3 ledere

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:
thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!


"Sølv i teflon" til diskant og mellemtone. Er det samme type som dit signalkabel? Og, er det så "kun" een af de tynde ledere
til hver pol?


Ja, det er 0,5 mm ledere i rent sølv. Hver leder er isoleret for sig. Til diskanten bruger jeg 2 x 2 ledere og til mellemtonen 2
x 3 ledere


Hmm - det burde jeg nok prøve. Bruger lige nu "bare" et ordinært Dali kobberkabel internt til alle enheder...
Har du evt et tip til, hvor man kan handle "sølv i teflon-kabler"?

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 09:58 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!


"Sølv i teflon" til diskant og mellemtone. Er det samme type som dit signalkabel? Og, er det så "kun" een af de tynde ledere
til hver pol?


Ja, det er 0,5 mm ledere i rent sølv. Hver leder er isoleret for sig. Til diskanten bruger jeg 2 x 2 ledere og til mellemtonen 2
x 3 ledere


Hmm - det burde jeg nok prøve. Bruger lige nu "bare" et ordinært Dali kobberkabel internt til alle enheder...
Har du evt et tip til, hvor man kan handle "sølv i teflon-kabler"?


Tjah, købte i sin tid en rulle 0,5 mm finsølv (0,999) på nettet (leverandøren fra dengang har det ikke mere, men der var andre muligheder - prøv at google) og fik fat i noget passende teflonslange (klar) hos Elfa.

Et andet - og måske bedre - alternativ er at købe Mundorfs færdig-teflonbelagte tråd i 99% sølv og 1% guld, også i 0,5 mm. Jeg bruger det nu til signalkabel, og det er bedre end den første løsning til det, så mon ikke det også er bedre til enhederne?

Det er til gengæld lidt dyrere, og det kan svare sig at google lidt rundt efter det. Da jeg købte, var det billigst hos Banzai Music, men priserne ændrer sig hele tiden, så kig dig omkring

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 02 April 2013 kl. 07:44 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:
thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Aksa skrev:
thomas f skrev:
Hej Aksa
Hvilket kabel er det du bruger internt i dine fine højttalere?

Glæder mig meget til at lytte til den nye konstruktion ;-)


Hej Thomas,

Til diskant og mellemtone benytter jeg sølv i teflon.

Til basserne benytter jeg Kimber 8TC, som af mange regnes for noget af det bedste til bas.

Men med forstærkerne på bagpladen er det jo ikke de store længder, der er benyttet

Du må jo sige til, når du har tid til at komme forbi!


"Sølv i teflon" til diskant og mellemtone. Er det samme type som dit signalkabel? Og, er det så "kun" een af de tynde ledere
til hver pol?


Ja, det er 0,5 mm ledere i rent sølv. Hver leder er isoleret for sig. Til diskanten bruger jeg 2 x 2 ledere og til mellemtonen 2
x 3 ledere


Hmm - det burde jeg nok prøve. Bruger lige nu "bare" et ordinært Dali kobberkabel internt til alle enheder...
Har du evt et tip til, hvor man kan handle "sølv i teflon-kabler"?


Tjah, købte i sin tid en rulle 0,5 mm finsølv (0,999) på nettet (leverandøren fra dengang har det ikke mere, men der var andre muligheder - prøv at google) og fik fat i noget passende teflonslange (klar) hos Elfa.

Et andet - og måske bedre - alternativ er at købe Mundorfs færdig-teflonbelagte tråd i 99% sølv og 1% guld, også i 0,5 mm. Jeg bruger det nu til signalkabel, og det er bedre end den første løsning til det, så mon ikke det også er bedre til enhederne?

Det er til gengæld lidt dyrere, og det kan svare sig at google lidt rundt efter det. Da jeg købte, var det billigst hos Banzai Music, men priserne ændrer sig hele tiden, så kig dig omkring

Ja, måske jeg skulle forsøge mig med Mundorfs kabel og bestille en 12 - 15 m af det...

Hva med NLE? Laver han mon ikke noget der kan bruges? det er længe siden jeg har hørt noget om ham...?



__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 02 April 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Altså, hvis du tænker på NLE højttalerkabel, så vil jeg fraråde det til intern kabelføring. Det er et meget kraftigt solid-core kabel, som nemt vil flå terminalerne af især diskanterne. Scan-Speaks terminaler er utroligt spinkle - jeg vil nærmest kalde dem dårlige, især i betragtning af, hvad man betaler for enhederne

Når ovenstående er sagt, så vil jeg da nævne, at NLE højttalerkablet lyder fremragende - jeg brugte det mellem forstærker og højttalerterminal til diskant/mellemtonesystemet, da jeg kørte passivt i toppen

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 02 April 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:
Altså, hvis du tænker på NLE højttalerkabel, så vil jeg fraråde det til intern kabelføring. Det er et meget kraftigt solid-core kabel, som nemt vil flå terminalerne af især diskanterne. Scan-Speaks terminaler er utroligt spinkle - jeg vil nærmest kalde dem dårlige, især i betragtning af, hvad man betaler for enhederne

Når ovenstående er sagt, så vil jeg da nævne, at NLE højttalerkablet lyder fremragende - jeg brugte det mellem forstærker og højttalerterminal til diskant/mellemtonesystemet, da jeg kørte passivt i toppen

Ja, det normale højttalerkabel er nok for voldsomt (har iøvrigt et sæt liggende - og, ja det er rigtig godt til mellemtonen/toppen). tænkte bare på om NLE fremstiller noget i stil med Mundorfs? Han laver jo også signalkabler...

Er også enig i, at Scan-Speaks terminaler er meget spinkle. Gør det samme sig gældende på dine nye BE-diskanter?



__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 02 April 2013 kl. 11:02 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:

Aksa skrev:
Altså, hvis du tænker på NLE højttalerkabel, så vil jeg fraråde det til intern kabelføring. Det er et meget kraftigt solid-core kabel, som nemt vil flå terminalerne af især diskanterne. Scan-Speaks terminaler er utroligt spinkle - jeg vil nærmest kalde dem dårlige, især i betragtning af, hvad man betaler for enhederne Når ovenstående er sagt, så vil jeg da nævne, at NLE højttalerkablet lyder fremragende - jeg brugte det mellem forstærker og højttalerterminal til diskant/mellemtonesystemet, da jeg kørte passivt i toppen


Ja, det normale højttalerkabel er nok for voldsomt (har iøvrigt et sæt liggende - og, ja det er rigtig godt til mellemtonen/toppen). tænkte bare på om NLE fremstiller noget i stil med Mundorfs? Han laver jo også signalkabler...


Er også enig i, at Scan-Speaks terminaler er meget spinkle. Gør det samme sig gældende på dine nye BE-diskanter?



Jeg ved ikke rigtigt, hvad NLE fører i dag. Det sidste jeg så et eller andet sted, var at han ville holde op med at lave højttalerkablerne.

Mundorfs kabel er en legering af 99% sølv og 1% guld - mig bekendt er der ikke andre, der laver dette ...

Terminalerne på BE-diskanterne er i samme "kvalitet" som på tidligere modeller. Hvis man lodder direkte på dem (det gør jeg), skal man være yderst forsigtig

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 02 April 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret Citér Robert GS

@ AKSA

I forbindelse med din mail tillader jeg mig at svare her i stedet, da jeg synes det kan være til gavn for flere at få svaret på dine spørgsmål/synspunkter og jeg ved der er mange der læser med i din tråd og har haft lignende spørgsmål.

Aksa skrev:
Ved gennemlæsning af forskellig dokumentation på din hjemmeside kommer jeg frem til, at der faktisk er 9 dB gain i DCN24. Og jeg forstår udmærket dit synspunkt omkring tilpasning til de øvrige Ground Sound produkter.

Det ændrer dog ikke på, at DCN24 er blevet solgt som en standalone løsning til DIY brug, og at der derfor også kan være nogle behov i den forbindelse. Til almindelig DIY brug kunne en 0 dB gain løsning være hensigtsmæssig, da de fleste forforstærkere har et gain omkring 6-12 dB (visse op til 24 dB!) - og så kan 9 dB ekstra gain godt virke lidt rigeligt. Som nævnt i din FAQ kan man naturligvis tilpasse niveauer ved brug af RC-led både før og efter DCN24, men hvis man på en enkel måde kunne nedsætte gain i selve DCN24, ville det være ulig mere "rigtigt".

Hvorvidt dette er muligt, afhænger naturligivis helt af, hvordan input- og outputkredsløbene er udformet, men hvis det f.eks. kunne tilpasses  ved ændring af nogle modstandsværdier i indgangen, så ville det være en smal sag at justere på gain - selv en almindelig DIY'er med en god, tynd loddekolbe og en rolig hånd ville kunne gøre det.


Men er det muligt?


Der er ikke gain i DCN24 – for dette er ikke en forforstærker og en meget vigtig ting er at betragte det ud fra at man har at gøre med AD og DA konvertere – DET er s.. her at det går galt for de fleste og lektien har jeg lært for mange mange år siden ved at se på andres fejl og specielt lærte jeg meget da jeg ejede og benyttede Lab.Gruppens DSP24 – magen til makværk skal man lede længe efter. For det første havde man prøvet at optimere i både udgange og indgange, så DSP24 kunne tilpasses til alle mulige forstærkeres krav til niveauer og mikserbordes udgangsniveauer. Det var total uigennemskueligt hvor man lå henne udstyringsmæssigt i det digitale domæne – hvilket sammen med dårlig implementering af de analoge kredsløb ofte endte i forringet lydkvalitet og forringet signal/støjforhold. For det andet virkede software noget random og i sær meget uigennemskuelig. Med disse erfaringer i bagagen har jeg ville undgå netop disse faldgrupper og ved udviklingen af DCN23 er der lægt særdeles meget arbejde i at optimere niveauer i både indgangsbuffer/filter og udgangsbuffer/filter i forhold til forsyningsspændinger og ”krav” fra AD og DA konvertere. Samtidig skal man huske på at DCN23 (og DCN24) er udviklet til at performe optimalt i en integreret forstærkerløsning hvor forstærkermodulerne også er følsomhedsmæssigt tilpasset til optimal niveau i forhold til op-amp niveauer.

At DCN23/DCN24 så leveres som standalone ændre ikke ved de oprindelige præmisser at der SKAL optimeres i forhold til de mest optimale niveauer. At nogle har købt andre forstærkermoduler til deres aktive løsning gør ikke at DCN23/DCN24 skal ændres for at tilfredsstille forstærkermodulets ”krav”.

Det er heller ikke optimalt at dæmpe udgangsniveauet i selve delefiltret, for hvis man gør dette vil signalet være mere følsomt på vej til forstærkermodulet – der skal dæmpes i forstærkermodulet – ganske logisk og erfaring fra tidligere. Indgangsfølsomheden kan måske diskuteres, men igen der skal være en rimelig følsomhed for at normale forforstærkere kan være med og man kan forholdsvis simpelt indsætte en modstand i serie med signalet og derved dæmpe indgangsfølsomheden hvis der er behov for dette.

Der er som sagt tænkt over tingene og man behøver ikke begå de samme fejl, som andre har begået og nogle bliver ved med at begå - IMO.

 

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 02 April 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:
thomas f skrev:

Aksa skrev:
Altså, hvis du tænker på NLE højttalerkabel, så vil jeg fraråde det til
intern kabelføring. Det er et meget kraftigt solid-core kabel, som nemt vil flå terminalerne af især diskanterne. Scan-Speaks
terminaler er utroligt spinkle - jeg vil nærmest kalde dem dårlige, især i betragtning af, hvad man betaler for enhederne
Når ovenstående er sagt, så vil jeg da nævne, at NLE højttalerkablet lyder
fremragende - jeg brugte det mellem forstærker og højttalerterminal til diskant/mellemtonesystemet, da jeg kørte passivt i
toppen


Ja, det normale højttalerkabel er nok for voldsomt (har iøvrigt et sæt liggende - og, ja det er rigtig godt
til mellemtonen/toppen). tænkte bare på om NLE fremstiller noget i stil med Mundorfs? Han laver jo også signalkabler...


Er også enig i, at Scan-Speaks terminaler er meget spinkle. Gør det samme sig gældende på dine nye BE-diskanter?




Jeg ved ikke rigtigt, hvad NLE fører i dag. Det sidste jeg så et eller andet sted, var at han ville holde op med at lave
højttalerkablerne.

Mundorfs kabel er en legering af 99% sølv og 1% guld - mig bekendt er der ikke andre, der laver dette ...

Terminalerne på BE-diskanterne er i samme "kvalitet" som på tidligere modeller. Hvis man lodder direkte på dem (det gør
jeg), skal man være yderst forsigtig


....Prøvede at ringe til NLE i dag, men nummeret var taget ud af brug... Mon han har stoppet sit virke?

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 02 April 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Robert GS skrev:
@ AKSA

I forbindelse med din mail tillader jeg mig at svare her i
stedet, da jeg synes det kan være til gavn for flere at få svaret på dine
spørgsmål/synspunkter og jeg ved der er mange der læser med i din tråd og har haft
lignende spørgsmål.

Aksa skrev:
Ved gennemlæsning af forskellig dokumentation på
din hjemmeside kommer jeg frem til, at der faktisk er 9 dB gain i DCN24. Og jeg
forstår udmærket dit synspunkt omkring tilpasning til de øvrige Ground Sound
produkter.

Det ændrer dog ikke på, at DCN24 er blevet solgt som en standalone løsning til
DIY brug, og at der derfor også kan være nogle behov i den forbindelse. Til
almindelig DIY brug kunne en 0 dB gain løsning være hensigtsmæssig, da de
fleste forforstærkere har et gain omkring 6-12 dB (visse op til 24 dB!) - og så
kan 9 dB ekstra gain godt virke lidt rigeligt. Som nævnt i din FAQ kan man
naturligvis tilpasse niveauer ved brug af RC-led både før og efter DCN24, men
hvis man på en enkel måde kunne nedsætte gain i selve DCN24, ville det være
ulig mere "rigtigt".

Hvorvidt dette er muligt, afhænger naturligivis helt af, hvordan input- og
outputkredsløbene er udformet, men hvis det f.eks. kunne tilpasses  ved
ændring af nogle modstandsværdier i indgangen, så ville det være en smal sag at
justere på gain - selv en almindelig DIY'er med en god, tynd loddekolbe og en
rolig hånd ville kunne gøre det.


Men er det muligt?

Der er ikke gain i DCN24 – for dette er ikke en forforstærker og en meget
vigtig ting er at betragte det ud fra at man har at gøre med AD og DA
konvertere – DET er s.. her at det går galt for de fleste og lektien har jeg
lært for mange mange år siden ved at se på andres fejl og specielt lærte jeg
meget da jeg ejede og benyttede Lab.Gruppens DSP24 – magen til makværk skal man
lede længe efter. For det første havde man prøvet at optimere i både udgange og
indgange, så DSP24 kunne tilpasses til alle mulige forstærkeres krav til
niveauer og mikserbordes udgangsniveauer. Det var total uigennemskueligt hvor
man lå henne udstyringsmæssigt i det digitale domæne – hvilket sammen med
dårlig implementering af de analoge kredsløb ofte endte i forringet lydkvalitet
og forringet signal/støjforhold. For det andet virkede software noget random og
i sær meget uigennemskuelig. Med disse erfaringer i bagagen har jeg ville undgå
netop disse faldgrupper og ved udviklingen af DCN23 er der lægt særdeles meget
arbejde i at optimere niveauer i både indgangsbuffer/filter og
udgangsbuffer/filter i forhold til forsyningsspændinger og ”krav” fra AD og DA
konvertere. Samtidig skal man huske på at DCN23 (og DCN24) er udviklet til at
performe optimalt i en integreret forstærkerløsning hvor forstærkermodulerne
også er følsomhedsmæssigt tilpasset til optimal niveau i forhold til op-amp
niveauer.

At DCN23/DCN24 så leveres som standalone ændre ikke ved de
oprindelige præmisser at der SKAL optimeres i forhold til de mest optimale
niveauer. At nogle har købt andre forstærkermoduler til deres aktive løsning
gør ikke at DCN23/DCN24 skal ændres for at tilfredsstille forstærkermodulets
”krav”.

Det er heller ikke optimalt at dæmpe udgangsniveauet i selve
delefiltret, for hvis man gør dette vil signalet være mere følsomt på vej til
forstærkermodulet – der skal dæmpes i forstærkermodulet – ganske logisk og
erfaring fra tidligere. Indgangsfølsomheden kan måske diskuteres, men igen der
skal være en rimelig følsomhed for at normale forforstærkere kan være med og man kan forholdsvis simpelt indsætte en
modstand i serie med signalet og derved dæmpe indgangsfølsomheden hvis der er behov for dette.

Der er som sagt tænkt over tingene og man behøver ikke begå
de samme fejl, som andre har begået og nogle bliver ved med at begå - IMO.

Mvh. Robert GS


Hej Robert,

Tak for dit svar! Jeg er sikker på, at andre også kan have glæde af det

Grunden til mine spørgsmål er jo netop, at jeg forsøger at sikre, at såvel A/D som D/A konverterne i mine DCN24 er "glade" og ikke bliver overstyret pga for højt indgangsniveau. Og hvis det er nødvendigt at dæmpe niveauet, synes jeg, at det ville være en mere elegant løsning at kunne justere indgangsniveauet på selve DCN24 frem for at skulle til at tilføje yderligere komponenter i signalvejen. A/D konverteren er fuldstændig ligeglad med, hvordan en dæmpning foretages - den vil bare have det korrekte niveau

Men forstå mig ret - jeg opfatter det ikke som en "fejl" ved DCN24, at man ikke kan justere på følsomheden i det analoge domæne - som du selv nævner, er der fornuftige grunde til, at det er konstrueret, som det er.

Samtidig er jeg dog heller ikke interesseret i, at niveauet kommer så langt ned, at der mistes opløsning i det digitale domæne.

- Så et andet spørgsmål i samme forbindelse vil være: Ved hvor lavt analogt indgangsniveau kan DCN24 opretholde fuld opløsning i det digitale domæne?

I mit system har jeg ingen problemer med udgangsniveauet på DCN24, da mine NAKSA forstærkere har fornuftigt gain og i øvrigt driver enheder med høj følsomhed.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes